Announcement

Collapse
No announcement yet.

M20-b20 ilmaus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bisnes^
    Bimmer Rookie
    • May 2014
    • 82
    • uusimaa

    M20-b20 ilmaus

    Päivää! Eipä tahdo millään ilmaantua tuo järjestelmä. On uutta vesipumppua ja termaria. Missä vika? Joku sano et vois kannessa olla vika.
    🚗
  • nevari
    BTCF Member
    • Apr 2008
    • 256
    • jyväskylä

    #2
    Moottorityyppihän on välillä vähän hankala ilmaantumaan. Oletko searchilla etsinyt ohjeita miten kannattaa homma tehdä? Lämppärin letkut oikein päin? Onhan näitä vaihtoehtoja

    Comment

    • Haju69
      Administrator
      • Nov 2005
      • 16347
      • Leppävirta

      #3
      Henk. koht ehkä helpoin ilmattava. Ja itse sen tein näin:

      -Keula koholle
      -Ilmaruuvi termarin kotelosta auki
      -Kaataa nesteet koneeseen
      -Seurailee Ilmaruuvia kunnes lakkaa ilman tulo niin ruuvi kiinni.
      -Keula alas, kone käyntiin ja käytät lämpimäksi tietenkin seuraillen lämpöjä.

      Valmista.

      Kunhan kaikki letkut oikein ja komponentit on kunnossa niin ei se tuon kummempaa ole.
      LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
      E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
      B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

      Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
      Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
      Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

      Comment

      • BiltemaMotorWork
        Bimmer Fanatic
        • Apr 2013
        • 460
        • Joensuu

        #4
        Vuotaako jostain? Jos vetäis koko ajan uutta ilmaa...

        Comment

        • Urpo_rotta
          BTCF Member
          • May 2012
          • 5258
          • Pirkkala

          #5
          Originally posted by Haju69 View Post
          Henk. koht ehkä helpoin ilmattava. Ja itse sen tein näin:

          -Keula koholle
          -Ilmaruuvi termarin kotelosta auki
          -Kaataa nesteet koneeseen
          -Seurailee Ilmaruuvia kunnes lakkaa ilman tulo niin ruuvi kiinni.
          -Keula alas, kone käyntiin ja käytät lämpimäksi tietenkin seuraillen lämpöjä.

          Valmista.

          Kunhan kaikki letkut oikein ja komponentit on kunnossa niin ei se tuon kummempaa ole.
          Helpoin minun tiemämä auto; (ja näitä on paljon)
          1. Kaada nesteet koneeseen
          2. Aja
          E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
          E34 525i -90 twinturbo 427/519

          N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
          VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
          Kysy jos tarvetta

          Comment

          • naukkis
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2004
            • 1222
            • Jyväskylä

            #6
            BMW:n järjestelmässä alavesiletkussa on termari ja syylärin paisari on erillään joten nesteiden saamiseksi koneeseen ilmaruuvi ylävesiletkun vieressä, yleensä paisarin korkin vieressä oleva ristikantainen muoviruuvi on avattava. Ilmaruuvi auki, paisari täyteen(piripintaan ei ylämerkkiin) niin kauan kuin ilmaa tulee ulos ja ilmaruuvi ja paisarin korkki kiinni. Nesteet saa koneeseen paljon helpommin kuin perinteisessä systeemissä jossa on termari ylävesiletkussa haittaamassa jossa joutuu käyttään aikaa ja puristeleen letkuja.

            Ainoa vaikeus nesteiden saamisessa sisään tulee siitä että kun monessa vehkeessä ei ole ilmaruuvia niin ei sitä moni osaa bemarissakaan avata. Ja jos sitä ilmaruuvia ei avaa niin keulaa saa tunkata ilmaan, teippailla paisariin pulloja ja vatkata letkuja tuntikaupalla......

            Comment

            • Muurahainen
              BTCF Member
              • Dec 2006
              • 9194
              • Nurmijärvi

              #7
              Originally posted by naukkis View Post
              BMW:n järjestelmässä alavesiletkussa on termari ja syylärin paisari on erillään joten nesteiden saamiseksi koneeseen ilmaruuvi ylävesiletkun vieressä, yleensä paisarin korkin vieressä oleva ristikantainen muoviruuvi on avattava. Ilmaruuvi auki, paisari täyteen(piripintaan ei ylämerkkiin) niin kauan kuin ilmaa tulee ulos ja ilmaruuvi ja paisarin korkki kiinni. Nesteet saa koneeseen paljon helpommin kuin perinteisessä systeemissä jossa on termari ylävesiletkussa haittaamassa jossa joutuu käyttään aikaa ja puristeleen letkuja.

              Ainoa vaikeus nesteiden saamisessa sisään tulee siitä että kun monessa vehkeessä ei ole ilmaruuvia niin ei sitä moni osaa bemarissakaan avata. Ja jos sitä ilmaruuvia ei avaa niin keulaa saa tunkata ilmaan, teippailla paisariin pulloja ja vatkata letkuja tuntikaupalla......
              M20 koneessa ei ole paisarissa ilmaruuvia. Löytyy termostaatin kotelosta.

              En kyllä itse ole edes pahemmin availlut tuota ruuvia emännän 325ix:ssä. ilmautuu jo ihan sillä kun kaataa nesteet koneeseen ja ajaa.

              Comment

              • BeamR
                BTCF Member
                • Jul 2007
                • 13363
                • Espoon takametsät

                #8
                Ja lämppäristä lämmöt täysille.
                F46 Gran Tourer -20
                Boxster 2.5 -97

                Comment

                • naukkis
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2004
                  • 1222
                  • Jyväskylä

                  #9
                  Originally posted by Muurahainen View Post
                  M20 koneessa ei ole paisarissa ilmaruuvia. Löytyy termostaatin kotelosta.

                  En kyllä itse ole edes pahemmin availlut tuota ruuvia emännän 325ix:ssä. ilmautuu jo ihan sillä kun kaataa nesteet koneeseen ja ajaa.
                  Oon kyllä melko varma että E34:n ilmaruuvi on syylärissä. Sama se kummassa se on, auki se on saatava jos nestetaso on päässyt riittävän alhaiseksi. Muuten jos ilmautuu kovin helposti niin jäähdytysjärjestelmässä on vuoto.

                  Bemaristilla kun on ongelma saada jäähdytinnesteet koneeseen niin riittää kun kertoo ilmaruuvista tai käy aukaseen, ne ongelmat loppuu siihen ellei ole ehditty kannentiivistettä polttaa käyttämällä konetta pitkään ilman nesteitä.


                  Ja noissa ongelmatapauksissa on käytössä siis tää uudempi syylärityyppi jossa paisari rakennettu syylärin viereen, M20:siä lienee vanhemmillakin syylärimalleilla joissa erillinen paisari, näissä ei ilmaruuviin välttämättä tarvii kajota nesteitä lisättäessä. E30:ssä ainakin uudemmissa vuosimalleissa on myös tuo integroidulla paisarilla oleva syylärimalli, vanhemmissa erillisellä.
                  Last edited by naukkis; 06-02-2019, 20:12.

                  Comment

                  • MPV
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2002
                    • 1193
                    • Muhos

                    #10
                    Originally posted by Muurahainen View Post
                    M20 koneessa ei ole paisarissa ilmaruuvia. Löytyy termostaatin kotelosta.
                    Jep. Numero 10 tässä kuvassa:


                    Mutta on se kyllä paisarissa/syylärissäkinn. Numero 7:

                    Comment

                    • Muurahainen
                      BTCF Member
                      • Dec 2006
                      • 9194
                      • Nurmijärvi

                      #11
                      Originally posted by naukkis View Post
                      Oon kyllä melko varma että E34:n ilmaruuvi on syylärissä. Sama se kummassa se on, auki se on saatava jos nestetaso on päässyt riittävän alhaiseksi. Muuten jos ilmautuu kovin helposti niin jäähdytysjärjestelmässä on vuoto.

                      Bemaristilla kun on ongelma saada jäähdytinnesteet koneeseen niin riittää kun kertoo ilmaruuvista tai käy aukaseen, ne ongelmat loppuu siihen ellei ole ehditty kannentiivistettä polttaa käyttämällä konetta pitkään ilman nesteitä.


                      Ja noissa ongelmatapauksissa on käytössä siis tää uudempi syylärityyppi jossa paisari rakennettu syylärin viereen, M20:siä lienee vanhemmillakin syylärimalleilla joissa erillinen paisari, näissä ei ilmaruuviin välttämättä tarvii kajota nesteitä lisättäessä. E30:ssä ainakin uudemmissa vuosimalleissa on myös tuo integroidulla paisarilla oleva syylärimalli, vanhemmissa erillisellä.
                      En olekkaan joutunut ilmaus hommiin M20 koneen ja tuon uudemman syylärin kanssa. 89 E30 ix:ssä on erillinen paisari ja ei tuo kyllä vuotanutkaan kun ei siihen pahemmin tarvinnut lisäillä nesteitä.

                      Comment

                      • naukkis
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2004
                        • 1222
                        • Jyväskylä

                        #12
                        Originally posted by Muurahainen View Post
                        En olekkaan joutunut ilmaus hommiin M20 koneen ja tuon uudemman syylärin kanssa. 89 E30 ix:ssä on erillinen paisari ja ei tuo kyllä vuotanutkaan kun ei siihen pahemmin tarvinnut lisäillä nesteitä.
                        Eri ongelma, tuossa uudemmassa syylärissä paisari on koneen alapuolella, eli jos siinä olis vapaa kierto nesteet menis koneesta paisariin kun korkin aukasee tai kone seisoo. Vanhassa mallissa paisari on yläällä ja paisariin menevä letku syylärin päältä on käytännössä sama tilanne kuin tuossa uudessa mallissa ilmaruuvi auki...

                        Comment

                        • rgaweer
                          BTCF Member
                          • May 2012
                          • 1670
                          • Vantaa

                          #13
                          Kyllähän se tosiaan E34:ssä löytyy kummastakin se ilmausruuvi. Ja ainakin itse sain ilmattua pelkästään syylärin ilmausruuvia avaamalla, termarikopan ilmausruuviin en koskenut, uskoisin että se on jäänyt siihen muistoksi vanhoista malleista.
                          E34 x2, E12 x2, E30
                          E28 520i -82 & 520iA -86
                          Ex: 2xE30, 1x39, E36 318i -91, E34 530iA Touring -94

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎