Announcement

Collapse
No announcement yet.

e34 sähkövikaa - jätti tielle... Syy: Laturi sittenkin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kyytsis
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2003
    • 3472
    • Helsinki

    e34 sähkövikaa - jätti tielle... Syy: Laturi sittenkin

    Moro, pääsi sitten kotiinkin viimein

    Loistavasti palvellut e34 525i 1988 kehitti tänään sarjan mielenkiintosia sähkövikoja:

    - Helsinginkadulla vilkun päällelaitto sammutti radion
    - Töölössä jarrun painaminen sammutti radion
    - Länsiväylällä alkoi tuntua pientä nykimistä ja vedin sitten Niittykummun liittymästä ylös, rampissa tyhjäkäyntikierrokset alta 400
    - pidin auton kaasulla käynnissä, alkoi ampua putkeen ja sammui lopulta siihen Niittarin Teboilin viereen, vauhdilla sai vielä rullattua parkkiin (ei tarvinnut käsiä liata työntämällä)

    Auto ei edes ylitä startata, muutenkin tuntuu että sähköä on huonosti tarjolla. Akku on vanha ja väsynyt, joten se nyt menee vaihtoon muutenkin. Mutta tuskin akku yksinään moista vikaa voi aiheuttaa? Eikös auton pitäisi periaatteessa toimia jopa ilman akkua, kunhan saa sähköä käynnistykseen?

    Laturin valo ei pala, joten tuntuisi siltä että sähköä katoaa jostain paljon. Sulakkeita ei ole palanut.

    Nuo alun oudot sähköviat vähän hämmentävät, jotenkin jarru ja vilkku vaikuttavat radioon. Olisiko virtalukonpohja mennyt?

    Vinkkejä otetaan ilomielin vastaan!

    t.Ville
    Last edited by Kyytsis; 07-04-2006, 16:21.
  • Leka
    BTCF Member
    • Sep 2003
    • 7701
    • Vilppula

    #2
    Eipä taida ruuttapata ilman sähköä käydä... Tarkista nyt se akku ja sen maadoitus ensimmäisenä.
    sigpic

    BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


    Comment

    • Kyytsis
      Bimmer Enthusiast
      • Mar 2003
      • 3472
      • Helsinki

      #3
      Originally posted by Leka
      Eipä taida ruuttapata ilman sähköä käydä... Tarkista nyt se akku ja sen maadoitus ensimmäisenä.
      Vähän huonosti kyllä

      Katselin läpi akulta lähtevät kaapelit ja maadoitukset ja ne oli ok. Pääsulake tuli myös mieleen, jos se on "palanut".

      Pitipä vielä sanoa, että laturin valo ei palanut, eli ainakaan sen mukaan ei pitäisi latauksessa olla vikaa. Pari viikkoa sitten se tosin jäi käynnistyksen jälkeen hetkeksi loimottamaan, mutta sammui kun polkaisi kaasua.


      t.Ville

      Comment

      • bemari320mies
        Bimmer Fanatic
        • Jul 2004
        • 788
        • Suodenniemi

        #4
        Osta suosiolla uusi pääsulake, ei paljoa maksa metro-autossa. Testaa akku ja jos näyttää huonolta, niin akku vaihtoon. Tämän jälkeen jos ala toimimaan, niin sitten virtalukon kimppuun.
        Tällä hetkellä 3,0 litraa, 6 sylinteriä ja 24 venttiiliä
        EX: BMW E34 525i -90
        EX: BMW E28 528iA -85
        EX: BMW 320i Taxi -86

        Comment

        • Leka
          BTCF Member
          • Sep 2003
          • 7701
          • Vilppula

          #5
          Yhdessä Volgossa ei ainakaan latauksen merkkivalo syttynyt kun jännitteensäädin oli kaputt ja laturina siinä oli Bosch... Latausjännitettä on nyt vähän hankala mitata kun ei auto lähde käyntiin... Pääsulakekkaan ei ole poissuljettu vaihtoehto.
          sigpic

          BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


          Comment

          • -juppe-
            Newbiemmer
            • Sep 2004
            • 3
            • Hollola

            #6
            Vaikuttais latausvialta. Jos laturille ei tuu herätevirtaa (johto poikki/huono liitos), nii ei lataa ja latausvalokaan ei pala.
            Yleisen suhteellisuusteotian mukaan kappaleen aika hidastuu sitä nemmän, mitä kovempaa se kulkee. Haluan elää pitkää, joten ajan siis mahdollisimman kovaa.

            Comment

            • Meisseli
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2003
              • 1003
              • Kotka

              #7
              Näin ihan yleisellä tasolla, aika monesti erilaiset oudot sähköviat (niinkuin tuo radion sammuminen kun jotain muuta tekee) on seurausta jonkun paikan maadoituksen pettämisestä. Onkohan esim. moottorin maakaapeli minkälaisessa hapessa?
              Eioo penaria alla enää.. :(

              Comment

              • Masinol
                Bimmer Fanatic
                • Feb 2003
                • 988
                • "Turku"

                #8
                Laita uusi/lataa akku ja mittaa latausjännite. Luultavasti laturi pimeenä ja akku oli sulla niin tyhjä että kun paino jarrua ja jarruvalot sytty ja tiputti jännitteen niin alas ettei radio enää pysynyt hengissä. Ja samasta syystä autokin sitten sammui kun kipinää/bensaa ei enää tullut.

                Niin ja ilman sähköä ei käy muutakuin mekaanisesti sammutettava dieselkone.
                Saab 99 -75 - Mazda 323 -88 - BMW 728 -78 E23 - BMW 316 -88 E30 - Opel Kadett D -87 - BMW 325i -88 E30 - BMW 325i -91 E36 - BMW 540iA -93 E34 - BMW 328i -95 E36 touring - BMW 528iA -96 E39 touring - BMW 735iA -97 E38 - Volvo S60 -01 - BMW 330dA -05 touring

                Comment

                • Cell
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2004
                  • 7037
                  • Uusikaupunki

                  #9
                  Jos nyt en ihan väärin muista, niin näistäkin löytyy jo systeemi mikä alkaa sammuttelemaan autosta vähemmän tarpeellisia toimintoja kun sähköt alkaa oleen vähissä, että pääsis sinne huoltsikalle asti. En mene vannomaan, mutta selittäis radion sammumiset.
                  325i -08
                  i3 REx -17
                  M5 -98 Imolarot
                  535i -90 N/A project (maatumassa)

                  Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                  Comment

                  • Kyytsis
                    Bimmer Enthusiast
                    • Mar 2003
                    • 3472
                    • Helsinki

                    #10
                    Originally posted by Masinol
                    Laita uusi/lataa akku ja mittaa latausjännite. Luultavasti laturi pimeenä ja akku oli sulla niin tyhjä että kun paino jarrua ja jarruvalot sytty ja tiputti jännitteen niin alas ettei radio enää pysynyt hengissä. Ja samasta syystä autokin sitten sammui kun kipinää/bensaa ei enää tullut.

                    Niin ja ilman sähköä ei käy muutakuin mekaanisesti sammutettava dieselkone.
                    ...ja kaksitahti aggregaatti kun pojat tankkasi sen dieselillä..

                    Syy tosiaan löytyy laturista joka ei lataa. Kaikki maadoitukset sun muut vimpaimet vaikuttavat ehjiltä, joten aika vähän on vaihtoehtoja.

                    Sopiikohan M50 laturi M20:een? Motonetistä kun löytyy takuukorjattuina tuota M50:stä..

                    t.Ville

                    Comment

                    • Leka
                      BTCF Member
                      • Sep 2003
                      • 7701
                      • Vilppula

                      #11
                      Originally posted by Kyytsis
                      Sopiikohan M50 laturi M20:een? Motonetistä kun löytyy takuukorjattuina tuota M50:stä..

                      t.Ville
                      M50:n laturi on moniurahihnalle...
                      sigpic

                      BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


                      Comment

                      • Cell
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2004
                        • 7037
                        • Uusikaupunki

                        #12
                        Ainakin boschin laturi on helposti purettavissa. Nappaa se auki eka ja katso mikä vikana, voi olla halpakin korjattava ja uusilla laakereilla pyörii taas pitkään.

                        Ps. joko absit pelittää?
                        325i -08
                        i3 REx -17
                        M5 -98 Imolarot
                        535i -90 N/A project (maatumassa)

                        Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                        Comment

                        • Kyytsis
                          Bimmer Enthusiast
                          • Mar 2003
                          • 3472
                          • Helsinki

                          #13
                          Originally posted by Cell
                          Ainakin boschin laturi on helposti purettavissa. Nappaa se auki eka ja katso mikä vikana, voi olla halpakin korjattava ja uusilla laakereilla pyörii taas pitkään.

                          Ps. joko absit pelittää?
                          Mä hankin 50e laturin ja isken sen kiinni että saa auton mahd.pian takaisin ajoon, tuota laturia voi sitten ihmetellä myöhemmin jos siihen vaihtaisi hiilet ja jännitteensäätimen niin saa joku muu siitä toimivan pelin sitten.

                          t.Ville

                          ps. Absit on vielä projektilistalla, kun vaan saisi aikaan sen anturin vaihdon... Ja releen.

                          Comment

                          • csimann
                            Bimmer Fanatic
                            • Jan 2004
                            • 433
                            • (not available)

                            #14
                            Originally posted by Kyytsis
                            Mä hankin 50e laturin ja isken sen kiinni että saa auton mahd.pian takaisin ajoon, tuota laturia voi sitten ihmetellä myöhemmin jos siihen vaihtaisi hiilet ja jännitteensäätimen niin saa joku muu siitä toimivan pelin sitten.

                            t.Ville

                            ps. Absit on vielä projektilistalla, kun vaan saisi aikaan sen anturin vaihdon... Ja releen.
                            Hiilet ja säädin = samassa paketissa kahdella ruuvilla kiinni laturin perseessä ja pystyy vaihtamaan vaikka lennossa sen enempää purkamatta ja maksaa BOSCH:lla 15 euroa ja tarvikkeena vielä vähemmän... Habe ich Recht?

                            Comment

                            • Kyytsis
                              Bimmer Enthusiast
                              • Mar 2003
                              • 3472
                              • Helsinki

                              #15
                              Ei sitten ollutkaan laturi, koska myös uudella laturilla sama ongelma - ei lataa.

                              Nyt tarvittaisiin hyviä vinkkejä että mitä pitää tutkia?

                              t.Ville

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎