Announcement

Collapse
No announcement yet.

F31 webasto retrofit

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • AE777
    Newbiemmer
    • Oct 2017
    • 1
    • Kuopio

    F31 webasto retrofit

    Hei.

    F31 320d autoon tuli hankittua alkuperäinen webasto asunnussarjoineen (64 50 2 239 652) joka pitäisi alkaa nyt asentamaan autoon.

    Muutamia kysymyksiä tuli esille foorumeita lueskeltaessa.

    Onko näin, että kyseinen lämmitin asennettuna ei lämmitä moottoria lainkaan, vain pelkät sisätilat? Jos näin todellakin on, voiko lämmittimen letkut tai letkuun tulevat venttiilit asentaa siten, että myös moottoria lämmitetään (ilman vika koodeja)?

    Toinen kysymys koskee ilmastoinnin puhaltimienohjausta. Asennussarjan mukana toimitettiin uusi ilmastoinnin ohjausmoduuli joka pitäisi koodata. Asennusohjeiden mukaan koodaus tehdään ISTA/P:llä, mutta voiko tämän koodata myös E-SYS:llä ja jos voi niin onko jollakin tietoa miten?

    Britti ja saksan foorumeilla on jotakin tietoa koodauksesta, mutta aivan selvää se ei tunnu olevan.

    Liitteenä muutama kuva weban asennusohjeista ja uudesta ilmastoinnin ohjausmoduulista.
    Attached Files
  • Jassooo
    Bimmer Rookie
    • Nov 2017
    • 55
    • Suomi

    #2
    Mulle asennettiin F31 Webasto Suomessa valtuutetun huollon toimesta ja sinne tuli ventiilit yms ja se lämmittää vain sisätilat. Puhallus tulee tuulilasin suulakkeesta ja sivuikkunoiden suulakkeista. Moottorin lämpömittari ei hievahdakkaan 20min lämmityksen jälkeen mutta sisällä on kuin saunassa. Muihin kysymyksiin en osaa vastata. Huollossa kyseltyäni selitys oli että auto menee sekaisin jos laitetaan lämmittään moottoriakin kun se huomaa että viimeksi on ajettu x tuntia sitten ja moottori on silti lämmin. Valtuutettu Webasto asennusfirma kertoi että he asentavat lämmittimen lämmittämään sisätilaa ja moottoria, webasto toimittaa can väylään purkin joka kertoo autolle sellaista tietoa mitä auto haluaa/tarvii tietää ja ei mene sekaisin/vikatiloihin. Kertoi että voivat korvausta vastaan tehdä siitä moottoria lämmittävän. Ja ilmastoinnin panelissa vilkkuu puhaltimen kuva ja puhaltaa about keskinopudella ja niin kuumaa kuin sieltä voi tulla.
    Last edited by Jassooo; 03-11-2017, 11:57.

    Comment

    • scheisse
      BTCF Honorary Member
      • Apr 2007
      • 2798
      • Kauhajoki

      #3
      Kysytään tässä vaikka potilas ei ihan sama olekaan kuin ketjun aloittajalla.

      Kyseessä on F34 320d johon asennettiin jälkiasennuksena Webasto. Tällä hetkellä tuo lämmittää hienosti sisätilat, mutta nyt haluaisin vielä saada moottorinkin lämpimäksi.

      Tuon pitäisi onnistua ihan letkumuutoksella, mutta miten?
      ja vikatilahan tuossa tulee päälle, mutta se saadaan kyllä koodailtua pois kunhan saadaan nyt ensin nuo letkut kuntoon. Nyt kiinnostaa tuo letkumodi mitä ja kuinka?
      - f30 330e M-Sport , -16
      - e36 3.2 M3 cabrio individual

      Comment

      • juuhee
        Bimmer Rookie
        • Sep 2010
        • 163
        • Pohjanmaa

        #4
        Ei kait tuo mitään letkumuutoksia tartte. Vesiventtiilille vaan vastus ja se on siinä. Näin ainakin omassani tehtiin G31 520d. Siitä on juttuaki tällä foorumilla kuinka se tehdään.

        Comment

        • AlpinWeiss
          Bimmer Fanatic
          • Sep 2007
          • 927
          • West coast

          #5
          Mikä pakko sitä moottoria on lämmittää, jos kerran edes auton valmistaja ei katso sitä tarpeelliseksi? Kyllähän nuo nykyöljyt ja uudet moottorit toimii ja kestää ihan yhtälailla oli ne lämmitettyjä tai ei.
          MBCLK240 -02
          E36 318 -93
          E46 320 Ci -01
          E46 330 CiA -01
          E60 520i -04
          E93 325i -07
          F36 420xi -16

          Comment

          • Timbe]
            Bimmer Fanatic
            • Dec 2007
            • 522
            • K-S

            #6
            Originally posted by AlpinWeiss View Post
            Mikä pakko sitä moottoria on lämmittää, jos kerran edes auton valmistaja ei katso sitä tarpeelliseksi? Kyllähän nuo nykyöljyt ja uudet moottorit toimii ja kestää ihan yhtälailla oli ne lämmitettyjä tai ei.
            Kyllä se on tarpeellista. Uusiin autoihin ei saa tehtaalta esilämmittimiä moottorille, koska päästönormit on tiukentuneet entisestään ja moottorin esilämmitys saattaa heittää vikavalot tauluun kun tulee erilaisia lämpötilatietoja eri antureilta.

            Tällä saadaan vastuu siirrettyä esilämmittimien valmistajille. Eli bmw ei vastaa niiden aiheuttamista ongelmista.

            Comment

            • zakspeed
              BTCF Member
              • Nov 2003
              • 1996
              • Tampere/kainuu

              #7
              Se, että onko se tarpeellista se esilämmittäminen niin riipppuu keneltä kysyy. Lämmittimiä asentavat ja myyvät liikkeet tietty sanoo, että tottakait tarvii ja bmw sanoo ettei tarvi.

              Bmw:n kanta on ollut se ettei niitä tarvitse esilämmittää viimeiset kymmenen vuotta. Pienellä kulutushyödyllä siinä voi jotain havaittavaa hyötyä olla, ei muuta. En keksi yhtään tapausta jossa moottori olisi niin ennenaikaisesti kulunut tai vaurioitunut sen vuoksi jottei sitä ole esilämmitetty.

              Ja kyllä bmw:hen saa letkulämppäriä ihan virallisesti bmw:n toimesta niille jotka kutakuinkin auton valinta kriiteereinään pitää sitä niin tarpeellisena.
              -M5- '00
              -i3 94 rex '19
              -Ascona B 4.0 '80
              Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
              -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
              -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

              Comment

              • bmw320de46
                Bimmer Rookie
                • May 2005
                • 68
                • Pirkanmaa

                #8
                Edit: Lämmitin asennettu.
                Last edited by bmw320de46; 08-01-2019, 08:23.

                Comment

                • Tommix
                  BTCF Member
                  • Dec 2006
                  • 5327
                  • S:t Karins

                  #9
                  Originally posted by Timbe] View Post
                  Kyllä se on tarpeellista. Uusiin autoihin ei saa tehtaalta esilämmittimiä moottorille, koska päästönormit on tiukentuneet entisestään ja moottorin esilämmitys saattaa heittää vikavalot tauluun kun tulee erilaisia lämpötilatietoja eri antureilta.
                  Kyllä saa mm. Fordin Focus mallien kaikissa diedelmoottoreissa on VAKIONA weba kaukosäädöllä. Eli kyllä se insinööri haluessaan pystyy kertomaan moottorin eculle että älä ihmettele, moottorin esilämmitys on vaan päällä.
                  Ja lukemattomiin automalleihin weban saa ruksittua varustelistalta. Ja kaikki nekin koneet käy ja kukkuu. Bemari on vaan haluton tätä tekemään jostain syystä.
                  Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
                  Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
                  ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
                  Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

                  Comment

                  • Janzki
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2005
                    • 4947
                    • Lohja

                    #10
                    Originally posted by zakspeed View Post
                    Se, että onko se tarpeellista se esilämmittäminen niin riipppuu keneltä kysyy. Lämmittimiä asentavat ja myyvät liikkeet tietty sanoo, että tottakait tarvii ja bmw sanoo ettei tarvi.

                    Bmw:n kanta on ollut se ettei niitä tarvitse esilämmittää viimeiset kymmenen vuotta. Pienellä kulutushyödyllä siinä voi jotain havaittavaa hyötyä olla, ei muuta. En keksi yhtään tapausta jossa moottori olisi niin ennenaikaisesti kulunut tai vaurioitunut sen vuoksi jottei sitä ole esilämmitetty.

                    Ja kyllä bmw:hen saa letkulämppäriä ihan virallisesti bmw:n toimesta niille jotka kutakuinkin auton valinta kriiteereinään pitää sitä niin tarpeellisena.
                    Itsekin lähemmäs 10v ajanut ilman lämmitintä jos sitä kaukosäätöistä ei ole ollut. Hyvin on vermeet kulkenu ja näyttää kulkevan edelleen kun nuo entiset käy jopa iha huollossakin.
                    Originally posted by Tommix View Post
                    Kyllä saa mm. Fordin Focus mallien kaikissa diedelmoottoreissa on VAKIONA weba kaukosäädöllä. Eli kyllä se insinööri haluessaan pystyy kertomaan moottorin eculle että älä ihmettele, moottorin esilämmitys on vaan päällä.
                    Ja lukemattomiin automalleihin weban saa ruksittua varustelistalta. Ja kaikki nekin koneet käy ja kukkuu. Bemari on vaan haluton tätä tekemään jostain syystä.
                    Onko nyt täysin varmaa että sitä konetta näissä lämmitetään, olisi mukava nähdä ihan faktaa asiasta. Saahan sen webankin Bemareissa ruksittua..550i 2012 ja bensa weba..järkevää? En tiiä..lämmitän sitten huvikseen vaikka kesällä.
                    Sähköposti.
                    IG: janzki_

                    Comment

                    • fransesco
                      BTCF Member
                      • Jul 2014
                      • 232
                      • Vantaa

                      #11
                      Originally posted by Janzki View Post
                      I
                      Onko nyt täysin varmaa että sitä konetta näissä lämmitetään, olisi mukava nähdä ihan faktaa asiasta. Saahan sen webankin Bemareissa ruksittua..550i 2012 ja bensa weba..järkevää? En tiiä..lämmitän sitten huvikseen vaikka kesällä.
                      Kyllä se noissa Fordeissa on, itseasiassa Eberi, ei Weba. Tuossa yllä joku sanoi että kaukosäätöinen. Ainakin minulla se oli ajastettavissa ajotietokoneen kautta, mutta kaukosäätö ei olisi onnistunut koska vehje oli joku Ford-spesifinen integroitu ja Eberin vehkeet olisivat vierastaneet kuulemma sitä.

                      En tiedä miksi BMW:hen sellaista ei saa. Joku aika sitten olin ostamassa 4-sarjalaista (oliskohan ollut 418d tai 420d) ja kysyin jos myyjä (merkkiliike) voisi asentaa siihen polttoainekäyttöisen lisälämmittimen kaupan yhteydessä. Vastaus oli kielteinen. Tuosta aasinsiltana aikoinaan uutta diesel-Audia ostaessani myyjä sanoi että ei niihin tehtaalta sellaista missään nimessä kannata sellaista tilata (kumma että raha ei kelvannut, olisin ottanut kun olisi mennyt työsuhdeatuossa "firman piikkiin") vaan sanoi että pitää mennä hakemaan alan liikkeestä jälkiasennuksena. Oliskohan tehdas jotenkin noita lämmittimiä vastaan..?
                      E88 & F56 electric

                      Comment

                      • Nettipepe
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2004
                        • 1340
                        • Kajaani

                        #12
                        Originally posted by Janzki View Post
                        Onko nyt täysin varmaa että sitä konetta näissä lämmitetään, olisi mukava nähdä ihan faktaa asiasta. Saahan sen webankin Bemareissa ruksittua..550i 2012 ja bensa weba..järkevää? En tiiä..lämmitän sitten huvikseen vaikka kesällä.
                        Bemarilla ihme linjanveto webastojen kanssa,kun lämmitetään sisätiloja vain OEM -kokoonpanolla.
                        Esim. Volvolla auto ohjelmoitu nimenomaan niin, että moottori lämmitetään tiettyyn lämpötilaan jonka jälkeen vasta avataan vesiventtiili kierrättämään vettä myös sisätilan lämmittimen kennon kautta -> sisätiloihin puhaltimella.

                        Monella merkillä taas webasto toimii vain ja ainoastaan ajonaikaisena lisälämmittimenä...
                        F30 320xia
                        Ex E90 325da
                        Ex E90 320da
                        Ex E46 330D

                        Comment

                        • HTK12
                          BTCF Member
                          • Jul 2011
                          • 10923
                          • Joensuu

                          #13
                          Originally posted by Nettipepe View Post
                          Bemarilla ihme linjanveto webastojen kanssa,kun lämmitetään sisätiloja vain OEM -kokoonpanolla.
                          Esim. Volvolla auto ohjelmoitu nimenomaan niin, että moottori lämmitetään tiettyyn lämpötilaan jonka jälkeen vasta avataan vesiventtiili kierrättämään vettä myös sisätilan lämmittimen kennon kautta -> sisätiloihin puhaltimella.

                          Monella merkillä taas webasto toimii vain ja ainoastaan ajonaikaisena lisälämmittimenä...
                          No se riippuu nyt vähän näkökulmasta. Nykyautot käynnistyy ilman lämmitystä ja lämmittämällä vain sisätilat saadaan niistä lämpimämmät -> mukavampi istahtaa niille nahkajakkaroille. Tuskin sitä ensimmäistä auton omistajaa ihan hirveästi kiinnostaa kestääkö se kone 300tkm vai 500tkm kunhan auto on sisältä lämmin aamulla lähtiessä.
                          e39 540iA E85

                          Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                          Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                          Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                          Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                          INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                          Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                          Comment

                          • zakspeed
                            BTCF Member
                            • Nov 2003
                            • 1996
                            • Tampere/kainuu

                            #14
                            Sen moottorin haluaisin omin silmin nähdä minkä ennenaikaisen vaurioitumisen syynä on ollut kylmäkäynnistely.
                            -M5- '00
                            -i3 94 rex '19
                            -Ascona B 4.0 '80
                            Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
                            -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
                            -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

                            Comment

                            • Jassooo
                              Bimmer Rookie
                              • Nov 2017
                              • 55
                              • Suomi

                              #15
                              Jos nyt vuoden kokemuksen perusteella pitää mielipide esittää niin ehdottomasti F sarjalaiseen lämmitin asennettuna jostain asiansa osaavalta jälkiasennuspajalta. Omaan tuli uutena Laakkosella asennettuna retrofit webasto ja vuoden jälkeen se on alkanut toimiin edes jotenkin. Ongelmana esiintyi lyhemmän tahi pidemmän seisonnan jälkeen kun webasto yritti käynnistyä niin sen käynnistymättömyys ja mittariston viesti, akku purkautunut ajoneuvon seistessä. Tähän vaivaan luettiin vikakoodia ja päivitettiin softaa muutan kerran ilman mitään korjaavaa vaikutusta. Vika ilmeni vaikka autoa latasi defan kiinteällä 10A laturilla harva se yö, laturin ladatessa webasto tietenkin käynnistyi.
                              Nyt syksyllä itse luettiin viat ja sieltä ilmeni pyyntöjä terminaalin 30F irtikytkentään ja peräkontin luukun aktuaattoreiden vikoja. Nämä kun raportoi merkkikorjaamolle niin tuloksena peräkontin luukkua ohjaava tietsikka ja IBS kaapeli vaihdettiin ja nyt tämän talven pakkasilla lämmitin on toiminut jopa pelkillä 5km työajoilla normaalisti. Nyt pitää koputtaa puuta koska en vieläkään usko että vika on täysin hävinnyt.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎