Eikös kaikista helpoin olisi laittaa remmiahdin jos alas haluaa lisää...
Kaikista helpoin olisi laittaa .. : tollasella koneella oleva Polo työmatkoille..
-ja potkii alhaalta
EDIT : Ja aivan ilman kettuilua kirjoitan. Tuollaisissa koneissa on nimenomaan puristettu maksimaalinen polttoainetalous. Pienellä koneella on hyvin suuri kuorma "koko ajan" ahtamisen ansiosta ja puristussuhde on säilytetty korkeana. Vaatii tietysti ruiskulta ja sytkältäkin yhtä jos toista.
2015 VW Crafter 1984 BMW 316 2009 Kawasaki Ninja 250RRR petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
"Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".
Ai Teistä ihanneauto on Polo diselkinneri moottori vinkuen?
Mulla on Jetta wv pikkunen seisonnas (ajoin n. 200kkm), mutta enää en noihin himmeleihin mene. Onkos noissa perheauton tilat ja E28:n ajomukavuus, tuntuma tiehen (alusta), äänettämyys (2500r / 120km/t) ja reagointi mökkitiellä? Yhtä vaivaton vaihdelaatikko ja olemattomat huolto- ja pääomakulut?
Wanha Jaguar, Daimler tai Rover P6 3500 voisi olle kompromissi "kaasutettuna" hankintahinnan, mukavuuden, ominaisuuksien ja tilojen suhteen, mutta semmoisten ylläpito arkiliikenteessä "murtaa kamelin selän"...
Toistaiseksi edelleen paras forever - koukussa E28:n yli 20v, auto on kuin hanska kädessä, tunnokas ja tehokas. Nyt kulut kaasuautona alta 5€ / 100km ja todellinen ekoauto, päästöt 1/40 dieseliin verraten, ei uudelleenvalmistamista, pääomakulut plussalla, huolto helppo ja halpa myös itse harrastaen - alkaa ekologinen selkäreppu olla kohdillaan.
Eipä noista 3kpl, ole muuta kuin kuluvia osia joskus vaihdettu, syynä iso kone ja loistava vaihteisto.
Kun tämä "auto-liittoni" tuntuu kestävän niin miksei parantaen kuin "Wanha Viini"?
Ja noista dieseleistä ei oikein taida löytyä vastaavaa alta 10000€ hintaluokassa (jos missään) 8s 0-100km? Ei vääntö ole dieseleiden ominaisuus, vaan niihin pakosta rakennettu "kikkareilla" - muuten niitä mehumaijoja ei kukaan täysjärkinen ostais.
.................................................. ...................
Palataanpa asiaan: Vanhempi 2-paikkanen kesäautoni isommalla bensakoneella kevyemmässä kopassa toimii alakierroksilla kuten kuvailin ja siksi kysyn mahdollisuudesta parannukseen E28:ssa ja kokemuksistanne:
1) Halpa pikkuremmi USA:sta asennus 3x kierroksilla välillä 2000 - 4000rpm, voiko sen asentaa auton runkoon irti koneesta "pulttaa paikalleen" tekniikalla?
2) Erillinen remmi ja solenoidilla kytkettävä toisio-osa pikkuremmiahtimelle?
3) Elektroniikka / mekaaninen porrastettu kytkin ohipäästölle paineen mukaan?
4) Irtikytkentä solenoidilla remmiahtimen kierroksilla 14000 kun kone 4000rpm?
5) Remmin manuaalinen irtikytkentä halutessa, jolloin polttoainetalous nykyinen 4,3l/100km bensana laskien?
.................................................. ...................
Tuloksena olisin täydellinen auto:
Mukava, perheauton tilat, isokoneisen yli 5-litraisen vääntö 1300kg kopassa ja hiljaisuus, italialaisen luonne pikkuteillä, kaasulla ekoauto, ei ongelmia nakutuksesta, tosi halpa käytössä, hybridin kulutus ja ajossa kuin ajatuksen jatke kierrosluvusta riippumatta! Ei tuommoista ole valmiina!
1) Ei voi asentaa koriin
2) Ei hyötyä, roots ei syö juuri mitään tehoa jos ei tuota painetta
3) Ei tarvitse elektroniikkaa
4) Ei paikat kestä, osta isompi ettei tartte kierrättää niin paljoa
5) katso kohta 2
Lähdit mihin tahansa, ensimmäinen askel on ehdottomasti B34 alakerta. Pistä lohkoineen päivineen niin ei tartte porailla. Vaikka mitä ahtimia pulttailisit, niin aina ensin tilavuus niin suureksi kuin halvalla saa.
Ai Teistä ihanneauto on Polo diselkinneri moottori vinkuen?
TSI = bensavehje
2015 VW Crafter 1984 BMW 316 2009 Kawasaki Ninja 250RRR petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
"Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".
Juu maakaasu ollut n. 2kk kun selvisi hallituksen linja energiapoliittisen kannanoton myötä lokakuussa. Maakaasulla tulee olemaan kiinteä veroprosentti eli ei seuraa öljyn hintaa, suuret kaupungit käyttävät joukkoliikenteessä (sulake), ei dieselveroa JA PUHDAS PÄÄSTÖTÖN EKOAUTO, paikoin biokaasulla kotimainen (no toistaiseksi vain yksi asema tiedossa Jyväskylän lähellä).
Maakaasusta vain hyvää sanottavaa. Laina 2v 0,34% korolla tuo tankkausten jälkeen (13€/250km) tilille 130€/kk ja mun ajolla 35000km/v maksaa itsensä 10kk. Päälle maakaasulaitteiston auton arvoa nostava ominaisuus, tosin sovin että jos löydän esim. E28 M535i:n niin siirto 400€ + katsastus.
Jos 3 kuvapyyntöä niin ok. (Tekniikkaa on kyllä kiitettävästi lisää toimiston etupuolella ja takanakin jotain + putkia). Koitin sijoittaa niin, että kompura mahtuisi.
Kompura vuosia hakusessa, mutta kilpistynyt turhiin kiusaksi keksittyihin lisävaatimuksiin. Esim. jarrut ovat Suomen nopeuksissa takuusti riittävät sellaisenaan oli vääntöä ja tehoa enemmän tai vähemmän (ABS-vaatimus). Siksikin riittäisi kompurasta vain vääntölisä = ohjaus teholla.
Eli et esittele meille autosi kaasulaitteistoa?
OK
2015 VW Crafter 1984 BMW 316 2009 Kawasaki Ninja 250RRR petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
"Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".
No voishan sen laittaa vaikka Teitä kiinostuneita herroja onkin 2 (tuossa 3:ta odottelin). Pari päivää reissun päällä eli viikonlopuksi alustavasti (ellei järkyttävät pakkaset estä).
Laita fiksusti ahdettu pikkukone sinne, jos taloudellisuutta ja samat maksimitehot haluat. Välitykset toki pakettiin sopivaksi.
Nimim. petrolhead on asian ytimessä.
E28/518 aiempi enkä pikkukoneiseen enää siirry koska alavääntöä haen lisää (hiljaista tehoa) ja yläpään ominaisuuksista tykkään. Samaan ei pääse kuin isokoneisella ja Suomen lakien mukaiseksi ylhäältä 7kg/kw kuristetulla (tai tuomalla EU:alueelta kilvissä olevan).
Taloudellisuus on maakaasun myötä kohillaan ja joustaa (nyt 4,3l bensana).
Arvaa kahdesti, tarkoitinko fiksusti ahdetulla pikkukoneella jotain vakio M10:iä.. Nykypäivän parilitrainen turbokone hakkaa 60-luvun M30B28 sekä hiljaisuudessa, alaväännössä että tehossa mennen tullen. Luonne/fiilis/nostalgia-arvo on asia erikseen.
Mikset laittais nykyaikaista pikkuturboa ja kunnon moottorinohjausta nykyisen koneen kaveriksi? Huipputehon ei tarvitsisi nousta yhtään, kerta sitä et halua.
Tässä kolmas kiinnostunut kaasulaitteista. Ei tartte ootella
Nykypäivän parilitrainen turbokone hakkaa 60-luvun M30B28 sekä hiljaisuudessa, alaväännössä että tehossa mennen tullen.
On muuten totta. Parilitraisilla uusilla turbokoneilla olevat bensavehkeet kulkee tänä päivänä pirun hyvin ( HYI kehuin ahdettuja ) , siis juuri tällaiset joissa on käytännössä vaparin puristukset ja maltillinen ahdin. Tietysti niissä on moottorinohjauskin sitten sitä myöten eli melkoista ydinfysiikkaa kohta. Miten sellaisen saa toimivana vanhan auton pellin alle on toinen juttu..
2015 VW Crafter 1984 BMW 316 2009 Kawasaki Ninja 250RRR petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
"Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".
Comment