Announcement

Collapse
No announcement yet.

F30 320iA/328iA kokemuksia

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • BMW_Harrastaja
    BTCF Member
    • Dec 2012
    • 819
    • Oulu area

    #46
    Originally posted by Convertible View Post
    Eikö BMW käytä rft renkaita, kovat rungot, huono pito ja kova meteli.
    Hakka R2 kitkat siellä oli tällä kertaa. Pitäisi olla sen puolesta hiljaista menoa.
    BMW driver and owner since 2000.

    Comment

    • TJJ
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2003
      • 7591
      • Jyväskylä

      #47
      Originally posted by BMW_Harrastaja View Post
      Ei ollut semmoista uskomusta, mutta pettymys se silti oli. Aiemmin koeajamani F11 oli kyllä ihan asiallinen, joten selvää on, että nuo pienet on edelleen melko poloisia. Rahaa tiskiin, niin saa auton.
      Joo, pettymys se on minullekin, nelivetoinen F30 (335iA...) olisi muuten aika sopiva seuraavaksi autoksi vs. laivaksi paisunut F10. Mutta ehkäpä tuon saa siedettäväksi lisävaimennuksilla, käsittääkseni jo ovien vaimennus on tehnyt selvän parannuksen rengasmeluun noissa uusissa pienemmissä malleissa. Ei tuo tietenkään ole mielekäs vaihtoehto jos uuden ostaa, mutta käytetyn kanssa voisi jo hiukan askarrella.

      Niin, Xdrive tour on näköjään taas alkanut. Täytyypä käydä jotain kokeilemassa.
      E39 528iA

      Comment

      • Convertible
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2003
        • 2638
        • Turku

        #48
        Originally posted by BMW_Harrastaja View Post
        Hakka R2 kitkat siellä oli tällä kertaa. Pitäisi olla sen puolesta hiljaista menoa.
        Paitsi jos rft versiot. (Luulisin olevan, BMW taitaa pakottaa käyttämään niitä).


        Normi kitkoilla menee varmaan hiljaisemmin.
        Last edited by Convertible; 09-01-2016, 16:45.
        F25 X3 35d
        E87 118i
        E46 330ti
        E46 M3
        E30 M3
        E30 M3 Convertible
        Z3 Roadster

        Comment

        • teropa
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2005
          • 3855
          • Oulu

          #49
          Onkohan missään autolehdissä vielä mittausdataa F30 sisämelusta pre-facelift vs. facelift?

          Mielestäni ko mallisarjan suurin ja pahin puute oli tuo ala-arvoinen sisämelu, joka ei kuulu tuon hintaluokan autoon enää.

          Tero
          E60 520dA M-sport
          ---Ex
          E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
          E90 330iA, 325iA, 320dA
          E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
          E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

          PPL(A)

          Comment

          • BFI18
            BTCF Member
            • Aug 2012
            • 1456
            • Turku

            #50
            Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
            Ite kävin tänään ajaan F30 340iA xDrive M Sport:in, jossa oli erinäisiä Performance-kilkkeitä myös (en tutkinut tarkemmin varustelistaa joten en tiedä oikein mitä).

            Autossa oli alla Hakkapeliitta R2 -kitkat ja pakkasta -19°C joten ohjaustuntumasta tai rengasmelusta en osaa sanoa oikein mitään. Omaan autoon, jossa nasta alla, verrattuna rengasmelu kuulosti tietysti hiljaiselta varsinkin kaupunkinopeuksissa. Eka vähän reilumpi kiihdytys jätti heti mukavan tunnelman, onhan tuossa vetoja jo ala/keskikierroksilla hienosti ja Performance-putkistosta (tai jostain osasta putkistossa) johtuen (?) äänet ala/keskialueella vedätettäessä oli todella muhkeat, mutta tasakaasulla kuitenkin aika kohtuulliset. Äänen sävy oli minusta hiukan erilainen kuin perinteinen suoran kuutosen ääni, mutta korkeammilla kierroksilla äänikin oli sitten tutumpi eikä minusta yhtä raaka sävyltään kuin joissain aiemmin ajetuissa Performance-putkistolla varustetuissa malleissa. Moottorijarrutuksissa sai pari pientä paukahdusta aikaan putkistossa, mutta nuokin olivat aika huomaamattomia jos esim. A45 AMG:hen vertaa.

            Risteysalueet muutkin paikat joissa kiihdytellään oli kiillottuneet eilisen lumisateen jäljiltä todella liukkaiksi, joten tuli ajeltua melko varovasti eikä siten koneen ominaisuuksista saanut oikein kunnollista käsitystä kun jo 3-4krpm alkoi pito loppua kesken enkä päässyt automaatin toiminnan kanssa oikein sinuiksi kun vaihtelin D/DS/M-moodeja ja myös Comfort/Sport/Sport+ -moodeja melko tiuhaan tahtiin.

            Vaihteisto tuntui usein vaihtavan lähes ajatuksen nopeudella, mistä tykkäsin paljon, mutta välillä tuli kuitenkin viiveitä mitkä varmasti johtui osin siitä, että en vain osannut ajaa autoa oikein. Se mistä en tykännyt oli turhan vetelä kaasuvaste silloinkin kun oli M2/M3 sisällä ja yritti pikku kaasulla saada perää irti mutkassa tai muuta vastaavaa samaan tyyliin kun nyt omalla autolla on tottunut liukkaalla pitotasoa haistelemaan. Usein tuntui että nopea ja lyhyt kaasun painallus M-moodissa ei vaan tehnyt oikein mitään vaikka moottorissa olisi ollut 3000 rpm jo valmiiksi. Pitäisihän nyt 3-litran koneesta vaparinakin jonkinlaista nopeaa vastetta saada aikaan?

            En osaa oikeasti tämän 20 minuutin ajelun perusteella sanoa oliko tuo enemmän koneesta johtuvaa, vaihteistosta johtuvaa, väärästä ajomoodista johtuvaa vai liukkaan tien vaikutusta (kun ei kitkoilla huomaa aina sutimistakaan samalla talvalla kuin nastarenkailla). Jotenkin vain jäin kaipaamaan suorempaa tuntumaa kaasupolkimelta pyöriin näissä tyypillisen liukkaan kelin nurkkapyörittelyn 1 sekunnin tehontarvetilanteissa. Hiukankaan pidemmät kiihdytykset antoi sitten taas ihan erilaisen tuntuman, silloin turbo kerkesi herätä ja vaihteistokin tiesi mitä tehdä ja meno oli todella nautinnollista.

            Koko auton suurin miinus oli pakoäänistä tuleva (?) kumina pienillä kierroksilla, eli tavallisessa tasakaasuajossa Comfort/D-moodissa. Tuolloin koneessa on alle 1500 rpm ajoipa sitten 60 km/h tai 120 km/h ja koko ajan kuului matala kumina mitä en vain kestäisi jos autolla pitäisi ajaa pitkiä päiväreissuja maantiellä. Toivottavasti tämäkin johtui Performance-putkistosta eikä vakiona tällaista ole. Moottoritienopeuksissa ongelma katosi heti kun vaihteen tiputti seikalle. Kasilla se vaivasi ainakin vielä 122 km/h mittarinopeudessa.

            Joskus aiemmin (oliko viimetalvena) ajoin tuon F36 428iA Gran Coupè xDriven ja silloin minusta jäi parempi kuva tuosta vaihteiston ja moottorin yhteistoiminnasta liukkaassa talvikelissä.
            Vähän samat havainnot itsellä.

            Ajoin todennäköisesti viime lauantaina samaa 340i xDrive A M-paketilla.
            Toi performanceputkisto piti ärsyttävää huminaa tasakaasulla ajaessa, ei onnistunut äänimaailmaltaan IMO.

            Samoiten kitkoilla meno oli jotenkin epämääräistä, vaeltelevaa.

            Aiemmin syksyllä ajamani M235i xDrive kesärenkailla oli ihan eri maata, tuntui paremmalta näppiin kuin kolmonen, ero oli merkittävä.
            Samoin usein kesä- ja nastarenkailla ajamani (ukon) F36 428i xDrive A on selvästi parempi ajettava kuin 340i kitkoilla. 28i koneesta tykkään muutenkin, ei uskoisi tehoeroa 40i koneeseen, vaikka itsekin olen rivikuutosten äänitorvi.
            G26 i4 M50 Black Sapphire

            Comment

            • dumo
              Bimmer Rookie
              • Aug 2013
              • 84
              • N/A

              #51
              Aika samat kommentit kuin yllä. Veikkaan kyllä että RFT tekee aika ison osan melusta (ainakin E90 hiljeni huomattavasti kun vaihtoi RFT:t pois), mutta eipä taida äänieristys muutenkaan olla huippuluokkaa. Ja nämä kommentit siis pätevät niin pre-LCI kuin LCI-malleihin. Tai ainakaan 428i ja 340i en korvakuulolla havainnut tiemelussa jne. isompaa eroa.

              IMO 340iA performanceputkisto oli liioittelua. Alkuun ihan hauska pöristellä, mutta sitä pörinää riittää rauhallisesti ja tasakaasullakin ajaessa vähintään riittävästi. Ja tosiaan häiritsevä matala kumina tietyillä kierroksilla. Muuten erittäin maukas kone.

              428iA:n voimalinja (ja varmaan myös LCI:n jälkeen x30i) on aika toimiva paketti, mutta täytyy kyllä sanoa että tuo ASD (active sound design) -virittely on mennyt liian pitkälle. Sporttimoodissa kone tuntui pitävän kovempaa pörinää kuin 340i perf. putkistolla. Ja kun miettii että pellin alla on 4-pyttyinen turbokone, tietää ettei se ääni ihan sellaisenaan moottorista tule, vaan välissä ääntä prosessoidaan sopivasti ja toistetaan kaiuttimista. Kuulostaa kyllä sinänsä aidolta, mutta sitä ääntä vaan on aivan liikaa ja liiankin "täydellistä".

              Comment

              • BFI18
                BTCF Member
                • Aug 2012
                • 1456
                • Turku

                #52
                Originally posted by dumo View Post
                Aika samat kommentit kuin yllä. Veikkaan kyllä että RFT tekee aika ison osan melusta (ainakin E90 hiljeni huomattavasti kun vaihtoi RFT:t pois), mutta eipä taida äänieristys muutenkaan olla huippuluokkaa. Ja nämä kommentit siis pätevät niin pre-LCI kuin LCI-malleihin. Tai ainakaan 428i ja 340i en korvakuulolla havainnut tiemelussa jne. isompaa eroa.

                IMO 340iA performanceputkisto oli liioittelua. Alkuun ihan hauska pöristellä, mutta sitä pörinää riittää rauhallisesti ja tasakaasullakin ajaessa vähintään riittävästi. Ja tosiaan häiritsevä matala kumina tietyillä kierroksilla. Muuten erittäin maukas kone.

                428iA:n voimalinja (ja varmaan myös LCI:n jälkeen x30i) on aika toimiva paketti, mutta täytyy kyllä sanoa että tuo ASD (active sound design) -virittely on mennyt liian pitkälle. Sporttimoodissa kone tuntui pitävän kovempaa pörinää kuin 340i perf. putkistolla. Ja kun miettii että pellin alla on 4-pyttyinen turbokone, tietää ettei se ääni ihan sellaisenaan moottorista tule, vaan välissä ääntä prosessoidaan sopivasti ja toistetaan kaiuttimista. Kuulostaa kyllä sinänsä aidolta, mutta sitä ääntä vaan on aivan liikaa ja liiankin "täydellistä".
                Joo tuo performanceputkisto ei ollut kyllä onnistunut äänimaailman kannalta.
                Ärsyttävä matala kumina kuului maantienopeuksissakin. Luulin, että omassa E92:ssa tulee kovat äänet sisälle, mutta tässä 340i:ssä ne vasta kovat olivatkin, jopa häiritsevällä tavalla.

                Noi 428i:n 'soitetut' äänet sen sijaan on aika onnistuneet, mutta kyllä sieltä jollakin lailla keinotekoisuus kuuluu läpi. Normaaliasjossa comfortmoodilla ihan fine.
                G26 i4 M50 Black Sapphire

                Comment

                • Tom1s
                  Bimmer Fanatic
                  • Nov 2002
                  • 669
                  • .

                  #53
                  Renkaat vaikuttavat näissä todella paljon. E91 hiljeni kerrasta kun vaihtoi falkenit hankook v12 renkaisiin. Kannattaa googlata äänekkyys arvoja renkaista ennen ostoa.

                  Entinen e91 18" hankook v12 renkailla oli äänekkäämpi mitä f31 19" uudehkoilla goodyear RFT renkailla. Muutenkin noi rft-renkaat yllättivät positiivisesti.

                  Toisaalta ihmettelen taas f31ssä talven ajettujen hakkapeliitta 8 17" extraload(kova runko?) äänekkyyttä.
                  F31 328i M-Sport

                  Comment

                  • Hemi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 18880
                    • Pirkanmaa

                    #54
                    Originally posted by teropa View Post
                    Kyllä tasan poikkeaa E90:stä ja maailman foorumeita kun lukee, niin kyllä konsensus on, että se on hemmetin meluisa auto. Ainakin koeajamani tuliterä 320xiA oli järkyttävän meluisa.
                    Tehtiin juuri pientä vertailua e90/f30 db mittarilla samanlaisilla uusilla Hankookin S1 Evo 19” renkailla ja itse asiassa desibelit ei olleet kovin kaukana toisistaan, mutta korvaan E90 LCI oli aika selvästikkin hiljaisempi?
                    F30:ssä keväisen asfalttitien karkeus selvästi toi kabiiniin ”huminaa” joka ei kuitenkaan näy juurikaan maksimidesibeleissä, mutta yleismelussa yksi ”oktaavi” lisää.

                    Comment

                    • Tom1s
                      Bimmer Fanatic
                      • Nov 2002
                      • 669
                      • .

                      #55
                      Koukkua asennettaessa huomasin muuten että F31ssä on erilliset isohkot vaahtomuovipalat takapyöränkoteloiden päällä. Näitä ei ollut lainkaan e91:ssä.

                      En äkkiseltään huomannut e91 LCIssä eroa vaimennuksessa.Mutta muuten tosiaan lähes samantyyppistä vaimennusta käytetty. Alustan puslien kovuudesta/pehmeydestä voi tietysti johtua ääntä...





                      Viimeisenä f11 josta voi katsoa puutteelliset paikat jos haluaa lisäillä eristystä.Siinä tietysti isompi takaloora niin palasia enempi jo siitäkin syystä hiukan.




                      EDIT: Sen verran pitää vetää takaisin että on ne goodyearinkin ROF renkaat melkoisen korviin pistävät kevään karhealla tiellä. Joku oli netissä mitannut ja sanoi db arvojen olleet samat ei ROF renkaisiin mutta korvalla mitattuna/taajuudessa ero oli selkeä. Run on flat renkaissahan on paksut sivut jotka ihan loogisesti tuovat enemmän ääntä runkoa pitkin mitä "normaali" rengas.
                      Last edited by Tom1s; 06-05-2016, 09:51.
                      F31 328i M-Sport

                      Comment

                      • Chris Sharma
                        Bimmer Rookie
                        • Nov 2013
                        • 43
                        • Espoo

                        #56
                        Originally posted by BFI18 View Post
                        28i koneesta tykkään muutenkin, ei uskoisi tehoeroa 40i koneeseen, vaikka itsekin olen rivikuutosten äänitorvi.
                        Juuri päinvastoin, 328i ja 340i on omasta mielestä aivan eri maailma. Tuo uusi kuusipyttyinen on vielä selvästi tehokkaamman oloinen kuin edellinen 335i. Itselle 328i oli paha pettymys, ei uskoisi niitä tehoja, lussun tuntuinen peli ja äänimaailma karmean huono.

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎