memebuy23buy

525i E34 1996 seilaava tyhjäkäynti

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kp21121
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2012
    • 240
    • Tampere

    #61
    Edellisen viestin kysymykseen: Jos ottaa irti koko huohotinlehkun nipan, niin moottorista oikein puskee ilmaa. Näin ollen ajattelin, että pari haaraa eivät kadota tuota kaikkea ilmaa vaan imusarja saa vielä sen mitä tarvitseekin. En osaa muotoilla oikeaoppista teoriaa ilmiöille. Huohottimen alemmassa pikkuletkussahan on voimakas imu ja ylempi ottaa vastaan mitä tulee.

    En ole ehtinyt ihmisten aikaan mihinkään liikkeeseen vielä että saisin haarat ja letkut ostettua.
    Last edited by kp21121; 30-01-2020, 07:28.

    Comment

    • kp21121
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2012
      • 240
      • Tampere

      #62
      Kotikutoinen catch-can tehty ja vaikuttaa erittäin lupaavalta. Öljyä ei vaikuttaisi edes poistuvan moottorista. Teoriana tarjoaisin alentunutta ylipainetta, jolloin öljyn ei edes tarvitse etsiä pakoreittiä.

      Törmäytin huohottimelta lähtevän letkun pariin otteeseen T-haaraan, joista ensimmäinen jakaantui normaalisti imusarjalle ylöspäin ja toivoin tällöin öljyn tippuvan alaspäin catch caniin. Juuri ennen catch cania on T-haaroitus letkulle joka lopullisesti alentaa moottorin paineen.

      Ei hajuja ohjaamoon, ei öljyä pakosarjalle, ei äkkiseltään öljyn vähenemistä muutenkaan ja tyhjäkäynti ei ole ilmastoinnista juuri moksiskaan. Tokikin olen säätänyt tyhjäkäynnin melko isoksi. Liikkeellekin pääsee pelkällä kytkimellä varovasti ja toki vain tasaisella. Mikäli auto ei heikkene, tämä on riittävä korjaus näillä kilometreillä. "Väärin sammutettu" toki. Raportoin vielä viikon tahi kuukauden päästä miten on mennyt.

      Comment

      • ohhoh
        Bimmer Rookie
        • Aug 2014
        • 191
        • .

        #63
        Laitoitko siihen pienempään letkuun, joka menee suoraan imusarjaan vai siihen isompaan, joka menee kaasuläpän taakse ja toimii tavallaan vasta kierroksilla kunnolla?

        Comment

        • kp21121
          Bimmer Fanatic
          • Feb 2012
          • 240
          • Tampere

          #64
          Isompaan letkuun. Pienemmässähän on tosiaan hirmuinen imu. Siihen en kajonnut. Jos tätä itsellä epäilee (syystä tai toisesta), helpoin tapa on kokeilla ilman huohottimen o-rengasta. Öljyä voi hieman tirskua konetilaan.

          Comment

          • ohhoh
            Bimmer Rookie
            • Aug 2014
            • 191
            • .

            #65
            Miten on homma toiminut, oliko apua?

            Alkaa omassa olemaan kohta putki paikoillaan ja voisi kokeilla lähiaikoina käymään..

            Comment

            • kp21121
              Bimmer Fanatic
              • Feb 2012
              • 240
              • Tampere

              #66
              On ollut apua:
              - Parempi tyhjäkäynti lämpimänä
              - Ei hajuja ohjaamoon
              - Ei öljyä pakosarjalle.

              Ainoastaan startatessa tyhjäkäynti saattaa aluksi huokaista, koska järjestelmässä ei ole vielä painetta. Tyhjäkäyntiä joutuu hujaamaan vaijerin holkilla. Metallinen pikkupurnukka oli tullut täyteen öljyä, joten ohjasin öljyn pidemmällä letkulla 0.5l limsapulloon. Eli öljyä kuluu vielä ainakin hieman.

              Nyt 485k kohdalla vaihdoin myös 7v sitten vaihdetun, nyt vuotavan syylärin (90€) ja vaihdoin myös moottori-, perä- ja vaihteistoöljyt vielä kerran pojat -henkisesti.
              Last edited by kp21121; 17-02-2020, 08:04.

              Comment

              • ohhoh
                Bimmer Rookie
                • Aug 2014
                • 191
                • .

                #67
                Originally posted by ohhoh View Post
                Vähän samalanlaisia oireita myös omassa pelissä.. Tyhjäkäynti ja alavääntö tosi heikkoa. Viime syksyllä alkoi jo käynti pätkiä ja sammuikin välillä.
                Työnsin talliin ja katsotaan keväällä uudelleen.. Yksi tulppa oli posliiniosastaan halki ja vaihdoin kaikki puolat uusiin. Puristukset mittailin ja tasaiset n. 13 baria näytti..
                Kaikki mahdollinen ja mahdoton oikeastaan tehty ja tsekattu. Päivittelen tänne keväällä mikäli käyntiongelmia vielä on. Heijjaavan tyhjäkäynnin ja hengettömän alaväännön kanssa pystyy elämään, mutta käyntihäiriöt on vähän liikaa vaikka vanhoista peleistä kyse onkin
                Voisin nyt päivitellä tänne vähän tilannetta, kun auto taas otettu ajoon.

                Suurempaa pätkimistä ja satunnaista sammuilua ei ole (puolat ja rikkinäinen tulppa vaihdettu).

                Tyhjäkäynti aika hentoa ja liikuttelu ilman kaasua on vaikeaa, tyhjäkäynti myös soutaa ylös alas välillä kun käynnistää koneen lämpimänä. Välillä se saattaa ampua 2k rpm ja heti normalisoitua:think

                Tyhjäkäyntimoottori on tarkistettu ja puhdistettu. Voihan olla, että siinä on kuitenkin jotain vikaa mutta olen myös kokeillut toisella käytetyllä osalla ja toiminta oli samanoloista..

                Joskus kylmällä koneella tyhjäkäynnillä huomaa sytytyskatkoksia ja pätkimistä kun kuuntelee putken päästä.

                Mikä voi aiheuttaa kuumalla koneella tuollaista tyhjäkäynnin heijjausta, kun koneen lyö tulille, tai kylmällä koneella pieniä katkoksia joskus, ei läheskään joka kerta, joten mekaanista vikaa siellä tuskin on?

                Minkälaisia oireita viallinen nokan asentotunnistin aiheuttaa? Onko syytä kokeilla ostaa uusi tuon 27v vanhan tunnistimen tilalle

                Vaihdettu/testattu
                Tulpat
                Puolat
                IMM
                Tyhjäkäyntimoottori
                Bensapaineet

                Comment

                • kp21121
                  Bimmer Fanatic
                  • Feb 2012
                  • 240
                  • Tampere

                  #68
                  ^Nuo käyntiviat ja niiden aiheuttajat ovat näissä autoissa niin moninaiset, että voi olla suotavinta tehdä ohivuoto- ja/tai puristepainemittaus ennen suurempaa osien vaihtelua. Menee äkkiä arvailuksi, jos lopputulemana moottori onkin vain kulunut. Ilmavuodothan olit kait jo tarkistellutkin.

                  Omassa autossani edelleenkehitin omaa catch can -systeemiäni. Nyt saan mukavasti tuon karkaavan öljyn talteen, kun kierrätän venttiilikopan huohottimen ilman tälläisen pullon kautta:

                  Comment

                  • ohhoh
                    Bimmer Rookie
                    • Aug 2014
                    • 191
                    • .

                    #69
                    Originally posted by kp21121 View Post
                    ^Nuo käyntiviat ja niiden aiheuttajat ovat näissä autoissa niin moninaiset, että voi olla suotavinta tehdä ohivuoto- ja/tai puristepainemittaus ennen suurempaa osien vaihtelua. Menee äkkiä arvailuksi, jos lopputulemana moottori onkin vain kulunut. Ilmavuodothan olit kait jo tarkistellutkin.

                    Omassa autossani edelleenkehitin omaa catch can -systeemiäni. Nyt saan mukavasti tuon karkaavan öljyn talteen, kun kierrätän venttiilikopan huohottimen ilman tälläisen pullon kautta:
                    https://www.tuontitukku.fi/tuote/2-t...5400182810940/
                    Näinhän se taitaa olla.. Puristuspaineet mitattu ja kaikki olivat tasaiset. Ohivuotoja kokeilin mittailla kiinalaisella mittarilla, mutta en oikein päässyt selville sen sielunelämästä enkä saanut sieltä mitään lukuja ylös.. jokainen sylinteri kuitenkin käyttäytyi samalla tavalla.

                    Imuvuotoja tosiaan ei varmuudella ole.

                    Comment

                    • kp21121
                      Bimmer Fanatic
                      • Feb 2012
                      • 240
                      • Tampere

                      #70
                      Originally posted by ohhoh View Post
                      Näinhän se taitaa olla.. Puristuspaineet mitattu ja kaikki olivat tasaiset. Ohivuotoja kokeilin mittailla kiinalaisella mittarilla, mutta en oikein päässyt selville sen sielunelämästä enkä saanut sieltä mitään lukuja ylös.. jokainen sylinteri kuitenkin käyttäytyi samalla tavalla.

                      Imuvuotoja tosiaan ei varmuudella ole.
                      Joo no tuohan vaikuttaa siltä, että jotain voisi olla tehtävissä pienemmälläkin remontilla. Itselläni huonommat pytyt suhisivat enemmän mitattaessa.

                      Joo, kyllähän nokka-akselin asentoanturi joillekin on ollut syypää, mutta kokeiluksihan tuo helpolla menee kuten itselläni. Osa antureista olisi "helppo" mitata, kuten ECUn lämpötila-anturi esimerkkinä mainitakseni.

                      Itsellänihän on nyt uusittuna Hellan nokka-anturi.

                      Vanos on muuten yksi mitä en koskaan tutkinut. Wheeler Dealerissa sanottiin, että se pitäisi huoltaa 100k välein :P

                      Oletko jo sen helpoimman tarkistanut, eli mitannut moottorin ja auton rungon välisen jännite-eron, tai vaihtoehtoisesti kokeillut muuttuuko käyntiääni lisäämällä käynnistinkaapeli näiden välille? (Viestiketju rönsyilee niin, ettei enää muista)
                      Last edited by kp21121; 28-05-2020, 05:54.

                      Comment

                      • ohhoh
                        Bimmer Rookie
                        • Aug 2014
                        • 191
                        • .

                        #71
                        Originally posted by kp21121 View Post
                        Joo no tuohan vaikuttaa siltä, että jotain voisi olla tehtävissä pienemmälläkin remontilla. Itselläni huonommat pytyt suhisivat enemmän mitattaessa.

                        Joo, kyllähän nokka-akselin asentoanturi joillekin on ollut syypää, mutta kokeiluksihan tuo helpolla menee kuten itselläni. Osa antureista olisi "helppo" mitata, kuten ECUn lämpötila-anturi esimerkkinä mainitakseni.

                        Itsellänihän on nyt uusittuna Hellan nokka-anturi.

                        Vanos on muuten yksi mitä en koskaan tutkinut. Wheeler Dealerissa sanottiin, että se pitäisi huoltaa 100k välein :P

                        Oletko jo sen helpoimman tarkistanut, eli mitannut moottorin ja auton rungon välisen jännite-eron, tai vaihtoehtoisesti kokeillut muuttuuko käyntiääni lisäämällä käynnistinkaapeli näiden välille? (Viestiketju rönsyilee niin, ettei enää muista)
                        Voisin vielä mainita, että tuo ecun lämpötila anturi on joskus vaihdettu uuteen, kun sitä epäilin.

                        Vanoksesta sen verran, että reilu vuosi sitten sekin remontoitu ja ajoitus tarkistettu oikeaksi, joten eipä siinäkään vikaa pitäisi olla


                        Tuon maakaapelin joskus irroitin ja puhdistin vastinpinnat, mutta enpä mitään muuta sille ole tehnyt tai tutkinut sen tarkemmin. Pitääpä tuollainen mainitsemasi tsekkaus tehdä, kun se ei maksa kuin pienen vaivan.

                        Tuntuu myös vähän hölmöltä uusia jotain 100e antureita, kun ei niistä edes vikakoodia ole tullut (tuleeko?)

                        Tuo pieni tyhjäkäynnin heijausvika/hengetön tyhjäkyänti ja silloin tällöin pieni sytytyskatosvika on ollut siitä asti kun auton joskus olen hommannut, eli monta vuotta ja kymmeniä tuhansia kilometrejä sitten

                        Comment

                        • kp21121
                          Bimmer Fanatic
                          • Feb 2012
                          • 240
                          • Tampere

                          #72
                          Originally posted by ohhoh View Post

                          Tuntuu myös vähän hölmöltä uusia jotain 100e antureita, kun ei niistä edes vikakoodia ole tullut (tuleeko?)
                          Tuleehan siitä, mutta millä E34:n vikakoodeja enää nykyään lueskelee - moni korjaamo ainakin kertoili, etteivät pysty. Sitä ei tullut koskaan koitettua, saako E34:n vikakoodit kaasua pumppaalla, kuten ilmeisesti E30/E36:ssa:


                          Näköjään toimisi:


                          Minulla taitaa olla koko engine valo pimeänä tosin.

                          Lisäys kommenteista: "Worth noting the stomp test (also applicable to the E32 - 7 Series '88 to '94) will only work on US Spec BMW's, most Euro spec BMW's will not flash the CEL although some do (New Zealand new E32's have limited stomp test reporting)

                          General rule of thumb - if it's US spec, stomp. Non-US try a stomp but assume you will need to use the ADS to scan for faults."
                          Last edited by kp21121; 28-05-2020, 17:42.

                          Comment

                          • jani73
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2004
                            • 4339
                            • Turku

                            #73
                            Originally posted by kp21121 View Post
                            Tuleehan siitä, mutta millä E34:n vikakoodeja enää nykyään lueskelee - moni korjaamo ainakin kertoili, etteivät pysty. Sitä ei tullut koskaan koitettua, saako E34:n vikakoodit kaasua pumppaalla, kuten ilmeisesti E30/E36:ssa:


                            Näköjään toimisi:


                            Minulla taitaa olla koko engine valo pimeänä tosin.

                            Lisäys kommenteista: "Worth noting the stomp test (also applicable to the E32 - 7 Series '88 to '94) will only work on US Spec BMW's, most Euro spec BMW's will not flash the CEL although some do (New Zealand new E32's have limited stomp test reporting)

                            General rule of thumb - if it's US spec, stomp. Non-US try a stomp but assume you will need to use the ADS to scan for faults."
                            Mynämäellä Mynä-Auto pystyy lukeen E34 vikakoodit ja Turussa ainakin Pansiontie 4 Rengas-Turku. Muita en ole käyttänytkään.


                            Jotkuthan on jotenkin modaamalla ilmeisesti saanut lisättyä tuon vikakoodin luvun kaasua pumppaamalla. Siinä pitää ottaa tieto oikeista johtimista tai jotain. Tietoa löytyy varmasti haulla englannin kielellä.

                            Comment

                            • kp21121
                              Bimmer Fanatic
                              • Feb 2012
                              • 240
                              • Tampere

                              #74
                              Kiitos tiedosta, voisihan tuollapäin liikkuessa poiketa. Onkos Pirkanmaan alueella yhtään E34-lukijaa?

                              Comment

                              • kp21121
                                Bimmer Fanatic
                                • Feb 2012
                                • 240
                                • Tampere

                                #75
                                Auto pelaa hyvin ja meni juuri katsastuksestakin läpi kerrasta. Vielä 5000 km ja sitten autoa vaihtamaan puolen miljoonan rajapyykin kunniaksi.

                                Comment

                                Working...
                                X