Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34: Takapyörän laakerin vaihto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • e34savo
    Newbiemmer
    • Oct 2005
    • 27

    E34: Takapyörän laakerin vaihto

    Onko takapyörän laakerin vaihdossa mitään sen ihmeempää, mikä kannattaisi tietää? Eli onks näin että napa irti ja prässissä vanha laakeri pois ja uusi tilalle??
  • alspe
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2004
    • 3402
    • Tre

    #2
    Ei kai siinä kummallista, ole se kuitenkaan helppo homma ole jos laakereita ei ennen ole vaihtanut. Jos meinaat kiikuttaa prässiin niin silloin sun pitää ottaa koko olkavarsi irti. Ulosvetäjiä/-painajia ja prässejä voit yrittää rakennella itse (jotta voit tehdä homman "kiinni autossa" ) pitkästä pultista ja mutterista ja erinäisistä lattaraudoista ja vanhoista laakerin kooleista.

    Keskimutteri kokoa 41 mm, se on hiukan erikoisempi mitä tarvii.
    G30 520d xDrive
    EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

    Comment

    • Leka
      BTCF Member
      • Sep 2003
      • 7701
      • Vilppula

      #3
      Originally posted by e34savo
      Onko takapyörän laakerin vaihdossa mitään sen ihmeempää, mikä kannattaisi tietää? Eli onks näin että napa irti ja prässissä vanha laakeri pois ja uusi tilalle??
      E32:n vaihto-ohjeet pätevät myös E34:een, käyppä tuosta kurkkaamassa
      sigpic

      BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


      Comment

      • e34savo
        Newbiemmer
        • Oct 2005
        • 27

        #4
        Tulipahan vaihdettua

        Kyllä osasi olla laakeri tiukassa, mutta vaihdettu on... Kylläpä 525 on taas hiljainen ja hyvä ajaa kun ei ole enää laakerissa väljää ja pidä hirveää volinaa...

        Comment

        • JonZke
          Newbiemmer
          • Nov 2005
          • 14
          • Seinäjoki

          #5
          Jep

          Ei se ihan niin yksinkertanen juttu ollukkaa kun luulin, että kyllä siihen aikaa kannattaa varata reippaasti. Saa nähdä kuinka se kestää, mutta seuraavalla kerralla onkin jo tuttua puuhaa. Ja tietenki tuli aina käytettyä suurempaa lekaa mitä pienimpää vikaa

          Comment

          • JuRi
            Bimmer Rookie
            • Mar 2005
            • 147
            • Kotka

            #6
            Pitääkö irroittaa vetoakseli? Ohessa linkki kuviin, mutta noissa kuvissa ei selviä onko vetoakseli irroitettu ( tai ainakaan ei ole kuvaa siitä toimenpiteestä).

            Comment

            • pheno
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2006
              • 1995
              • Tampere

              #7
              Originally posted by JuRi View Post
              Pitääkö irroittaa vetoakseli? Ohessa linkki kuviin, mutta noissa kuvissa ei selviä onko vetoakseli irroitettu ( tai ainakaan ei ole kuvaa siitä toimenpiteestä).

              http://www.bmw4life.com/RearBearing.htm
              Pakkohan se on ottaa, että saat navan pois. Eikö?

              Comment

              • nut
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2003
                • 1613
                • Vaasa/Kauhajoki

                #8
                Originally posted by pheno View Post
                Pakkohan se on ottaa, että saat navan pois. Eikö?
                Joo, mutteri on siellä vetarin laipan sisällä. Mutta ei tartte perän puolelta irrottaa, ainoastaan navasta.
                BMW-ALPINA E46 B3 3.3 #527

                Comment

                • JuRi
                  Bimmer Rookie
                  • Mar 2005
                  • 147
                  • Kotka

                  #9
                  Kiitti vastauksista.

                  Comment

                  • JuRi
                    Bimmer Rookie
                    • Mar 2005
                    • 147
                    • Kotka

                    #10
                    Pitäisi tehdä takalaakerille ulosvetäjä. Olisiko kenelläkkään kuvia siitä ja mittoja? Taikka jos tietäisi laakerin ulko- ja sisämitan, niin silläkin pääsisi ehkä tekemään vetoholkin.

                    Comment

                    • AMP
                      Bimmer Fanatic
                      • Mar 2006
                      • 536
                      • Turku

                      #11
                      e39:n takalaakerin vaihto edessä. löytyyköhän jostain vaihto ohjeita? e36:een joskus olen vaihtanut.. Onkohan millainen rojekti kyseessä e39?
                      e65 730d

                      Ex. e21 316,e30 316,e30 318i, e36 325i, e36 325i, e36 328i, e39 530d, e46 320ci, e46 316i...

                      Comment

                      • herja
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2003
                        • 1649

                        #12
                        Dieselissä on vaikeempi kun tossa pikkukoneisessa kun vetari taitaa jäädä siihen laakerin kiinnityspulttien eteen.
                        Retard Member

                        Comment

                        • JuRi
                          Bimmer Rookie
                          • Mar 2005
                          • 147
                          • Kotka

                          #13
                          Olen tekemässä laakerin vetolaippoja, mutta kun katselin kuvia, niin näyttäsi siltä, että tuo tukivarsi missä laakeri on ei olekkaan läpi samaa halkaisijaa.

                          Olisiko kenelläkkään tietoa mikä mahtaisi olla sen poteron toisen pään halkaisija. Laakeri on päältä 74mm , sisäreikä 37mm ja paksuus 45mm.

                          Kuvittelin, että tukivarressa on 74mm reikä läpi, mutta ei taidakkaan olla..???

                          Comment

                          • 325E
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2006
                            • 1227
                            • LAHTI

                            #14
                            Mikä malli autosi on..

                            Originally posted by JuRi View Post
                            Olen tekemässä laakerin vetolaippoja, mutta kun katselin kuvia, niin näyttäsi siltä, että tuo tukivarsi missä laakeri on ei olekkaan läpi samaa halkaisijaa.

                            Olisiko kenelläkkään tietoa mikä mahtaisi olla sen poteron toisen pään halkaisija. Laakeri on päältä 74mm , sisäreikä 37mm ja paksuus 45mm.

                            Kuvittelin, että tukivarressa on 74mm reikä läpi, mutta ei taidakkaan olla..???
                            Mikä malli autosi on ..onko se 74mm mihin malliin minulta vaan jäi edellisestä autosta uusia 2kpl SKF laakereita E34 525i malliin ne lähtee 80€/2kpl...

                            Comment

                            • JuRi
                              Bimmer Rookie
                              • Mar 2005
                              • 147
                              • Kotka

                              #15
                              Kiitos vaan, mutta ostin jo laakerin. Auto on e-34 1991 525.

                              Kun saan ulosvetokappaleiden mitat selville, ja kokeilen käytännössä toimiiko ne, niin laitan niiden kuvat sitten tänne.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎