Announcement

Collapse
No announcement yet.

E28 lämpömittari ei toimi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • aliasJ
    Bimmer Rookie
    • Nov 2007
    • 108

    #46
    No niin, käytin tuota klemmaria apuna ja etsin ensin tuon vilkunpinnin sekä sen vieressä olevan lämpömittarin pinnin aivan kuten neuvoit. En kuitenkaan saa tuosta pinnistä kuin ehkä alle ~20 ohmia arvoksi, tms pieniä lukuja.

    Tarkistin vielä sulakerasian avaamalla että tieto kulkee myös C101 pistokkeen toiselle puolelle, ja kulkeehan se. Mitään sulaketta ei näytä olevan välissä, vaan johtoa seuraamalla huomasin että se kulkee suoraan sulakerasian läpi ja sieltä paksua johto nippua pitkin ilmeisesti mittaristolle.

    Tuntuu todella epätodennäköiseltä että katkos voisi enää olla tuossa johtonipussa, mikä jatkaa sulakerasialta suoraan mittaristolle:think

    Saakohan näita mittaristoon tulevia liittimiä mitenkään purettua, niin voisi vielä sen ruskean sieltä mitata jos se on jotenki huonost kiinni siinä liittimessä.

    Hitto kun ei ole nyt varma, onko vika mittaristossa vai eikö tieto tule sinne asti. Pitäisiköhän tehdä joku oma johto tuosta C101 pistokkeesta eteenpäin suoraan mittariston pistokkeelle:think

    Tarkoitatko tuolla piirilevyn liitosten kolvaamisella niiden metallitäppien kolvaamista?
    _____________
    e28 520i -vm.84

    Comment

    • mla
      Bimmer Rookie
      • Jul 2006
      • 81
      • Tampere

      #47
      20 ohmia pinni 12:n ja maan välillä viittaa oikosulkuun johtosarjassa. Mittasitko varmasti oikeasta kohdasta? Kokeile vielä liittimen napojen 12 ja 3/16 (maadoitukset) väliltä saatko saman lukeman kun lämpömittarin anturilta.

      Mittariston voi mitata vastaavasti, mutta vastusarvosta en tiedä. Katkosta ei kuitenkaan saa olla. Toimiiko muuten kaikki muut mittarit ja merkkivalot?

      Comment

      • aliasJ
        Bimmer Rookie
        • Nov 2007
        • 108

        #48
        Viaksi paljastui sittenkin huono liitos C101 pistokkeessa, se välillä antoi arvoa ja välillä taas ei. Vähän taivuttelin sen pistokkeen urosliitintä, ja nyt nappaa.

        Eli tällä hetkellä lämpömittari toimii.

        Muut mittarit ja merkkivalot kyllä toimivat, ja akkujen vaihdon jälkeen alkoivat inspection valotkin toimia. Mutta tällä hetkellä ne eivät jostain syystä enää pala ollenkaan.:think
        _____________
        e28 520i -vm.84

        Comment

        • mla
          Bimmer Rookie
          • Jul 2006
          • 81
          • Tampere

          #49
          Latasitko ne uudet akut? Todennäköisesti ne ovat tyhjentyneet jos ja kun mittaristo on ollut irti autosta. Tai sitten joku liitos on irronnut.

          Mittaristo kiinni, akku paikoilleen ja odota yön yli. Jos ei toimi niin kokeile nollata uudestaan. Ohjeet vaikka täältä:

          Comment

          • aliasJ
            Bimmer Rookie
            • Nov 2007
            • 108

            #50
            Vika löytyi, oli löysä C101 pistoke.

            Kiitos kaikille auttaneille!
            _____________
            e28 520i -vm.84

            Comment

            • Simo_V
              Bimmer Fanatic
              • Nov 2008
              • 272
              • Helsinki

              #51
              Mulla on nyt sama ongelma E28 520iA '85:ssa. Kaikki muu mittaristossa toimii huoltovaloineen päivineen mutta lämpömittari ei.

              Mittasin d-pistokkeelta, liittimeltä c101, mittariston takaa pinniltä 12 ja suoraan lämpömittarin juuresta vastusarvot, kaikki näyttävät hieman jäähtyneellä koneella ~140 ohmia.

              Kun lyö anturille tulevan johdon maihin niin lämpömittari hyppää tappiin.

              Piirilevylle on edellinen omistaja vaihtanut akut ja niistä tulee ihan oikea jännite ja muutenkin piirilevy on täydellisen näköinen.

              Mitä seuraavaksi voisi kokeilla? Onko anturilta tulevat vastusarvot ok? Mulla olisi kyllä vielä toinenkin anturi pienehköllä vaivalla kokeiltavissa. Voiko piirilevyssä olla vikaa jos kerran mittasin lämpömittarin takaa saman vastusarvon kuin konetilasta ja lämpömittarinkin saan anturin johdon maadoittamalla piikkaamaan?

              Edit: kokeiltu myös toisella anturilla ja toisella mittaristolla. Kokeiltu myös vaihtamalla kahden mittariston akulliset piirilevyt päittäin. Ei toimi vieläkään. Lauantaina saanen kokeilla yhtä varmasti toimivaa mittaristoa.
              Last edited by Simo_V; 19-05-2011, 13:55.
              sigpic
              BMW E39 530i '01, BMW E21 315 '82, Saab 900 '92

              Comment

              • sleepertuning
                Bimmer Fanatic
                • Oct 2006
                • 662
                • Kotka

                #52
                Originally posted by Simo_V View Post
                Kun lyö anturille tulevan johdon maihin niin lämpömittari hyppää tappiin.
                Mittarihan on silloin siltä osin ehjä. -> anturi vaihtoon.

                Comment

                • Simo_V
                  Bimmer Fanatic
                  • Nov 2008
                  • 272
                  • Helsinki

                  #53
                  Originally posted by sleepertuning View Post
                  Mittarihan on silloin siltä osin ehjä. -> anturi vaihtoon.
                  No niin ja lukihan se ehjän anturin vastusarvokin tässä ketjussa aiemmin:

                  Originally posted by mla View Post
                  Jos anturin resistanssi on muutama sata - muutama tuhat ohmia koneen lämmöstä riippuen niin se on OK.
                  Erehdyin luulemaan että E32:ssa on sama anturi kuin E28:ssa. No se ruiskun anturi onkin sama mutta mittariston ei. Joten hain Motonetistä uuden anturin ja nyt lämpömittari toimii.
                  sigpic
                  BMW E39 530i '01, BMW E21 315 '82, Saab 900 '92

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎