Announcement

Collapse
No announcement yet.

525i E34 1996 seilaava tyhjäkäynti

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kp21121
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2012
    • 240
    • Tampere

    525i E34 1996 seilaava tyhjäkäynti

    Katsotaanpa ratkeaako jo pitkään seilannut tyhjäkäynti tulevilla korjaustoimenpiteillä. Lambda ja tulpat on jo vaihdettu ja ne ehkä aavistuksen paransi tilannetta, mutta varmasti katsastuksessa tuo auton torkahtelu aiheuttaa ongelmia päästöissä.

    Vaihdan viikon sisään kaasuläpän asentoanturin ja tyhjäkäyntimoottorin (tai -säätimen). Saa nähdä lähteekö vika niillä vai ei

    Tässä Vanos-koneessa koen, että imusarja on pakko irrottaa, että saa tyhjäkäyntimoottorin vaihdettua. Tarvisi tehdä remontti varaosaliikkeen pihassa, että voisi hakea letkuja tarvittaessa

    Minulla on imusarjan tiivisteet hankittuna, mutta muuhun en ole varautunut. Pitäisiköhän?
  • Scitso
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2002
    • 2816
    • Kuusankoski

    #2
    Imusarjan allaolevista letkuista joku halki.
    E34 525i Touring -96 "Iris"
    E39 540ia Touring individual -97 "Lara"
    E39 530da Touring -03 "Lisbeth"
    E46 328ia Sedan -98 "HOI"
    E61 530d Touring -04

    ex. E39 520ia Touring -98
    ex. E28 524td -86 "sponsored by... Oma"
    ex. E30 320i -82/86 "scitso edition"
    ex. E28 520i -82

    Comment

    • kp21121
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2012
      • 240
      • Tampere

      #3
      Originally posted by Scitso View Post
      Imusarjan allaolevista letkuista joku halki.
      Voi olla toki. Vaihdoin niitä kyllä vuosi-pari sitten uusiin useita. Ei toki poista sitä, että jokin olisi yhä vaihtamatta tai mennyt uudestaan rikki.

      Täytynee siis vain tyytyä käymään varaosakaupassa, jos joku paljastuu rikkinäiseksi remontissa. Tai silmäillä ennen remonttia jos joku selvästi vaihtamatta.

      Comment

      • kp21121
        Bimmer Fanatic
        • Feb 2012
        • 240
        • Tampere

        #4
        Tilanneraportti:


        Lambda
        Vaihto vähensi huomattavasti polttoaineen kulutusta ja lisäsi tehoa.


        Kaasuläpän asentoanturi
        Vaihto paransi auton responsiivisuutta kaasupolkimeen, mikä paransi kiihtyvyyttä.


        Tyhjäkäyntimoottori
        Vaihto vaikutti parantavan ja vakauttavan tyhjäkäyntiä, kun akkukin oli ollut irti nollaten muistin.



        Auton on pirteä ja tehokas, mutta:


        Ongelmat jäljellä:
        Auto on alle 1000 kierroksella todella voimaton ja väännötön. Ilman kaasua ei ole mitään asiaa lähteä liikkeelle vaan auto sammuu välittömästi. Samoin ilmastoinnin päällekytkeytyminen jopa sammuttaa auton tyhjäkäynnillä.
        Missä voisi olla vika?


        Olen kokeillut toista ilmamassamittariakin. Moottorille olen taannoin vetänut uuden maakaapelin. Kampiakselin asentoanturi on joskus vaihdettu.


        Mitä on alkuperäistä autossa 470k kohdalla: suuttimiin ei ole koskettu, Vanokseen ei ole koskettu, bensanpaineen säätimeen ei ole koskettu.
        Bensansuodatinta ei ole varmaan 100k vaihdettu, mutta tuskin siinäkään vikaa on.. Täytyisi mitata bensanpaineet.
        Last edited by kp21121; 10-08-2019, 20:05.

        Comment

        • Scitso
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2002
          • 2816
          • Kuusankoski

          #5
          Joku puolista voi olla rikki, osta yks uus ja kokeile yks kerrallaan paraneeko
          E34 525i Touring -96 "Iris"
          E39 540ia Touring individual -97 "Lara"
          E39 530da Touring -03 "Lisbeth"
          E46 328ia Sedan -98 "HOI"
          E61 530d Touring -04

          ex. E39 520ia Touring -98
          ex. E28 524td -86 "sponsored by... Oma"
          ex. E30 320i -82/86 "scitso edition"
          ex. E28 520i -82

          Comment

          • kp21121
            Bimmer Fanatic
            • Feb 2012
            • 240
            • Tampere

            #6
            Originally posted by Scitso View Post
            Joku puolista voi olla rikki, osta yks uus ja kokeile yks kerrallaan paraneeko
            Totta! Minulla sattuu olemaankin yksi vaihtopuola. Täytyypi kokeilla. Muistaakseni tuo olisi yleismittarilla mitattavissakin, mutta onko sittenkään aukottomasti..

            Comment

            • Muurahainen
              BTCF Member
              • Dec 2006
              • 9194
              • Nurmijärvi

              #7
              Originally posted by kp21121 View Post
              Totta! Minulla sattuu olemaankin yksi vaihtopuola. Täytyypi kokeilla. Muistaakseni tuo olisi yleismittarilla mitattavissakin, mutta onko sittenkään aukottomasti..
              Eipä sillä välttämättä näe onko vain vähän huonona. Sen toki saattaa nähdä jos on kokonaan mykkä.

              Comment

              • kp21121
                Bimmer Fanatic
                • Feb 2012
                • 240
                • Tampere

                #8
                Ok, varmistelen ne. Myös nokka-akselin asentoanturi taitaa olla vaihtamatta. Onkohan pahassa paikkaa, täytyy katsoa :think
                Last edited by kp21121; 10-08-2019, 20:26.

                Comment

                • kp21121
                  Bimmer Fanatic
                  • Feb 2012
                  • 240
                  • Tampere

                  #9
                  Kaikista seitsemästä puolasta tuli halvalla mittarilla 1,1 ohmia, mikä lienee ok ottaen huomioon mittarin laadun. 0,4 - 0,8 pitäisi olla.

                  En kuitenkaan voi olla varma seitsemännen puolan laadusta, joten voi olla turhaa käydä viallisella kaikki läpi. Uskaltaakos M50 vanos -moottorilla irroitella puolan johtoja kesken käynnin, jotta löytää viallisen? Kuulostaa vähän hurjalta, vaikka tätä internetissä paljon on väitetty tehtävän.

                  Suureksi yllätyksekseni rei'issä ei ollut juurikaan öljyä. Paitsi kolmosessa oli tulpan yläpäähän kohonnut öljyä. Putsasin sen.
                  Last edited by kp21121; 11-08-2019, 10:57.

                  Comment

                  • Scitso
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2002
                    • 2816
                    • Kuusankoski

                    #10
                    Voit napsia piuhoja irti ei oo mulla ainakaan hajottanu mitään. Itsellä puola vika oli tyhjäkäynnillä ok mut puudutti alle 2000 kiekan ja sen jälkeen kulki normisti.
                    E34 525i Touring -96 "Iris"
                    E39 540ia Touring individual -97 "Lara"
                    E39 530da Touring -03 "Lisbeth"
                    E46 328ia Sedan -98 "HOI"
                    E61 530d Touring -04

                    ex. E39 520ia Touring -98
                    ex. E28 524td -86 "sponsored by... Oma"
                    ex. E30 320i -82/86 "scitso edition"
                    ex. E28 520i -82

                    Comment

                    • kp21121
                      Bimmer Fanatic
                      • Feb 2012
                      • 240
                      • Tampere

                      #11
                      Originally posted by Scitso View Post
                      Voit napsia piuhoja irti ei oo mulla ainakaan hajottanu mitään. Itsellä puola vika oli tyhjäkäynnillä ok mut puudutti alle 2000 kiekan ja sen jälkeen kulki normisti.
                      Ok, hyvä tietää. Pikkuisen kuitenkin arveluttaa, joten ehkä tyydyn ostamaan yhden lisäpuolan. KL:n sivuilla ikävä kyllä ei kerrota puolan merkkiä...



                      Mielenkiintoista viassa on se, että kun yön akku oli taas irti, toimi auto alkuun todella nätisti. Pääsi liikkeelle pelkällä kytkimellä ja ei sammunut ilmastoinnista. Hetken aikaa kun ECU sai miettiä asiaa, alavääntö katosi ja sammuilu alkoi ilman kaasua. Voi liittyä siis myös lämpenemiseen ja täytynee epäillä myös ECUn lämpötila-anturia.


                      Onko Tampereen seudulla muuten vanhan ajan testeriä, joka on edistyksellisempi kuin vikakoodinlukijat?


                      EDIT: minun kannattanee irroittaa lämpötila-anturin töpseli ja seurailla, onko vaikutusta tyhjäkäyntiin. Jos sinne nyt pääsee taas irroitamatta imusarjaa.
                      Last edited by kp21121; 11-08-2019, 12:44.

                      Comment

                      • kp21121
                        Bimmer Fanatic
                        • Feb 2012
                        • 240
                        • Tampere

                        #12

                        Tutkailin tulppien kuntoa. Vähän sitä saattaa vaikeuttaa, jos öljy valui niihin poisottaessa. Kuitenkin tulpat 1-4 ovat aina hieman siistimpiä kuin 5 ja 6. Oikealla tulppa 4. Keskellä tulppa 5, joka näyttää huonommalta kuin 4. Tulppa 6 on vähän outolintu, koska se on tulpista uusin. Vaihdoin sen samalla kuin puolan. Se näyttää kuitenkin täysin märältä, mutta olisiko kastunut poisotettaessa, tiedä häntä. Vanhalla puolalla se näytti kuin vitoselta, mutta huonommalta. Vaikea näistä johtopäätöksiä on vetää.


                        Nyt otin koemielessä myös ecun lämpötila-anturin pois jotta näkee onko sillä vaikutusta.Edit: Ecun lämpötila-anturi pois auto ei toiminut juuri ollenkaan.
                        Last edited by kp21121; 11-08-2019, 20:29.

                        Comment

                        • kp21121
                          Bimmer Fanatic
                          • Feb 2012
                          • 240
                          • Tampere

                          #13
                          Katselmoin tulpat uudestaan vielä 70 kilometrin jälkeen. Nyt ne ovatkin kaikki hyvän näköisiä, mutta silti alavääntö on täysin surkea.

                          Jos oikein tarkkaan kuulostelee kaasutusta, moottorin äänessä kuuluu pieni hapen haukkaisu ennen kierrosten nousua ja samalla erikoinen tsuhahdus. Mitkä taas viittaisivat reikään/halkeamaan jossain, vaikken mitään löytänyt imusarjan altakaan. Jopa pienoista röpellystä voisi tulkita 3000 kierrokseen asti.


                          Bensanpaineet on ainakin tarkistettava, mutta ehkä nokka-akselin asentoanturin voisi tilailla, sekin on puoli miljoonaa kilometriä keräillyt epäpuhtauksia. Ja ECUn lämpötila-anturin, kun se ei kallis ole.




                          Villeimmät viat mitä olen lueskellut, niin latausteho ei ole ollut riittävä. Kuulostaa erikoiselta mutta pistää miettimään kun autossa on joku 80A laturi 140A orkkislaturin sijaan.
                          Last edited by kp21121; 12-08-2019, 21:23.

                          Comment

                          • Scitso
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2002
                            • 2816
                            • Kuusankoski

                            #14
                            Onks noi bosch.n tulpat? Omassani kesti noin 2000km jonka jälkeen alkoo pätkimään. Sen jälkeen oon käyttäny NGK 2kärki tulppia ne on hyväks todettu. Kokeilitko jo sen puolan vaihella?
                            Latureita on saanu vakiona useempaa kokoo 80a tainnu olla yleisin
                            E34 525i Touring -96 "Iris"
                            E39 540ia Touring individual -97 "Lara"
                            E39 530da Touring -03 "Lisbeth"
                            E46 328ia Sedan -98 "HOI"
                            E61 530d Touring -04

                            ex. E39 520ia Touring -98
                            ex. E28 524td -86 "sponsored by... Oma"
                            ex. E30 320i -82/86 "scitso edition"
                            ex. E28 520i -82

                            Comment

                            • kp21121
                              Bimmer Fanatic
                              • Feb 2012
                              • 240
                              • Tampere

                              #15
                              Originally posted by Scitso View Post
                              Onks noi bosch.n tulpat? Omassani kesti noin 2000km jonka jälkeen alkoo pätkimään. Sen jälkeen oon käyttäny NGK 2kärki tulppia ne on hyväks todettu. Kokeilitko jo sen puolan vaihella?
                              Latureita on saanu vakiona useempaa kokoo 80a tainnu olla yleisin
                              Boschin 100k tulpat juu. Olen lueskellut tuosta paljon, että NGK olisi parempi. On kuitenkin ollut haastavaa alkaa epäillä boschilaisia, omani kun on käynyt niillä 200k km 100k vaihtovälein ja kehrää kuin kissa. Toisaalta, kuka tietää vaikka ikuisesti huono alavääntö olisi juuri noista johtuvaa.

                              Auto kun pelaa varsin hyvin kuitenkin, tilaan puolan hitaammin Saksasta samalla kun antureitakin. KL:stä olisi saanut vain Hitachia tai yli 100€ puolia ja Motonetistä joitain vielä eksoottisempia. Ehkäpä vien auton katsastukseenkin niin näkee tarvitseeko samaan tilaukseen muutakin. Kurja vain tämä nykyinen kuukauden katsastusikkuna. Samoin bensanpaineet mittautan vielä (3 barhan oli se oikea).

                              Huomioitavaa on, että auto tosiaan ilman nollaustakin lähtee kylmänä kytkimen voimalla paremmin liikkeelle mielestäni. ECU anturi siis on yhtenä tilattavana.

                              Edit. Ilmavuodoista vielä huomioitavaa on, että moottoriöljykorkin irroitus käydessä muuttaa selkeästi käyntiä.
                              Last edited by kp21121; 13-08-2019, 10:01.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎