Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vakionopeudensäädin ei toimi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jani73
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2004
    • 4320
    • Turku

    #16
    Boksi on sama automaatissa ja manuaalissa, joten sen puoleen kaikki on ok.

    Saakohan se boksi nopeustiedon? Se lähtee toimimaan muistkaakseni vasta 40km nopeudesta alkaen. Toimiiko ajotietokoneen keskinopeusnäyttö ja kulutus, ne kun taitaa olla saman nopeuspiuhan päässä.

    Mutta toi kytkinpolkimen kytkin näyttää oudolta, eli se muka katkaisee poljin ylhäällä ja poljinta painettaessa kytkee, kun taas automaagissa se on koko ajan oikkarissa.
    Attached Files

    Comment

    • Petteri75
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2005
      • 2542
      • Kirkkonummi

      #17
      Auto on karvalakki, siksi siihen cruisea ollaan 17½ vuotta valmistumisen jälkeen iskemässä kiinni Ajotietokonetta ei ole, mutta kulutusmittari toimii OK. BMW:n OEM korjaamo-oppaassa neuvottiin testaamaan myös nopeussensori, mutta laitetta, jolla moisen saisi testattua ei ainakaan omassa työkalustossa ole. Mietin sitä itsekin, kun pyyhkimet eivät suostuneet pyyhkimään kuin täysillä tai tihkulla, mutta yllättäen sekin lähti toimimaan kun akku tyhjeni täysin ja ladattiin täyteen.

      Kytkinpolkimen kytkimen pitääkin näyttää noin, olettaisin että automaatti-bemujen kytkinpolkimen katkaisimen pistokkeeseen on laitettu suoraan hyppylanka"korkki".

      Hallusta löytyy ilmeisesti kaksi erimallista boksia, pitää kaivaa ne nro:t esille. Kuten sanottu, johtosarjasta löytyi liitin vain uudemmanmalliselle. Kiitokset linkistä, sieltä löytyi paljon hyvää tietoa itse servosta, mutta ohjausboksia ei käsitelty erikseen; servo kyllä testattiin ja surisi & naksui, joten sen pitäisi ainakin toimia OK.

      Äh, ei kenelläkään olisi purkukasasassa 09/91-> valmistetun bemun cruisen ohjausboksia kokeiluja varten..?
      BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

      Comment

      • jani73
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2004
        • 4320
        • Turku

        #18
        Originally posted by Petteri75 View Post
        Tuli otettua E34 OEM -korjaamoopas eteen ja testattua hiukan. Servomoottori tuli testattua, sen kytkin ja toiminta OK.Yhdistämällä 7-napaisen navat #5 ja #8 tuli 4,5V sytytysvirrat päällä. Mutta #6 ja #8 ei tullut mitään, vianhakukaavion mukaan boksi pitäisi laittaa vaihtoon?
        Eli mikä siinä on vianhakukaavion mukaan vialla?
        Paljonko #6 ja #8 pitäisi tulla jännitettä?

        Meneekö #8 maihin?
        Last edited by jani73; 28-07-2009, 14:55.

        Comment

        • Petteri75
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2005
          • 2542
          • Kirkkonummi

          #19
          Originally posted by jani73 View Post
          Eli mikä siinä on vianhakukaavion mukaan vialla?
          Paljonko #6 ja #8 pitäisi tulla jännitettä?

          Meneekö #8 maihin?
          Jännitettä pitäisi tulla (taulukko erillään, ei tullut sitä kohtaa mukaan..) ainakin jotain, mutta mittari ei hievahtanutkaan toisin kuin #5 ja #8 välillä. Pistokkeesta mitattaessa otetaan suoraan, mikään ei mennyt maattoon.
          BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

          Comment

          • jani73
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2004
            • 4320
            • Turku

            #20
            Kun virrat päällä, niin mulla noihin 6 ja 8 tulee 0.013V, eli ei todellakaan kovin paljon.

            Comment

            • Petteri75
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2005
              • 2542
              • Kirkkonummi

              #21
              Originally posted by jani73 View Post
              Kun virrat päällä, niin mulla noihin 6 ja 8 tulee 0.013V, eli ei todellakaan kovin paljon.
              No tuo on todellakin jo vähän. Auton johtosarjan liittimet ovat melko hyvässä hapettumassa, ovat vain sen verran pieniä, että mitään hyvää työkalua ei ole tullut vastaan - vihjeitä minikokoisista rasseista otetaan vastaan. Täytyy töissä kokeilla paremmalla mittarilla.
              BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

              Comment

              • arsipaani
                Bimmer Rookie
                • Feb 2006
                • 58
                • jyväskylä

                #22
                Omassa kiulussa ihmettelin toimimattomuutta moottorin irrotuksen jälkeen -> olin kasannut sen kaasuvivuston päässä olevan vaijerinpään muovimutterisysteemin väärinpäin.

                Viiksikin oli hajalla niin otin viiksen pois ja laitoin vakkarin toimimaan siitä ecosportwinterin painonamikasta jota ei omassa automaatissa ole käytössä ja hyvin pelaa.

                Comment

                • mutis
                  Bimmer Rookie
                  • Apr 2007
                  • 76
                  • Åbo Kickel

                  #23
                  Jaa cruisen toimimattomuuteen tuli omalla kohdalla ainakin yks syy selväksi kun kaivoin ohjausboksin sieltä kuskin etujalkatilasta. Boksiin on päässyt joskus vettä, varmaankin tuossa viime syksynä kun vettä tuli valtoimenaan sisään tuulilasin tiiviseestä.

                  Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.


                  Jos joku haluaa tästä projektin niin ilmaseksi saa. Saattaahan tuosta toimiva tulla ku putsaa ja vaihtaa parit vastukset, itsellä ei ole taitoja eikä mielenkiintoa. Jos on ehjää boksia myynnissä niin eikun viestiä tännepäin.

                  EDIT: Kävin OiliJalosen romikselta irroittamassa ohjausboksin raadosta. Tämäkin boksi oli kickpaneelin takana ja tässäkin oli vettä, mutta ehjän näköinen ja kuivattelun jälkeen alkoikin cruise pelittään.
                  Last edited by mutis; 16-08-2009, 13:22. Reason: Jatkoa seurasi
                  E34 525

                  Comment

                  • Petteri75
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2005
                    • 2542
                    • Kirkkonummi

                    #24
                    Kaikki mahdollista, mutta esim. boksin tarrat yms laput olivat erittäin hyvässä kunnossa, itse asiassa ei mitään muuta kuin hiukan pölyä päällä kun ne minulle saapuivat. Jos bagillisen ja bagittoman viiksillä ei ole muuta eroa kuin muotoilu, niin molempia on kokeiltu. Ainoa mikä on jäljellä, on perässä kiinni olevan nopeudentunnistimen vaihto, uusi osa (29,50 O-renkaineen) tullee keskiviikkona. Tämän jälkeen kai ottaa BMW:n OEM-opas kauniiseen käteen, ja alkaa vetämään testiä läpi viiksestä alkaen.

                    Itselläni on servo, viiksi ja boksi ja jos niillä ei ole mitään käyttöä täällä, niin voin laittaa ne kiertoon - tarvitsee vain osanumeroita.
                    Last edited by Petteri75; 11-08-2009, 00:02.
                    BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

                    Comment

                    • Radon
                      Bimmer Fanatic
                      • Jul 2003
                      • 463
                      • Suomi-Finland

                      #25
                      Mulla on muistaakseni tuollainen 625 loppuinen varmasti toimiva boksi ylimääräsenä, jos vielä sellainen on hakusessa.

                      Comment

                      • Petteri75
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2005
                        • 2542
                        • Kirkkonummi

                        #26
                        Voi olla, että toista boksia pitää vielä kokeilla. Vaihdoin turhaan nopeusanturin, ei mitään muutosta missään. No, eipä ainakaan siitä osasta tule ongelmia auton loppuiäksi. Kaivan numerot ja kuvat esiin, voi mennä pieneksi arpomiseksi mikä käy ja mikä ei..
                        BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

                        Comment

                        • jani73
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2004
                          • 4320
                          • Turku

                          #27
                          Eihän noita esim E34:ssa ole ollut kuin kaksi erilaista. Ennen 9/91 valmistettu konehuoneen puolelle ja 9/91 jälkeen taas kickboxiin.

                          Bemuhan on saattanut kyllä muuttaa varaosanumeroita, mutta osan pitäisi olla sama.

                          Samaa boksia on ETK:n mukaan käytetty myös E31, E32, E36 ja Z3:ssa.

                          Comment

                          • Petteri75
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2005
                            • 2542
                            • Kirkkonummi

                            #28
                            OK, selittää paljon. Ylimääräinen boksi on numerolla 1 388 043, eli 09/91 ennen valmistettuihin autoihin tarkoitettu. Ikävä kyllä, juuri tämä väärä boksi oli varmasti toimivasta järjestelmästä purettu, ja nyt kiinni oleva on taasen purkuautosta..

                            Onko mitään tapaa testata itse boksia? E34 OEM-korjausoppaan mukaan muutamasta testistä jos ei tule esim. sitä jännitettä -> replace control unit.
                            BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

                            Comment

                            • jani73
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2004
                              • 4320
                              • Turku

                              #29
                              Mulla on faqin linkistä ladattu tehtaan korjausmanuaali, mutta se ei tunne koko cruisea, kumma kyllä.
                              Olisin katsonut mitä ne testit on ja vaikka katsonut mitä oma toimiva cruise kertoo.

                              Edit:Voihan siellä boksissa olla vain joku kylmäjuotos, joka on helppo korjata juottamalla uudelleen. Toinen on kuivuvat elkot, jotka nekin on aika halpoja elektroniikkaliikkeissä.
                              Last edited by jani73; 16-08-2009, 19:12.

                              Comment

                              • Petteri75
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2005
                                • 2542
                                • Kirkkonummi

                                #30
                                Originally posted by jani73 View Post
                                Mulla on faqin linkistä ladattu tehtaan korjausmanuaali, mutta se ei tunne koko cruisea, kumma kyllä.
                                Olisin katsonut mitä ne testit on ja vaikka katsonut mitä oma toimiva cruise kertoo.

                                Edit:Voihan siellä boksissa olla vain joku kylmäjuotos, joka on helppo korjata juottamalla uudelleen. Toinen on kuivuvat elkot, jotka nekin on aika halpoja elektroniikkaliikkeissä.
                                OEM-oppaassa pitäisi olla aivan kaikki lisävarusteet, itse ainakin tapailin sieltä sitä cruisen testiopasta mutta jotenkin jäi vaivaamaan, että itse boksin toimivuudelle ei ollut mitään selkeää testiä. Jos moninapapistokkeesta ei tullut jännitettä -> boksi vain vaihtoon?

                                Elko?
                                BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎