Jos kannentiiviste menny, ni kyllä se hukkaa jäähdytysnestettä yllättävän paljonkin.
Välttämättä ei tule valkoista savua putken päästä kuumalla koneella, jos ei kovin suuri vuoto ole palotiloihin.
Voi se kannentiiviste vuotaa myös jäähdytysnesteet öljyjen sekaan.
Muutenhan se kannentiivisteen vaihto ei kovin kummonen homma ole, mut on vanhassa autossa pultit ja mutterit kummasti aina vähän tiukassa (pakosarjan mutterit, pakoputken mutterit..helpottaa paljon jos saat pakosarjat kokonaan irti konehuoneesta pyörimästä).
Myös kansi voi olla haljennut, mut täällä selvinnyt ettei ne kannet halkea ellei se moottori oikeasti ylikuumene reilusti.. ja sehän ei ajossa ylikuumene, ellei ole vesipumppu sökö , järjestelmä huonosti ilmattu tai kannentiiviste mennyt.
---
Jos vaan mahdollista, niin ohivuotomittaus joka pytylle.
Selviää hyvin onko kannentiiviste pettänyt jonkun pytyn kohdalta.
Itellä on yhes autos ollu vuotava kannentiiviste, ja vuoti 3 pyttyyn jäähdytysnestettä.
Muita selkeitä oireita ei ollut kuin että hävitti jäähdytysnestettä sen verra et 1000km jälkee nestepinta oli paisarissa tippunu max-> min rajan alapuolelle.
Ulkoisia vuotoja ei ollut, ja ohivuotomittauksenkin tein huvikseen sille (en muista enään mitä se näytti % pytyille.. samalla selvisi palaneet pakoventtiilit, jotka on lähes 350tkm ajetussa moottorissa ihan 'normaalia')
Jos kannentiiviste menny, ni kyllä se hukkaa jäähdytysnestettä yllättävän paljonkin.
Välttämättä ei tule valkoista savua putken päästä kuumalla koneella, jos ei kovin suuri vuoto ole palotiloihin.
Voi se kannentiiviste vuotaa myös jäähdytysnesteet öljyjen sekaan.
Muutenhan se kannentiivisteen vaihto ei kovin kummonen homma ole, mut on vanhassa autossa pultit ja mutterit kummasti aina vähän tiukassa (pakosarjan mutterit, pakoputken mutterit..helpottaa paljon jos saat pakosarjat kokonaan irti konehuoneesta pyörimästä).
Myös kansi voi olla haljennut, mut täällä selvinnyt ettei ne kannet halkea ellei se moottori oikeasti ylikuumene reilusti.. ja sehän ei ajossa ylikuumene, ellei ole vesipumppu sökö , järjestelmä huonosti ilmattu tai kannentiiviste mennyt.
---
Jos vaan mahdollista, niin ohivuotomittaus joka pytylle.
Selviää hyvin onko kannentiiviste pettänyt jonkun pytyn kohdalta.
Itellä on yhes autos ollu vuotava kannentiiviste, ja vuoti 3 pyttyyn jäähdytysnestettä.
Muita selkeitä oireita ei ollut kuin että hävitti jäähdytysnestettä sen verra et 1000km jälkee nestepinta oli paisarissa tippunu max-> min rajan alapuolelle.
Ulkoisia vuotoja ei ollut, ja ohivuotomittauksenkin tein huvikseen sille (en muista enään mitä se näytti % pytyille.. samalla selvisi palaneet pakoventtiilit, jotka on lähes 350tkm ajetussa moottorissa ihan 'normaalia')
Kyllä vain. Eihän kova homma olisikaa mut ei oo oikeen paikkaa mihinä tehdä tai oikiastaan seisottaa sisätiloos. Ja mitä tulee nuohin pultteihin niin ne pakkaa aina olemaan vähä lujas tai sitte katkee. Ja ku kannen ottaa pois niin kyllähän se olis varmaan hyvä pyyhkäästä pinnat puhtaaksi ja venttiilin varren kumit vaihtaa ja mitä kaikkee. En tiä sitte tuleeko tästäkää enää autoo.:think
Melko varmasti kansivialta vaikuttais, kylmänä jos avaat sen paisarin korkin niin jos on kerännyt painetta niin yks merkki ja kyllähän sinne paisarin säiliöön kerääntyy öljymäistä karstaa tms.. ainakin mulla opel omegassa teki näin kun kansivika ilmeni.. Öljykorkin alle saattaa myös kerääntyä valkoista ainetta mikä on yleensä merkki vuotavasta tiivisteestä. Ja voihan se olla syylärikin mikä vuotaa..
89' 535i
Exät..
Opel omega manual mv6 98'
Opel omega manual mv6 94'
Opel omega a 2.0 90'
Opel corsa 1.2 98'
Opel ascona tomaatti 1.6 85'
Honda Accord 2.0 95'
Audi 80 2.0 92'
Melko varmasti kansivialta vaikuttais, kylmänä jos avaat sen paisarin korkin niin jos on kerännyt painetta niin yks merkki ja kyllähän sinne paisarin säiliöön kerääntyy öljymäistä karstaa tms.. ainakin mulla opel omegassa teki näin kun kansivika ilmeni.. Öljykorkin alle saattaa myös kerääntyä valkoista ainetta mikä on yleensä merkki vuotavasta tiivisteestä. Ja voihan se olla syylärikin mikä vuotaa..
Paine paisarissa voi johtua rikkinäisestä paisuntasäiliön korkista joka jossain välissä pullauttaa nesteet ulos heikoimmasta paikasta.
Ruskeat nesteet voi johtua korroosiosta tai eri väristen nesteiden sotkemisesta.
Öljykorkin alta löytyvä valkoinen "kylmälima" taas johtuu yleensä pätkäajosta talvisin. Eri öljymerkit aiheuttavat sitä enemmän ja toiset vähemmän.
Toki kansipahvin saa vaihtaa ensimmäisenä jos haluaa. Pienen nestehävikin tai lämpöongelmien takia kannattaa myös ensimmäisenä vaihtaa se kansipahvi. Rikkinäinen nestetasoanturi ja kovat letkut kertovat myös kansiviasta
Jep jep. Kyllä alkaa pahoon näyttämään siltä et pahvi menny tiputtaa nestettä jostaki putken päälle ja on vihriää nestettä mitä on myös koneessa. No mut näillä mennään eikä muuta voi.
Paine paisarissa voi johtua rikkinäisestä paisuntasäiliön korkista joka jossain välissä pullauttaa nesteet ulos heikoimmasta paikasta.
Ruskeat nesteet voi johtua korroosiosta tai eri väristen nesteiden sotkemisesta.
Öljykorkin alta löytyvä valkoinen "kylmälima" taas johtuu yleensä pätkäajosta talvisin. Eri öljymerkit aiheuttavat sitä enemmän ja toiset vähemmän.
Toki kansipahvin saa vaihtaa ensimmäisenä jos haluaa. Pienen nestehävikin tai lämpöongelmien takia kannattaa myös ensimmäisenä vaihtaa se kansipahvi. Rikkinäinen nestetasoanturi ja kovat letkut kertovat myös kansiviasta
Comment