Terve!
Ostin joulukuun 2. 2011 pitkällisen harkinnan jälkeen kyseisen auton M-sportina (110tkm). Välittäjä toi auton Saksasta ja auto oli kuten sovittu. Upea ajaa ja hienoinen parannus edelliseen vm.99 Golf GTIhin
Kolmen kuukauden ja 3tkm jälkeen (4.3.2012) auto jätti tielle sunnuntai iltana.
Olin aiemmin päivällä vaihtanut palaneen takavalon ja sisälle ledi-valot. Ajelin harjoituksiin ja kokeilin sisävaloja, että miltä näyttävät. Keskimmäinen valo ei suostunut syttymään joten ajattelin että olipas laadukkaat polttimot. Samassa auto nytkähti ja I-driveen tuli ilmoitus "Engine malfunction, power reduced".
Sen jälkeen autolla pystyi ajamaan n.20m kunnes sammui eikä käynnistynyt. Startti pyöritti hyvin mutta ei luvannutkaan. Auto jäi tien varteen ja seuraavan päivänä hinaamaan kaverille ja tutkimaan kaikki sulakkeet. Mikään ei ollut palanut.
Sen jälkeen auto Autokeskukselle ja odottelemaan tuomiota. Tuomio oli että korkeapainepumppu mennyt rikki, joten sen lisäksi uusittava suuttimet, kaikki putket yms. ja matalapainepuoli huuhdeltava, hinta arvio 5500-6000 euroa!!
Tässä vaiheessa pukkasi kylmää hikeä, sillä auton välittäjä toi auton suoraan omiin nimiini ja tuonnissa oli sellainen selkkaus että jostain syystä kauppakirjassa luki saksaksi että ei takuuta vaikka nimenomaan valitsin kyseisen auton sen takia että se oli liikkeestä ja siinä tuli olla takuu. Kyselin välittäjältä takuusta moneen kertaan ennen ostopäätöstä. Autoa haettaessa vielä kysyin että toimiiko hän tulkkina jos takuuaikana tulee jotain ongelmia. Hän sanoi toimivansa. Pari päivää myöhemmin huomasin hämmästyksekseni että kauppakirjassa luki nicht garantie. Kysyin tästä välittäjältä sähköpostitse ja hän vastasi " Tämä on hyvin yleisesti käytetty lausahdus kauppasopimuksessa, kun auto menee ulkomaille. Myyjät eivät halua antaa takuuta vientiin meneville autoille, kun mm. eivät voi valvoa rikkoontumisilmoitusten todenperäisyyttä ja muutenkin, kun lait eivät suoraan velvoita takuun antamiseen rajat ylittävässä kaupassa. Kunnon takuut on yleensä ns. Premium Selektion -autoissa, joita myyvät BMW:n omat piirimyyjät, mutta ne ovatkin yleensä useita tuhansia kalliimpia eli on ihan järkevää ostaa tavallisen kauppiaan selkeästi halvempi auto, kun nuoren iän takia vikaantumistodennäköisyys on erittäin pieni."
Eli hän vältteli suoraan myöntämästä että olimme keskustelleet takuusta ja hän oli luvannut toimittaa auton takuun kanssa.
No takaisin tilanteeseen jossa olin sannut kuulla Autokeskuksen arvion. Soitin kuluttajansuojaan jossa sain ohjeeksi tehdä reklamaation myyjäliikkeeseen, sillä autoissa on ihan samanlainen virhevastuu kuin Suomessakin ja sitä ei voida poistaa pelkällä käsinkirjoitetulla "Ei takuuta" huomautuksella. Tein reklamaation ja sain puolessa tunnissa vastauksen että olin ostanut auton ilman takuuta joten saan korjata sen omilla rahoillani. Sen jälkeen tein reklamaation välittäjälle joka ei edelleenkään kommentoinut sähköpostiin että oli antanut minun olla siinä uskossa että autossa on takuu, vaan hän kertoi minulle tuttavansa yhteystiedot, joka kuulemma on velho näissä asioissa.
No Euroopan kuluttajakeskus kielsi minua korjauttamasta autoa, sillä myyjäliikkeellä on ensisijainen oikeus osoittaa paikka missä auto korjataan, muuten takuu raukeaa. Eli jäin odottelemaan.
Odotin noin 6 viikkoa eikä mitään kuulunut. Olin välillä yhteydessä kuluttajakeskukseen ja siellä todettiin vain että Saksan toimipisteestä ei ole kuulunut mitään. 6:en viikon jälkeen pistin postia kuluttajakeskuksen asianajajalle, jolta tuli takaisin lomaviesti, että hän on kolme viikkoa lomalla. No soitin suoraan kuluttajakeskukseen, sillä en halunnut taas odottaa. Sain luvan korjata auton omilla rahoillani ja sen jälkeen jatkettaisiin asian tiimoilta kun todelliset kustannukset olisivat selvillä.
Vein auton Diesel pajalle, sillä minulla ei ollut 6000 euroa ylimääräistä rahaa. Pyysin että voitaisiin tarkistaa onko korkeapainepumppu rikki, ja voitaisiinko suuttimet koeponnistaa, jotta ei tarvitsisi kaikkia ostaa jos ne eivät olisi rikki. Hinasin auton korjaamolle ja yllätys oli suuri kun auto kännistyi, mutta sammui itsestään parin minuutin päästä. No auto jäi sinne.
Viikon sisällä kävi ilmi että suuttimia ei voida testata koska ne ovat sähköiset. Parin viikon päästä korjaaja meinasi että siirtopumppu on rikki ja se vaihdettiin. Mutta se ei ollutkaan, vaan jännitettä kuulemma tulee pumpulle vain 8 volttia. Sen jälkeen polttoainesuodatin ja siirtopumpun rele vaihdettiin. Edelleen auto käynnistyi mutta sammui lämmettyään n.5 min päästä. Korjaaja ilmoitti että ei saa autoa korjattua, mutta meinasi että korkeapainepuoli on kunnossa, että nytten tarvitaan joku BMW-velho katsomaan autoa.
Vikakoodeja auto antoi muutaman, mutta muistan vain tämän:
-Korkeapaineputken paine vähäinen
Asentaja meinasi että se johtuu vain siitä että siirtopumppu ei saa tarpeeksi virtaa jolloin korkeapainepuolella ei voi ollakaan painetta.
Nyt auto on ollut pois ajosta 10 viikkoa ja Euroopan kuluttajakeskuksen asianaja otti minuun yhteyttä palattuaan lomalta, ja en sittenkään saa korjata vielä autoani ennenkuin myyjäliikkeeseen on otettu yhteyttä.
Eli arvon bemaristit, tietääkö joku mikä autossa voisi olla vikana, tällä hetkellä oireita ovat:
-Käynnistyy heikosti, sammuu lämmettyään.
-Siirtopumppu ei lähde käyntiin kun avaimen pistää virtalukkoon, ilmeisesti pitäisi? Siirtopumppu kuitenkin käy kun auto on käynnissä.
-Eilen kokeilin ajaa autolla jos se jotenkin auttaisi asiaa, kauhukseni kuulin ihmeellistä naputusta konehuoneesta, ja tehotkin olivat kateissa. Auto sammui taas ja I-drivessa teksti "Engine malfunction, power reduced".
-Jos autoa yrittää käynnistää kuumana, se ei käynnisty, mutta kun lopettaa starttaamisen, konehuoneessa käy ihmeellinen meteli ja paikkallistin äänen koneen päässä olevaan venttiiliin, ilmeisesti paineensäätöventtiili? Se käy 2-3 minuuttia ennenkuin lopettaa.
Autolle itsetehtyjä tarkistuksia:
- Ohjausboksista sulakkeet (5kpl) tarkistettu, päärele tarkistettu, siirtopumpun rele tarkistettu. Releet silmämääräisesti, sulakkeet mittarilla.
-Sulaketaulun sulakkeet tarkistettu.
Autokeskus oli kuulemma katsonut korkeapainepumpun venttiilistä ja löytänyt metallisilppua, mutta diesel pajan mielestä auton suojakatteet olivat aivan koskemattoman näköiset, niissähän on maalatut ruuvit, jotka olivat koskemattoman näköiset. Muutenkin Autokeskus ilmeisesti tunnetaan ennemminkin Arvauskeskuksena.
Asioita mitä olen miettinyt olisivatko voineet vaikuttaa.
-Joulukuussa asennettu säteilylämmitin, voiko niitä asentaa väärin, kuten huohotusputken lämmittimiä? Tuskinpa jos virta tulee ulkopuolelta, mutta listaan kumminkin
-Vaihtamani sisävalot (ledit) vaihdoin juuri samana päivänä, mutta lienee sattumaa.
-Takaluukun oikealta puolelta palanut valo, jonka vaihdoin. Eli I-drive herjasi välillä sitä, ei aina, joten voisiko sähköjohdoissa olla vikaa?
-Akku sanoi kaksi kertaa talven aikana että lataus vähentynyt mutta aina ajon jälkeen ilmoitus oli poissa. Eli olisiko vähäinen lataus voinut sekoittaa jotenkin autoa, ilmeisesti joissain tapauksissa näin on käynyt.
-Onko auton öljyntarkistus (digitaalinen) luotettava?
Kiitoksia kommentoijille, tuli paljon tekstiä, mutta on tässä nyt 10 viikkoa asiaa käännelty ja väännelty, että sellaista ajamisen iloa. Taitaa mennä merkki vaihtoon, sen verran kalliilta tuntuu, kun 3 tkm välein pitäisi 6000e satsata.
Ostin joulukuun 2. 2011 pitkällisen harkinnan jälkeen kyseisen auton M-sportina (110tkm). Välittäjä toi auton Saksasta ja auto oli kuten sovittu. Upea ajaa ja hienoinen parannus edelliseen vm.99 Golf GTIhin

Kolmen kuukauden ja 3tkm jälkeen (4.3.2012) auto jätti tielle sunnuntai iltana.
Olin aiemmin päivällä vaihtanut palaneen takavalon ja sisälle ledi-valot. Ajelin harjoituksiin ja kokeilin sisävaloja, että miltä näyttävät. Keskimmäinen valo ei suostunut syttymään joten ajattelin että olipas laadukkaat polttimot. Samassa auto nytkähti ja I-driveen tuli ilmoitus "Engine malfunction, power reduced".
Sen jälkeen autolla pystyi ajamaan n.20m kunnes sammui eikä käynnistynyt. Startti pyöritti hyvin mutta ei luvannutkaan. Auto jäi tien varteen ja seuraavan päivänä hinaamaan kaverille ja tutkimaan kaikki sulakkeet. Mikään ei ollut palanut.
Sen jälkeen auto Autokeskukselle ja odottelemaan tuomiota. Tuomio oli että korkeapainepumppu mennyt rikki, joten sen lisäksi uusittava suuttimet, kaikki putket yms. ja matalapainepuoli huuhdeltava, hinta arvio 5500-6000 euroa!!
Tässä vaiheessa pukkasi kylmää hikeä, sillä auton välittäjä toi auton suoraan omiin nimiini ja tuonnissa oli sellainen selkkaus että jostain syystä kauppakirjassa luki saksaksi että ei takuuta vaikka nimenomaan valitsin kyseisen auton sen takia että se oli liikkeestä ja siinä tuli olla takuu. Kyselin välittäjältä takuusta moneen kertaan ennen ostopäätöstä. Autoa haettaessa vielä kysyin että toimiiko hän tulkkina jos takuuaikana tulee jotain ongelmia. Hän sanoi toimivansa. Pari päivää myöhemmin huomasin hämmästyksekseni että kauppakirjassa luki nicht garantie. Kysyin tästä välittäjältä sähköpostitse ja hän vastasi " Tämä on hyvin yleisesti käytetty lausahdus kauppasopimuksessa, kun auto menee ulkomaille. Myyjät eivät halua antaa takuuta vientiin meneville autoille, kun mm. eivät voi valvoa rikkoontumisilmoitusten todenperäisyyttä ja muutenkin, kun lait eivät suoraan velvoita takuun antamiseen rajat ylittävässä kaupassa. Kunnon takuut on yleensä ns. Premium Selektion -autoissa, joita myyvät BMW:n omat piirimyyjät, mutta ne ovatkin yleensä useita tuhansia kalliimpia eli on ihan järkevää ostaa tavallisen kauppiaan selkeästi halvempi auto, kun nuoren iän takia vikaantumistodennäköisyys on erittäin pieni."
Eli hän vältteli suoraan myöntämästä että olimme keskustelleet takuusta ja hän oli luvannut toimittaa auton takuun kanssa.
No takaisin tilanteeseen jossa olin sannut kuulla Autokeskuksen arvion. Soitin kuluttajansuojaan jossa sain ohjeeksi tehdä reklamaation myyjäliikkeeseen, sillä autoissa on ihan samanlainen virhevastuu kuin Suomessakin ja sitä ei voida poistaa pelkällä käsinkirjoitetulla "Ei takuuta" huomautuksella. Tein reklamaation ja sain puolessa tunnissa vastauksen että olin ostanut auton ilman takuuta joten saan korjata sen omilla rahoillani. Sen jälkeen tein reklamaation välittäjälle joka ei edelleenkään kommentoinut sähköpostiin että oli antanut minun olla siinä uskossa että autossa on takuu, vaan hän kertoi minulle tuttavansa yhteystiedot, joka kuulemma on velho näissä asioissa.
No Euroopan kuluttajakeskus kielsi minua korjauttamasta autoa, sillä myyjäliikkeellä on ensisijainen oikeus osoittaa paikka missä auto korjataan, muuten takuu raukeaa. Eli jäin odottelemaan.
Odotin noin 6 viikkoa eikä mitään kuulunut. Olin välillä yhteydessä kuluttajakeskukseen ja siellä todettiin vain että Saksan toimipisteestä ei ole kuulunut mitään. 6:en viikon jälkeen pistin postia kuluttajakeskuksen asianajajalle, jolta tuli takaisin lomaviesti, että hän on kolme viikkoa lomalla. No soitin suoraan kuluttajakeskukseen, sillä en halunnut taas odottaa. Sain luvan korjata auton omilla rahoillani ja sen jälkeen jatkettaisiin asian tiimoilta kun todelliset kustannukset olisivat selvillä.
Vein auton Diesel pajalle, sillä minulla ei ollut 6000 euroa ylimääräistä rahaa. Pyysin että voitaisiin tarkistaa onko korkeapainepumppu rikki, ja voitaisiinko suuttimet koeponnistaa, jotta ei tarvitsisi kaikkia ostaa jos ne eivät olisi rikki. Hinasin auton korjaamolle ja yllätys oli suuri kun auto kännistyi, mutta sammui itsestään parin minuutin päästä. No auto jäi sinne.
Viikon sisällä kävi ilmi että suuttimia ei voida testata koska ne ovat sähköiset. Parin viikon päästä korjaaja meinasi että siirtopumppu on rikki ja se vaihdettiin. Mutta se ei ollutkaan, vaan jännitettä kuulemma tulee pumpulle vain 8 volttia. Sen jälkeen polttoainesuodatin ja siirtopumpun rele vaihdettiin. Edelleen auto käynnistyi mutta sammui lämmettyään n.5 min päästä. Korjaaja ilmoitti että ei saa autoa korjattua, mutta meinasi että korkeapainepuoli on kunnossa, että nytten tarvitaan joku BMW-velho katsomaan autoa.
Vikakoodeja auto antoi muutaman, mutta muistan vain tämän:
-Korkeapaineputken paine vähäinen
Asentaja meinasi että se johtuu vain siitä että siirtopumppu ei saa tarpeeksi virtaa jolloin korkeapainepuolella ei voi ollakaan painetta.
Nyt auto on ollut pois ajosta 10 viikkoa ja Euroopan kuluttajakeskuksen asianaja otti minuun yhteyttä palattuaan lomalta, ja en sittenkään saa korjata vielä autoani ennenkuin myyjäliikkeeseen on otettu yhteyttä.
Eli arvon bemaristit, tietääkö joku mikä autossa voisi olla vikana, tällä hetkellä oireita ovat:
-Käynnistyy heikosti, sammuu lämmettyään.
-Siirtopumppu ei lähde käyntiin kun avaimen pistää virtalukkoon, ilmeisesti pitäisi? Siirtopumppu kuitenkin käy kun auto on käynnissä.
-Eilen kokeilin ajaa autolla jos se jotenkin auttaisi asiaa, kauhukseni kuulin ihmeellistä naputusta konehuoneesta, ja tehotkin olivat kateissa. Auto sammui taas ja I-drivessa teksti "Engine malfunction, power reduced".
-Jos autoa yrittää käynnistää kuumana, se ei käynnisty, mutta kun lopettaa starttaamisen, konehuoneessa käy ihmeellinen meteli ja paikkallistin äänen koneen päässä olevaan venttiiliin, ilmeisesti paineensäätöventtiili? Se käy 2-3 minuuttia ennenkuin lopettaa.
Autolle itsetehtyjä tarkistuksia:
- Ohjausboksista sulakkeet (5kpl) tarkistettu, päärele tarkistettu, siirtopumpun rele tarkistettu. Releet silmämääräisesti, sulakkeet mittarilla.
-Sulaketaulun sulakkeet tarkistettu.
Autokeskus oli kuulemma katsonut korkeapainepumpun venttiilistä ja löytänyt metallisilppua, mutta diesel pajan mielestä auton suojakatteet olivat aivan koskemattoman näköiset, niissähän on maalatut ruuvit, jotka olivat koskemattoman näköiset. Muutenkin Autokeskus ilmeisesti tunnetaan ennemminkin Arvauskeskuksena.
Asioita mitä olen miettinyt olisivatko voineet vaikuttaa.
-Joulukuussa asennettu säteilylämmitin, voiko niitä asentaa väärin, kuten huohotusputken lämmittimiä? Tuskinpa jos virta tulee ulkopuolelta, mutta listaan kumminkin
-Vaihtamani sisävalot (ledit) vaihdoin juuri samana päivänä, mutta lienee sattumaa.
-Takaluukun oikealta puolelta palanut valo, jonka vaihdoin. Eli I-drive herjasi välillä sitä, ei aina, joten voisiko sähköjohdoissa olla vikaa?
-Akku sanoi kaksi kertaa talven aikana että lataus vähentynyt mutta aina ajon jälkeen ilmoitus oli poissa. Eli olisiko vähäinen lataus voinut sekoittaa jotenkin autoa, ilmeisesti joissain tapauksissa näin on käynyt.
-Onko auton öljyntarkistus (digitaalinen) luotettava?
Kiitoksia kommentoijille, tuli paljon tekstiä, mutta on tässä nyt 10 viikkoa asiaa käännelty ja väännelty, että sellaista ajamisen iloa. Taitaa mennä merkki vaihtoon, sen verran kalliilta tuntuu, kun 3 tkm välein pitäisi 6000e satsata.
Comment