Announcement

Collapse
No announcement yet.

Remmiahdin e34 535i:hin?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Suutari
    Bimmer Enthusiast
    • May 2003
    • 3064
    • Suomi

    #31
    Voi pojat..itellä squirt+eaton ja ainaskin 5000e mennyt ihan kaikkeen muuhun..toki tossaon alustaa jo ja kytkintä yms palikkaa mutta voin kertoo et kerro jo suosiolla kaikki mieleen tulevien osien hinnat x2 niin voi olla jossain siellä päin. Homma ei ole bolt on...ei todellakaan. Helpoimmalla pääsee turbon kanssa. jos et omaa vehkeitä erikoisosien tekemiseen niin tulee VITUN kalliiksi....
    Just my two cents...ja voin kertoa että kokemusta on....
    Turbocharging is nice, but I´d rather be also blown!
    -Official BTCF-Sauna Team-
    -Official BTCF-Jusauksen allasteam-
    -Team BTCF Top Alcohol-
    -Team Pimp My Bride-
    TBO/SC BMW E30 325i Cabriolet (607hp/739Nm)
    R.I.P. 1K MOTORSPORTS
    R.I.P.E30 316 m10b20,E21 323i 2.5L e21,316 2.0m10 e30,
    526i E28 m-sport,525i 24.V E34,E30 320i Cabriolet, 535i E34, 525i E34, E39 528i -98 Touring jne.

    Comment

    • Suutari
      Bimmer Enthusiast
      • May 2003
      • 3064
      • Suomi

      #32
      Sitten vois heittää tällasen pikku laskelman kun kerta se on niin halpaa ja helppoo kun vaan heittää tollasen remmin pellin alle. tuntuu noita budjettimiehiä olevan liikkeellä. Esimerkki mitä itellä mennyt pelkkiin ahtoputkiin.
      Ja usko tai älä hintavertailuja on suoritettu joka kohdassa...se on eri juttu sitten jos kaiman serkun kaimalta saa putket ilmaseksi ja kaverin isi tiggailee ne kiinni joku viikonloppu jne. mutta siitä ei taida nyt olla kyse.

      Esim:
      Materiaalit eli mutkat ja putket vaikka vaan lyhkäset ja yksinkertaset n.80e
      tig/mig langat n.40e
      Suojakaasu tuli sponssina
      Peittausaineet saumalle 30e
      Materiaalit ahtimen ja imusarjan lähtöihin n.40e
      Silikooniletku n.60e 40cm pätkä
      Klemmarit 40e 8Kpl
      bensat autolla ajeluun liittyen näihin 20e

      grande total noin 300e!!!!!

      sitten sellasta jota ei oo laskettu rahassa.

      Polanteiden teko putkiin ja katkaisut n.2h
      Termarikotelon kannen teko n.4h
      imusarjan modaaminen ja hitsaaminen n.5h
      Ahtimen lähdön modaaminen ja hitsaaminen n.5h
      Valojen kehysten modaus n.2h
      Juoksemiset asioilla(osien perässä yms.) n.5h
      Ahtoputkien hitsaus n.2h
      peittaus n.1h
      suunnittelu ja pähkäily n.2h
      ylimäärästä hinkkailua vaikkei vielä ees kiillä.. n.2h

      Noin 28h aikaa...


      Siitä voi sitten alkaa miettimään muitakin juttuja...tossa vaan esimerkkinä miten homma toimiii...Jos kuvittelee saavansa jollain ahtimen ja ruiskun hinnalla aikaseks yhtään mitään niin se on aikamoista itsepetosta....

      Sitten on tietysti ne jotka tekee osat viemäriputkesta vaan ohitan semmoset tyypit tässä nytten ihan surutta, koska itsellä ei sellaseen hirveenä respectiä heru. Kannattanee miettiä investoiko hiukan enemmän oikeissa paikoissa oikeisiin osiin kun olla joka vkl raplaamassa jotain paskaksi mennyttä osaa tai roikkuvia osia korjailemassa jne.
      Last edited by Suutari; 10-05-2006, 17:16.
      Turbocharging is nice, but I´d rather be also blown!
      -Official BTCF-Sauna Team-
      -Official BTCF-Jusauksen allasteam-
      -Team BTCF Top Alcohol-
      -Team Pimp My Bride-
      TBO/SC BMW E30 325i Cabriolet (607hp/739Nm)
      R.I.P. 1K MOTORSPORTS
      R.I.P.E30 316 m10b20,E21 323i 2.5L e21,316 2.0m10 e30,
      526i E28 m-sport,525i 24.V E34,E30 320i Cabriolet, 535i E34, 525i E34, E39 528i -98 Touring jne.

      Comment

      • Pite^
        Bimmer Fanatic
        • Dec 2005
        • 465
        • Haapavesi

        #33
        olen kyllä sitä mieltä että se vaihtoehto 3. sopisi hyvin.
        Team Ryyppymäki

        Comment

        • Keimo
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2003
          • 2032
          • Kekkoslovakia

          #34
          Eli toisin sanoen, pitänee varata ainakin 5000 euroa remmin laittamiseen? Budjetti lienee samanlainen, jos kyseessä on E24 3,5 litrainen?

          Comment

          • Suutari
            Bimmer Enthusiast
            • May 2003
            • 3064
            • Suomi

            #35
            Originally posted by Keimo
            Eli toisin sanoen, pitänee varata ainakin 5000 euroa remmin laittamiseen? Budjetti lienee samanlainen, jos kyseessä on E24 3,5 litrainen?
            Ainahan asiat voi tehä halvemmallakin mutta onko siinä sitten mitään järkeä. Itelläkin tuo on budjettivehe . Vähintään se noin 2000e jos meinaa että sillä tekee edes jotain. Eli ahdin, moottorin peruskunnostus, säätö ja spessuosat+pikku hommat mitä ei ikinä tule mieleenkän kun suunnittelee. Tähän ei sitten sisälly yhtään alustan, jarrujen tai voimansiirron kilkettä...Mitkä olisi tietty hyvä myös olla kunnossa.

            Eli konehuoneen puolella/ympärillä jos pysytellään niin varmaan lähekllä 2000e pyöritään kyllä. Omaan kytkimeen meni noin 600e pelkästään..ahtimen välityksiin meni noin 400e vaikka osat on itse tehty. Äkkiä sitä kertyy...menoja nimittäin ajasta puhumattakaan.
            Last edited by Suutari; 11-05-2006, 00:59.
            Turbocharging is nice, but I´d rather be also blown!
            -Official BTCF-Sauna Team-
            -Official BTCF-Jusauksen allasteam-
            -Team BTCF Top Alcohol-
            -Team Pimp My Bride-
            TBO/SC BMW E30 325i Cabriolet (607hp/739Nm)
            R.I.P. 1K MOTORSPORTS
            R.I.P.E30 316 m10b20,E21 323i 2.5L e21,316 2.0m10 e30,
            526i E28 m-sport,525i 24.V E34,E30 320i Cabriolet, 535i E34, 525i E34, E39 528i -98 Touring jne.

            Comment

            • Balle
              BTCF Member
              • Aug 2002
              • 3413
              • UKI, Suomen New York

              #36
              Originally posted by Suutari
              Ainahan asiat voi tehä halvemmallakin mutta onko siinä sitten mitään järkeä. Itelläkin tuo on budjettivehe . Vähintään se noin 2000e jos meinaa että sillä tekee edes jotain. Eli ahdin, moottorin peruskunnostus, säätö ja spessuosat+pikku hommat mitä ei ikinä tule mieleenkän kun suunnittelee. Tähän ei sitten sisälly yhtään alustan, jarrujen tai voimansiirron kilkettä...Mitkä olisi tietty hyvä myös olla kunnossa.

              Eli konehuoneen puolella/ympärillä jos pysytellään niin varmaan lähekllä 2000e pyöritään kyllä. Omaan kytkimeen meni noin 600e pelkästään..ahtimen välityksiin meni noin 400e vaikka osat on itse tehty. Äkkiä sitä kertyy...menoja nimittäin ajasta puhumattakaan.
              Kuunnelkaa tätä miestä (Suutaria) ja unohtakaa ne "ahdoin alle tonnilla" budjetit.
              Jos sitä tehoa sieltä kaivetaan niin ennenpitkää menee kaikki uusiksi.
              Nimimerkillä 70k taalaa ahto projekteihin hakannut...
              Possuja ja Bemareita

              Comment

              • e46 ci
                Bimmer Fanatic
                • Feb 2006
                • 583

                #37
                Originally posted by samivaan
                Itse en uskaltaisi ilman katsastusmiehen hyväksyntää säheltää ahdetulla liikenteessä, vaikka taitaahan tuota yks jos toinenkin moottoripyöräilijä harrastaa.
                En osaa sanoa mikä on trendi pyörien kohdalla, mutta ainakin mulla oli ja muutamalla tutulla on pyörässä(kin) ahdin otteessa kun se näkyy katteiden välistä jne aika helposti.
                ? <-E90, E39, E46, E36, E35..

                Comment

                • Hemi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 18880
                  • Pirkanmaa

                  #38
                  Näissä "ahdin pikkupudjetilla" unohdetaan se valitettava tosiseikka että teho(+toimivuus) ei lisäänny pelkkää ilmaa lisäämällä/ahtamalla.
                  Se lisäilman koneeseen tuuppaaminen(pelkän ahtimen asennus) on näissä helposti se halvin ja yksinkertaisin toimenpide, mutta siinä vaiheessa kun sitä tehoa tekevää bensaa halutaan syöttää lisää ja koko paketti halutaan tämän jälkeen pitää nipussa+toimivana+ajettavana, alkaa oravannahkoja palamaan.
                  Siis kuka tahansa nyt ruuvaa muutamalla satasella romikselta haetun "mutkan" putkeen ja saa sen tuottamalla lisäilmalla vain koneen nakuttamaan, mutta onneksi katu-uskottavuus on taattu.

                  Comment

                  • samivaan
                    Bimmer Rookie
                    • Nov 2004
                    • 176

                    #39
                    Hemi, eli mikä on mielestäsi järkevä arvio siitä, mitä tulee teoriassa varata rahaa? Jos siis kuvitellaan että tehdään tuon G-powerin mukainen ratkaisu? Suutarin lista oli hyvä, mutta jos joku on vetänyt "matalatehoisen" ahdinratkaisun, ja listannut kulut ylös kaikista vaiheista, niin kiinnostaa.

                    Joku tuolla heitti arvioksi 400€ ruiskutuslaitteiston uudistamiseen, mutta mitä kaikkea muuta? Uutta kytkintä nyt en varsinaisesti kuluksi laske, sehän pitää vanhoihin autoihin muutenkin uusia huvikseen, ja vakiota ilmeisesti voi käyttää, kun täällä jossain väitettiin vakion kestävän 300-350Nm, ja 0.3-0.4 barilla tuskin tuon yli mentäisiinkään.

                    Eihän parikaan tonnia nyt vielä paha ole, mutta jos kovin monesta tonnista puhutaan 50 hevosen ulos kaivamisessa, niin sitten varmaan kannattaa miettiä tosissaan auton vaihtoa. Ei sillä että mitään nissania ostaisin välttämättä, vaikka niistä sitä tehoa halvalla saakin ulos, mutta esim. uudempaa bemaria tms.

                    Comment

                    • Suutari
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2003
                      • 3064
                      • Suomi

                      #40
                      joo..onhan se niin ett&#228; &#228;kki&#228; menee sen verran rahaa ett&#228; sill&#228; erotuksella ostaa jo suoraan tehokkaamman version..eri asia sitten jos tehokkaampaa ei l&#246;ydy .
                      Ois kait tuota itekkin saanut vaikka M5 3.8L koneella ja varmasti luotettavammat hepat..mutta sitten se ei taas ole kuitenkaan sama asia kuin avo 325i remmi .

                      Varmasti fiksumpi olis ollut k&#228;yt&#246;n kannalta jos ei niinhirveen&#228; nauti ropeltamisesta.
                      Noh kun on vika p&#228;&#228;ss&#228; niin se on ja kaikki pit&#228;&#228; modata . Eli se M5 ois menny kanssa varmaan sitten rakentelun alle joten on t&#228;m&#228; viel&#228; halvempaa toistaiseksi .

                      Ruiskun jos vaihdat niin saat laskea esim. n&#228;in jos laitat megaruutan jakaja sytk&#228;ll&#228;.

                      Boksi 235e
                      Sytk&#228;n vahvistin yksikk&#246; 25e
                      piuhat jos tekee ite noin. 30e(sis&#228;lt&#228;&#228; muutaman liittimen..)
                      triggeri+anturi 100e(riippuen kuka tekee ja mit&#228
                      imuilman anturi ja kaasul&#228;p&#228;n anturi yht. n.50e
                      Suuttimet 350-700e (mist&#228; ja miss&#228; koossa)
                      L&#228;pp&#228;ri s&#228;&#228;t&#246;&#246;n 130e-ke
                      Dynossa s&#228;&#228;t&#228;minen 250e

                      Eli puhutaan jo noin 1200e halvimmillaan!!!

                      Toki t&#228;ytyy muistaa ett&#228; jos ostaa esim. hestecinniin sillon nousee hinta vaan boksin arvon erotuksella...Joten mega ei ole tie onneen halpaa etsitt&#228;ess&#228; kun muut osat joutuu jokaiseen boksiin hommaamaan. joku on voinut saada sen otimimaan purkaamon ja tallin nurkan osien kanssa kyll&#228;' siihen 400e:kin mutta tuossa nytten jotain suuntaa antavaa esimerkki&#228; mit&#228; siin&#228; pit&#228;&#228; huomioida. Jos esim. l&#228;pp&#228;ri l&#246;ytyy niin miinustaa vaan tosta summasta pois...

                      Eli motronic on viel&#228; halvempi mutta vastaavasti sekin pit&#228;&#228; s&#228;&#228;t&#228;&#228;.

                      Jokos se alkaa n&#228;ytt&#228;&#228; silt&#228; et alle tonnin ei kovin toimivaa autoo viel&#228; saada . Tuohon tosiaan viel&#228; ahtoputket,ahdin yms. ja niihin liittyvi&#228; klemmareita jne. s&#228;l&#228;&#228; jota ei ikin&#228; lasketa... se 2000e menee hetkess&#228;..

                      Sin&#228;ns&#228; matalatehoinen ei ole paljoa sen halvempi kuin korkeatehoinenkaan...erotus on aika pieni siihen asti kun koneen sisuskaluja ruetaan uusimaan ja yl&#228;kerran osia..

                      Ite laskin ett&#228; jos viel&#228; haluaisin omasta myllyst&#228; enemm&#228;n ulos ettei modatut/kunnostetut vakio hilut en&#228;&#228; pysy mukana niin sitten menisi pelkk&#228;&#228;n peruskoneeseen noin 2000+e eli m&#228;nn&#228;t,kanget,kannenmodaus ja vahvistus, j&#228;ykemm&#228;t jouset ja kunnon retainerit sek&#228; mahdollisesti nokka-akseli ja siin&#228; samalla uudet keinut.

                      Siin&#228; tapauksessa olisi jo sama laittaa pellin alle 24.v tekniikkaa..
                      Toisaalta sitten koneistukset kunnostuksessa esim. kannessa tuplaantuu ...el&#228;m&#228; on...kallista.. heh


                      Tuos setti olis itten ahtoja paljon tai v&#228;h&#228;n avaamattomaan koneeseen kaikki muu autossa vakiota pakoputkea my&#246;ten niin megalla,g-powerilla,coolerilla tuohon saa helposti menem&#228;&#228;n varaa se 3000e niin ei kauas heit&#228;...riippuu tietty paljon tuo ahdin maksaa ja joudutko teett&#228;&#228; paljon osia muilla.
                      Last edited by Suutari; 11-05-2006, 14:15.
                      Turbocharging is nice, but I´d rather be also blown!
                      -Official BTCF-Sauna Team-
                      -Official BTCF-Jusauksen allasteam-
                      -Team BTCF Top Alcohol-
                      -Team Pimp My Bride-
                      TBO/SC BMW E30 325i Cabriolet (607hp/739Nm)
                      R.I.P. 1K MOTORSPORTS
                      R.I.P.E30 316 m10b20,E21 323i 2.5L e21,316 2.0m10 e30,
                      526i E28 m-sport,525i 24.V E34,E30 320i Cabriolet, 535i E34, 525i E34, E39 528i -98 Touring jne.

                      Comment

                      • samivaan
                        Bimmer Rookie
                        • Nov 2004
                        • 176

                        #41
                        Aaa siinä tuli hyvä listaus nopeeta Suutarilta. Kiitokset.
                        Täytyy tässä ajan kanssa pohdiskella asiaa ajatuksella.

                        Autoon kun varsinaisesti olen tyytyväinen, ja autonvaihdossakin helposti palaa rahaa, niin valinta ei aina niin selvä ole. Kun jos joutuu myymään vaikka "tonnin pari" halvemmalla kuin osti entisen, ja "vahingossa" pistääkin pari tonnia enemmän seuraavaan ajokkiin mitä piti, että ei ole sekään halpaa.

                        Ja olen sitä mieltä, että parempi ostaa nuo osat noin uutena, kun kerätä romikselta. Rakentaessa tulee aina ylimääräisiä yllätyksiä, ja homman valmistumista ei helpota yhtään se, jos joku romikselta ostettu saabin anturi ei ollutkaan ehjä. No jos nyt alkuun seuraan vaikka sun projektia tarkemmin, niin varmistuu se, mitä kaikkea oikeasti pitää huomioida, eihän tässä kiire ole.

                        Comment

                        • Hemi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 18880
                          • Pirkanmaa

                          #42
                          Samivaan:Tuollaisen ahdinprojektin l&#228;piviemiseen kuluvaa kokonaissummaa on t&#228;ysin mahdotonta sanoa mitenk&#228;&#228;n yleisp&#228;tev&#228;sti koska muuttujia vain on yksinkertaisesti liikaa. Se mit&#228; oikeasti pystyy tekem&#228;&#228;n itse kannattaa kuitenkin punnita pikkuisen kriittisemmin kuin mit&#228; yleens&#228; n&#228;iss&#228; kuvitellaan itse teht&#228;v&#228;n. Jos/kun pienenkin "kokkaran" teett&#228;minen maksaa
                          40-60€/h+raaka-aineet niin kaikki ulkopuolisilla teetett&#228;v&#228;t ty&#246;t maksaa helposti tuhansia jos ollaan tekem&#228;ss&#228; jotain oikeasti tehokasta ja toimivaa laitosta. My&#246;s se ett&#228; kaikille kaikki ei ole samanhintaista heitt&#228;&#228; kokonaisbudjetissa helposti tuhansia. Eli joku hakee palikoita uutena vauhtiputkasta samalla kun joku toinen osaa hakea ja l&#246;yt&#228;&#228; palikat tai aihiot niihin romiksilta ja koneistaa/TIG:aa ne itse nippuun(vrt."lompakkoviritt&#228;j&#228; vs. "innovaattori").
                          Siin&#228; vaiheessa kun erilaisia ja 100% varmuudella syntyvi&#228; ja eteen tulevia erilaisia ongelmia/vikoja/vaurioita l&#228;hdet&#228;&#228;n ratkomaan, syntyy suuria kulueroja "lompakkoviritt&#228;j&#228;n" ja v&#228;h&#228;n kokeneemman viritt&#228;j&#228;n v&#228;lill&#228;. Se ett&#228; t&#228;ss&#228; kohdin k&#246;yh&#228;n ei kannata ostaa halvinta tarkoittaa kuitenkin k&#228;yt&#228;nn&#246;ss&#228; sit&#228; ett&#228; ne ahtamiseen liittyv&#228;t perusjutut/modifikaatiot kannattaa tehd&#228; ennen kuin ongelmia+vaurioita syntyy. Se ett&#228; n&#228;iss&#228; l&#228;hdet&#228;&#228;n leikkim&#228;&#228;n orggiksilla ruiskuj&#228;rjestelmill&#228; ja ihan ehdoin tahdoin hajoitetaan kone nakutuksella kuuluu t&#228;h&#228;n kategoriaan. Samoin kun erilaiset kansipahvi+mant&#228;ratkaisut sek&#228; moottorin peruskunnostukseen liittyv&#228;t asiat.
                          Se ett&#228; poltetaan parikin tonnia vanhaan huohottavaan/naputtavaan vakiokoneeseen ja sitten taistellaan palaneiden kansipahvien, halkenneiden kansien, m&#228;ntien,jne,jne. kanssa samalla kun viel&#228; ajaminen muuttuu "harrastelenkkien" vet&#228;miseksi kilometri kerrallaan, on ainakin minun mielest&#228; tuuleen revitty paritonninen.
                          Toki tuollakin rahalla joku innovatiivinen "tekomies" voi saada jo jotain aikaiseksi, mutta n&#228;m&#228; ovat oikeasti aika harvassa ja viel&#228; harvemmassa siin&#228; porukassa jonka pudjetit n&#228;ihin hommiin on tuo parisen tuhatta.

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎