memebuy23buy

F30 320iA -12 ulina

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tompsoni
    Bimmer Rookie
    • Jun 2005
    • 51
    • ?

    #31
    Originally posted by artois View Post
    Itse asiassa vikakuvausta esittäessäni ilmaisin omat olettamukseni asiasta, mutta myyjä / huolto oli katsonut parhaaksi vaihtaa myös jakoketjun ja roippeet. Eli tässä tapauksessa myyjä vaihdattaa. Diagnoosissa kesti about 15 min. kun he nostivat sen ylös "paikallistaakseensa äänen lähteen" eli en sitten tiedä millaisen kavalkadin ääniä olivat sieltä spotanneet. Kyllähän nuo ketjut ilmeisesti kuluvat eli sikäli 160k ajetun vaihtaminen 0km ajettuun parantaa auton kuntoa, mutta sitä voi sitten miettiä pitääkö se näin myös ajatella, ottaen huomioon että myyjänkin mukaan ketju on huoltovapaa mutta olikohan "laskennallisesti 270tkm elinaika" eli silläkin logiikalla siinä oli vielä 100 tkm matkaa jäljellä.

    Vaihtoehdot oli splitata nyt tällaisella sovitellulla jaolla myyjän kanssa, koska valmistaja ei osallistu kustannuksiin myöhästyneiden huoltojen takia tai maksaa koko roska itse ja riitauttaa asia ja saada ehkä joskus jotain (jopa kaikki) takaisin. Sitä aina kuvittelee olevansa niin kovaa kaveria että laittaa kovan kovaa vastaan kun asiasta aletaan vääntää, mutta siinä tilanteessa sitten ei niitä omia näkemyksiä asiasta saakaan niin tehokkaasti läpi...
    Ei tuossa paljon erilaisia näkemyksiä tarvita. Jos ostaa tuollaisen suht hinnakkaan vaihtoauton ja 50 km:n ajelun jälkeen se on siinä kunnossa ettei sillä uskalla enää ajaa niin ainoat oikeat vaihtoehdot on myyjällä korjata auto kuntoon tai purkaa kauppa. Ilmoititko myyjälle että tuote ei ole ollut myyntihetkellä siinä kunnossa kuin millaisena se sinulle myytiin?

    Comment

    • artois
      Newbiemmer
      • Nov 2014
      • 24
      • Vantaa

      #32
      Originally posted by Tompsoni View Post
      Ei tuossa paljon erilaisia näkemyksiä tarvita. Jos ostaa tuollaisen suht hinnakkaan vaihtoauton ja 50 km:n ajelun jälkeen se on siinä kunnossa ettei sillä uskalla enää ajaa niin ainoat oikeat vaihtoehdot on myyjällä korjata auto kuntoon tai purkaa kauppa. Ilmoititko myyjälle että tuote ei ole ollut myyntihetkellä siinä kunnossa kuin millaisena se sinulle myytiin?
      Joo kyllähän mä niin siinä sanoin ja peräänkuulutin sitä, ettei mulle edes yritetty myydä sitä lisäturvaa mikä tuohon oli saatavilla reilun 300€ lisähintaan / vuosi / 20000km, jolla olisin tästäkin farssista selvinnyt sillä kolmensadan hinnalla. Muistin sitä kysyä vasta kun soppari oli kirjoitettu, jolloin oli kuulemma liian myöhäistä sitä ottaa.

      Myyjä sanoi että joko jaetaan kustit näin tai sitten riitautan asian ja odottelen josko jotai saisin takaisin, mikä ei tässä tapauksessa ollut ilmeisesti mitenkään todennäköistä. En tiedä puhuiko se äijä paskaa niin paljon kuin kehtasi mutta näin se asia meikäläiselle ladottiin siihen.

      Olen muuten 100% samaa mieltä siitä että mun ei kuuluisi maksaa rempasta pennin hyrrää. Onkohan täällä ketään joka olisi käynyt tämän samankaltaisen keissin läpi ja päässyt ilmaiseksi takaisin tien päälle? (Ottaen toki olosuhteet huomioon, eli että tehdas ei osallistu kustannuksiin ja että autossa on jo yli puolentoistasataatuhatta kilometriä takana jne.) Mielenkiinnolla lukisin että millaista vipuvartta on. Tässähän todettiin jo aikaisemmin että kaupan purku ei tod näk tule kyseeseen koska myyjä on valmis korjaamaan vian. Tai ainakaan se ei ole ensimmäisiä mahdollisia työkaluja pakissa. :think

      Comment

      • rizzo
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2007
        • 5424
        • Oulu

        #33
        Originally posted by artois View Post
        Joo kyllähän mä niin siinä sanoin ja peräänkuulutin sitä, ettei mulle edes yritetty myydä sitä lisäturvaa mikä tuohon oli saatavilla reilun 300€ lisähintaan / vuosi / 20000km, jolla olisin tästäkin farssista selvinnyt sillä kolmensadan hinnalla. Muistin sitä kysyä vasta kun soppari oli kirjoitettu, jolloin oli kuulemma liian myöhäistä sitä ottaa.

        Myyjä sanoi että joko jaetaan kustit näin tai sitten riitautan asian ja odottelen josko jotai saisin takaisin, mikä ei tässä tapauksessa ollut ilmeisesti mitenkään todennäköistä. En tiedä puhuiko se äijä paskaa niin paljon kuin kehtasi mutta näin se asia meikäläiselle ladottiin siihen.

        Olen muuten 100% samaa mieltä siitä että mun ei kuuluisi maksaa rempasta pennin hyrrää. Onkohan täällä ketään joka olisi käynyt tämän samankaltaisen keissin läpi ja päässyt ilmaiseksi takaisin tien päälle? (Ottaen toki olosuhteet huomioon, eli että tehdas ei osallistu kustannuksiin ja että autossa on jo yli puolentoistasataatuhatta kilometriä takana jne.) Mielenkiinnolla lukisin että millaista vipuvartta on. Tässähän todettiin jo aikaisemmin että kaupan purku ei tod näk tule kyseeseen koska myyjä on valmis korjaamaan vian. Tai ainakaan se ei ole ensimmäisiä mahdollisia työkaluja pakissa. :think
        Aika käsittämätöntä... kai olet soittaut kuluttaja-asiamiehelle?

        Comment

        • artois
          Newbiemmer
          • Nov 2014
          • 24
          • Vantaa

          #34
          Originally posted by rizzo View Post
          Aika käsittämätöntä... kai olet soittaut kuluttaja-asiamiehelle?
          On joo. En ole soittanut, mutta voisin soittaa vaikka huomenna varmuuden vuoksi. Heidänkin reklamaatiolapuissaan vaihtoehdot ovat näin:

          "Tavara korjataan sellaiseksi kuin se oli ennen virhettä tai se vaihdetaan uuteen
          Mikäli korjaus tai vaihto ei onnistu
          Hinnanalennus € tai Kaupan purkaminen"

          Eli tuossa ei juurikaan oteta kantaa siihen mitä korjaus voi maksaa ja miten kustannukset jaetaan. Otanpa hieman selvää ja raportoin tännekin.

          Comment

          • artois
            Newbiemmer
            • Nov 2014
            • 24
            • Vantaa

            #35
            KKV:n sivuilta poimittua:

            <Jakoketjun kestoikä ja moottorivaurio
            Käytettynä ostetun auton jakoketju venyi ja aiheutti moottorivaurion reilu vuosi kaupanteon jälkeen. Myyjä korvasi puolet korjauskustannuksista ja piti sitä riittävänä, sillä kuluttajan oli täytynyt varautua auton kuluneisuuteen.

            Jakoketjun pitäisi kestää selvästi pidemmän aikaa kuin 99 000 km, joten kyse oli auton ennenaikaisesta vaurioitumisesta. Autoa oli huollettu huolto-ohjelman mukaisesti, eikä myyjä pystynyt osoittamaan, että kuluttaja olisi aiheuttanut vaurion.

            Kuluttajariitalautakunta suositti, että myyjä maksaa kuluttajalle vielä 500 euron lisähyvityksen viivästyskorkoineen, joten. kuluttajan osuudeksi kustannuksista jäi noin 1 170 euroa. Korvaussummaa arvioitaessa huomioitiin auton kauppahinta 30 900 euroa, sen ikä (vauriohetkellä 4 vuotta) ja sillä ajetut kilometrit.>

            Kyseisessä keississä melkein prikulleen samat speksit, toki vaurio tapahtui huomattavasti myöhemmin kuin minulla, joka ei ehtinyt onneksi vielä edes tapahtua.

            Edit* Kyseisessä autossa toki huollotkin tehty aivan ajallaan ^
            Last edited by artois; 06-07-2017, 14:42.

            Comment

            • artois
              Newbiemmer
              • Nov 2014
              • 24
              • Vantaa

              #36
              Noniin tänään sain vihdoin ihmisen langan päähän kuluttajaneuvonnasta. Lopputulema on se, että neuvojan mielestä se 50/50 on sinänsä linjassa sen mukaan mitä näissä yleensä tarjotaan ja maksetaan, mutta kuitenkin ns. "törkeää" myyjältä näin maalaisjärjellä ajateltuna varsinkin kuin vika havaittiin heti oston jälkeen. Vaikka asia onkin näin niin ei suosittele ainakaan riitelemään asiasta, koska se hyöty mitä siitä pitkällä tähtäimellä tulisi, ei todennäköisesti olisi vaivan arvoista. Kehoitti tinkaamaan lisää ja sanoi, että jos 800€ saisi tingittyä niin olisi hänen mielestään kohtuullisempi jako. Tosin en maininnut siitä että sitä huoltoa sain siihen tingattua, joten loppujen lopuksi sain ehkäpä jopa paremman diilin kuin kuluttajaneuvonnan mielestä olisi ollut kohtuullista. Peukku sille, mutta alapeukku sille että nyt olen ollut ilman omaa bemmiä ja saanut körötellä vanhalla puhkiajetulla 1.6 diesel farmari Focuksella (sijaisauto) JA että menee vielä tonni omasta taskusta. Homma on nyt joka tapauksessa sitä myöten selvä.

              Comment

              • ocram
                Newbiemmer
                • Nov 2014
                • 13
                • PKS

                #37
                Mun mielestä sulla kävi kuitenkin hirveän hyvä tuuri ettei koko kone ole sökönä ohjureiden tai pumpun ketjun hajottua. Laskua on helposti 20 kiloeuroa moottorinvaihdosta. N20- koneissa kannattaa kuunnella hyvin tarkasti koneen ääntä. Jos itse olisin 328:ia pitänyt pidempään olisin harkinnut jakopään laittamista uusiksi ihan varotoimenpiteenä.

                Comment

                • artois
                  Newbiemmer
                  • Nov 2014
                  • 24
                  • Vantaa

                  #38
                  Originally posted by ocram View Post
                  Mun mielestä sulla kävi kuitenkin hirveän hyvä tuuri ettei koko kone ole sökönä ohjureiden tai pumpun ketjun hajottua. Laskua on helposti 20 kiloeuroa moottorinvaihdosta. N20- koneissa kannattaa kuunnella hyvin tarkasti koneen ääntä. Jos itse olisin 328:ia pitänyt pidempään olisin harkinnut jakopään laittamista uusiksi ihan varotoimenpiteenä.
                  Hyvä kuunnella N20-koneen ääntä ku se on sellanen nakutusten, tikitysten ja kilinöiden kakofonia. Vaatii sävelkorvaa että bongaa sieltä eri nyansseja! Mutta totta haastat. Onni tässä erityisesti oli että jouduin odottelemaan autoa kaupanteon jälkeen päivän, niin ehdin edellisillan selailla foorumia ja imeä kaiken tiedon sisääni kuin sieni. Ilman sitä olisin todennäköisesti ohittanut äänen jonain modernin bensaturbon ominaisäänenä.

                  Comment

                  • artois
                    Newbiemmer
                    • Nov 2014
                    • 24
                    • Vantaa

                    #39
                    Noniin auton sain viime perjantaina takaisin ja on ulinat loppuneet! Tuleeko kellään mieleen muuten että nyt kun kaikki muut äänet sitten kuuluvatkin entistä paremmin niin mikä mahtaa pitää sellaista vaimeaa "säksätystä" ku autossa on veto päällä eli tyhjäkäynnillä kuulostaa ihan normaalilta mutta heti kun laittaa vaihteen silmään ja lähtee liikkeelle niin tulee sellainen nakutus autosta (enkä nyt tarkoita sitä suuttimien nakutusta) vaan ihan sellainen *tak* *tak* ääni joka kuuluu etenkin kylmänä mutta lämpimänä juuri ja juuri jos radio on pois ja ilmastoinnista puhallus hiljaisella. Haluaisin nyt vihdoin nauttia huolettomasta ajosta mutta tuntuu että tuossa on nyt kaikki maailman äänet sitten riesana ja täytyy sanoa että jos ohiajavat mopoautotkin kuulostavat sivistyneemmiltä kuin bemari niin jossain homma kusee. Voi olla että kuulen omiani, mutta etenkin parkkihallissa jos ajaa ikkunat auki kuunnellakseen niin aikamoisia ääniä tuo auto päästää. :think

                    Edit: video:
                    Last edited by artois; 28-07-2017, 13:59.

                    Comment

                    • Thmas
                      Bimmer Fanatic
                      • Feb 2008
                      • 533
                      • HEL

                      #40
                      Originally posted by ocram View Post
                      Mun mielestä sulla kävi kuitenkin hirveän hyvä tuuri ettei koko kone ole sökönä ohjureiden tai pumpun ketjun hajottua. Laskua on helposti 20 kiloeuroa moottorinvaihdosta. .
                      Tuskinpa nyt kuitenkaan. Purkuautosta se moottori tulee tuossa kohtaa ellei mene syystä tai toisesta tehtaan goodwilliin.

                      Kuten tässäkin ketjussa on huomattavissa, suomalaiset olettavat jotenkin hassusti saavansa uuden auton kun ostavat 5v / 150 tkm ajetun auton. Tokihan se onkin tuore suhteessa Suomen autokantaan, joka on todella vanhaa. Todellisuudessa 5v / 150 tkm auto alkaa olla kuitenkin laskennallisen käyttöiän puolivälissä ellei ylikin. Kuluttajariitalautakunnan päätöksissä mainitaan esim. moottorin ja vaihteiston käyttöiäksi yleensä 300 tkm. Mielestäni tässä tapauksessa liike korvasi asian esimerkillisesti kun teki vielä huollonkin. Puoletkin kustannuksista olisi ollut ok.

                      Tismalleen samaa ideaa tukee BMW Premium Selection takuun ehdot. Se kattaa alle 100 tkm ajetun auton viat kokonaan, ja 100 tkm jälkeen asiakkaan osuus kasvaa 10 % per 20 tkm. Toisin sanoen, jos alle 160 tkm ajettu autosi olisi ollut BPS takuun alainen, olisit itse maksanut 30 % takuu kattanut 70 % . Ei siis mitenkään kovinkaan merkittävästi parempi, vaikka ihan virallinen BMW:n lanseeraama takuuohjelma. Ja edellyttää toki huoltamista ajallaan merkkiliikkeessä.

                      Ja mitä tuohon käyntiääneen tulee korjauksen jälkeen, se ei ole uutenakaan kovin pehmeä (yhden uuden F30 320iA:n hankkineena).
                      Last edited by Thmas; 28-07-2017, 21:58. Reason: Virhe korjattu.
                      Audi e-tron 55

                      Exiä:
                      1999 E46 316i, 2005 E46 316i, 2008 E87 120d, 2011 E90 320i, 2012 F30 320iA, 2013 F30 318dA, 2014 F32 435dA, 2014 F30 320d, 2015 F10 530dA, 2014 F32 435iA, 2013 730dA, 2015 520dA + muita merkkejä.

                      Comment

                      • Mann
                        Bimmer Rookie
                        • Feb 2012
                        • 57
                        • Helsinki

                        #41
                        Originally posted by artois View Post
                        Noniin auton sain viime perjantaina takaisin ja on ulinat loppuneet! Tuleeko kellään mieleen muuten että nyt kun kaikki muut äänet sitten kuuluvatkin entistä paremmin niin mikä mahtaa pitää sellaista vaimeaa "säksätystä" ku autossa on veto päällä eli tyhjäkäynnillä kuulostaa ihan normaalilta mutta heti kun laittaa vaihteen silmään ja lähtee liikkeelle niin tulee sellainen nakutus autosta (enkä nyt tarkoita sitä suuttimien nakutusta) vaan ihan sellainen *tak* *tak* ääni joka kuuluu etenkin kylmänä mutta lämpimänä juuri ja juuri jos radio on pois ja ilmastoinnista puhallus hiljaisella. Haluaisin nyt vihdoin nauttia huolettomasta ajosta mutta tuntuu että tuossa on nyt kaikki maailman äänet sitten riesana ja täytyy sanoa että jos ohiajavat mopoautotkin kuulostavat sivistyneemmiltä kuin bemari niin jossain homma kusee. Voi olla että kuulen omiani, mutta etenkin parkkihallissa jos ajaa ikkunat auki kuunnellakseen niin aikamoisia ääniä tuo auto päästää. :think

                        Edit: video:
                        https://www.youtube.com/watch?v=H91I...ature=youtu.be
                        Ei tuon pätkän perusteella kuulosta omaan korvaan mitenkään tavanomaisesta poikkeavalta. Eihän nää koneet äänimaailmaltaan ole mitään kauneimpia, varsinkin jos tottunut suoraan kutoseen Nyt vaan kovaa ajoa

                        Comment

                        • artois
                          Newbiemmer
                          • Nov 2014
                          • 24
                          • Vantaa

                          #42
                          Originally posted by Mann View Post
                          Ei tuon pätkän perusteella kuulosta omaan korvaan mitenkään tavanomaisesta poikkeavalta. Eihän nää koneet äänimaailmaltaan ole mitään kauneimpia, varsinkin jos tottunut suoraan kutoseen Nyt vaan kovaa ajoa
                          No voi hittolainen! No ei kai siinä sitten kun ajoa vaan.

                          Onhan se niin ettei tässä uutta autoa ollut kukaan ostamassakaan, vaan ehjää mutta pitää sanoa että on maailma menny oudoksi kun baijerilaisesta tulee ekana mieleen joku kiertokangenlaakerivikanen Briggs&Stratton. Aiemmat omani olleet toki kutoskoneella vaikka vanhoja piiskoja olivatkin.

                          Comment

                          • artois
                            Newbiemmer
                            • Nov 2014
                            • 24
                            • Vantaa

                            #43
                            Tuli siitä nakutuksesta mieleen että voisiko se olla apulaitehihnan kiristin mikä siellä kolisee? Yhdestä w124 mesestä sellaisen vaihdoin ja se piti melkoista nakutusta/rallatusta käydessään. Se voisi hieman selittää sitä että ääni tulee vasta kun veto on päällä, jos hihnaan tulee enemmän vastusta vaikka laturista tai mitä ikinä hihna tuossa käyttääkään. Ilmeisesti vesipumppukin on näissä sähköinen? Autossa kuitenkin on sen verran jo kilsoja että kiristin voi olla jo menossa ulos ovesta.

                            Comment

                            • maukka86
                              Bimmer Fanatic
                              • Jul 2006
                              • 491
                              • Pirkanmaa

                              #44
                              Myös omasta autosta on alkanut kuulua mielestäni hieman outo ääni moottorista. Selvästikään se ei ole samantyyppinen ujellus, kun mitä monilla videoilla on kuulunut, vaan hiljaisempi "naukuminen". Kuuluu selvästi kylmällä koneella, lämpimällä ei niinkään. Ja parhaiten kuuluu suhteellisen pienillä kierroksilla.

                              Käytin autoa myös Autokeskuksella ja heidän mukaansa ei aiheuta akuutteja toimia, jos ääni ei tuosta kasva. Mitä mieltä olette, tulisiko tuosta äänestä huolestua?

                              f22 220i

                              Comment

                              • duckland
                                Bimmer Fanatic
                                • Dec 2003
                                • 418

                                #45
                                Originally posted by maukka86 View Post
                                Myös omasta autosta on alkanut kuulua mielestäni hieman outo ääni moottorista. Selvästikään se ei ole samantyyppinen ujellus, kun mitä monilla videoilla on kuulunut, vaan hiljaisempi "naukuminen". Kuuluu selvästi kylmällä koneella, lämpimällä ei niinkään. Ja parhaiten kuuluu suhteellisen pienillä kierroksilla.

                                Käytin autoa myös Autokeskuksella ja heidän mukaansa ei aiheuta akuutteja toimia, jos ääni ei tuosta kasva. Mitä mieltä olette, tulisiko tuosta äänestä huolestua?

                                https://photos.app.goo.gl/4VbGzN7duYsjK8eu8
                                Ihan pienesti saattoi kuulua. Koska öljyt vaihdettu? Kokeile vaihtaa tuoreet öljyt. Mulla ääni pieneni uusilla öljyillä. Veikkaan et tuo öljypumpun moduli siellä ääntelee vähän. Varmaan ajelee ilman isompaa ääntä vielä, mutta jos haluaa korjaa niin 1300 se maksaa uusi eli ei mikään maailman kallein. Jos tekee öljynvaihdon yhteydessä säästää öljynvaihtohinnan tietysti. Ja vie laakkoselle. Ne tietää mitä tekee. Osa bemarihuolloista raapii päätä ja voivottelee et nyt kuullostaa todella kalliilta.

                                Comment

                                Working...
                                X