memebuy23buy

525i E34 1996 seilaava tyhjäkäynti

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kp21121
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2012
    • 240
    • Tampere

    #31


    Edellisen tilannepäivitysviestin jatkoksi video tyhjäkäynnistä.

    Klikkaa "Continue to website" kun tarjoaa Appia vaihtoehtona.

    Edit. Jaa, kyllä kampiakselinkin anturi voi tehdä pikkukiusaa:

    In practice (in one case) floating CKP sensor failure led to the following problems:
    Difficulty starting the engine (takes about 10 attempts).
    Unstable idling, the engine was regularly stalling when going into idle mode.

    Last edited by kp21121; 09-09-2019, 08:42.

    Comment

    • kp21121
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2012
      • 240
      • Tampere

      #32
      Tilannepäivitys:

      Kampiakselin asentoanturi vaihdettu
      Imuilman lämpötila-anturi vaihdettu
      Venttiilikopan tiiviste ja kumiprikat vaihdettu
      Vanhempi IMM puhdistettu cleanerilla

      Kone on tehokas, mutta tyhjäkäynti edelleen väännöltään haavanlehden ohut. Toisinaan äityy vielä heijailemaan tyhjäkäyntiä kunnes tasaantuu.

      En tosin nollannut vikakoodeja viimeisempien vaihtojen jälkeen. Siihen ilmeisesti riittää akun kaapelien irroitus yli puoleksi tunniksi. IMM:t ovat toimineet liki identtisesti. Putsasin nyt kuitenkin vielä uudemman IMM:n. Kyllähän siinä liuskassa öljyä olikin hieman. Irroitin akun ja katsotaan miten vaikuttaa.

      Öljykorkki hieman vuotaa öljyä. Vaikuttaakohan käyntiin, kun saksalainen insinööri on kuitenkin laskenut mitä IMM antaa arvoksi ja toisaalta mitä moottorin kuuluu huohottaa takaisin imusarjalle. :think


      Aiemmin vaihdettu/huollettu/tarkastettu:
      Tyhjäkäyntisäädin vaihdettu

      Nokka-akselin asentoanturi
      Bensansuodatin
      ECU lämpötila-anturi
      2 puolaa vaihdettu ja kaikille tulpille uusia koitettu
      Tulpat vaihdettu
      Lambda
      Kaasuläpän asentoanturi

      Imusarjan tiivisteet vaihdettu

      Imuvuodot tutkittu
      Vanoksen solenoidi huollettu

      Akun lataus ja jännitteet tarkastettu
      Moottorin maadoitus tarkistettu
      Last edited by kp21121; 22-09-2019, 13:47.

      Comment

      • kp21121
        Bimmer Fanatic
        • Feb 2012
        • 240
        • Tampere

        #33
        Ei poistanut nuo toisenkaan IMM puhdistus ja vikakoodien nollaus lämmenneen koneen ongelmaa.


        Tässä vielä video kun kone on ongelmaisella päällä. Kyykkäyksen tarjoilee käynnissä oleva ilmastointi:



        Klikkaa "Continue to website" kun tarjoaa Appia vaihtoehtona.


        Hyvät tehot ja hyvä kiihtyvyys estävät epäilemästä mitään merkittävämpää vikaa, luulisi että on ihan pienestä kiinni. Samoin ei oikein suuttimia arvaisi epäillä. Vanos ehkä, mutta sitä ei oikein enää kannata korjata kun auto pelaa muuten hyvin. Mistä tietää, että Vanos on vioittunut?



        Muutamia hajatelmia:
        - Moottori nakutti vuosia, mutta jossain vaiheessa nakutus lähes loppui
        - Bensan lyhyt tuloletku hikoili hieman mutta ei vuoda eikä haise kun kiristin liitintä. Luulisi, ettei vaikuta, kun siellä on kuitenkin paine eikä imu.
        - Täytyy tsekata paineensäätimen imuletku, ettei ole bensainen.
        - Mikään anturi ei kait enää voi tehdä kiusaa. Ehkä nakutusanturit enää.
        - Onkohan katalysaattori huonossa kunnossa.
        - Bensapumpun rele tai bensapumppu teoriassa, mutta paine jo mitattu vaihtelevan välillä 3 bar - 3.5 bar




        On myös aika hieman luovuttaa ja mennä INPAlle lukemaan koodit ja muut.
        Last edited by kp21121; 22-09-2019, 09:29.

        Comment

        • Klasu-
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2010
          • 546
          • Helsinki

          #34
          Oireet kyllä kovasti edelleen johtaa epäilemään lambda-anturia/pientä vuotoa pakoputkessa anturan läheisyydessä.

          Koitahan napata lambdan liitin irti, ja katso, tasaantuuko.

          Menee vakiokartalle, joka on myös käytössä käynnistyksen jälkeen siihen pisteeseen, kunnes happitunnistin riittävästi lämpenee toimiakseen.

          Livedatan lukeminen/lambda-arvon seuraaminen on toki paras tilanne.


          Nyt kun olet maininnut, että moottorin veto on kierroksille parantunut, ja on hyvää, olisin halukas tiputtamaan epäiltyjen listalta tukkeutuneen katalysaattorin, ja polttoainempumpun.
          Myöskin tukokset polttoainelinjastossa lukeutuvat samaan kastiin.

          Näiden osien ongelmat näkyisivät ensimmäisenä täyskaasuvedossa, korkeilla kierroksilla, kun polttoainepyynti/pakokaasun virtaus suurimmillaan.

          Tukkosilla/sulaneilla kateilla varustettuja autoja oon ajellu, usein tyhjäkäynti voi olla ihan hyvä, mutta kone kieltäytyy vetämästä/ kiertämästä, vaikkapa yli 3krpm edes kakkosvaihteella.

          Comment

          • kp21121
            Bimmer Fanatic
            • Feb 2012
            • 240
            • Tampere

            #35
            Erittäin hyvin tuumailtu, että jäljet johtavat lambdalle. Minä olin moisen jo unohtanut uuden osan myötä. Minäpä tein työtä käskettyä ja ruuvasin liittimen auki kun olin ajanut töistä 30km kotiin. Käynti ei muuttunut lainkaan! Tai hetken päästä ihan aavistuksen.

            Täynnä toivoa testasin autoa, mutta vääntöä tyhjäkäynnillä ei edelleenkään ollut. Toisaalta, kaipa se toimivaa lambda-arvoa siihen kaipailisikin. Uusi Lambda on liittimellä ja kaapelilla varustettu Bosch. Eipä kai siinä muuta kuin vie pukille tarkasteltavaksi jos löytäisi jotain reikään viittaavaa. Millä sitäkin hakisi.. kädellä ja silmällä nyt ainakin.

            Näillä näkymin vien huomenna auton myös ads-lukijalle.
            Last edited by kp21121; 24-09-2019, 19:18.

            Comment

            • Klasu-
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2010
              • 546
              • Helsinki

              #36
              Sanoisin, että testisi jälkeen lambda on ainakin merkittävästi tippunut epäiltyjen listalla.

              Lukija on hyvä ajatus. Ota vaikka kynä ja paperia mukaan, ja kirjaa kaikki livedata-arvot tyhjäkäynniltä, moottorin ollessa käyntilämmin.

              Arvojen kirjaaminen tänne foorumille ihmeteltäväksi voisi kukaties tuoda joitakin uusia ajatuksia.

              Lambdan osalta nyt ensisijaisesti kiinnostaa signaalin vaihtelu loogisesti auton käydessä tyhjäkäyntiä.
              Vastetta muutokseen voi testata polkemalla kaasua vapaalla nopeasti pohjaan (kierrosten ei tarvitse nousta korkeiksi tai mitään, nopea polkaisu) - happitunnistimen pitäisi näyttää tällöin nopea muutos laihasta rikkaaseen.

              Comment

              • kp21121
                Bimmer Fanatic
                • Feb 2012
                • 240
                • Tampere

                #37
                En vielä pääsekään livedataan. Toinen autokorjaamo sanoi, ettei heillä ole ADS:ää ja toisella olisi, mutta livedata ei onnistu. Yhteys kuulemma katkeaa heti kun auton käynnistää.

                Comment

                • Klasu-
                  Bimmer Fanatic
                  • Jan 2010
                  • 546
                  • Helsinki

                  #38
                  Osassa näistä tilanteista asian voi kiertää syöttämällä tiedot testeriin auton jo käydessä, ja "loggautua sisään" moottorin käydessä.

                  Nämä kasaria/ysärin alkua edustavat moottorinohjaimet usein ovat vähän kömpelöitä näillätavoin.

                  Comment

                  • kp21121
                    Bimmer Fanatic
                    • Feb 2012
                    • 240
                    • Tampere

                    #39
                    Seuraavaksi ajatuksena on tehdä ohivuotomittaus.



                    Nyt tosin vähän mystisesti öljyt eivät ole pysyä moottorin sisällä. Vaihdoin tästä syystä venttiilikopan kannen tiivisteen ja kumiprikat ja vieläpä toisen kerran tiivisteaineen kera, mutta silti ainakin tulpan reiät täyttyvät ja pakosarjalle herahtaa öljyä haisevasti. Kenties on harkittava OEM tiivistesarjaa tai muuta vastaavaa tai sitten moottorissa on sinne kuulumatonta painetta(?) Tiivisteen vaihdon ei periaatteessa olisi pitänyt epäonnistua osaamisen vuoksi, olen sen sentään muutamaksi vuodeksi saanut pitämään jo pari kertaa aiemmin.



                    Miten moottorin huohotusletkujen kuuluu toimia? Huohotusventtiili on jokin tarvikeosa, onko sen sisällä syvempää mystiikkaa vai onko se vain jakotukki? Pienemmässä letkussa oli hirmuinen alipaine. Isommassa letkussa ei ollut mitään, mutta siihen puhaltaminen vaikutti moottorin käyntiin. Täytyisi ehkä kokeilla alkuperäistä huohotusventtiiliä, jos sen vielä löytää jostain. Kun huohotusventtiili oli irti, venttiilikopasta tuli melko voimakkaasti höyryn/savunsekaista ilmaa.


                    Kymmenisen minuuttia "huudatin" konetta seuraillen vuotoja, mutta en pystynyt näkemään mitään vuotoja.
                    Last edited by kp21121; 03-10-2019, 17:47.

                    Comment

                    • Roisto
                      BTCF Member
                      • Nov 2010
                      • 2546
                      • Kajaani

                      #40
                      Originally posted by kp21121 View Post
                      Nyt tosin vähän mystisesti öljyt eivät ole pysyä moottorin sisällä. Vaihdoin tästä syystä venttiilikopan kannen tiivisteen ja kumiprikat ja vieläpä toisen kerran tiivisteaineen kera, mutta silti ainakin tulpan reiät täyttyvät ja pakosarjalle herahtaa öljyä haisevasti. Kenties on harkittava OEM tiivistesarjaa tai muuta vastaavaa tai sitten moottorissa on sinne kuulumatonta painetta(?) Tiivisteen vaihdon ei periaatteessa olisi pitänyt epäonnistua osaamisen vuoksi, olen sen sentään muutamaksi vuodeksi saanut pitämään jo pari kertaa aiemmin.
                      Korkki?

                      Eiku M50 jossa korkki kaikenlisäksi takapäässä konetta, unohda...
                      Last edited by Roisto; 03-10-2019, 18:13.
                      2001 E39 525iA
                      1992 E34 "540i/5"

                      Comment

                      • kp21121
                        Bimmer Fanatic
                        • Feb 2012
                        • 240
                        • Tampere

                        #41
                        Originally posted by Roisto View Post
                        Korkki?

                        Eiku M50 jossa korkki kaikenlisäksi takapäässä konetta, unohda...
                        Korkki kyllä tuntuu vuotavan, mutta moottorin suojakatteen pitäisi tosiaan ohjata öljy muualle kuin tulpan reikiin. Käänsin aiemmin korkin tiivisteen.

                        Comment

                        • Klasu-
                          Bimmer Fanatic
                          • Jan 2010
                          • 546
                          • Helsinki

                          #42
                          Huohotusjärjestelmä....

                          Imusarjaan huohottava variantti, joka nykyään on käytössä lähestulkoon kaikissa autonmoottoreissa, on yksi ensimmäisiä "emissiolaitteita"

                          Perusidea on estää moottorin sisälle normaalista ohipuhalluksesta johtuvaa painetta kasvamasta juurikaan atmosfäärisen paineen yli.

                          Ideana nimenomaan ehkäistä öljyvuotoja/tiivisteiden rasitusta, ja toisaalta öljyn päätymistä palotilaan öljytilan paineistumisen vuoksi.

                          Tälläisessä järjestelmässä huohotus perustuu imusarjan alipaineeseen, joka pyrkii moottorin käydessä aktiivisesti siirtämään ilmaa matalamman paineen suuntaan, eli kampikammiosta imusarjaan.

                          PCV - venttiili on usein vain jousikuormitettu yksisuuntaventtiili. Sen pääasiallinen tarkoitus on rajoittaa virtaumaa, jotta kampikammioon ei muodostuisi voimakasta alipainetta, ja sitäkautta tiivistevuotoja/imuvuotoa kampikammion vuotavien tiivisteiden läpi imusarjaan.

                          PCV - venttiilin asennussuunta on tärkeä, ja venttiileissä usein onkin nuoli virtaussuuntaa osoittamassa. Nuolen kuuluu yleisesti osoittaa kohti imusarjaa (matalampaa painetta).

                          Ennen PCV - venttiileitä yleinen ratkaisu oli vain metalliverkolla varustettu putki, joka ulottui auton pohjan tasalle. Metalliverkko keräsi pahimmat öljysumut, jotka tippui pisaroina verkosta takaisin venttiilikoteloon.
                          Näinollen nämä moottorit olivat käytännössä "suoraan auki ympäristöön" - mitä kampikammioon tulee.


                          Venttiilikopan tiivisteiden jatkuvat vuodot kuulostavat enemmänkin huonoilta tiivisteiltä, tai tiivisteet pääsevät asennettaessa lipsumaan.

                          Hyvä taktiikka on kevyesti liimata orkkistiivisteet venttiilikoppaan, vaikkapa Hylomarilla. Antaa tovin kuivahtaa, jotta tiipparit istuu kunnolla venttiilikopassa, ja asennus.
                          Venakopan pultit, kuten tiivistetyt pinnat yleisesti, kannattaa vetää valmistajan antamaan momenttiin, yleisesti kiristäen keskeltä ulospäin.

                          Comment

                          • kp21121
                            Bimmer Fanatic
                            • Feb 2012
                            • 240
                            • Tampere

                            #43
                            Kiitokset jälleen hyvästä tietoiskusta. Oikein muuta virhettä venttiilikopan tiivisteen vaihdossa ei ole voinut tapahtua kuin ylikova momentti. Ajattelin, että se ei ole mahdollista kun pultit kuitenkin ovat pohjaavia. Toinen ongelma on että tiivisteaineen kuivumista pystyin odottelemaan vain 3 tuntia... varmasti 24h olisi ollut parempi. Tiivisteaine sinänsä pitäisi kestää lähes 200°C lämpötilan. Täytynee seuraavalla yrittämällä korostetusti kiristää kaikki keskialueen pultit aiemmin momenttiin kuin reunojen pultit. Viimeksi yritin sitä painottaa, mutta kuitenkin kaikkia tasaisesti kiristäen.


                            Tiedä häntä sitten, onko vanoksellisiessa E34:ssa edes PCV-venttiiliä. Siinähän on tällainen:



                            Sinänsä tyhjäkäynti on nykyään reipasta, kun säädin kaasuvaijerista "tyhjäkäynnin" tuhanteen kierrokseen. Hauskasti kone meinaa silti kyykätä, jos tuolla tuhannella kierroksella koittaa lähteä liikkeelle ilman kaasupoljinta.


                            Tässä aika samantyyppistä ongelmaa usean yrityksen kera:
                            Bimmerforums is the preferred online BMW Forum and community for BMW owners. At Bimmerforums, you will find technical how-to information maintenance specifics audio advice wheel and tire combinations and model specific details not found anywhere else. Our professionals are here to help make sure you find the answers you need to your questions and our community is here to help other brainstorm ideas for the future.

                            Toki se silti voi johtua osaamisesta. Olisipa hauska viedä tuo korjaamolle ja sanoa, että vaihtakaapa tuo niin että öljyt pysyy. Sääli vaan, että jos ei kerrasta onnistu, jää lisäkulut asiakkaan maksettavaksi..


                            EDIT: Tuossa ketjussa ongelma korjaantui toisilla, lyhyemmillä pulteilla. Samaa olin muuten itsekin huomaavinani, jotkin pultit olivat aavistuksen lyhyempiä. Kuuluuko keskelle tosiaan eri pituiset pultit?
                            Kenties voisin kokeilla sitä, että nyt en vaihda tiivistettä, mutta irrotan kaikki pultit ja tarkastelen niitä lyhyempien varalta. Tällä välinhän tiiviste ei liiku lainkaan. Sitten kiristän kaikki momenttiin kesketä aloittaen. Ei optimiratkaisu, mutta tuskin huonommaksikaan menee.


                            Näköjään M6:lle 10Nm E34:ssa ja M7:lle 15Nm. Tosin M7:aa en muista että olisi ollut.


                            EDIT2: Jaa, kas. Kävin katselmoimassa, oliko tulppien koloista tullut öljy yli sitten viime tyhjentämisen. 3 ja 4 kolo olivat lähteneet täyttymään, mutta eivät vielä ylivuotavasti. Pakosarjalle on siis tultava jostain muualta öljyä, kenties ihan vaan kopan reunalta.
                            Last edited by kp21121; 05-10-2019, 08:43.

                            Comment

                            • kp21121
                              Bimmer Fanatic
                              • Feb 2012
                              • 240
                              • Tampere

                              #44
                              "Vielä kerran pojat" -henkisesti venttiilikansi tiiviiksi:

                              Tilattu:
                              -Uusi tiiviste Scheidmannilta "OEM-laatua" 25€
                              -alkuperäiset kumiprikat
                              -2 kpl alkuperäisiä pultteja, koska tulpanreikien kohdalla ovat öljyisen oloisia
                              -15 kpl alumiiniprikkoja, jotta varmistan, ettei pultit pohjaa liian aikaisin. Magnesium-pintakin kun on kadonnut.
                              -> Pultit momenttiin 10Nm (ei enää perstuntumalla), keskeltä reunoille kiristäen.

                              Tiivisteaineeksi ajattelin vaihtaa loctiten kentin sijaan kun jälkimmäisestä ei ole nyt oikein hyviä kokemuksia.

                              Jos näillä ei pidä, saa alkaa epäillä että moottorissa on painetta tai ettei öljy pääse kunnolla palaamaan venttiilikopasta öljypohjaan.
                              Last edited by kp21121; 09-10-2019, 09:43.

                              Comment

                              • kp21121
                                Bimmer Fanatic
                                • Feb 2012
                                • 240
                                • Tampere

                                #45
                                Ohivuotomittaus suoritettu. Ykkönen oli ainoa joka ei juuri ohivuotanut ja osui 0-15 %:n hyvän moottorin skaalaan. Kaikilla muilla ohivuoto oli 20-30%, ja vuoto tuli huohottimesta, viitaten mäntiin ja männänrenkaisiin. 23% on huonokuntoinen moottori.

                                1. 14%
                                2. 20%
                                3. 20%
                                4. 30%
                                5. 25%
                                6. 20%

                                Illalla vielä itse venttiilikopan tiiviste vaihtoon mainituin toimenpitein ja sitten tarkkaa seurailua mitä tapahtuu. En tiedä, onko ohivuodolle jotain motonetin ihmeaineita... tuskin.
                                Last edited by kp21121; 20-10-2019, 17:03.

                                Comment

                                Working...
                                X