Announcement

Collapse
No announcement yet.

e90 oikea taka-kulma narisee/kitisee

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Juse80
    Bimmer Rookie
    • Oct 2009
    • 29
    • Iisalmi

    e90 oikea taka-kulma narisee/kitisee

    Noin viikko sitten alkoi kuulua oikealta takaa narinaa/kitinää kun ajaa pieneen montuun. Ääni kuuluu myös kun auto on parkissa ja painasee perästä vähänkin. Ääni tuntuu tulevan oikeanpuoleisesta takajousituksesta. Ääni on todella selvä ja kovaääninen ja se syntyy pienestäkin montusta/takajousituksen liikkeestä.

    En ole ehtinyt ajaa autoa vielä montulle ja katsoa tarkemmin. Onkohan kivi mennyt jonnekkin jousen/puslan/tukivarren väliin vai onko näissäkin ns. "narinahela" kuten joissain muissa bmw:n malleissa?

    Jos sieltä on menny ns. narinahela, meneekö se Varma ratkaisu- takuuseen, jonka laakkonen myönsi autolle vuodeksi?

    Auto on e90 318d suomiauto jolla ajettu 130tkm.
  • KoPe
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2004
    • 251
    • Helsinki

    #2
    e90post.comilla oli juttua että takapaan puslat narisee tiesuolasta, muistaakseni jollakin skotilla oli ollut probleemaa. Omassa oli joskus talvella samaa, lähti pois kun pesin auton alustan. Sisällä on kuulunut takapenkin selkänojan kiinnikkeistä ikävää ininää.
    Last edited by KoPe; 31-03-2010, 14:13.
    KoPe
    --------
    Jag XF, ex: e30, e36 komposti, e46, e90, f10, e91

    Comment

    • Juse80
      Bimmer Rookie
      • Oct 2009
      • 29
      • Iisalmi

      #3
      Hiekat ja mahdolliset kivet poistettu pesemällä jousitus painepesurilla ja puhaltelemalla paineilmalla. Ei mitään vaikutusta kitinään/natinaan. Ilmeisesti kitinä/natina kuuluu jostain puslasta/helasta, kun vaan tietäisi mistä. Tuolla on niin monta puslaa takajousituksessa. :think

      Comment

      • Clavurion
        BTCF Member
        • Feb 2005
        • 9157
        • Oulu

        #4
        E90:stä ei mitään omakohtaista kokemusta, mutta osa Nr.3 taitaa vastata ominaisuuksiltaan klassista E39 narinahelaa. Testimielessä sinne voisi suojakumin läpi injektioneulalla ruiskuttaa hieman voiteluainetta.
        E39 530dA -02 M-Sport
        E53 X5 3.0dA -06 Sport
        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

        Comment

        • Juse80
          Bimmer Rookie
          • Oct 2009
          • 29
          • Iisalmi

          #5
          Juuri tuon nro.3:n seudulta kuulostelin narinan tulevan. Varmaksi hankalasanoa mistä tulee. Pitää koittaa neulalla voiteluaineen laittoa jos ei mene takuuseen. Kiitti vinkistä

          Mitä luulette meneekö Varma ratkaisu -takuun piikkiin tuo narinahela/pusla ja sen vaihtotyö? Nuo puslat ei ole ainakaan normaalissa määräaikaishuollossa vaihdettavia osia ja pitäs niiden kestää kauemmin kuin tuon 130 tkm.

          Ehdot löytyy tästä.

          Todettakoon vielä että auto on vuosimallia 6/2007 ja siinä on tehtaan sport-alusta. Autolla ei ole revitelty, eikä ajeltu juuri hiekkatiellä ja väljyksiä ei puslissa tuntunut.

          Comment

          • KoPe
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2004
            • 251
            • Helsinki

            #6
            Itse olin paikantavinani sen osaan 12/13 lähellä "tölkkiä" tai takavakaajan helaan, joka on hankalassa paikassa (ei siis koiranluu). Kunnon pesu pesuaineella auttoi. Tosin se natisi kun oli paljon pakkasta. Voitelu voisi auttaa, hela on tod.näk. kuivunut.
            KoPe
            --------
            Jag XF, ex: e30, e36 komposti, e46, e90, f10, e91

            Comment

            • Juse80
              Bimmer Rookie
              • Oct 2009
              • 29
              • Iisalmi

              #7
              Olen aika varma että mulla narina ei kuulu ainakaan nro. 12/13 läheltä "tölkkiä".

              Talvella alustasta ei kuulunut mitään narinoita, eikä ole myöskään takapenkkien kiinnikkeet narisseet.

              Takaovien tiivisteet natisi pakkasilla, joka kuulosti ihan takalasista tulevalta natinalta. Tuo natina loppui kun pesin tiivisteet ja tiivistepinnat Fairylla ja laitoin tiivisteisiin Shellin Listskyddbeskytter - Tiivistesuojaa.

              Comment

              • exodus
                Bimmer Fanatic
                • Feb 2003
                • 774
                • Oulu

                #8
                Originally posted by Juse80 View Post

                Mitä luulette meneekö Varma ratkaisu -takuun piikkiin tuo narinahela/pusla ja sen vaihtotyö? Nuo puslat ei ole ainakaan normaalissa määräaikaishuollossa vaihdettavia osia ja pitäs niiden kestää kauemmin kuin tuon 130 tkm.

                Ehdot löytyy tästä.
                Olen aika varma että alustan osia ei saa takuuseen noilla kilometreillä. Varsinkin jos vikana on vain ääni.

                Comment

                • JKK
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2006
                  • 2323
                  • Uusimaa

                  #9
                  Alkaa pikkuhiljaa tuntumaan tämän E91:sen kanssa, ettei autoa ole enää tehty samoilla laatustandardeilla kuin esim vanhempia E39-malleja jne... Ensi hetkestä alkaen on tuntunut samalta. Koko ajan jokin nurkka pärisee tai natisee. Tietää jo etukäteen, että jos lämpötila on vaikka +5 astetta, niin silloin pärisee kojelaudan sisällä. +10 asteessa sitten alkaa tiivisteiden nitinät, jne jne... Ajettavuudeltaan on kyllä viimeisen päälle esimerkillinen, mutta muuten laatutasossa moni ns. halvemman hintaluokan peli tarjoaa mielestäni parempaa. Sohaisen ehkä muurahaispesää, mutta vannoutuneena bemufanaatikkona uskaltanen tämän sanoa: Esim. uusi Audi A4 on sisustan osalta selkeästi paremmin viimeistelty auto. Eikä tarvitse olla edes uusin A4. Tosin muuta parempaa siinä ei sitten olekaan...
                  BMW G30 530e X-Drive

                  Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                  Comment

                  • KoPe
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2004
                    • 251
                    • Helsinki

                    #10
                    Originally posted by JKK View Post
                    Alkaa pikkuhiljaa tuntumaan tämän E91:sen kanssa, ettei autoa ole enää tehty samoilla laatustandardeilla kuin esim vanhempia E39-malleja jne... Ensi hetkestä alkaen on tuntunut samalta. Koko ajan jokin nurkka pärisee tai natisee. Tietää jo etukäteen, että jos lämpötila on vaikka +5 astetta, niin silloin pärisee kojelaudan sisällä. +10 asteessa sitten alkaa tiivisteiden nitinät, jne jne... Ajettavuudeltaan on kyllä viimeisen päälle esimerkillinen, mutta muuten laatutasossa moni ns. halvemman hintaluokan peli tarjoaa mielestäni parempaa. Sohaisen ehkä muurahaispesää, mutta vannoutuneena bemufanaatikkona uskaltanen tämän sanoa: Esim. uusi Audi A4 on sisustan osalta selkeästi paremmin viimeistelty auto. Eikä tarvitse olla edes uusin A4. Tosin muuta parempaa siinä ei sitten olekaan...
                    Jaan laadusta vähän samat fiilikset. Vaikka alusta on kuin yhdestä puusta ja jopa perusbensa 2.0 moottori on mukavan kevyt kiertäjä, sisusta on todella tylsä ja muoveissa on jotain corollamaista kierrätysmaisuutta. Kaikki suurin miinus menee popeille, useimmissa halvemmissakin autoissa on paremmat. Olen yrittänyt pitää autosta huolta BMW Care -tuotteilla (muovit ja tiivisteet) ja ne tuntuvat auttavan ainakin aina muutamaksi kuukaudeksi eteenpäin.
                    KoPe
                    --------
                    Jag XF, ex: e30, e36 komposti, e46, e90, f10, e91

                    Comment

                    • Juse80
                      Bimmer Rookie
                      • Oct 2009
                      • 29
                      • Iisalmi

                      #11
                      Autolle varattu aika määräaikaishuoltoon, jolloin tuo kitinä myös tutkitaan jos sitä vielä silloin ilmenee. Ei auta kuin kuunnella pari viikkoa kitinää ja hävetä autoaan.

                      Kojelaudan natinan olin aivan unohtaa, eli kojelaudan sisältä kuuluu minullakin natinaa toisinaan, kelistä riippumatta.

                      Natinoita lukuun ottamatta olen ollut erittäin tyytyväinen autoon. Ainut vika natinoiden lisäksi minulla on ollut airbag valo joka syttyi kerran, mutta siitä selvisi airbag-valon nollauksella.

                      Comment

                      • Jkuus
                        Newbiemmer
                        • Aug 2006
                        • 9

                        #12
                        Mikä aiheutti narinan ?

                        Kiinnostaisi tietää mikä aiheutti narinan, sillä omassa E90 vastaavaa ?

                        Originally posted by Juse80 View Post
                        Autolle varattu aika määräaikaishuoltoon, jolloin tuo kitinä myös tutkitaan jos sitä vielä silloin ilmenee. Ei auta kuin kuunnella pari viikkoa kitinää ja hävetä autoaan.

                        Kojelaudan natinan olin aivan unohtaa, eli kojelaudan sisältä kuuluu minullakin natinaa toisinaan, kelistä riippumatta.

                        Natinoita lukuun ottamatta olen ollut erittäin tyytyväinen autoon. Ainut vika natinoiden lisäksi minulla on ollut airbag valo joka syttyi kerran, mutta siitä selvisi airbag-valon nollauksella.

                        Comment

                        • ///Jone
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2009
                          • 1281
                          • HKI

                          #13
                          Onko tässä nyt seurauksena kun hinnat pitää olla alhaalla vaikka valmistuskustannukset nousee. Seurauksen yhä edullisemmat alihankkijat. Itsekin tilasin bemun orkkis varaosia, joissa luki made in- hungary, austria, italy.
                          ______________________
                          Nykyinen:
                          Model 3

                          BMW:t vuodesta 2009:
                          i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i

                          Comment

                          • petrolhead
                            Moderator
                            • Feb 2004
                            • 13793
                            • Hyvinkää

                            #14
                            Originally posted by ///Jone View Post
                            Onko tässä nyt seurauksena kun hinnat pitää olla alhaalla vaikka valmistuskustannukset nousee. Seurauksen yhä edullisemmat alihankkijat. Itsekin tilasin bemun orkkis varaosia, joissa luki made in- hungary, austria, italy.
                            Ei se nyt valmistusmaasta ole yksin kiinni . Tilaaja (BMW) voi speksata mitkä toleranssit ja vaatimukset osilleen haluaa ja seurata että virheiden määrä ppm pysyy tolkuissaan. Ihan yhtä hyvän puslatehtaan yhtä hyvällä henkilökunnalla saat pystyyn vaikka Tatsikistaniin jos haluat.
                            2015 VW Crafter
                            1984 BMW 316
                            2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                            petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                            "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                            Comment

                            • Hemi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 18880
                              • Pirkanmaa

                              #15
                              Originally posted by ///Jone View Post
                              Onko tässä nyt seurauksena kun hinnat pitää olla alhaalla vaikka valmistuskustannukset nousee. Seurauksen yhä edullisemmat alihankkijat. Itsekin tilasin bemun orkkis varaosia, joissa luki made in- hungary, austria, italy.
                              Osakkeenomistajat vaativat tuottonsa, joten mitään "isänmaata" ei nykyautoilla ole olemassakaan. Kuitenkaan se valmistusmaa ei kerro osan laadusta yhtään mitään, vaan sen laatu=elinkaari päätetään pääkonttorissa/piirrustuspöydällä....jossa tietenkin joudutaan taiteilemaan niin osakkeenomistajien kuin loppukäyttäjien/kuluttajien itressien ristitulessa.
                              Itse asiassa sama osa tuotettuna korkean tuotantokustannusten Saksassa, on väkisinkin heikompilaatuinen kuin vastaava esim.Algeriassa halvemmin tuotantokustannuksin tuotettu osa.
                              Tästä on hyvä esimerkki Opel, joka pyrki viimeiseen asti tuottamaan osansa "made in Germany", mutta kuitenkin osakkeenomistajia tyydyttävällä tavalla, jolloin koska ilmaisia aterioita ei ole olemassakaan, tiedämme kuluttajan näkökulmasta lopputuloksen.
                              Itse asiassa nykyään voi oikeasti hieman huolestua mikäli joku uudempien autojen orggisosa on oikeasti valmistettu made in Germany.
                              Last edited by Hemi; 03-06-2010, 13:19.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎