Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bmw 320d 2008 n47 mikä vikana?!!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • soikkma
    Bimmer Rookie
    • Apr 2012
    • 30
    • Vantaa

    Bmw 320d 2008 n47 mikä vikana?!!

    Terve!

    Ostin joulukuun 2. 2011 pitkällisen harkinnan jälkeen kyseisen auton M-sportina (110tkm). Välittäjä toi auton Saksasta ja auto oli kuten sovittu. Upea ajaa ja hienoinen parannus edelliseen vm.99 Golf GTIhin

    Kolmen kuukauden ja 3tkm jälkeen (4.3.2012) auto jätti tielle sunnuntai iltana.

    Olin aiemmin päivällä vaihtanut palaneen takavalon ja sisälle ledi-valot. Ajelin harjoituksiin ja kokeilin sisävaloja, että miltä näyttävät. Keskimmäinen valo ei suostunut syttymään joten ajattelin että olipas laadukkaat polttimot. Samassa auto nytkähti ja I-driveen tuli ilmoitus "Engine malfunction, power reduced".

    Sen jälkeen autolla pystyi ajamaan n.20m kunnes sammui eikä käynnistynyt. Startti pyöritti hyvin mutta ei luvannutkaan. Auto jäi tien varteen ja seuraavan päivänä hinaamaan kaverille ja tutkimaan kaikki sulakkeet. Mikään ei ollut palanut.

    Sen jälkeen auto Autokeskukselle ja odottelemaan tuomiota. Tuomio oli että korkeapainepumppu mennyt rikki, joten sen lisäksi uusittava suuttimet, kaikki putket yms. ja matalapainepuoli huuhdeltava, hinta arvio 5500-6000 euroa!!

    Tässä vaiheessa pukkasi kylmää hikeä, sillä auton välittäjä toi auton suoraan omiin nimiini ja tuonnissa oli sellainen selkkaus että jostain syystä kauppakirjassa luki saksaksi että ei takuuta vaikka nimenomaan valitsin kyseisen auton sen takia että se oli liikkeestä ja siinä tuli olla takuu. Kyselin välittäjältä takuusta moneen kertaan ennen ostopäätöstä. Autoa haettaessa vielä kysyin että toimiiko hän tulkkina jos takuuaikana tulee jotain ongelmia. Hän sanoi toimivansa. Pari päivää myöhemmin huomasin hämmästyksekseni että kauppakirjassa luki nicht garantie. Kysyin tästä välittäjältä sähköpostitse ja hän vastasi " Tämä on hyvin yleisesti käytetty lausahdus kauppasopimuksessa, kun auto menee ulkomaille. Myyjät eivät halua antaa takuuta vientiin meneville autoille, kun mm. eivät voi valvoa rikkoontumisilmoitusten todenperäisyyttä ja muutenkin, kun lait eivät suoraan velvoita takuun antamiseen rajat ylittävässä kaupassa. Kunnon takuut on yleensä ns. Premium Selektion -autoissa, joita myyvät BMW:n omat piirimyyjät, mutta ne ovatkin yleensä useita tuhansia kalliimpia eli on ihan järkevää ostaa tavallisen kauppiaan selkeästi halvempi auto, kun nuoren iän takia vikaantumistodennäköisyys on erittäin pieni."

    Eli hän vältteli suoraan myöntämästä että olimme keskustelleet takuusta ja hän oli luvannut toimittaa auton takuun kanssa.

    No takaisin tilanteeseen jossa olin sannut kuulla Autokeskuksen arvion. Soitin kuluttajansuojaan jossa sain ohjeeksi tehdä reklamaation myyjäliikkeeseen, sillä autoissa on ihan samanlainen virhevastuu kuin Suomessakin ja sitä ei voida poistaa pelkällä käsinkirjoitetulla "Ei takuuta" huomautuksella. Tein reklamaation ja sain puolessa tunnissa vastauksen että olin ostanut auton ilman takuuta joten saan korjata sen omilla rahoillani. Sen jälkeen tein reklamaation välittäjälle joka ei edelleenkään kommentoinut sähköpostiin että oli antanut minun olla siinä uskossa että autossa on takuu, vaan hän kertoi minulle tuttavansa yhteystiedot, joka kuulemma on velho näissä asioissa.

    No Euroopan kuluttajakeskus kielsi minua korjauttamasta autoa, sillä myyjäliikkeellä on ensisijainen oikeus osoittaa paikka missä auto korjataan, muuten takuu raukeaa. Eli jäin odottelemaan.

    Odotin noin 6 viikkoa eikä mitään kuulunut. Olin välillä yhteydessä kuluttajakeskukseen ja siellä todettiin vain että Saksan toimipisteestä ei ole kuulunut mitään. 6:en viikon jälkeen pistin postia kuluttajakeskuksen asianajajalle, jolta tuli takaisin lomaviesti, että hän on kolme viikkoa lomalla. No soitin suoraan kuluttajakeskukseen, sillä en halunnut taas odottaa. Sain luvan korjata auton omilla rahoillani ja sen jälkeen jatkettaisiin asian tiimoilta kun todelliset kustannukset olisivat selvillä.

    Vein auton Diesel pajalle, sillä minulla ei ollut 6000 euroa ylimääräistä rahaa. Pyysin että voitaisiin tarkistaa onko korkeapainepumppu rikki, ja voitaisiinko suuttimet koeponnistaa, jotta ei tarvitsisi kaikkia ostaa jos ne eivät olisi rikki. Hinasin auton korjaamolle ja yllätys oli suuri kun auto kännistyi, mutta sammui itsestään parin minuutin päästä. No auto jäi sinne.

    Viikon sisällä kävi ilmi että suuttimia ei voida testata koska ne ovat sähköiset. Parin viikon päästä korjaaja meinasi että siirtopumppu on rikki ja se vaihdettiin. Mutta se ei ollutkaan, vaan jännitettä kuulemma tulee pumpulle vain 8 volttia. Sen jälkeen polttoainesuodatin ja siirtopumpun rele vaihdettiin. Edelleen auto käynnistyi mutta sammui lämmettyään n.5 min päästä. Korjaaja ilmoitti että ei saa autoa korjattua, mutta meinasi että korkeapainepuoli on kunnossa, että nytten tarvitaan joku BMW-velho katsomaan autoa.

    Vikakoodeja auto antoi muutaman, mutta muistan vain tämän:

    -Korkeapaineputken paine vähäinen

    Asentaja meinasi että se johtuu vain siitä että siirtopumppu ei saa tarpeeksi virtaa jolloin korkeapainepuolella ei voi ollakaan painetta.

    Nyt auto on ollut pois ajosta 10 viikkoa ja Euroopan kuluttajakeskuksen asianaja otti minuun yhteyttä palattuaan lomalta, ja en sittenkään saa korjata vielä autoani ennenkuin myyjäliikkeeseen on otettu yhteyttä.

    Eli arvon bemaristit, tietääkö joku mikä autossa voisi olla vikana, tällä hetkellä oireita ovat:

    -Käynnistyy heikosti, sammuu lämmettyään.
    -Siirtopumppu ei lähde käyntiin kun avaimen pistää virtalukkoon, ilmeisesti pitäisi? Siirtopumppu kuitenkin käy kun auto on käynnissä.
    -Eilen kokeilin ajaa autolla jos se jotenkin auttaisi asiaa, kauhukseni kuulin ihmeellistä naputusta konehuoneesta, ja tehotkin olivat kateissa. Auto sammui taas ja I-drivessa teksti "
    Engine malfunction, power reduced".
    -Jos autoa yrittää käynnistää kuumana, se ei käynnisty, mutta kun lopettaa starttaamisen, konehuoneessa käy ihmeellinen meteli ja paikkallistin äänen koneen päässä olevaan venttiiliin, ilmeisesti paineensäätöventtiili? Se käy 2-3 minuuttia ennenkuin lopettaa.

    Autolle itsetehtyjä tarkistuksia:

    - Ohjausboksista sulakkeet (5kpl) tarkistettu, päärele tarkistettu, siirtopumpun rele tarkistettu. Releet silmämääräisesti, sulakkeet mittarilla.
    -Sulaketaulun sulakkeet tarkistettu.

    Autokeskus oli kuulemma katsonut korkeapainepumpun venttiilistä ja löytänyt metallisilppua, mutta diesel pajan mielestä auton suojakatteet olivat aivan koskemattoman näköiset, niissähän on maalatut ruuvit, jotka olivat koskemattoman näköiset. Muutenkin Autokeskus ilmeisesti tunnetaan ennemminkin Arvauskeskuksena.

    Asioita mitä olen miettinyt olisivatko voineet vaikuttaa.

    -Joulukuussa asennettu säteilylämmitin, voiko niitä asentaa väärin, kuten huohotusputken lämmittimiä? Tuskinpa jos virta tulee ulkopuolelta, mutta listaan kumminkin
    -Vaihtamani sisävalot (ledit) vaihdoin juuri samana päivänä, mutta lienee sattumaa.
    -Takaluukun oikealta puolelta palanut valo, jonka vaihdoin. Eli I-drive herjasi välillä sitä, ei aina, joten voisiko sähköjohdoissa olla vikaa?
    -Akku sanoi kaksi kertaa talven aikana että lataus vähentynyt mutta aina ajon jälkeen ilmoitus oli poissa. Eli olisiko vähäinen lataus voinut sekoittaa jotenkin autoa, ilmeisesti joissain tapauksissa näin on käynyt.
    -Onko auton öljyntarkistus (digitaalinen) luotettava?



    Kiitoksia kommentoijille, tuli paljon tekstiä, mutta on tässä nyt 10 viikkoa asiaa käännelty ja väännelty, että sellaista ajamisen iloa. Taitaa mennä merkki vaihtoon, sen verran kalliilta tuntuu, kun 3 tkm välein pitäisi 6000e satsata.
    Last edited by soikkma; 15-05-2012, 16:21.
  • Cell
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2004
    • 7037
    • Uusikaupunki

    #2
    Originally posted by soikkma View Post
    Taitaa mennä merkki vaihtoon, sen verran kalliilta tuntuu, kun 3000 tkm välein pitäisi 6000 satsata.
    Vitsillä on hyvä aloittaa päivä ja apuja riittää?


    Suuttimet voi testata, polttoainepumppu on pwm-ohjattu eikä sille tule jatkuvaa 12v.

    Paja vaihtoon, ei tiedä yhtään mitä tekee. Hyvällä tuurilla joku suutin vain kusee läpi ja osakustannukset n. 350e. Tutkimatta ja pelkällä paineen puuttumisella ei voi arvailla enempää, ainakaan minä.

    Välittäjä on välittäjä, "tulkkia" on paha pistää vastuuseen takuuongelmista. Sitä se auton tuonti ulkomailta on, siksi se on halvempaa myös kuin suomalaisesta autoliikkeestä ostaminen, kukaan ei kanna riskiä ostajan lisäksi.
    325i -08
    i3 REx -17
    M5 -98 Imolarot
    535i -90 N/A project (maatumassa)

    Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

    Comment

    • Clavurion
      BTCF Member
      • Feb 2005
      • 9157
      • Oulu

      #3
      Viikon sisällä kävi ilmi että suuttimia ei voida testata koska ne ovat sähköiset. Parin viikon päästä korjaaja meinasi että siirtopumppu on rikki ja se vaihdettiin. Mutta se ei ollutkaan, vaan jännitettä kuulemma tulee pumpulle vain 8 volttia. Sen jälkeen polttoainesuodatin ja siirtopumpun rele vaihdettiin.
      Nämä pajan touhut kuulostaa vallan erikoisilta. Varsin usein suuttimet ovat sähköiset. Tankin pumpulle ei ole relettä, vaan sille on erillinen ohjausyksikkö (EKPS), joka säätelee pyörimisnopeutta PWM:llä tarpeen mukaan, kuten Cell jo totesikin.
      E39 530dA -02 M-Sport
      E53 X5 3.0dA -06 Sport
      * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
      Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

      Comment

      • soikkma
        Bimmer Rookie
        • Apr 2012
        • 30
        • Vantaa

        #4
        Ai katsos, tarkoitin 3tkm jälkeen.


        Ja eihän se ole pelkkä tulkki vaan välittäjä jonka kanssa on tehty toimeksiantosopimus, ja jossa on valtuudet ylitetty kun kauppakirjaan on kirjattu kohta jossa lukee että ei olekkaan takuuta.

        Täytyypä etsiä autokeskuksen lukemat vikakoodit ja kirjata ne tänne.

        Itse asiassa Herttoniemen laakkosella myivät minulle releen tankin pumppuun, nelinapainen, taivaansininen..?
        Eikö näissä sitten tankin pumpun kuulu lähteä käyntiin kun avain pistetään virtalukkoon?

        Olen tässä 10vkon aikana googlettanut monta tuntia, mutta enimmäkseen vastaavia ongelmia on löytynyt vain vanhemmista bemareista.

        Ja nyttenhän en saa autoa viedä huoltoon ennenkuin myyjäliikkeeseen on otettu yhtettä.

        Jos suutin vuotaa, sammuuko auto silloin lämpimänä ja kuuluuko koneesta naputusta..?
        Last edited by soikkma; 15-05-2012, 16:34.

        Comment

        • soikkma
          Bimmer Rookie
          • Apr 2012
          • 30
          • Vantaa

          #5
          Nyt sain kaivettua Autokeskuksen lapun esille, näköjään vikakoodeja ei olekaan kirjattu, ainoastaan selvitys että "Polttoaineen paine välillä liian pieni" ja "korkeapainepumpun määränsäätöventtiili otettu auki, metallisiruja polttoainelinjassa" Olin yhteydessä myös Bosch diesel korjaamoon, ja he sanoivat etteivät testaa suuttimia jos metallisilppua on löydetty, sen takia vein tuonne toiseen pajaan kun sanoi testaavansa. Mikäköhän olis PK- seudulla hyvä/edullinen paikka näyttää autoa? Schmiedmannilla on tällä hetkellä 1 kk jono..

          Mikäköhän oli Cellin pointti asiaan että

          "Vitsillä on hyvä aloittaa päivä ja apuja riittää?"

          Pitäisikö olla siis tyytyväinen tapahtuneeseen?:think

          Comment

          • jasse
            Bimmer Fanatic
            • May 2003
            • 473
            • Salo , Finland

            #6
            hankit inpan+piuhan ja sit on huomattavasti helpompi googlata missä vika voisi olla.
            Tuon vikakuvauksen pohjalta mä en tekis mitään ennen koodien lukua.

            Comment

            • Bmw Master
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2004
              • 13155
              • Kokomo

              #7
              Vika ei ole auton merkissä, vaan polttoaineessa. Peruskouluissakin nykyään opetetaan, ettei Bmw dieseliin pidä koskea tikullakaa Kun saat tuon kuntoon niin hajoaa jakopää...

              Kuka oli välittäjä?

              Comment

              • soikkma
                Bimmer Rookie
                • Apr 2012
                • 30
                • Vantaa

                #8
                Joo googlettelin noita vikakoodinlukulaitteita, mutta huomasin että valikoima onkin aika laaja. Ensiksi pitäisi tietää onko siinä obd2 vai can väylä, kun se on vissiin vaihtunut 2008 ja sitten on erilaisia laitteita senkin suhteen että lukeeko ne pelkästään moottorinohjausta vai kaikkea. Jos joku tietää mikä lukee kaikkea ja pystyy nollaa ja olisi vielä edullinenkin niin kertokaa toki.

                Vanhemmillani on ollut bemareita aina, ja kun asiaa miettii niin ainoastaan yksi diesel, niin sekin levisi. Ja diesel ei minullekaan ole nyt ihan optimaalinen, kun kilometrejä tulee se 1000 km kuussa. Tosin onhan siinä pieni kulutus.
                Täytyypä miettiä polttoaineen vaihtoa:think

                Comment

                • Jolli
                  Bimmer Enthusiast
                  • Dec 2006
                  • 2556
                  • Virolahti

                  #9
                  PK-seudulla on varmasti harrastajia joilta vikakoodinluku onnistuu. Eli sellaiseen nyt ensimmäisenä yhteyttä että saat auton kuntoon.
                  Jolli Detailing -kulkupelit kiiltäväksi-

                  Myös vikakoodien luvut, huollot sekä korjaukset. Kaikki merkit!
                  PM tavoittaa, puhelimella ei.

                  Comment

                  • soikkma
                    Bimmer Rookie
                    • Apr 2012
                    • 30
                    • Vantaa

                    #10
                    Jos jollakin on kiinnostusta niin kertokoon, tai kuka tietäisi jonkun joka lukee pk-seudulla vikakoodeja? Autonihan ei liiku mihinkään suuntaan, tai liikkuu se 400 metriä muttei enempää, niin pitäisi tulla tulla käymään täälläpäin..!

                    Comment

                    • Jolli
                      Bimmer Enthusiast
                      • Dec 2006
                      • 2556
                      • Virolahti

                      #11
                      Dualfuni ainakin espoon puolella näitä lueskelee.
                      Jolli Detailing -kulkupelit kiiltäväksi-

                      Myös vikakoodien luvut, huollot sekä korjaukset. Kaikki merkit!
                      PM tavoittaa, puhelimella ei.

                      Comment

                      • mopedi
                        Bimmer Rookie
                        • Feb 2005
                        • 87

                        #12
                        Paskamainen on homma. En kyllä sulkisi pois sähkövian mahdollisuutta, jotain tekemistä voi olla noilla toimenpiteillä mitä ennen leviämistä teit.. esim. jonkun anturipiirin syöttöjännite vajaa niin varmasti sekoaa. Ei voi niin löyhiä olla pumput, eikä suuttimet.. tuskin tankattu mistään iän vanhasta farmarisäiliöstä kuitenkaan. Tarkkojahan nykymoottorit puhtaalle polttoaineelle ovat, mutta silti ääneni menisi sähkövialle. Tarkasta/pura tekemäsi muutokset ja tarkasta akulta lähtevät johdot ym..
                        Toivottavasti pumppuremontit saat unohtaa.

                        Comment

                        • soikkma
                          Bimmer Rookie
                          • Apr 2012
                          • 30
                          • Vantaa

                          #13
                          Ehdin tankkaamaan auton vain 4 kertaa ennenkuin levisi, ja kaikki taisi olla ABC-asemilla..Vaihdoin jo sisävalot takaisin alkuperäisiin mutta ei muutosta parempaan..Dualfuniin otettu yhteyttä, katsotaan josko koodien luku onnistuu

                          Comment

                          • Bmw Master
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2004
                            • 13155
                            • Kokomo

                            #14
                            Originally posted by Bmw Master View Post

                            Kuka oli välittäjä?
                            Edelleen kiinnostaa...?

                            Comment

                            • soikkma
                              Bimmer Rookie
                              • Apr 2012
                              • 30
                              • Vantaa

                              #15
                              Nyt tarvittaisiin vikakoodinlukija, jolla on tuon n47 moottorin ohjelma koneella.

                              Tietääkö kukaan milloin Can väylä on tullut käyttöön? Vuosihan on 2008 mutta missä kuussa, oma auto on 7/2008 niin tietäisi millä sitä pitää sitten lukea.

                              En vielä kerro välittäjän nimeä, teen asiasta reklamaation ja lopputuloksesta riippuen katsotaan tarviiko asiaa tuoda julki.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎