Announcement

Collapse
No announcement yet.

E9x sadetunnistimen toiminta & koodaus?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hiace
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2011
    • 1203
    • Helsinki/Joensuu

    E9x sadetunnistimen toiminta & koodaus?

    Aikaisemmassa E91:ssä sadetunnistin toimi moitteetta, viiksen nappia painamalla automaatti pyyhki hyvin. Nykyisessä E91:ssä autoasento on taas tosi huono, ei pyyhi tarpeeksi usein. Viikseä ylöspäin vetämällä taas syyskeleillä pyyhkii liian usein.

    Eli: pystyykö sadetunnistinta jotenkin kalibroimaan uudelleen inpalla tms? Nykyinen tuulilasi on aika kulunut eli voi johtua siitäkin.

    Täytyy vielä testata puhdistaa sadetunnistimen alue kunnolla.
    F20 M135i 2016 / Ex-autot: 335xi 135i 335i M3 330d 2 x Hiace
  • sportpug25
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2013
    • 377
    • Helsinki

    #2
    Originally posted by Hiace View Post
    Aikaisemmassa E91:ssä sadetunnistin toimi moitteetta, viiksen nappia painamalla automaatti pyyhki hyvin. Nykyisessä E91:ssä autoasento on taas tosi huono, ei pyyhi tarpeeksi usein. Viikseä ylöspäin vetämällä taas syyskeleillä pyyhkii liian usein.

    Eli: pystyykö sadetunnistinta jotenkin kalibroimaan uudelleen inpalla tms? Nykyinen tuulilasi on aika kulunut eli voi johtua siitäkin.

    Täytyy vielä testata puhdistaa sadetunnistimen alue kunnolla.
    Itsellä tuon kalibroivat huollossa uudelleen. Kuulemma jos on lasi vaihdettu ja tuota ei tehty, niin ei toimi kunnolla. Kalibroinnin jälkeen toiminut moitteetta.

    Comment

    • Dualfun
      Moderator
      • Jan 2003
      • 17837
      • PKS

      #3
      Originally posted by sportpug25 View Post
      Itsellä tuon kalibroivat huollossa uudelleen. Kuulemma jos on lasi vaihdettu ja tuota ei tehty, niin ei toimi kunnolla. Kalibroinnin jälkeen toiminut moitteetta.
      Haiskahtaa DIS hommille - mielenkiintoista.
      Olisi varmasti hyvä tehdä joskus autolle jos lasissakin on jo kulumaa.
      E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
      E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic

      E28 ///M535i '87 zinnoberrot

      ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
      ½ E36
      ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
      Muut talouden vehkeet:
      E36 320i Cabrio ///M-Sport '98, Clio TCe 100 Intens '20, Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
      Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84
      Vikakoodien lukua ja diagnosointia, koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

      Comment

      • janne[l
        BTCF Member
        • Apr 2011
        • 861
        • Ylöjärvi

        #4
        Mulla kans toimii välillä tosi hämärästi toi tunnistin. Välillä pyyhkii liian tiuhaan ja välillä liian harvakseen, tosiaan jotain päivitystä tuntuis huutavan.
        e46 330i cabriolet
        e91 320d
        e36 328 törpö

        Comment

        • LAtee_
          BTCF Member
          • Aug 2012
          • 595
          • Espoo

          #5
          Joo, samaan tapaan temppuilee mullakin.
          Sataa tihuttaa samaan tahtiin koko ajan, saattaa yhtäkkiä lopettaa pyyhkimisen ja sitten alottaa taas samalla syklillä menemään.
          F31 320iA M-sport LCI '17
          Ex: E90 320d '06 (Non-sport), Opel Vectra '99

          Comment

          • dumo
            Bimmer Rookie
            • Aug 2013
            • 84
            • N/A

            #6
            Eipä taida yksikään sadetunnistin toimia täysin kuin ajatus joka tilanteessa ja kaikilla keleillä, mutta itsellä kyllä E91:n tunnistin toiminut hyvin. Tarvittaessa toki joskus säädän herkkyyttä isommalle tai pienemmälle.

            Oletan että jokainen on huomannut että viiksestä voi säätää aika laajalla alueella sen tunnistimen herkkyyden. Toki naarmuinen tuulilasi, hajonnut sensori jne. sotkevat toimintaa.

            Comment

            • Juuzmo
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2007
              • 339

              #7
              Entisen 05vm e90 automaattipyyhkijät toimi kuin unelma, oikein ihmettelin että ompas tämä hieno keksintö kun yleensä ne ei noin hyvin toimi! Nyt e92 07vm ja se sadetunnistin on ihan ahterista, pyyhkii niin harvoin että ehtii näkökyky kadota täysin pienelläkin sateella. Ja tämän lisäksi pyyhkijät pärisee perkeleesti kun sille tuulelle sattuu vaikka on melko uudet sulat, välillä liukuu hyvin mutta välillä pärisee jokaisella vedolla koko matkan (= todella hienoa kuunneltavaa) :think

              Comment

              • claude
                Bimmer Rookie
                • Jan 2008
                • 144
                • Hollola

                #8
                Sama juttu täällä. Edellisessä e91 toimi ku ajatus. Nykysessä e92 ihan persiistä. Auttaskohan tuo kalibrointi? :think



                F31 320d lci
                ex bemut.
                e92 325i -07
                e91 325d -08
                e60 530da "m-sport" -04
                e39 525iat -01

                Comment

                • Hiace
                  Bimmer Enthusiast
                  • Dec 2011
                  • 1203
                  • Helsinki/Joensuu

                  #9
                  Originally posted by claude View Post
                  Sama juttu täällä. Edellisessä e91 toimi ku ajatus. Nykysessä e92 ihan persiistä. Auttaskohan tuo kalibrointi? :think
                  Kumma kun kaikilla samalla tavalla, ennen toimi, nyt ei myös minulla. Pitääpä tsekkailla tuota koodaushommaa vielä, jos ei itse onnistu niin joutunee testaamaan Joensuun uuden laakkosen bemaripalvelun...
                  F20 M135i 2016 / Ex-autot: 335xi 135i 335i M3 330d 2 x Hiace

                  Comment

                  • Dualfun
                    Moderator
                    • Jan 2003
                    • 17837
                    • PKS

                    #10
                    Luulen, että toimenpiteet menee tässä järjestyksessä:
                    1. Uudet pyyhkijät
                    2. Uusi tuulilasi (" ")
                    3. Kalibrointi

                    Toki jos 1 ja 2 on jo kunnossa, on se viimeistään enää kalibroinnista kiinni. Ellei sitten koko systeemi ole yksinkertaisesti paska.
                    E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
                    E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic

                    E28 ///M535i '87 zinnoberrot

                    ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
                    ½ E36
                    ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
                    Muut talouden vehkeet:
                    E36 320i Cabrio ///M-Sport '98, Clio TCe 100 Intens '20, Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
                    Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84
                    Vikakoodien lukua ja diagnosointia, koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

                    Comment

                    • dumo
                      Bimmer Rookie
                      • Aug 2013
                      • 84
                      • N/A

                      #11
                      Onko nyt varmasti kaikissa näissä "pyyhkii liian harvoin" -tapauksissa ollut viiksestä automatiikan herkkyyssäätö tapissaan? Eli linkin kuvassa näkyvä rulla ylhäällä. Omassa ainakin maksimiherkkyydellä pyyhkijät ovat aivan yliherkät ja sopiva säätö on kutakuinkin keskellä tai napsun verran herkempään suuntaan.

                      Jos ei maksimiherkkyydelläkään pyyhi riittävän usein, edellisen kirjoittajan lista varmasti ihan järkevä. Tosin itse tarkistaisin vielä sensorin ja tuulilasin puhtauden ko. kohdasta.

                      Comment

                      • janne[l
                        BTCF Member
                        • Apr 2011
                        • 861
                        • Ylöjärvi

                        #12
                        Kyllä oon tietonen tosta säädöstä, ja e46:ssa toimi kuin ajatus toi tunnistin, mutta tässä e91:ssä se on jotenkin todella outo. Myös automaattiilmastointi tuntuu ajoittain puhaltavan turhan kovalla teholla, mutta se taas on asia erikseen.
                        e46 330i cabriolet
                        e91 320d
                        e36 328 törpö

                        Comment

                        • Hiace
                          Bimmer Enthusiast
                          • Dec 2011
                          • 1203
                          • Helsinki/Joensuu

                          #13
                          Originally posted by dumo View Post
                          Onko nyt varmasti kaikissa näissä "pyyhkii liian harvoin" -tapauksissa ollut viiksestä automatiikan herkkyyssäätö tapissaan? Eli linkin kuvassa näkyvä rulla ylhäällä. Omassa ainakin maksimiherkkyydellä pyyhkijät ovat aivan yliherkät ja sopiva säätö on kutakuinkin keskellä tai napsun verran herkempään suuntaan.

                          Jos ei maksimiherkkyydelläkään pyyhi riittävän usein, edellisen kirjoittajan lista varmasti ihan järkevä. Tosin itse tarkistaisin vielä sensorin ja tuulilasin puhtauden ko. kohdasta.
                          Ainakin itsellä on maksimiherkkyydellä, ja silloinkin ihan liian harvoin pyyhkii. Toisessa päässä herkkyyttä taas pyyhkii totaalisen liian harvoin…tuulilasiakin putsailin ja ei vaikutusta.
                          Syypää tosin voi olla melko kulunut tuulilasi tai sitten joku kalibroinnissa tms. pielessä. Katsoin että autossa on sinertävä tummennus lasin yläreunassa, liekö aikoinaan edes saanut sellaista autoon. Onkohan lasi joskus vaihdettu erilaiseen kuin orkkiksena eikä tehty kalibrointia -> tihku pielessä?
                          F20 M135i 2016 / Ex-autot: 335xi 135i 335i M3 330d 2 x Hiace

                          Comment

                          • Hiace
                            Bimmer Enthusiast
                            • Dec 2011
                            • 1203
                            • Helsinki/Joensuu

                            #14
                            Originally posted by janne[l View Post
                            Kyllä oon tietonen tosta säädöstä, ja e46:ssa toimi kuin ajatus toi tunnistin, mutta tässä e91:ssä se on jotenkin todella outo. Myös automaattiilmastointi tuntuu ajoittain puhaltavan turhan kovalla teholla, mutta se taas on asia erikseen.
                            Ilmastointi on mulla toiminut E91:ssä kuin ajatus, E46:ssa taas tuntui että puhaltaa liian kovaa toisinaan
                            F20 M135i 2016 / Ex-autot: 335xi 135i 335i M3 330d 2 x Hiace

                            Comment

                            • Juuzmo
                              Bimmer Fanatic
                              • Aug 2007
                              • 339

                              #15
                              Täällä myös säätö ihan tapissa eikä auta. Voiko jokin scheisse aiheuttaa tuota, ihmettelin kun pesun jälkeen kuivaan ikkunat lastalla, niin siihen jää sellainen värikäs öljyisen näkönen kalvo pyyhkäisyn jälkeen :think Eikä lähde mihinkään vaikka olen tuulilasia pessyt lasinpesunesteellä, fairylla, liuotinpesuaineella yms.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎