Announcement

Collapse
No announcement yet.

318d 320d / N47 Jakopääremontti

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jani87
    Bimmer Rookie
    • Mar 2012
    • 82
    • Finland

    #16
    Joo pahoittelut sana muodosta, en tarkoittanut "samaa" jakoa, lähinnä tuota luotettavuutta että se tuntuu olevan samalla tasolla mitä on netistä kattellu.
    ------------
    Ajossa: 2006, 325i e91

    Ex:
    2005, 320i e90

    Comment

    • Cell
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2004
      • 7037
      • Uusikaupunki

      #17
      Nojaa, noista tuon tyypin jakopäistähän hyppi aiemmassa generaatiossa ketjut kun kiristinvara loppui, jos sulla ei ole uutta kiristintä niin sen voi vaihtaa ja tuskin murheita tulee aikoihin. Jos tuleekin, niin ei riko mitään ja paketin vaihto onnistuu helposti useammassa paikassa, ihan koneen etupäässä se on.
      325i -08
      i3 REx -17
      M5 -98 Imolarot
      535i -90 N/A project (maatumassa)

      Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

      Comment

      • MajorDrake
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2006
        • 7520
        • Jyväshyvä

        #18
        Originally posted by Cell View Post
        Nojaa, noista tuon tyypin jakopäistähän hyppi aiemmassa generaatiossa ketjut kun kiristinvara loppui, jos sulla ei ole uutta kiristintä niin sen voi vaihtaa ja tuskin murheita tulee aikoihin. Jos tuleekin, niin ei riko mitään ja paketin vaihto onnistuu helposti useammassa paikassa, ihan koneen etupäässä se on.
        N47:ssa ketjusta kuluu renkaat väärän hammaskulman takia,
        ja sen takia rupeaa helisemään, kiristinongelmia näissä ei taida olla?
        Ja hintaa nostaa älytön työn määrä kun jakoketju on rintapellin puoleisessa päässä, joten kone ja laatikko pitää ottaa kokonaan irti enenkuin ketjuun pääsee käsiksi...
        M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
        Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
        Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

        Comment

        • Clavurion
          BTCF Member
          • Feb 2005
          • 9146
          • Oulu

          #19
          Ja se että itse hammaspyörä on koneistettu suoraan kampiakseliin, eikä ole erikseen vaihdettavissa.
          E39 530dA -02 M-Sport
          E53 X5 3.0dA -06 Sport
          * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
          Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

          Comment

          • Matte1411
            Bimmer Rookie
            • Aug 2012
            • 75
            • Jyväskylä

            #20
            Originally posted by Kennedy View Post
            Kun näistä jakopääongelmista puhtaan niin mikä siellä on menossa? Ketju venyy?
            Eli voisinko jonkun osan etukäteen vaihtamalla laskea varvemmaksi, ettei hajoa tuo?
            Kyllä, ainakin myös näissä uusissa esim. F10 malleissa N47 koneissa ketju venyy ja kun kiristin ei enää pidä kireällä niin ketju menee poikki.

            Edit: hupsista tässä olikin toinen sivu ja kysymykseen vastattu, sitä se väsymys teettää
            Last edited by Matte1411; 16-02-2013, 15:01.
            BMW E46 320i -99
            BMW E30 320i -85

            Comment

            • oppipoika
              Newbiemmer
              • Jan 2006
              • 18

              #21
              Merkillistä, ettei pääkaupunkiseudun BMW-merkkiliikkeistä saa tietoa siitä, mitä jakopäävaurioissa on rikkoontunut ja mitä osia niihin on vaihdettu sekä mitä ennakoivana toimenpiteenä kannattaisi vaihtaa, jotta tapahtuneiden vaurioiden kaltaiset rikkoontumiset voisi välttää.

              On kuitenkin on tullut esille, että tehtaan ohjeessa kiristimen, chain tensioner 11 31 1 439 851 lisäksi ”epäkelpoja” olisivat pultit bearing bolt 11 31 1 439 850 ja torx bolt 07 12 9 903 621. Jakopääongelmana on mainittu lähinnä laahaimien kuluminen ja sen aiheuttajana mahdollinen huonolaatuinen moottoriöljy.

              Edellä mainitut osat on kerrotun mukaisesti katsottu osiksi, mitä ei enään saa käyttää ja ne on vedetty varastoista pois. ”Syytä miksi suunnittelija on päätynyt tähän ratkaisuun ei valmistaja kerro.” Ei myöskään ole kerrottu löystyvätkö pultit vai katkevatko ne, eikä siis sitäkään ovatko ne löystyneet tai katkenneet korjatuissa moottoreissa taikka onko niitä käytännössä vaihdettu kiristimen vaihdon yhteydessä.

              Lisäkommentti: selvitys koski N46 -moottoria.
              Last edited by oppipoika; 17-02-2013, 13:38.

              Comment

              • Cell
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2004
                • 7037
                • Uusikaupunki

                #22
                Originally posted by MajorDrake View Post
                N47:ssa ketjusta kuluu renkaat väärän hammaskulman takia,
                ja sen takia rupeaa helisemään, kiristinongelmia näissä ei taida olla?
                Ja hintaa nostaa älytön työn määrä kun jakoketju on rintapellin puoleisessa päässä, joten kone ja laatikko pitää ottaa kokonaan irti enenkuin ketjuun pääsee käsiksi...
                Kyse ei ollut N47-koneesta vaan tuosta kysyjän (jani87) bensamoottorista joka on ihan eri kapistus.

                oppipoika: Jako hyppää (lähes poikkeuksetta käynnistäessä) ja käynti muuttuu todella kamalaksi -> ei ajamista, ei muita vaurioita.

                Koitetaan nyt kuitenkin pitää tämä N47-topicina kun nuo muut ovat niin erilaisia.
                325i -08
                i3 REx -17
                M5 -98 Imolarot
                535i -90 N/A project (maatumassa)

                Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                Comment

                • oppipoika
                  Newbiemmer
                  • Jan 2006
                  • 18

                  #23
                  Ongelman on ilmoitettu olevan täysin identtinen sekä N46 että N47 koneissa, toisin kuin monesta kirjoituksesta voisi ymmärtää.

                  Comment

                  • poke
                    BTCF Member
                    • Feb 2005
                    • 3096

                    #24
                    Originally posted by MajorDrake View Post
                    N47:ssa ketjusta kuluu renkaat väärän hammaskulman takia,
                    ja sen takia rupeaa helisemään, kiristinongelmia näissä ei taida olla?
                    Ja hintaa nostaa älytön työn määrä kun jakoketju on rintapellin puoleisessa päässä, joten kone ja laatikko pitää ottaa kokonaan irti enenkuin ketjuun pääsee käsiksi...
                    Olen kuullut, että näitä on rempattu pelkästään laatikko irroittamalla, mutta motti paikallaan. Ellei sitten kampurakin ole tarvinnut vaihtaa.
                    Kulkineet/projektit:

                    640D F06
                    530iA E39
                    635 CSi E24
                    518i E28 M54B30 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
                    1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991

                    Comment

                    • Matte1411
                      Bimmer Rookie
                      • Aug 2012
                      • 75
                      • Jyväskylä

                      #25
                      Ainakin F10:ssä nuo tehdään nostamalla moottori kokonaan pois, laatikko sensijaan jätetään paikalleen.
                      BMW E46 320i -99
                      BMW E30 320i -85

                      Comment

                      • Jerry_
                        Newbiemmer
                        • Mar 2013
                        • 2
                        • Hki

                        #26
                        Moi!

                        Ostin autuaan tietämättönä N47 dieselin ongelmallisuudesta (lähinnä nyt tää jakoketju) kys.moottorilla varustetun auton. Hieno ajaa ja näyttää hyvältä, mutta nyt toki tuntuu huonolta kun pelko perseessä täytyy näköjään elää.

                        Pirun paljon harmittaa kun bemareita on ollut kauan eikä koskaan tarvinnut turhaan stressata ja nyt lukee tällaista.

                        Auto 320d manuaali, tehty 11/2008. Ajettu 200tkm eli paljon tässä ajassa.
                        Tuotu Saksasta, jossa huollettu merkkiliikkeessä ohjelman mukaisesti ja ollut leasing-käytössä.

                        En ole mikään asiantuntija, mutta mitenkään en pysty kyllä kuulemaan sellaista kitinää/kolinaa mitä noissa Youtube videoissa on. En ole kuullut näitä moottoreita aikaisemmin, mutta mielestäni hyvin käy ja 1500-2000 kierroksella ajaessa ikkuna auki en kuule omiin korviini ylimääräistä.

                        Kysymykset:
                        1) Onko mahdollista tai todennäköistä että autolle on jotain tehty tämän osalta kun huollettu säntillisesti ja jo 200tkm ajettu? Voiko selvittää jostain?
                        2) Jos kuulostaa hyvältä ja kestää nyt 200tkm jälkeen niin onko hyvä merkki? Onko kyseessä siis huonot yksilöt vai onko ajan kysymys koska tämä hajoaa kaikista 2008 tai 2009 vuoden autoista?
                        3) Stressaanko syyttä tässä vaiheessa? En nyt ihan osaa hahmottaa, että onko kyse ikävästä, mutta melko harvinaisesta viasta vai systemaattisesta ongelmasta, joka rikkoo 100% varmuudella kaikki jakopään ketjut.

                        Jos ääntä alkaa kuulumaan niin ilmeisesti se on sitten reissu Tallinnaan , jossa 3500€ näytti olevan korjauksen hinta. Itku kyllä tulisi, ja saattaisi parinkymmennen vuoden rakkaustarina merkin kanssa päättyä.
                        Ainakin öljyjä vaihtelen tiheämmin nyt tällä autolla, se on varma - jos edes vähän auttaisi.
                        Last edited by Jerry_; 27-03-2013, 12:58.

                        Comment

                        • Dualfun
                          Moderator
                          • Jan 2003
                          • 17838
                          • PKS

                          #27
                          ^Siirsin postauksen hieman parempaan ketjuun.
                          E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
                          E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic

                          E28 ///M535i '87 zinnoberrot

                          ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
                          ½ E36
                          ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
                          Muut talouden vehkeet:
                          E36 320i Cabrio ///M-Sport '98, Clio TCe 100 Intens '20, Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
                          Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84
                          Vikakoodien lukua ja diagnosointia, koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

                          Comment

                          • Dealhill
                            Bimmer Rookie
                            • Aug 2012
                            • 43
                            • Finland

                            #28
                            Originally posted by Jerry_ View Post
                            Moi!

                            Ostin autuaan tietämättönä N47 dieselin ongelmallisuudesta (lähinnä nyt tää jakoketju) kys.moottorilla varustetun auton. Hieno ajaa ja näyttää hyvältä, mutta nyt toki tuntuu huonolta kun pelko perseessä täytyy näköjään elää.

                            Pirun paljon harmittaa kun bemareita on ollut kauan eikä koskaan tarvinnut turhaan stressata ja nyt lukee tällaista.

                            Auto 320d manuaali, tehty 11/2008. Ajettu 200tkm eli paljon tässä ajassa.
                            Tuotu Saksasta, jossa huollettu merkkiliikkeessä ohjelman mukaisesti ja ollut leasing-käytössä.

                            En ole mikään asiantuntija, mutta mitenkään en pysty kyllä kuulemaan sellaista kitinää/kolinaa mitä noissa Youtube videoissa on. En ole kuullut näitä moottoreita aikaisemmin, mutta mielestäni hyvin käy ja 1500-2000 kierroksella ajaessa ikkuna auki en kuule omiin korviini ylimääräistä.

                            Kysymykset:
                            1) Onko mahdollista tai todennäköistä että autolle on jotain tehty tämän osalta kun huollettu säntillisesti ja jo 200tkm ajettu? Voiko selvittää jostain?
                            2) Jos kuulostaa hyvältä ja kestää nyt 200tkm jälkeen niin onko hyvä merkki? Onko kyseessä siis huonot yksilöt vai onko ajan kysymys koska tämä hajoaa kaikista 2008 tai 2009 vuoden autoista?
                            3) Stressaanko syyttä tässä vaiheessa? En nyt ihan osaa hahmottaa, että onko kyse ikävästä, mutta melko harvinaisesta viasta vai systemaattisesta ongelmasta, joka rikkoo 100% varmuudella kaikki jakopään ketjut.

                            Jos ääntä alkaa kuulumaan niin ilmeisesti se on sitten reissu Tallinnaan , jossa 3500€ näytti olevan korjauksen hinta. Itku kyllä tulisi, ja saattaisi parinkymmennen vuoden rakkaustarina merkin kanssa päättyä.
                            Ainakin öljyjä vaihtelen tiheämmin nyt tällä autolla, se on varma - jos edes vähän auttaisi.

                            Mulla samantyyppinen tausta sillä poikkeuksella että oma kulkine on tehty 2/2009 ja ostettaessa 180tkm ajettu, nyt 204tkm mittarissa. Hankinnan jälkeen minäkin vasta löysin nämä keskustelut jakopääongelmista.
                            Mulle tää bemu on ensimmäinen, ja luultavasti olisin jättänyt ostamatta, jos olisin tiennyt että näissä on suurempi riski kalliille remonteille.

                            Ekaks asia stressas aika paljon, mut nyt ottaa jo vähän rauhallisemmin.
                            Luulis nimittäin, että monesti näissä tilanteissa huonot yksilöt on erottunut joukosta hyvissä ajoin ja jos on jo 200tkm mittarissa, niin siihen mennessä olisi kai pitänyt jo korkata.

                            Tällä foorumilla joku muu kiteytti asian aika hyvin, että aina näistä toimimattomista yksilöistä juttua pisaa, muttei kukaan koskaan kerro toimivista yksilöistään.
                            Silläkin voi vielä lohduttautua, että ostaapa sit minkämerkkisen nykyauton tahansa, niin kaikissa tuntuu olevan niitä huonoja yksilöitä.

                            Ei muutakuin huolettomia kilometrejä vielä pitkäksi aikaa...
                            E91 LCI 325d -09, E90 330xd -06

                            Comment

                            • Jerry_
                              Newbiemmer
                              • Mar 2013
                              • 2
                              • Hki

                              #29
                              Kiitos Dealhill vastauksesta! Ja hyvä tietää, että huolet helpottuvat ajan kanssa (jos siis ei huolet realisoidu ja silloinkin ne helpottaa ajan kanssa!)

                              Hyviä pointteja, ja onhan se tietysti niin, että foorumeilla on aivan valtava "bias" / vinoutuma näissä ketjuissa, koska tänne kirjoittelevat paljon ne, jotka pelaavat jatkuvasti näiden autojen kanssa (korjaukset yms.) ja sitten moni sellainen, jolle käy huono tuuri löytää tiensä näille palstoille vasta sitten kun jotain tapahtuu. Eli tyytyväiset käyttäjät puuttuvat hyvinkin pitkälle.

                              Mutta kuitenkin tämä on kaikesta huolimatta aavistuksen verran pahemman kuuloista, kun mitä olin odottanut. Tavallaan kostautui naiivi luotto bemariin, jonka takia en tarkemmin alkanut moottoreiden speksejä tarkistamaan. Kyllähän mä tän forumin tiesin..

                              Mutta otetaan ajan kanssa, eiköhän se nyt kestä - ja murehditaan jos jotain tapahtuu.

                              Ps. Onko kellään mennyt coupé:sta rikki tämä niin, että tiedetään? Samahan se moottori on kuitenkin, mutta ehkä pientä irrationaalista luottoa tulisi jos niitä ei ole mennyt

                              Comment

                              • Cor_Major
                                Bimmer Rookie
                                • Aug 2009
                                • 73
                                • Finland

                                #30
                                Itse ostin juuri Saksasta ketjuvaurioista täysin tietoisena -10/09 318d:n. Vuoden takuu toki helpottaa mutta itse järkeilen asiaa niin, kyllähän tuota mottia myydään niin vietävästi eri malleissa, että prosentuaalisesti vaurion kokeneiden koneiden osuus ei välttämättä ole kovin suuri. Katsoin myös yhtä N43 koneista mutta ainakin sen motin raksutus lämpimänä ei ollut kovin kaunista kuultavaa ja vääntö vähäistä. Katsotaan miten pelittää, toistaiseksi vallan mainio peli eikä veronkaan määrä päätä huimaa

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎