memebuy23buy

F30 eturenkaiden melun vaimentaminen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • nupaha
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2008
    • 278
    • Pohojanmaa

    #31
    Originally posted by JKK View Post
    Juu, itse ajattelin juuri että pitää tutkia pystyykö niiden muovilokarien yläpuolelle vuoraamaan esim. 2mm silent coat -bitumimattoa, jossa on se alumiininen pinta. Ja sen alumiinipinnan päälle vielä jotain muuta hyvin kiinni pysyvää vaimennusmattoa niiltä osin kuin mahtuu.
    Laitoin aikanaan V70 Volvon etulokareihin bitumimattoa ja kyllä se hiljeni entisestään, vaikka Volvo ei edes äänekäs ollut. Ymmärtääkseni lisävaimennus pitäisi saada mahdollisimman lähelle äänilähdettä.
    Tuo on halpa ja helppo kokeilla ja omien kokemusten perusteella voin sanoa, että auttaa. Automallista voi riippua, kuinka paljon.
    työmatkakiiturina BMW 530e Xdrive ///M Performance
    kauppakassina Audi A3 sedan
    kesäkissana Jaguar XKR
    tyttärillä Bmw E90 lci 318dsl

    Comment

    • Puistis
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2013
      • 849
      • 09

      #32
      Tänään aloittelin F31:n vaimentamista. Kuskin oven vaimentamisessa meni noin 30min. Ovissa vaimennuksena oli tehtaan jäljiltä pienehkö bitumin palanen.

      Vaimennusmattona STP gold ja ovipahveihin vielä STP pehmytmattoa.

      Comment

      • JaniLap
        BTCF Member
        • Sep 2012
        • 2822
        • Tampere

        #33
        Originally posted by Puistis View Post
        Tänään aloittelin F31:n vaimentamista.

        Vaimennusmattona STP gold ja ovipahveihin vielä STP pehmytmattoa.
        Ilmeisesti STP gold tuli metallioven tasaista sisäpintaa vasten, mutta mihin sijoitit pehmytmaton? Tätähän ei sellaisenaan kannata sijoittaa paikkoihin joissa se altistuu kosteudelle, ellei sitä vuoraa jonkinlaiseen muovipussiin tai vastaavaan.
        IB1P23M0 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
        BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja.
        Vikadiagnostiikka ja koodaukset myös etäyhteydellä.

        Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
        Tampere

        Comment

        • Puistis
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2013
          • 849
          • 09

          #34
          Pehmytmattoa laitoin ovipaneelin ja jätin alkuperäisen kosteussulun paikoilleen.

          Comment

          • Puistis
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2013
            • 849
            • 09

            #35
            Nyt sain toisenkin etuoven vaimennettua. Rengasmelu vähentyi yllättävän paljon ja sävy muuttui miellyttävämmäksi. Luonnollisesti ääntä tulee nyt enemmän takaa, joten pitää jatkaa vaimennusprojektia takaovien ja pyöränkaarien osalta.

            Comment

            • petnen
              BTCF Member
              • May 2003
              • 1082
              • Kannus

              #36
              En ymmärrä miten f31 on niin älytön tuo rengasmeteli.
              Tuon hintaisen autoon ei kuulu tuomonen rengasmeteli olla.
              Tuli äänieristettyä omaa f31stä, ei siitä miellyttävää saannut. Oli pakko palata takasin 500 sarjaan. Nyt hermo lepää taas
              Bmw M535 E28 Hartge H35-24
              Bmw i4 M50

              Comment

              • Caddis
                Newbiemmer
                • Jun 2010
                • 13
                • Oulu

                #37
                Onko porukka lisännyt äänieristystä F3x autoihinsa? Jos on, niin minne ja onko ollut apua? Mietinnässä josko yrittäisi hiljentää F31:stä vaan mielellään kuulisi ensin kokemuksia jotta kannattaako edes yrittää. Mistä kannattaa aloittaa? Kontti?

                Comment

                • 205/65-15H
                  BTCF Member
                  • Mar 2008
                  • 1424

                  #38
                  Nyt vasta huomasin tämän ketjun. Ajelin aikoinaan 330e:llä (vakioalusta, 16” renkaat) parina päivänä ja en muistaakseni kokenut sitä motarillakaan mitenkään häiritsevän äänekkääksi. Ei toki hiljainen mutta muistaakseni ajattelin että melun puolesta olisi OK ja ei oston este.
                  e39 M54B22 manual
                  Polestar2 LRDM -21
                  Ioniq5 AWD -22 (vaimon kiesi)

                  Comment

                  • Galaxy1223
                    Bimmer Rookie
                    • Jul 2009
                    • 124
                    • Suomi

                    #39
                    Ajelin yhden kesän (käytettynä) ostetun auton 17" runflat renkailla ja se oli riittävästi. Aivan helvetin äänekkäät ja uraherkät. Tälle kesälle päivitin Continental Premium Contact 6 225/50/17 non-RF renkaisiin. Ajomelu on huomattavasti miellyttävämpi kuin aiemmin, mutta väittäisin että 16" kitkat ovat silti hiljaisemmat.

                    16" vanteiden ongelma F30 kanssa on että ainakaan OEM vanteet eivät oikein mahdu jarrusatuloiden kanssa ja naarmuttuvat. Näin ollen 17" on käytännössä järkevä minimikoko joka pahentaa äänekkyyttä ennestään.

                    Nyt uusilla kesärenkaillani tuntuu että autossa on oikeastaan kaksi häiritsevää äänilähdettä:

                    - Kuskin ovessa sekä jossain oikealla takana joku muovi natisee --> näitä täytyy alkaa tutkia varmaan repimällä ovipaneelit irti ja teippaamalla kaikkii heiluva kiinni.

                    - Takaa kuuluva rengas... humina? Kyseessä ei ole agressiviinen rengasmelu kuten RF-renkailla, vaan tasaisempi mutta silti häiritsevä. Mulla on farkku joten ääni varmasti vielä korostuu. Ajattelin että aloitan vaiheittaisen kevyen äänenvaimmenusprojektin ja yritän löytää mikä auttaa ja mikä ei. Kohteet mitkä ajattelin vaimentaa (tässä järjestyksessä):

                    1. (Kaikki ovet on jo vaimennettu SK-autosoundin stage1 paketin asennuksen yhteydessä. Avaan silti varmaan ovipaneelin joku päivä niin pääsee katsomaan miten tuo on hoidettu)

                    2. Takapyörien kaaret sisälokarin alta

                    3. Takakontti

                    4. Etupyörien kaaret sisälokarin alta.


                    Eli mulla lähtökohtana on että nyt ovet on vaimennettu ja sisälokarien alta olen yrittänyt vaimentaa. Ovien vaimennus mielestäni vaikutti melun siirtymiseen enemmän eteen ja taakse kun se vuosi sitten tehtiin.

                    Takakaarien vaimennus ei ollutkaan niin helppo juttu. Loppupeleissä pintaa sisälokarin alla johon vaimennusmattoa voi laittaa ei ole niin valtavasti, varsinkaan pelkääjän puolella jossa on tankkausputki.



                    (Kuvassa oleva rengas ei sitten ole tästä autosta, eli ei tarvitse huolehtia että ajaisin peltivanteilla)

                    Yllä olevasta ei tuntunut olevan mitään käytännön hyötyä. Olisin tietysti saanut ujutettua mattoa myös noiden putkien alle mutta totesin että ehkä parempi antaa olla varsinkin kun työasento on melko raskas jo valmiiksi

                    Internet (tm) on kertonut myös että katon vaimentaminen on todella hyödyllistä, mutta kattoon en aio koskea.

                    Seuraavana vuorossa on siis takakontti.
                    Last edited by Galaxy1223; 06-05-2018, 07:56.

                    Comment

                    • Puistis
                      Bimmer Fanatic
                      • Mar 2013
                      • 849
                      • 09

                      #40
                      Takakontin valmennuksella hävisi se humina. Apukuskin puolelta ei kovin hyvin pysty pyöränkaaria vaimentamaan, koska johtoa menee todella paljon. Motarinopeuksilla ei todellakaan ole hiljainen 19” vanteilla, mutta ei niin paha melu kuitenkaan ole ettei musiikilla saisi peitettyä sitä. Samalla kun takakontti vaimensin lisäsin takapenkin alle vaimennusta. Siellä näytti jo muutenkin olevan tehtaalta vaimennesmattoa.

                      Comment

                      • divinee
                        Bimmer Rookie
                        • Jun 2014
                        • 44
                        • Hämeenlinna

                        #41
                        Omasta msport f31 vaimensin juuri kaikki ovet ja seuraavaksi pitäisi käydä takaluukkuun käsiksi. Huomasin kuitenkin tuossa että pääosa autoon tulevasta kohinasta tulee lasien ja ovien yläreunojen kautta. Itse rengasmelu ei ole enää ollenkaan häiritsevällä tasolla ja melu tuntuu johtuvan ilmavirrasta. Db-mittarilla a-painostuksella puhelimella tulee lukemaksi 62-63db moottoritiellä ja ilman painotusta 72db. Ex e90 antoi ihan samoja lukemia vaikka tuntui huomattavasti hiljaisemmalta.
                        Last edited by divinee; 07-05-2018, 19:06. Reason: Typo
                        E87 116i -08 M-Sport väliaikaiskulkine
                        EX: F36 420xd M-Sport -15, Audi A5 3.0TDI Quattro S-Line -09, F31 330dA M-Sport -13, e90 330dA -10, e90 320dA -07, e46 320i -00, 3B Passatti, Golf II, 2x 405Mi16 + toistakymmentä pösöö jne..

                        Comment

                        • Puistis
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2013
                          • 849
                          • 09

                          #42
                          Mitkä ja minkä kokoiset renkaat on?

                          Comment

                          • divinee
                            Bimmer Rookie
                            • Jun 2014
                            • 44
                            • Hämeenlinna

                            #43
                            235-35/19 hankook ventus ja 255-35/19 nankang ns2. Etuset vähän alikokoset kun ovat e90 peruja.

                            Edit: Testasin tuossa äsken vielä lisää ja tonne 100km/H asti rengasmelu on suurin melunaiheuttaja ja a-painostuksella meteli 80kmh vauhdissa about tavanomaisella asfaltilla oli n. 61db. Tuosta satasesta ylöspäin ilmavirran aiheuttama kohina alkaa peittämään rengasmelua alleen.
                            Last edited by divinee; 08-05-2018, 06:16. Reason: Vähän lisäystä.
                            E87 116i -08 M-Sport väliaikaiskulkine
                            EX: F36 420xd M-Sport -15, Audi A5 3.0TDI Quattro S-Line -09, F31 330dA M-Sport -13, e90 330dA -10, e90 320dA -07, e46 320i -00, 3B Passatti, Golf II, 2x 405Mi16 + toistakymmentä pösöö jne..

                            Comment

                            • 315i
                              Bimmer Fanatic
                              • Aug 2014
                              • 241
                              • Arctopolis

                              #44
                              Täytyypäs huomenna hakea töistä db mittari ja ajella nykyisellä E92 335 vaikka paria eri nopeutta ja pistää lukemat ylös, ja sit uudella 330e:llä tehdä sama.
                              Mitä itse koeajoin 330, ei se tuntunut mitenkään kovaäänisemmältä kuin e92. Tosi mulla oli melko kuluneet talvirenkaat parilla nastalla...

                              Comment

                              • Puistis
                                Bimmer Fanatic
                                • Mar 2013
                                • 849
                                • 09

                                #45
                                Viikonloppuna sain takaovet vaimennettua ja taas auto hiljeni huomattavasti. Nyt on vaimennettu kaikki ovet, takaluukku, takapenkin alta ja pyöränkaaret takaa sen verran mitä niihin järkevästi pienellä purkamisella sai laitettua. Vielä olisi tarkoitus lisätä äänieristettä muovisiin lokareihin, jos sillä saisi vielä jotain pientä aikaiseksi :think

                                Mattoa olen laittanut vain yhden kerroksen. Käytössä ollut STP Gold ja Silver sekä STP:n pehmytmattoa.

                                Melko hilijaiseksi tuo on nyt muuttunut ja melun sävy on paljon miellyttävämpi. Tuulen suhinat nyt kuuluu voimakkaammin, mutta kun musiikki soi niin mitään erityisen häiritsevää taustamelua ei enää kuulu.

                                Aikaa vaimennukseen on kulunut arviolta:
                                30min per ovi
                                10min takapenkki
                                2h takaluukku ja pyöränkaaret

                                Ovipahvit on kiinni vain 2 ruuvilla ja verhoilunastoilla, joten niiden irroittamiseen ei juurikaan kulu aikaa. Takaluukussa verhoilunastoja on vähän reilummin, joten purkamisessa ja kasaamisessa kului suurin osa ajasta.

                                Comment

                                Working...
                                X