Announcement

Collapse
No announcement yet.

525i E34 1996 seilaava tyhjäkäynti

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kp21121
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2012
    • 240
    • Tampere

    #16



    Sen lisäksi, että olen tilaamassa puolan ja anturit, niin tuli tällainenkin mieleen. Notta aiheuttaako autoon imuvuotoa rikkinäinen huohotusputki, joka imee tankista bensahuurut imusarjaan? Tällaisia ajatuksia tuli kun aloin miettiä, vaikuttaako rikkinäinen huohotinputki johonkin... googlasin tältä foorumilta tällaista keskustelua:


    Originally posted by Hamppu80 View Post
    Tähän pittää antaa pieni kommentti minunki.

    Eli tankiin korvausilma tulee ihan oikeasti korkin kautta. Se magneettiventtiili ja aktiivihiilisäiliö on vaan sitä varten että kerää tankista tulevat höyryt talteen ja moottoriohjainlaite käskyttää venttiiliä sopivalla hetkellä jolloin höyryt imetään hallitusti imusarjaan.

    Jos venttiili viottuu eli jää auki asentoon, silloin alipaine pääsee liiaksi vaikuttamaan tankkiin ja imee sen ruttuun. Tankinkorkki ei välttämättä ehdi päästää tarpeeksi korvaus ilmaa tankkiin vaikka oliski kunnossa, koska sen tarkotus on vaan korvata poistuvan bensiinin määrä ilmalla, eikä mitään monen sadan millibaarin alipaineita.

    Mielipiteitä on monia, mutta tämä on valitettavasti se ainoa oikea
    Originally posted by jakusa View Post
    Eli nyt kun minulla on m60 koneessa paisuntatankilta aktiivihiilisuodattimelle menevä putki poikki, on koneessa imuvuoto silloin, kun moottorinohjaus avaa venttiilin imeäkseen bensahuurut imusarjaan? Kuinka usein tuo imuttelu imusarjaan tapahtuu ja jos vain otan venttiilin sähköjohdon irti, niin imuttelu lakkaa? Ei nimittäin kiinnostaisi vaihtaa rikkinäistä putkea vain huomatakseni tovin päästä, että venttiili onkin paskana ja tankki rutussa.Täysin käsittämättömän naurettavia systeemejä vihreän kiilto silmissä näihin vehkeihisin sunniteltu jo 20 vuotta sitten...
    Originally posted by M5 bemu View Post
    Ota johto irti tai anna olla paikalla. Ite vedin putken poikki ja hyvin toimii.


    Eli jos olen oikeilla jäljillä, minun pitäisi nyt irroittaa joku liitin kunnes ehdin putken korjaamaan?




    Näiden lisäksi mietin tarvisiko tilata seuraava imusarjan liitin: :think

    Comment

    • Scitso
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2002
      • 2816
      • Kuusankoski

      #17
      Ei vaikuta, mutta sen voi tulpata, konehuoneessa kuskinpuolella pieni musta solenoidi mihin tulee tankon huohotus kulkee etukulmassa olevan aktiivihiilisuodattimenläpi ja imusarjaan ohut letku. Itse poistin koko huohotus putken ja suodattimen ja solenoidinkin. Letku pitää vaan tulpata.
      E34 525i Touring -96 "Iris"
      E39 540ia Touring individual -97 "Lara"
      E39 530da Touring -03 "Lisbeth"
      E46 328ia Sedan -98 "HOI"
      E61 530d Touring -04

      ex. E39 520ia Touring -98
      ex. E28 524td -86 "sponsored by... Oma"
      ex. E30 320i -82/86 "scitso edition"
      ex. E28 520i -82

      Comment

      • kp21121
        Bimmer Fanatic
        • Feb 2012
        • 240
        • Tampere

        #18
        Originally posted by Scitso View Post
        Ei vaikuta, mutta sen voi tulpata, konehuoneessa kuskinpuolella pieni musta solenoidi mihin tulee tankon huohotus kulkee etukulmassa olevan aktiivihiilisuodattimenläpi ja imusarjaan ohut letku. Itse poistin koko huohotus putken ja suodattimen ja solenoidinkin. Letku pitää vaan tulpata.
        Kiitos vinkistä. Kokeilenpa tuonkin.


        Toinen mikä tapahtui itse asiassa tyhjäkäyntimoottorin vaihdon aikana, niin räksähti rikki se ilmansuodatinkopan termostaatti (nysät), joka määrä kaasuläpän lämmityksestä. Yhdistin letkut jotta auton sai ajoon. Ajattelin, että moinen ominaisuus ehtii kyllä odottamaan varaosaa eikä auto siitä ole juuri moksiskaan.

        Comment

        • BiltemaMotorWork
          Bimmer Fanatic
          • Apr 2013
          • 460
          • Joensuu

          #19
          Originally posted by kp21121 View Post
          Kurja vain tämä nykyinen kuukauden katsastusikkuna.
          ?

          Minulla on ainakin vuoden katsastusikkuna uudistuneen lain myötä. Vai puhutko jälkitarkastusajasta?

          Comment

          • kp21121
            Bimmer Fanatic
            • Feb 2012
            • 240
            • Tampere

            #20
            Originally posted by BiltemaMotorWork View Post
            ?

            Minulla on ainakin vuoden katsastusikkuna uudistuneen lain myötä. Vai puhutko jälkitarkastusajasta?
            Tarkoitin, että tällaisella 470k ajetulla autolla tekisi mieli hyödyntää koko katsastusaika. Esim jos viim katsastuspäivä on 19.9. niin eka päivä jolloin voin viedä auton katsastukseen on 19.8. ettei katsastuspäivä siirtyisi kuukaudella aikaisemmaksi. Kuulostaa tarkan markkailulta, mutta vuoden päästä tuo kk ylimääräistä voisi tulla todella tarpeeseen.

            Yhtä kaikki, vien auton varmaan tänään katsastukseen, että saan varaosatilauksen liikkeelle.

            Comment

            • BiltemaMotorWork
              Bimmer Fanatic
              • Apr 2013
              • 460
              • Joensuu

              #21
              Originally posted by kp21121 View Post
              Tarkoitin, että tällaisella 470k ajetulla autolla tekisi mieli hyödyntää koko katsastusaika. Esim jos viim katsastuspäivä on 19.9. niin eka päivä jolloin voin viedä auton katsastukseen on 19.8. ettei katsastuspäivä siirtyisi kuukaudella aikaisemmaksi. Kuulostaa tarkan markkailulta, mutta vuoden päästä tuo kk ylimääräistä voisi tulla todella tarpeeseen.

              Yhtä kaikki, vien auton varmaan tänään katsastukseen, että saan varaosatilauksen liikkeelle.
              Joo nyt ymmärsin. Alunperin käsitin että haluaisit katsastaa aiemmin, paljon ennen viimeistä katsastuspäivää. Ja itsekin toimin samoin etten käytä liian aikaseen katsastuksessa jotta ajankohta ei aikaistuisi.

              Comment

              • kp21121
                Bimmer Fanatic
                • Feb 2012
                • 240
                • Tampere

                #22
                Autosta tuli hylätty alatukivarren pallonivelestä. Löytyipä pyöräkotelosta hylkäävä ruostevauriokin. Helpot viat sikäli ja saa varaosatilauksen laitettua. Kun vähän huudatin autoa kohti katsastusta, auton tyhjäkäynnistä tulikin jälleen vähän seilaavampi. Kenties viallinen puola otti nokkiinsa. Tiedä häntä, palataan asiaan parin viikon sisään kun varaosapaketti saapuu.

                Päivän positiiviset: katsastus ei nyt aikaistu.

                Comment

                • kp21121
                  Bimmer Fanatic
                  • Feb 2012
                  • 240
                  • Tampere

                  #23
                  On muuten Bremit loppu varastosta, joten nyt joutuu valitsemaan Vemon, NGKn, Hitachin, Hellan ja Berun väliltä... Bosch on turhan kallis, yli 100e. Hella olisi halvin noista. Hitachia saisi jo hyllystä Suomesta. Nuo 3 muuta kuulostavat muuten vakuuttavimmilta. Edit. Otan Berua, on kuulemma laatumerkki.

                  Edit. Bensanpaineet oli 3-3,5 bar eli sillä osastolla kaik hyvin. Ruostevauriot korjattu.

                  Ei tässä mitään järkeä ole lähteä korjaamaan tyhjäkäyntiä, mutta A. ihan mielenkiinnosta. B. Vioilla on tapana pahentua, kuten tämä on tehnytkin hitaasti mutta varmasti.
                  Last edited by kp21121; 16-08-2019, 08:18.

                  Comment

                  • Urpo_rotta
                    BTCF Member
                    • May 2012
                    • 5270
                    • Pirkkala

                    #24
                    Imvuotojen perusteellisesta tutkimisesta lähtisin liikkeelle. Inpalla fuel trimmejä tiirailemalla saa osviittaa siitä, mitä koneessa oikein on meneillään. Vanosta voisit myös yrittää kytätä onko elossa.
                    Mainostan jokapaikassa samaa mutta koeponnista imupuoli, eli laita maffin tilalle jääkiekko jossa paineilmaventtiili, sitten vain puhallat painetta sinne.
                    E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                    E34 525i -90 twinturbo 427/519

                    N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                    VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                    Kysy jos tarvetta

                    Comment

                    • kp21121
                      Bimmer Fanatic
                      • Feb 2012
                      • 240
                      • Tampere

                      #25
                      Originally posted by Urpo_rotta View Post
                      Imvuotojen perusteellisesta tutkimisesta lähtisin liikkeelle. Inpalla fuel trimmejä tiirailemalla saa osviittaa siitä, mitä koneessa oikein on meneillään. Vanosta voisit myös yrittää kytätä onko elossa.
                      Mainostan jokapaikassa samaa mutta koeponnista imupuoli, eli laita maffin tilalle jääkiekko jossa paineilmaventtiili, sitten vain puhallat painetta sinne.
                      Kiitos vinkistä. Tuo on kyllä hyvä idea. Täytyykin askarrella moinen. Sitten vain korvakuulolla yms letkujen vatkauksella kuuntelemaan. Vähän halvempaa kuin tämä osien vaihtaminen vaikka ensin perustelinkin sitä sillä, että voi nämäkin vaihtaa 500k kohdalla. Kalliiksi tulee.

                      Comment

                      • kp21121
                        Bimmer Fanatic
                        • Feb 2012
                        • 240
                        • Tampere

                        #26
                        Ponnistin jääkiekolla puolisen baaria järjestelmään. Ilma tykkäsi hissukseen poistua huohottimesta (normaalia?) , mutta ehkä aavistuksen myös öljykorkista. Kuitenkin öljykorkin kun avasi niin loput ilmasta tussahti pois eli kohtalaisesti järjestelmä pitääkin ilmaa. Muualta en havainnut ilmavuotoja. Huohotin vaihdettu n. 2 vuotta sitten (nappura vanoksen solenoidin luota).

                        Edit. Onko tyhjäkäyntiin merkittävää vaikutusta, jos venttiilikopan tiiviste hikoilee öljyä, ilmeisesti huohottimen O-rengas päästää öljyä ja luultavasti öljykorkkikin? Määrät ovat pieniä ja olen kuitannut ne "vain" öljyvuotoina, mutta aloin arvella, onko tämä väärä johtopäätös.
                        Last edited by kp21121; 21-08-2019, 00:06.

                        Comment

                        • Urpo_rotta
                          BTCF Member
                          • May 2012
                          • 5270
                          • Pirkkala

                          #27
                          Originally posted by kp21121 View Post
                          Ponnistin jääkiekolla puolisen baaria järjestelmään. Ilma tykkäsi hissukseen poistua huohottimesta (normaalia?) , mutta ehkä aavistuksen myös öljykorkista. Kuitenkin öljykorkin kun avasi niin loput ilmasta tussahti pois eli kohtalaisesti järjestelmä pitääkin ilmaa. Muualta en havainnut ilmavuotoja. Huohotin vaihdettu n. 2 vuotta sitten (nappura vanoksen solenoidin luota).

                          Edit. Onko tyhjäkäyntiin merkittävää vaikutusta, jos venttiilikopan tiiviste hikoilee öljyä, ilmeisesti huohottimen O-rengas päästää öljyä ja luultavasti öljykorkkikin? Määrät ovat pieniä ja olen kuitannut ne "vain" öljyvuotoina, mutta aloin arvella, onko tämä väärä johtopäätös.
                          Näkisin että pienet öljyvuodot eivät aiheuta mitään sellaista mikä voisi vaikuttaa negatiivisesti moottorin käyntiin, ellei öljy vuoda tulpankoloihin.

                          Jos sait imusarjaan puoli baria painetta ja ilma ei karannut mistään holtittomasti, on oletettava että se on kunnossa.
                          E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                          E34 525i -90 twinturbo 427/519

                          N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                          VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                          Kysy jos tarvetta

                          Comment

                          • ooopeee
                            BTCF Member
                            • Dec 2011
                            • 2110
                            • Kouvola

                            #28
                            Vuodot osaa olla pieniäkin ettei välttämättä suhisemalla kuule. Paineistuksen lisäksi pistäisin saippuavettä kaveriksi niin näkis mahdollisia kuplia.
                            VW passat 1.9tdi 4motion
                            E36 "328" cabrio

                            Comment

                            • kp21121
                              Bimmer Fanatic
                              • Feb 2012
                              • 240
                              • Tampere

                              #29
                              Originally posted by ooopeee View Post
                              Vuodot osaa olla pieniäkin ettei välttämättä suhisemalla kuule. Paineistuksen lisäksi pistäisin saippuavettä kaveriksi niin näkis mahdollisia kuplia.
                              Yritin kyllä suihkia saippuavedellä, mutta kaipa pikkuriikkisen määrän voisi imuilmaletkuunkin laittaa :think

                              Comment

                              • kp21121
                                Bimmer Fanatic
                                • Feb 2012
                                • 240
                                • Tampere

                                #30
                                Tilannepäivitys


                                Puolat
                                Kaikki puolat kokeiltu uudella puolalla. Ei poistanut vikaa.

                                Nokka-akselin asentoanturi ja ECU-lämpötila-anturi
                                Samalla kun näitä vaihtelin, testasin solenoidin toimintaa 12 voltilla. Liikkui erittäin nihkeästi. MAF cleanerilla herkistelin ja lopulta äityi terhakkaaksi.

                                Muuta
                                Bensansuodatin vaihdettu ja tankin vuotavat putket korjattu. Myös vaihdoin rikki menneen ilmanpuhdistajan kotelon termostaatin ja kaikki venttiilikopan kannen pulttien kumiprikat, mikä toivottavasti vaikuttaa öljyn tirksumiseen. Nehän oli alkuperäiset. Valitettavasti tuli ostettua 12 kappaleen pussi, joten 3 täytyy käydä ostamassa vielä.

                                Vaikutukset
                                Kiihtyvyys ja tehot paranivat entisestään ja yläkierroksilla tuli mieletön, lähes rakettimoottorimainen lisävääntö Harmi kyllä, tyhjäkäynti tai paremminkin tyhjäkäynnin vääntö kuumana parani vain hieman.

                                Mitä vielä?
                                Tilasin tuolloin myös kampiaikselin asentoanturin, mutta sitä taitaa olla turha vaihtaa, jos auto käynnistyy hyvin? MAF on vielä putsaamatta. Siinä vissiin putsaillaan vain sitä näkyvissä olevaa liuskaa, eikä sen enempää pureta? Imusarjan imuilman lämpötila-anturi tuskin voi näin radikaalisti vaikutaa? Ehkä jokin suuttimista on heikossa hapessa.. tiedä häntä.

                                Minulle on tulossa vikakoodi-adapteri ja lukija onkin jo. Saa nähdä mitä se haastelee. Ihan hyvä auto nyt on, tuli vain tuohon tyhjäkäyntii pientä pilkunviilauksen vikaa. Otin tyhjäkäynnistä videota. Voisin sen vielä postata.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎