Announcement

Collapse
No announcement yet.

e28 m20b20 l-jet "suuttimet auki -> ei katko bensaa"???

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • M. Luuri
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2008
    • 268
    • SJK

    e28 m20b20 l-jet "suuttimet auki -> ei katko bensaa"???

    Jep eli kaikki lähtee siitä, kun 4-5 vuotta sitten vm:86 e28 m20b20 l-jetronik pelistä katkesi katsastuksessa jakohihna. Ennen katkeamista auto toimi hyvin ja kävi.

    Nyt kuitenkin oli aika laittaa peli kuntoon eli kansi irti ja hiomolle. Johan kansi oli kaikin puolin ehjä, mutta 4 venttiiliä oli solmussa joten ne vaihdettiin. Kannelle kaiken kaikkiaan tehtiin kaikki uusiksi eli keinut, venttiilit hiottiin, plaanaus, samalla venat tiukattiin ja kolot koneistettiin, imu ja pakopuolta vähän avarreettiin/siloitettii sekä remppaa varten jakopään osat uusiksi sekä pinnapultit ja yläpään tiivistesarja.

    Kaikki kasaan, uudet bensat tankkiin+muut nesteet ja akku kiinni. Kone lähtee hyvin vaivalloisesti käyntii ja pysyy käynnissä ainoastaan kaasulla ja erittäin röpeltäen. Bensa haisee niin perkeleesti, käryää ihan homona siis pakokaasu on sakeeta ja muuten vain röpeltää tosi paljon. Kun kylmänä koneen on saanut käyntiin ja vähän lämpöiseksi niin sammutuksen jälkeen ei millään käyntii vaikka tyhjäis saatanan sata akkua.... MISSÄ VOISI OLLA VIKA?


    Tehtyjä/tarkastettuja asioita:


    -vaihdettu uudet bensat ja suodatin

    -uudet tulpat

    -jako tarkastettu

    -sytytys asetettu kohdilleen eli kampuran ja nokan merkit kohdilleen ja sit pyörijä asetettu jakajan reunalla olevaan kohdistusmerkkiin

    -kokeiltu kaksia eri suuttimia eli omia b20 ja b25:n omia



    omia epäilyjä mitä ehkä vois olla:

    -imm (kokeiltu ehjää, ei vaikutusta)

    -moottorin ohjaus (kokeiltu ehjää, ei vaikutusta)

    -maadoitus (tarkastettu)

    -edelleen se sytytys (tarkastettu)


    NYT apua. Sais ton sit leluksi talvea varten...


    JA NYT VIHDOIN ROKKAA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    Ja viimeisimmät teot olivat

    - uusi alakerta
    - kaikki alipaine letkut ja haitarikummit uusiksi
    - taas uudet tulpat (ku neljä oli menny pimeeksi)
    - IMM stä yksi pinni korkannu -> se takas painamalla kii ja vähä tinaa perään.
    - sytkä oletus säätöön "kolminkertaisella varmuudella" lampulla vielä pitäisi tarkka säätö katsoa.
    - suuttimien pesu ja suikujen tasaisuus tarkastettu (yksi suutin oli juminu auki ja suihkut heitti pahasti ennen puhdistusta.)


    Luultavasti suurin syyllinen oli IMM josta tosiaan yksi pinni irti piirilevystä. Myös jumittanut suutin vaikutti varmasti paksuun pakokaasun tulemiseen.
    Last edited by M. Luuri; 08-10-2012, 20:03.
    e34 540i (5 speed) "Teddy" projekti http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=268557


    http://mluuri.kuvat.fi/kuvat/e34+v-power/
  • jaskap
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2010
    • 528
    • Finland Rovaniemi

    #2
    Kärsä kumollaan

    Tere !

    Aika paljon asioita on jo tarkastettu.

    Mitenkäs tuossa moottorissa on nokka-akselin hihnapyörä kiinni akselissa. Onko se kiilalla, sokalla vai millä. Ettei olisi vain päässyt pyörähtämään venttiilien ja mäntien kohdatessa. Toki tuo varmaan siellä koneistamolla olisi huomattu.

    Tämä on ihan arvauspeliä, joku muu varmaan tietää asiasta paremmin.

    Näin kävi itsellä joskus japsidieselissä. Ja kaverilla katkesi tappi ihan muuten vaan käynnistettäessä, taisi olla Nissani. Oli kuulemma jonkin aikaa vikaa haettu.
    Last edited by jaskap; 13-11-2011, 20:22.
    e39 540i Sport Wagon manuaali -98. Pitää olla veekasi.
    e32 750 iA -88 DoubleSex.
    Kyllähän näillä ajamaan pystyvät kaikki. Mutta korjaapa romusta helmeksi ja ylläpidä.

    Vitriinissä (koska BMW on kaunis auto)
    e32 735 1/18
    e34 M5 1/18
    e24 635 Csi 1/18
    e9 3.0 CSi 1/18
    e31 850 Csi

    Comment

    • zener
      Moderator
      • Oct 2004
      • 14490
      • Oulu

      #3
      Bensapaineensäätimestä kalvo rikki? Aikanaan oma E28 520i teki vähän samaa. Röpelteli/kävi vajailla/bensa haisi/tulppia meni.
      E65 730dA '04 klick
      F10 520dA '11 klick
      E34 520iA (2.8l) '91 klick

      Instagram


      "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

      Comment

      • M. Luuri
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2008
        • 268
        • SJK

        #4
        Originally posted by zener View Post
        Bensapaineensäätimestä kalvo rikki? Aikanaan oma E28 520i teki vähän samaa. Röpelteli/kävi vajailla/bensa haisi/tulppia meni.

        Tota olen muuten kanssa ajatellut, että hyvin mahdollista. Sen verran tuuppaa ruokaa. Pitees kokeilla kaverilta ehjää jos tämä osuis nappiin. Voisiko kuitenkin olla mahdollista, että se pitkän seisonnan jälkeen irtisanois ittensä? Vaikka ollut käyttämättömänä...


        Nii ja tohon nokan hihnapyörään liittyen. Tapilla laitetaan pyörä kohdilleen eli periaatteessa ei saa sivuun millään tavalla...
        Last edited by M. Luuri; 13-11-2011, 01:14.
        e34 540i (5 speed) "Teddy" projekti http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=268557


        http://mluuri.kuvat.fi/kuvat/e34+v-power/

        Comment

        • M. Luuri
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2008
          • 268
          • SJK

          #5
          Ei perskeles muuten. Täytyypä tarkistaa tuliko PA-letkut laitettuu oikein päin suutintukkiin... o... f.....k. Nyt jänskättäää...
          e34 540i (5 speed) "Teddy" projekti http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=268557


          http://mluuri.kuvat.fi/kuvat/e34+v-power/

          Comment

          • M325i
            Bimmer Enthusiast
            • May 2005
            • 1529
            • Etelä-pohjanmaa

            #6
            Originally posted by M. Luuri View Post
            Ei perskeles muuten. Täytyypä tarkistaa tuliko PA-letkut laitettuu oikein päin suutintukkiin... o... f.....k. Nyt jänskättäää...
            Ei se lähde käyntiin ollenkaan jos ne on väärin päin. Onko tulpanjohdot varmasti oikeassa järjestyksessä virranjakajan pyörimissuunnan/sytytysjärjestyksen mukaan?
            Last edited by M325i; 13-11-2011, 01:30.
            E30 ja E46 ///M

            Comment

            • Zetz
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2005
              • 3233
              • Joensuu

              #7
              Originally posted by M325i View Post
              Ei se lähde käyntiin ollenkaan jos ne on väärin päin. Onko tulpanjohdot varmasti oikeassa järjestyksessä virranjakajan pyörimissuunnan/sytytysjärjestyksen mukaan?
              itseltä ääni myöskin tälle, tarkasta että varmasti tulpanjohdot menee oikeeseen paikkaan.
              puh/txt/whatsapp: 0452673541
              näillä mennään talvella:
              e39 523ia arctic silver
              e87 116i Japanrot
              ja näillä kesällä:
              e30 328i *Rot m50b28

              Joensuu Connection - Normaalisti rajoitinta vasten
              ex: e39 540ia, 2x e39 523i, e34 535i m-tech, e34 518i, e36x2 e34 525i m50. e28 "523i" e21x4 e12x2

              Comment

              • T3
                BTCF Member
                • Oct 2003
                • 8530
                • Karhe

                #8
                Originally posted by M. Luuri View Post
                -sytytys asetettu kohdilleen eli kampuran ja nokan merkit kohdilleen ja sit pyörijä asetettu jakajan reunalla olevaan kohdistusmerkkiin
                Tuotanoin... Laitettiinko jakajasta pyörijä merkkiin varmasti silloin, kun sekä kampiakselin- että nokkapyörän merkit olivat kohdallaan? Vai käänsitkö vain kampiakselin merkin kohdalleen ja sitten jakajan merkki paikalleen? Nokka-akselilta saattoi olla puolikierrosta jäljessä. Näinkin on joskus käynyt ja värkki vain ampuu putkeen: Tsiuh, tsump, pöts, pam... Saattaa joskus jopa puolittain "käydä" yhdellä/kahdella sylinterillä.
                Tarkista nyt vielä, että kaikki kolme merkkiä on yhtäaikaa paikallaan. Eikä olisi pahitteeksi tarkistaa, että se jako on myös varmasti kohdallaan.

                Em. tulpanjohtojen järjestys on myös hyvä tarkistaa.
                .

                Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

                Comment

                • M. Luuri
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2008
                  • 268
                  • SJK

                  #9
                  Niin ja mainitsen nyt myös tämänkin, että silloin kun auto ollut vuorokaude tai kaksi paikoillaan -> hörähtää röpeltäen käyntiin. Sammutuksen jälkeen käyntiin ei lähde -> tulpat erittäin kosteat...
                  e34 540i (5 speed) "Teddy" projekti http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=268557


                  http://mluuri.kuvat.fi/kuvat/e34+v-power/

                  Comment

                  • M. Luuri
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2008
                    • 268
                    • SJK

                    #10
                    Originally posted by M325i View Post
                    Ei se lähde käyntiin ollenkaan jos ne on väärin päin. Onko tulpanjohdot varmasti oikeassa järjestyksessä virranjakajan pyörimissuunnan/sytytysjärjestyksen mukaan?

                    Jep eli tulpanjohdot on nyt ainakin oikein ja PA-letkut näytti myös olevan. Jotain edistystä, sain auton käymään hetken tyhjää kun ensin jonkun aikaa kaasuttelin. Sit hetken päästä alkoi vähän niinkuin mooaamaan ja löi kerran putkeen että paamm... Pittee vissiin käydä bensaa hakees lisää..
                    e34 540i (5 speed) "Teddy" projekti http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=268557


                    http://mluuri.kuvat.fi/kuvat/e34+v-power/

                    Comment

                    • M. Luuri
                      Bimmer Fanatic
                      • Aug 2008
                      • 268
                      • SJK

                      #11
                      Lisää vihjeitä kaivataan. Kokeiltu nyt toista bensan paineen säädintä -> ei vaikutusta.

                      Sen sijaan jos tällä merkitystä -> kun ottaa suuttimien piuhat irti hyrähtää hienosti käyntiin?!?!?!:think Eli ruokaa tulee jostain liikaa... Jako ja merkit 99% kohdillaan.

                      VIHJEITÄ VIHJEITÄ::::::
                      e34 540i (5 speed) "Teddy" projekti http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=268557


                      http://mluuri.kuvat.fi/kuvat/e34+v-power/

                      Comment

                      • M. Luuri
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2008
                        • 268
                        • SJK

                        #12
                        Originally posted by M. Luuri View Post
                        Lisää vihjeitä kaivataan. Kokeiltu nyt toista bensan paineen säädintä -> ei vaikutusta.

                        Sen sijaan jos tällä merkitystä -> kun ottaa suuttimien piuhat irti hyrähtää hienosti käyntiin?!?!?!:think Eli ruokaa tulee jostain liikaa... Jako ja merkit 99% kohdillaan.

                        VIHJEITÄ VIHJEITÄ::::::

                        Vielä lisäten: vaihtaessani paineensäädintä niin ruikkas melkein puolen metrin kaarella bensaa?? WTF?
                        e34 540i (5 speed) "Teddy" projekti http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=268557


                        http://mluuri.kuvat.fi/kuvat/e34+v-power/

                        Comment

                        • bimmerfan4ever
                          Bimmer Fanatic
                          • Dec 2006
                          • 234
                          • tyrnävä

                          #13
                          paluulinja tukossa?:think
                          e39 ///m5
                          e38 740i talvirassina
                          e36 320i taxi (suljetun?)alueen penkanlevitin


                          ex e36 325 coupe
                          ex e30 320i
                          ex e30 325 ix
                          ex e30 323i
                          ex e30 324d
                          ex e30 318i
                          ex 3x e30 316

                          Comment

                          • vexu524tdic
                            BTCF Member
                            • Jan 2004
                            • 776
                            • Gallia = Kinnula

                            #14
                            Olikos se nyt niinpäin että suuttimia ohjataan maadoituksella, siis +12v tulee jatkuvana (releen kautta)? Nyt jos suuttimien johtosarja ottaa maihin tai boksi on pimentynyt niin vika selvä.
                            e70 X5 3.0sd -08
                            f30 320i xdrive -16
                            e30 325i Cabriolet -88 M52b28
                            e28 524td ic -84 ikuisuusprojekti
                            e30 316 -88 2,2TIC M10
                            e21 323i -81 ruostekasa...

                            Comment

                            • M. Luuri
                              Bimmer Fanatic
                              • Aug 2008
                              • 268
                              • SJK

                              #15
                              Originally posted by vexu524tdic View Post
                              Olikos se nyt niinpäin että suuttimia ohjataan maadoituksella, siis +12v tulee jatkuvana (releen kautta)? Nyt jos suuttimien johtosarja ottaa maihin tai boksi on pimentynyt niin vika selvä.

                              Moottorin johtosarjassa tulee imusarjan alla kaksi eri nippua ruskeita johtoa pyöröliittimiin (6mm mutterin väliin sopivat). Kai nämä ovat maajohtoja? Jos ovat niin täytyypä seuraavaksi tarkistaa, että ovat kunnolla maissa, koska tuli siin samalla imusarja maalattua niin hymmm.....
                              e34 540i (5 speed) "Teddy" projekti http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=268557


                              http://mluuri.kuvat.fi/kuvat/e34+v-power/

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎