Announcement

Collapse
No announcement yet.

e28 ja museokatsastus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tsbmw
    BTCF Member
    • Jun 2004
    • 1491
    • Ilvola

    #46
    Missä entisöintitasossa verrattuna alkuperäiseen tehtaan tuotokseen auton tulee olla?
    - Maalipinta, vissiin uusintamaalaus automat, myös konetilan osalta kun usein pikku korjauksia?
    - Kojelauta, aurinkohalkeama tai lisäosien asennusjäljet?
    - Ovikankaat kutistuneet... aika hankala korjattava.
    - Kuskin penkkikangas poikkeaa vaikka niin samanoloinen ettei heti huomaa.
    - Entä jos kuskin penkit on toisesta mallisarjasta?
    - Etutolpat E34.
    - Kone isompi kuitenkin sama lohko ja sarja ja olisi voinut olla ostettavissa.
    - Kromiosat eivät virheettömät, pesulamppujen kohdalta matat.
    - Vaihdekepin nuppi vaihdettu (esimerkki minimuutoksista).
    - Radio ja kajarit poikkeaa.
    - Vetolinjaa vahvistettu.
    - Moottoripeti monipuolistettu.
    - Pakosarja rosteri pelti.
    - Peräkoukku, varashälytin, tutkanpaljastin...
    - jotain muuta sellaista jonka voi poistaa...
    Last edited by tsbmw; 13-09-2018, 19:22.
    - kiva kun 90% bimmeristeistä parantaa mun mainetta -
    - E28 528i, 528i+, M5

    Comment

    • Jamppa
      BTCF Member
      • Jul 2002
      • 387
      • Kerava

      #47


      Museoajoneuvoksi hyväksymisen edellytykset

      Museoajoneuvoksi hyväksymiseen ei riitä, että ajoneuvo on tarpeeksi vanha. Minimi-ikävaatimus on 30 vuotta ajoneuvon valmistusvuoden päättymisestä. Hyväksymisehdot määrittelee laki: siis iän lisäksi myös, se että ajoneuvo on säilynyt alkuperäisen kuntoisena tai se on entisöity tai konservoitu asianmukaisesti.
      Alkuperäiskunnolla ymmärretään, että ajoneuvo on säilytetty rakenteeltaan ja ulkoasultaan yksityiskohtia myöten alkuperäisenä, siis lähes sellaisena kuin se valmistuslinjalta tullessaan on ollut. Ajoneuvon korin, moottoritilan ja tavaratilan on oltava puhtaat. Maalausten ja muiden pintakäsittelyjen on oltava alkuperäistä vastaavassa kunnossa. Korin ja tavaratilan sisustusmateriaalien on oltava puhtaat ja ehjät. Ruostevaurioita ei museoajoneuvossa saa olla, mutta vähäiset käytön jäljet hyväksytään.

      Comment

      • Vee-eit
        Bimmer Fanatic
        • Oct 2004
        • 709
        • Turku

        #48
        Myös joskus aikoja sitten kilpa-autoksi muutettu kelpaa, jos osat ovat oikealta aikakaudelta.
        Hyvin suunniteltu on yhä kokonaan tekemättä.

        Comment

        • tsbmw
          BTCF Member
          • Jun 2004
          • 1491
          • Ilvola

          #49
          Juu tiedän kyllä, mutta se tarkkuus?
          Tuota ylläolevaa listaa jos kävisi joku läpi...
          Tuskin radion vaihtaminen tai moottorin pakosarja nyt ongelma on - vai onko?

          - Kojelauta, aurinkohalkeama tai lisäosien asennusjäljet? => pieniä virheitä aurinko rikkoo eli HYLKY?

          - Kuskin penkkikangas poikkeaa vaikka niin samanoloinen ettei heti huomaa. => Saksasta alkuperäiskangasta kait sitten pakko...

          - Etutolpat E34. => vahvemmat, onneksi säilytin alkuperäiset ihan hiukka ohuemmat... nyt alla madallussetti joka käy ilmeisesti edelläolevan perusteella... - aika kaukana alkuperäisestä...

          - Kone isompi kuitenkin sama lohko ja sarja ja olisi voinut olla ostettavissa. Siis mallisarjast koneen on oltava täsmälleen sama kuin tehtaalla asennettu?

          - Kromiosat eivät virheettömät, pesulamppujen kohdalta matat. Puskurit maksaa tohon E28 alkuperäisinä 600€ ja kun vaan mattaantuneet?

          - Peräkoukku, varashälytin, tutkanpaljastin... => mitä ihmettä jälkiasennusosat museokatsastukseen vaikuttaa... vai pitääkö peräkoukku poistaa (muitahan katsuri tuskin huomaa).

          ”Alkuperäistä vastaavassa kunnossa” => TARKOITTAA MITÄ? En usko että ne nyt pakastavedettyjä tarvii olla vaan tuntuma, saako esim. lattiamatossa olla PUHKI kuluma?
          Onko tämä katsastaja kohtainen, vai onko joku yleinen linja?

          Vai meneekö tämäkin juttu sisäpiirissä, ”pussihousujen tutunkauppaa” / harrastajille / pärstäkerroin?

          JUU selviää vain kokeilemalla eli ens kesään tähtään, tosin nytkin kaks E28 on jokapäiväisessä arkikäytössä eli vain yhtä vois koittaa...
          Last edited by tsbmw; 15-09-2018, 18:42.
          - kiva kun 90% bimmeristeistä parantaa mun mainetta -
          - E28 528i, 528i+, M5

          Comment

          • rgaweer
            BTCF Member
            • May 2012
            • 1670
            • Vantaa

            #50
            Originally posted by tsbmw View Post
            - Kojelauta, aurinkohalkeama tai lisäosien asennusjäljet? => pieniä virheitä aurinko rikkoo eli HYLKY?

            - Kuskin penkkikangas poikkeaa vaikka niin samanoloinen ettei heti huomaa. => Saksasta alkuperäiskangasta kait sitten pakko...

            - Etutolpat E34. => vahvemmat, onneksi säilytin alkuperäiset ihan hiukka ohuemmat... nyt alla madallussetti joka käy ilmeisesti edelläolevan perusteella... - aika kaukana alkuperäisestä...

            - Kone isompi kuitenkin sama lohko ja sarja ja olisi voinut olla ostettavissa. Siis mallisarjast koneen on oltava täsmälleen sama kuin tehtaalla asennettu?

            - Kromiosat eivät virheettömät, pesulamppujen kohdalta matat. Puskurit maksaa tohon E28 alkuperäisinä 600€ ja kun vaan mattaantuneet?

            - Peräkoukku, varashälytin, tutkanpaljastin... => mitä ihmettä jälkiasennusosat museokatsastukseen vaikuttaa... vai pitääkö peräkoukku poistaa (muitahan katsuri tuskin huomaa).

            ”Alkuperäistä vastaavassa kunnossa” => TARKOITTAA MITÄ? En usko että ne nyt pakastavedettyjä tarvii olla vaan tuntuma, saako esim. lattiamatossa olla PUHKI kuluma?
            Onko tämä katsastaja kohtainen, vai onko joku yleinen linja?

            Vai meneekö tämäkin juttu sisäpiirissä, ”pussihousujen tutunkauppaa” / harrastajille / pärstäkerroin?

            JUU selviää vain kokeilemalla eli ens kesään tähtään, tosin nytkin kaks E28 on jokapäiväisessä arkikäytössä eli vain yhtä vois koittaa...
            Tässä oma näkemys/kokemus.

            -Kojelaudan halkeamista tuli itsellä ainakin sanomista, ne siis pitää olla jotenkin korjattu. En usko että niitä saa korjattua siististi, joten mielestäni tämä kohta on vähän perseestä. Mielummin rehellisesti halki kuin tökerösti korjattu Itse näkisin vain että jotain mustaa tököttiä sinne halkeamiin niin varmaan kelpaisi

            -E34 etutolppia tuskin huomataan

            -Kone saa olla isompi kunhan on samalta aikakaudelta. Tuunaukset myös ajan henkeen kuuluvia eli ei mitään nykyaikaista tingentangelia

            -Pieni mattaantuminen tai vääntyminen ei haittaa, kunhan ei ole selkeästi ruosteessa/mutkalla

            -Vetokoukku saa olla, onhan 80-luvullakin ollut vetokoukkuja


            Omassa tuli hylky vielä siitä, että kumimaton alla piilossa oleva, lattiamatossa kiinni aleva kuminen kulumissuoja polkimien alla oli halkeillut. Sitten taas 90 luvulta olevista vanteista ei mainittu mitään(auto 70- luvulta). Eli uskaltaisin väittää että moni asia valitettavasti riippuu aika paljon katsastusmiehestä. Suosittelen kuitenkin että menee paikanpäälle kokeilemaan niin ei tarvitse netissä arpoa. Kyllä ihan mukavia ne katsurit on, soittaa ja tiedustelee milloin olisi leimahommia ja menee sitten autoa näyttämään. Sieltä saa sitten vikalistan ja korjaa virheet tai etsii hyvän selityksen miksi joku asia sopii aikakauteen jne
            E34 x2, E12 x2, E30
            E28 520i -82 & 520iA -86
            Ex: 2xE30, 1x39, E36 318i -91, E34 530iA Touring -94

            Comment

            • Lördagskorv
              Aluevastaava
              • Nov 2016
              • 2094
              • Lohja city

              #51
              Originally posted by rgaweer View Post
              Tässä oma näkemys/kokemus.

              -Kojelaudan halkeamista tuli itsellä ainakin sanomista, ne siis pitää olla jotenkin korjattu. En usko että niitä saa korjattua siististi, joten mielestäni tämä kohta on vähän perseestä. Mielummin rehellisesti halki kuin tökerösti korjattu Itse näkisin vain että jotain mustaa tököttiä sinne halkeamiin niin varmaan kelpaisi

              -E34 etutolppia tuskin huomataan

              -Kone saa olla isompi kunhan on samalta aikakaudelta. Tuunaukset myös ajan henkeen kuuluvia eli ei mitään nykyaikaista tingentangelia

              -Pieni mattaantuminen tai vääntyminen ei haittaa, kunhan ei ole selkeästi ruosteessa/mutkalla

              -Vetokoukku saa olla, onhan 80-luvullakin ollut vetokoukkuja


              Omassa tuli hylky vielä siitä, että kumimaton alla piilossa oleva, lattiamatossa kiinni aleva kuminen kulumissuoja polkimien alla oli halkeillut. Sitten taas 90 luvulta olevista vanteista ei mainittu mitään(auto 70- luvulta). Eli uskaltaisin väittää että moni asia valitettavasti riippuu aika paljon katsastusmiehestä. Suosittelen kuitenkin että menee paikanpäälle kokeilemaan niin ei tarvitse netissä arpoa. Kyllä ihan mukavia ne katsurit on, soittaa ja tiedustelee milloin olisi leimahommia ja menee sitten autoa näyttämään. Sieltä saa sitten vikalistan ja korjaa virheet tai etsii hyvän selityksen miksi joku asia sopii aikakauteen jne
              Mulla oli taas museokatsastuksessa kojelauta aivan puhkiraiskatussa kunnossa ja siitä ei mainittu sanallakaan. Mittariston yläpuolella meni koko matkalta parin millin halkeema yms.

              Ja faktahan on se, että itse varmasti tiedät siitä autosta enemmän kun se leimamies. Kysyminen kannattaa aina

              Toivotaan, että saat omasi leimaan (:
              E92 M3 -10 Jerezschwarz
              E28 528i -84 Diamantschwarz
              G20 320e -22 Sunset Orange
              Youtube @wheelwallgarage Instagram: @alexxmichael

              E92 M3 -08 Silverstone 2
              E38 740i -00 Imolarot 2
              E46 320d -02 Orientblau

              Comment

              • mla
                Bimmer Rookie
                • Jul 2006
                • 81
                • Tampere

                #52
                Oma auto (520 vm. 1984) oli tänään museotarkastuksessa ja todettiin kelvolliseksi. Asiaa helpottaa kun varautuu tarkastukseen ottamalla mukaan korjauskäsikirjan, omistajan käsikirjan ja esitteitä joista voi näyttää että tälläinen auton tulee olla. Kaivoin myyntiesitteen ja lisävarusteet täältä:


                Lisävarusteluettelo sisältää mm. kuvat aikakauden aluvanteista ja urheiluohjauspyöristä, joten on helppo näyttää niiden olevan hyväksyttävissä vaikkeivät olisikaan olleet autossa tehtaan jäljiltä.

                Kuten joku jo aiemmin totesi, tarkastus on tiukka mutta asiallinen. Luultavasti sitä asiallisempi mitä paremmin omistaja autonsa tuntee:-)

                -mika

                Comment

                • MPV
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2002
                  • 1189
                  • Muhos

                  #53
                  Originally posted by mla View Post
                  Oma auto (520 vm. 1984) oli tänään museotarkastuksessa ja todettiin kelvolliseksi.
                  -mika
                  Hieno homma. Onneksi olkoon!

                  Comment

                  • benjamin
                    Newbiemmer
                    • Sep 2019
                    • 8
                    • Kemiönsaari

                    #54
                    Kone saa olla isompi kunhan on samalta aikakaudelta . ??
                    Onko tosiaan näin ?
                    Esim. 525 mallissa voi olla 528 moottori .

                    Comment

                    • E28/520i
                      Newbiemmer
                      • Jun 2020
                      • 1
                      • Hämeelinna

                      #55
                      Originally posted by Bemangekka View Post
                      Pitkään ollut haaveissa saada uusi tuleminen ekalle uudelle autolleni kun se tulee "siihen" ikään.

                      Onko tiedossa kellään että onko näitä jo museorekisterissä? Onko tietoa näihin erikoistuneista tarkastajista, vai onko tää niin "helppo" että kuka tahansa voi sen syynätä?

                      Oma orggis aihio (520 I)työn alla on vuodelta 1984, jokos sen saa museoitua ensi vuonna? Kunnostuksen tarkoituksena on käyttöentisöinnin/konservoinnin suunta.

                      Mielenkiinnosta kyselen miten museointi meni vais saitko projektin jo valmiiksi.
                      Itselläni sama homma menossa.. auto on käyty läpi pohjasta kattoon ja muutama pikkujuttu viel kesken kuten käyntiin saaminen😁😁

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎