Announcement

Collapse
No announcement yet.

2012 328i N20 tyhjäkäynti värinät ja kylmästartti

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Mirska
    BTCF Member
    • Aug 2012
    • 110
    • Turku

    #16
    Pcv kalvo vaihdettu, vanha kuvassa ja eikä ollut vielä rikki nähtävästi. Ei vaikutusta koneen käytökseen joten selvittely jatkuu.
    Attached Files
    F10 528iA

    Ex. E39 528iA, E60 530iA, MB CLK55 AMG, CLS350, E60 530iA, F30 328iA

    Comment

    • Mirska
      BTCF Member
      • Aug 2012
      • 110
      • Turku

      #17
      Tämän tarina jatkuu vielä, auto käynyt pariin otteeseen jw-servicellä josta ekalla kerralla vaihdettiin sitten suuttimet-> ei vaikutusta oireisiin. Toisella kerralla otettiin venttiilikoneistoa auki jaon tarkastamiseksi ja todettiin ketjun olevan kireenä ja kunnossa, mutta pakonokan ajoituksessa hyvin pientä heittoa eli tähän on ilmeisesti ketjuremppa joskus tehty. Ajoitus korjattiin ja kone kasaan-> ei parannusta vieläkään.

      Kylmästarttiin on tullut säiden mukaan menevä muutos eli kun mittarin tippuu nollan alle ja auto on ulkona seisonut niin ekaa kertaa startatessa auto tukehtuu ja sammuu. Kun toisen kerran yrittää pysyy käynnissä pienien köhinöiden saattelemana. Linkissä video josta tämä ilmenee https://www.youtube.com/watch?v=aQPh82Mj9l0
      Kaikkien näiden toimenpiteiden aikana tyhjäkäynnin tärinöihin ei ole tullut omasta mielestä juurikaan muutosta.
      F10 528iA

      Ex. E39 528iA, E60 530iA, MB CLK55 AMG, CLS350, E60 530iA, F30 328iA

      Comment

      • bmw320de46
        Bimmer Rookie
        • May 2005
        • 68
        • Pirkanmaa

        #18
        Onko hukkaportin ohjausta / turbon toimintaa tutkittu, videon perusteella tuntuu tukehtuvan just sillon kun katin lämmitys käyttö vai miksi sitä kutsutaan loppuu....



        Originally posted by Mirska View Post
        Tämän tarina jatkuu vielä, auto käynyt pariin otteeseen jw-servicellä josta ekalla kerralla vaihdettiin sitten suuttimet-> ei vaikutusta oireisiin. Toisella kerralla otettiin venttiilikoneistoa auki jaon tarkastamiseksi ja todettiin ketjun olevan kireenä ja kunnossa, mutta pakonokan ajoituksessa hyvin pientä heittoa eli tähän on ilmeisesti ketjuremppa joskus tehty. Ajoitus korjattiin ja kone kasaan-> ei parannusta vieläkään.

        Kylmästarttiin on tullut säiden mukaan menevä muutos eli kun mittarin tippuu nollan alle ja auto on ulkona seisonut niin ekaa kertaa startatessa auto tukehtuu ja sammuu. Kun toisen kerran yrittää pysyy käynnissä pienien köhinöiden saattelemana. Linkissä video josta tämä ilmenee https://www.youtube.com/watch?v=aQPh82Mj9l0
        Kaikkien näiden toimenpiteiden aikana tyhjäkäynnin tärinöihin ei ole tullut omasta mielestä juurikaan muutosta.

        Comment

        • zakspeed
          BTCF Member
          • Nov 2003
          • 2000
          • Tampere/kainuu

          #19
          Pysyykö polttoaineen siirtopaine riittävänä ennen vikaa ja vian tullessa?
          -M5- '00
          -i3 94 rex '19
          -Ascona B 4.0 '80
          Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
          -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
          -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

          Comment

          • Mirska
            BTCF Member
            • Aug 2012
            • 110
            • Turku

            #20
            Mainittakoon että itselle suurin juttu olisi noi tärinöistä ja värinöistä eroon pääseminen koska ne häiritset 100% ajasta ja tuo starttaaminen vain sen yhden kerran, mutta luulen että nämä oireet ovat kytköksissä toisiinsa.

            Originally posted by bmw320de46 View Post
            Onko hukkaportin ohjausta / turbon toimintaa tutkittu, videon perusteella tuntuu tukehtuvan just sillon kun katin lämmitys käyttö vai miksi sitä kutsutaan loppuu....
            Ei tietääkseni tutkittu tarkemmin vielä. Auton on täysin tyhjä koodeista joten ei ainakaan mitään sinne selkeästi viittaavaa ole vikana.

            Originally posted by zakspeed View Post
            Pysyykö polttoaineen siirtopaine riittävänä ennen vikaa ja vian tullessa?
            Tästäkään ei tietoa, aattelisin että jos noissa olisi jotain hämärää niin ongelma ei poistusi heti tokalla startilla.
            F10 528iA

            Ex. E39 528iA, E60 530iA, MB CLK55 AMG, CLS350, E60 530iA, F30 328iA

            Comment

            • zakspeed
              BTCF Member
              • Nov 2003
              • 2000
              • Tampere/kainuu

              #21
              Originally posted by Mirska View Post
              Tästäkään ei tietoa, aattelisin että jos noissa olisi jotain hämärää niin ongelma ei poistusi heti tokalla startilla.
              Sillä vain kiinnostaisi tietää, koska näissä on tiettyyn valmistesarjaan sattunut viallisia EKPS yksiköitä jotka saa ko tyylisen oireen aikaan.

              Autosi vuosimalli toki ei tue tätä teoriaa täysin, jossei ole vaihdettu jostain syystä kyseistä tuotetta siihen aikaan kun niissä vikaa oli (5/15 - 1/16)
              -M5- '00
              -i3 94 rex '19
              -Ascona B 4.0 '80
              Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
              -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
              -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

              Comment

              • Mirska
                BTCF Member
                • Aug 2012
                • 110
                • Turku

                #22
                Originally posted by zakspeed View Post
                Sillä vain kiinnostaisi tietää, koska näissä on tiettyyn valmistesarjaan sattunut viallisia EKPS yksiköitä jotka saa ko tyylisen oireen aikaan.

                Autosi vuosimalli toki ei tue tätä teoriaa täysin, jossei ole vaihdettu jostain syystä kyseistä tuotetta siihen aikaan kun niissä vikaa oli (5/15 - 1/16)
                Kävin kaivamassa moduulin esille ja otin kuvan jos siitä pystyy jotain tulkitsemaan onko vaihdettu. https://bmwtechnician.com/2017/07/06/n20-engine-mount/ Tätä blogia seuranneena ja tästä kirjoituksesta vielä epäileväksi tulen noita moottorinkumeja kohtaa jos värinät sittenkin johtuisivat niistä. Omat varsinkin apukuskin puolimmainen näyttää omaan silmään hyvinkin samalta kuin kuvassa että kumi osa on painunut sisään päin.
                Attached Files
                F10 528iA

                Ex. E39 528iA, E60 530iA, MB CLK55 AMG, CLS350, E60 530iA, F30 328iA

                Comment

                • zakspeed
                  BTCF Member
                  • Nov 2003
                  • 2000
                  • Tampere/kainuu

                  #23
                  Asia ei kosketa tuota yksikköä osanumeron perusteella.
                  -M5- '00
                  -i3 94 rex '19
                  -Ascona B 4.0 '80
                  Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
                  -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
                  -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

                  Comment

                  • Mirska
                    BTCF Member
                    • Aug 2012
                    • 110
                    • Turku

                    #24
                    Originally posted by zakspeed View Post
                    Asia ei kosketa tuota yksikköä osanumeron perusteella.

                    Ookkei :think voi vitsi mä olisin mielelläni ottanu vaikka ketjun venymisen tähän syypääksi ja pienen kulun omasta lompakosta kuin tämmösen mysteerivian hakemista kuukausikaupalla. MAFfin ruiskuttelin tänään putsausaineella aikani kuluksi kun tätä ei ollut vielä tehty, ei vaikutusta.
                    F10 528iA

                    Ex. E39 528iA, E60 530iA, MB CLK55 AMG, CLS350, E60 530iA, F30 328iA

                    Comment

                    • AlpinWeiss
                      Bimmer Fanatic
                      • Sep 2007
                      • 927
                      • West coast

                      #25
                      Itsekin tässä keskustelussa tullut sanottua että ei mitään ongelmia ikinä, mutta nyt viimeaikoina huomannut myös ajoittaista tyhjäkäyntitärinää. Harmi kun ei ole enää istaa koneella eikä jaksaisi koko päivää latailla ja asennella ohjelmia jotta pääsisi käsiksi. Täytyy varmaan ekana käydä katsomassa suutinten korjausarvot ja kurkata tulppien väri jos siitä jotain selviäisi. Kerroppa ihmeessä jos itse olet päässyt vikaan kiinni! Vikakoodit luin ja niitä ei ole.
                      MBCLK240 -02
                      E36 318 -93
                      E46 320 Ci -01
                      E46 330 CiA -01
                      E60 520i -04
                      E93 325i -07
                      F36 420xi -16

                      Comment

                      • eeroolli
                        Bimmer Rookie
                        • Sep 2017
                        • 34
                        • Länsi-Suomi

                        #26
                        Heps! Mulla oireili miltei samalla tavalla kuin sinunkin, vaikkakin oma bemu oli mallia F20. Ilmamäärämittaria/massamittaria vaihdettiin, jakoketju tarkistettiin/jako, BMW-suuttimien puhdistusaineita laiteltiin, ahdinta tutkittiin ym. ja täysin turhaan...Oli siis merkkihuollossa ja Bemu-spesialisteillakin tutkittavana oireista.
                        RATKAISU oli niinkin yksinkertainen kuin = Uusin sattumalta (halvan oem) nokka-akselin asentotunnistimen ja käynti ja värinävaivat olivat poissa
                        PS. Vaikuttanee tuo nokan tunnistin, kaikin tavoin sytytykseen ja kai myös polttoaineen suorasuhkutukseenkin jne.?

                        Comment

                        • Mirska
                          BTCF Member
                          • Aug 2012
                          • 110
                          • Turku

                          #27
                          Originally posted by eeroolli View Post
                          Heps! Mulla oireili miltei samalla tavalla kuin sinunkin, vaikkakin oma bemu oli mallia F20. Ilmamäärämittaria/massamittaria vaihdettiin, jakoketju tarkistettiin/jako, BMW-suuttimien puhdistusaineita laiteltiin, ahdinta tutkittiin ym. ja täysin turhaan...Oli siis merkkihuollossa ja Bemu-spesialisteillakin tutkittavana oireista.
                          RATKAISU oli niinkin yksinkertainen kuin = Uusin sattumalta (halvan oem) nokka-akselin asentotunnistimen ja käynti ja värinävaivat olivat poissa
                          PS. Vaikuttanee tuo nokan tunnistin, kaikin tavoin sytytykseen ja kai myös polttoaineen suorasuhkutukseenkin jne.?
                          Millä tähän korjaukseen päädyttiin? Oliko vikakoodeja? Tuo F30 ei tosiaan antanut yhtään mitään ulos ja istalla kun tyhjäkäyntiä seurasi se oli todella vakaa, ehkä jossain 10rpm sisällä pyöri lukemat. Kävin yhden F10 520i N20 koneisen auton koeajamassa tuon episodin aikana ja jotenkin olin huomaavani tästäkin autosta samoja oireita, mutta ne olivat F10 paremmasta eristyksestä johtuen huomattavasti vaimeammat jopa sillä tasolla että ei niitä välttämättä huomaisi jos ei tietäisi mitä etsii.
                          F10 528iA

                          Ex. E39 528iA, E60 530iA, MB CLK55 AMG, CLS350, E60 530iA, F30 328iA

                          Comment

                          • AlpinWeiss
                            Bimmer Fanatic
                            • Sep 2007
                            • 927
                            • West coast

                            #28
                            Originally posted by AlpinWeiss View Post
                            Itsekin tässä keskustelussa tullut sanottua että ei mitään ongelmia ikinä, mutta nyt viimeaikoina huomannut myös ajoittaista tyhjäkäyntitärinää. Harmi kun ei ole enää istaa koneella eikä jaksaisi koko päivää latailla ja asennella ohjelmia jotta pääsisi käsiksi. Täytyy varmaan ekana käydä katsomassa suutinten korjausarvot ja kurkata tulppien väri jos siitä jotain selviäisi. Kerroppa ihmeessä jos itse olet päässyt vikaan kiinni! Vikakoodit luin ja niitä ei ole.

                            Omaa viestiäni lainaten. Otin tulpat irti, ykkönen oli melko musta ja haisi bensalta. Tilasin yhden suuttimen jossa oli vielä sattumalta lähes samat korjausarvot. Patentoin itse kumiputkesta teflon tiivisteen painotyökalun ja laitoin uuden suuttimen paikalleen. Erittäin yksinkertainen homma tehdä enkä tarvinnut erikoistyökaluja kuin vähän ohuemman tulpanavaajan. Suutin lähti myös irti ilman väkivaltaa. Testin jälkeen kaikki tuntuisi nyt toimivan täysin normaalisti ja värinät ovat kadonneet. Vanha suutin oli silminnähden karstassa. Tyhjäkäynnillä vuoti todennäköisesti tulpan päälle ja pätki kipinää. Tempaisin tankkiin vielä puhdistusaineet jos muissa saattaa olla alkavaa likaantumista.
                            MBCLK240 -02
                            E36 318 -93
                            E46 320 Ci -01
                            E46 330 CiA -01
                            E60 520i -04
                            E93 325i -07
                            F36 420xi -16

                            Comment

                            • Defu
                              Newbiemmer
                              • Sep 2020
                              • 9
                              • Finland

                              #29
                              Löytykö vikaan syypää/korjausta?

                              Comment

                              • Mirska
                                BTCF Member
                                • Aug 2012
                                • 110
                                • Turku

                                #30
                                Originally posted by Defu View Post
                                Löytykö vikaan syypää/korjausta?

                                Ei löytynyt.
                                F10 528iA

                                Ex. E39 528iA, E60 530iA, MB CLK55 AMG, CLS350, E60 530iA, F30 328iA

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎