F30 eturenkaiden melun vaimentaminen?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JKK
    Bimmer Enthusiast
    • May 2006
    • 2340
    • Uusimaa

    #16
    Originally posted by TJJ View Post
    Vaimennusta pitäisi saada auton peltiin eli ne sisälokarien takana olevat pellit. Johonkin halvempaan laittaisin (ja laitoin) sinne alustamassaa todella paksusti, tiedä sitten viitsiikö premium-autoa sillä töhriä. Minä silti vaimentaisin ekana ovet, niillä tulee huomattava ero. Esim. ensin Dynamat ja sitten vielä Dynaliner kerros oven ulkopellin sisäpintaan.
    Minä taas olen lukenut useista vaimennuskertomuksista, että pelkkä ovien vuoraaminen on tuottanut työmäärään nähden suurimmat pettymykset varsinkin kalliimmissa autoissa.

    Mutta tosiaan tarkoitus on kyllä samalla vaimentaa pyöränkoteloiden peltiosatkin kun muovilokarit on irroitettu... Tässä tapauksessa riittäisi kun autosta saisi melutasoltaan edes "normaalia" Passat/Avensis -tasoa. Mitään F10:iä en todellakaan odota saavani millään keinoilla.
    BMW G30 545e M-Sport

    Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

    Comment

    • TJJ
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2003
      • 7591
      • Jyväskylä

      #17
      Originally posted by JKK View Post
      Minä taas olen lukenut useista vaimennuskertomuksista, että pelkkä ovien vuoraaminen on tuottanut työmäärään nähden suurimmat pettymykset varsinkin kalliimmissa autoissa.
      Ovien vaimennus vaikutti kyllä ihan selvästi E39:ssäkin vaikka sen nyt pitäisi olla hiljainen auto.
      Mutta kaikkeen tottuu, ei koe tuota mitenkään hiljaiseksi. Pitääkin aina välillä olla muissa autoissa jotta suhteellisuudentaju palautuu. Ei vaan pidä erehtyä minkään 7-sarjan tms. kyytiin...
      E39 528iA

      Comment

      • JKK
        Bimmer Enthusiast
        • May 2006
        • 2340
        • Uusimaa

        #18
        Tänään tuli ajeltua 100km mittainen matka vanhalla 1999-mallisella (18 vuotiaalla!) MB CLK:lla ja kyyti oli kyllä uskomattoman hiljaista verrattuna tähän F30:seen. Kiinnitin oikein huomioita, kuinka tien pinnan vaihtelut ei muuttanut sisämelua juuri mihinkään suuntaan. Sanoisin että F30:n sisämelu karkealla pinnalla on 2-3 kertainen verrattuna tähän vanhaan johtotähteen.

        Onkohan ne BMW:n tehtaalla unohtaneet kokonaan koeajovaiheen ennen lopullista lanseerausta?
        BMW G30 545e M-Sport

        Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

        Comment

        • TFV
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2006
          • 3080
          • Nurmijärvi

          #19
          Mersussa vähän kapeemmat/korkeammat renkaat?
          Muu möly peitti rengasäänet?
          E70, koska siihen piti olla helppo istua. Astinlaudat.

          Comment

          • poke
            BTCF Member
            • Feb 2005
            • 3132

            #20
            Originally posted by JKK View Post
            Tänään tuli ajeltua 100km mittainen matka vanhalla 1999-mallisella (18 vuotiaalla!) MB CLK:lla ja kyyti oli kyllä uskomattoman hiljaista verrattuna tähän F30:seen. Kiinnitin oikein huomioita, kuinka tien pinnan vaihtelut ei muuttanut sisämelua juuri mihinkään suuntaan. Sanoisin että F30:n sisämelu karkealla pinnalla on 2-3 kertainen verrattuna tähän vanhaan johtotähteen.

            Onkohan ne BMW:n tehtaalla unohtaneet kokonaan koeajovaiheen ennen lopullista lanseerausta?
            Koeajot tehdään keskieuroopassa? keskieuroopan sileillä teillä lähes kaikki autot ovat rengasmelultaan hiljaisia.
            Kulkineet/projektit:

            M2 F87
            530iA E39
            635 CSi E24
            518i E28 M54B30+ G-power http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
            1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991

            Comment

            • JKK
              Bimmer Enthusiast
              • May 2006
              • 2340
              • Uusimaa

              #21
              Originally posted by TFV View Post
              Mersussa vähän kapeemmat/korkeammat renkaat?
              Muu möly peitti rengasäänet?
              En tiedä... ainakin radiota pystyi kuuntelemaan hyvinkin hiljasella äänenvoimakkuudella. F30:ssä radio on jotakuinkin turha yli 100km/h nopeudessa.
              BMW G30 545e M-Sport

              Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

              Comment

              • S.P.R
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2003
                • 1009
                • Oulu area

                #22
                Originally posted by JKK View Post
                En tiedä... ainakin radiota pystyi kuuntelemaan hyvinkin hiljasella äänenvoimakkuudella. F30:ssä radio on jotakuinkin turha yli 100km/h nopeudessa.
                On kyllä harmillista kuinka bmw on mokannut f30 äänieristyksen täysin. Olen ihan hiljattain ajanut monta sataa kilometriä passatilla, octavialla ja nyt viimeksi focus farkulla. Passat menee ihan sukkasiltaan ja on todella hiljainen. Octavia on myös ihan miellyttävää tasoa ja mikä pahinta meidän kannalta; jopa focus on hiljaisempi ja paremmin äänieristetty kuin bmw f30! Aivan käsittämätöntä! F30 on melkein tupla hintainen auto!

                Pitääköhän se heittää turvallisuus taka-alalle ja ostaa kitkarenkaat kesäksikin..

                Comment

                • Vesa
                  Bimmer Fanatic
                  • Jan 2010
                  • 363
                  • Oulu

                  #23
                  Originally posted by S.P.R View Post
                  On kyllä harmillista kuinka bmw on mokannut f30 äänieristyksen täysin. Olen ihan hiljattain ajanut monta sataa kilometriä passatilla, octavialla ja nyt viimeksi focus farkulla. Passat menee ihan sukkasiltaan ja on todella hiljainen. Octavia on myös ihan miellyttävää tasoa ja mikä pahinta meidän kannalta; jopa focus on hiljaisempi ja paremmin äänieristetty kuin bmw f30! Aivan käsittämätöntä! F30 on melkein tupla hintainen auto!

                  Pitääköhän se heittää turvallisuus taka-alalle ja ostaa kitkarenkaat kesäksikin..
                  Ei ole kokemusta F30:stä mutta kuulostaa kyllä erittäin ikävältä. BMW on ollut perinteisesti luokassaan hiljainen auto. Nyt se(kin) on siis historiaa. Sääli!

                  Rengasvalinnalla on toki iso merkitys. Esim. Nexeniä siis alle. Ja ultraäänieristys täällä http://www.kiiltopiste.fi/page/9/auton-aanieristys
                  Nykyiset:
                  BMW F11 535DA xDrive -15
                  Toyota Yaris Hybrid -20

                  Exiä noin 60 kpl...

                  Comment

                  • jpp67
                    Newbiemmer
                    • May 2008
                    • 19
                    • Suomi, Espoo

                    #24
                    F31 xDrive:een hiljainen rengassuositus

                    Yritetään kamppailla melua vastaan ensin kesärengasvalinnalla...
                    Autossa on nyt 2013 vuoden SportConti5 225/45R18 (ilmeisesti) runflatit ja seuraava rengastus saisi olla hiljaisempi.

                    Ilmeisesti tuohon vannekokoon (leveyttä ei nyt tiedossa), ei löydy järkevää kokovaihtoehtoa (?? ), joten mahdollisimman hiljainen ja mukava saman kokoinen (ei-rft) rengas pitäsi löytää tilalle, brändillä ei ole väliä, eikä "rataominaisuuksilla", mutta saa rengas toki pitää märällä jne.

                    Comment

                    • Eerop87
                      Bimmer Rookie
                      • Apr 2014
                      • 41
                      • Kuopio

                      #25




                      Tuon linkin takaa löytyy mahdollinen korjaus tähän ongelmaan, en takaa mitään mutta ainakin tuolla on raportoitu ongelman poistumisesta
                      F31 330d M-Sport

                      Comment

                      • JKK
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2006
                        • 2340
                        • Uusimaa

                        #26
                        Itse luovutin - ja luovuin juuri muutama viikko sitten F30:stä pitkälti tuon järjettömän rengasmelun johdosta. Tilalle tuli Variant-Golfin rinnalle toinen Golf (uusi e-Golf), jonka melutaso on desibelitolkulla matalampi kuin F30:ssä. Ja varsinkin alle 90km/h nopeudessa näitä ei voi edes verrata toisiinsa. ja sisusta on Golfissa muutenkin huomattavasti tiiviimpi ja laadukkaampi paketti. Sellainen kuin nykypäivänä olettaakin olevan. Bemareihin palataan, jahka alkavat tekemään hintaluokkansa mukaista laatua.

                        F30 on viimeistelyn suhteen BMW:n mallihistorian "pimeä kohta". Mielenkiintoista oli, että vielä tänä vuonnakin 420d:n pikakoeajossa mainittiin, että upea auto on pilattu luokattomalla rengasmelulla. Asia selvästi vaivaa koko F3x-mallisarjaa.
                        Muutenhan F30 oli ihan ok ajettava. Ei vaan enää hermo kestänyt moottoritiellä sitä kakofoniaa, joka tulee renkaista ja kaikista muista sisustan räminöistä ja sivuäänistä. Tuntui että jokaiselle lämpötilalle oli ikioma räminä jostain päin verhoilua tai kojelautaa. Lopulta auto seisoi kuukauden pihassa kun ei kumpikaan enää halunnut koskea koko autoon...

                        F30:n meluongelmat tulee niin monelta suunnalta, että onnistunut vaimentaminen on todella vaikeaa. Ainoastaan takaosa on kohtuullisen hyvin vaimennettu, mutta etupäästä puuttuukin sitten kaikki äänieristeet. Niin ovista kuin pyöränkoteloiden suunnalta. Vaimennuksen taso muistuttaa pitkälti 90-luvun japanilaisia autoja. Ja kolmas (myös mahdottomin) on rungon kautta tieurissa tuleva jyrinä, jota ei saa millään vaimennettua. F30:n tapauksessa RunFlat-renkaiden ja tavallisten renkaiden välinen ero on aika mitätön. Enemmän siinä muuttuu melun luonne vain toisenlaiseksi.

                        Tosin onhan niinkin, että toiset on suht. immuuneja tälle ongelmalle, eivätkä välitä. Mun tapauksessa vaan auton yleisen laatutason määrittäminen alkaa nimenomaan ajomelun tasosta.
                        Last edited by JKK; 13-09-2017, 23:01.
                        BMW G30 545e M-Sport

                        Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                        Comment

                        • miyli
                          BTCF Member
                          • Dec 2008
                          • 2096
                          • Naantali

                          #27
                          Meillä vaihtui vm. 2012 F30 320da käyttis heinäkuussa F36 430da Xdriveen ja itse ajattelin ensin että ei taida paljon rengasmeluun auttaa tuo gran coupeen vaihtaminen. F30 oli 18" vanteilla ja 225 renkailla ja tässä F36 on 20" vanteet, renkaat 245 edessä ja 275 takana. Rengas melu on huomattavasti hiljaisempi kuin tuossa F30. Voihan se olla renkaistakin kiinni mutta en ihan kokonaan usko tuota on kuitenkin huomattavasti leveämpi ja matalampi rengastus tässä F36.
                          F30 oli kuitenkin ihan premium renkaat alla ja nämä F36 renkaat Falkenit.
                          Mahtaisko olla tuota äänieristettä paranneltu ainakin tässä Gran Coupessa.
                          Käyttis: BMW IX3 G08 Lci Mineral Weiss Metallic
                          Harraste: BMW Z4 G29 M-Sport Alpinweiss 3 "with all equipment"
                          Talviprojekti: BMW E91 330ix "manual"

                          Talviharraste: BMWe36 vompatti (jäärata vehje)
                          Ex Harraste: BMW Z4 35i DCT M-Sport Alpinweiss 534hv/803Nm



                          Ex: BMW e92 335iA 600hv/719nm
                          1/4 maili 11.8 / 205 km/h
                          0-200km/h 11.40s
                          100-200km/h 6,00s
                          http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=309354

                          Exät: 19 kpl BMW, 17 kpl muita mielenhäiriöitä ja 6 kpl prätkää

                          Comment

                          • Heguli
                            Bimmer Fanatic
                            • Nov 2003
                            • 815
                            • www.e30m3.fi

                            #28
                            Pakko kommentoida sen verran että kyllä tässä varmaan suurin syy F30/F31 rengasmeluun löytyy kyllä nastoilla rouhitusta suomen tiestöstä. Ajoin kesällä reilut 8000km 2015 F31 x-drivellä pitkin etelä/keski eurooppaa ja alla oem rengastus runfläteillä.
                            Ei ollut rengasmelua ei.
                            Koitti ikävä paluu arkeen kun kuukauden kuluttua pääsi takaisin tänne ddr:n kärrypoluille. Kyllä tuo hiljainen on suomessakin kun uudella asfaltilla päästelee menemään.
                            Die beste fahrt mit hosen an, BMW

                            Comment

                            • TJJ
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2003
                              • 7591
                              • Jyväskylä

                              #29
                              Originally posted by JKK View Post
                              Vaimennuksen taso muistuttaa pitkälti 90-luvun japanilaisia autoja. Ja kolmas (myös mahdottomin) on rungon kautta tieurissa tuleva jyrinä, jota ei saa millään vaimennettua.
                              F30 olisi otollinen projektiauto eri vaimennusaineiden testaamiseen. Voisin muistella Mazda 323:n vaimennuksia ja miten hyvin ne vaikutti... Tuota jyrinää saa hiukan poistettua jos vaimentaa kattopellin, myös auton pohjan vaimennus (2-osainen raskasmatto sisäpuolelle peltiä vasten) vaikuttaa siihen.
                              E39 528iA

                              Comment

                              • JKK
                                Bimmer Enthusiast
                                • May 2006
                                • 2340
                                • Uusimaa

                                #30
                                Originally posted by Heguli View Post
                                Pakko kommentoida sen verran että kyllä tässä varmaan suurin syy F30/F31 rengasmeluun löytyy kyllä nastoilla rouhitusta suomen tiestöstä.
                                Tavallaan totta ja tavallaan ei. Muutenhan tuo olisi täydellinen selitys, mutta kun markkinoilta löytyy oleellisesti edullisemmassa hintaluokassa olevia ns. perusautoja, jotka kykenee monta kertaluokkaa parempaan esitykseen melun osalta. Hyvinä esimerkkeinä vaikkapa uusimman sukupolven Golf tai Audi A3. Ja jopa uusin Focus ja Astrakin on selvästi hiljaisempia. Ranskiksista puhumattakaan....

                                Nuo keski-euroopan tiet on kyllä siinä mielessä selitys, että sikäläisillä teillä autojen väliset erot on huomattavan pieniä verrattuna suomalaisiin teihin. Jos saksassa olisi samanlaiset rouhitut tiet, jossa nämä autot testataan, olisi panostus varmasti toista luokkaa.

                                Tein viimeisten viikkojen aikana melko laajan kierroksen koeajoja eri merkeillä ja malleilla. Ja ennenkaikkea tätä melu-asiaa silmälläpitäen. Joudun vähän pyörtämään aikaisempia puheitani ja yksi erittäin varteenotettava vaihtoehto F30:lle on Lexus IS300h. Tuo Lexuksen malli on kokoluokassaan erittäin hiljainen ja laadukkaasti tehty auto, eikä ajettavuuskaan häpeä 3-sarjalaisen rinnalla pätkääkään (ainakaan normaalissa arkiajossa). Poikkeuksellisen miellyttävä kokemus, eikä tuntunut Tojotalta yhtään, joka oli tärkeä pointti. Oli pitkästä aikaa sellainen auto, jolla unohduin ajelemaan ihan vain huvikseni pidempään kuin koeajolapun aika olisi sallinut... Loppuvääntö käytiin sitten Lexuksen ja e-Golfin välillä. Molemmat oli yhtä hiljaisia. e-Golf ehkä vielä vähän hiljaisempi alle 80km/h, koska 250kg pohjan peittävä akusto vaimentaa auton runkoa todella paljon ja moottori on äänetön. Lopulta kiinnostus sähköautoilua kohtaan ratkaisi asian.
                                Last edited by JKK; 14-09-2017, 22:55.
                                BMW G30 545e M-Sport

                                Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                                Comment

                                Working...
                                X