Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 sisätilan lämmitys

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tomi
    Administrator
    • Jul 2002
    • 2908
    • Near Turku

    E34 sisätilan lämmitys

    Eilen tuossa pitkää matkaa ajaessa huomasin että sopivaa lämpötilaa ei saa autoon sitten millään. Ainoa asento lämpösäätimissä millä saa ohjaamoon lämmintä ilmaa on ääriasento. Kytkimethän "naksahtaa" kun ne laittaa ääriasentoon "kuumalle". Tällöin tulee liian lämmin autoon.
    Siitä jos sitten vääntää hieman edes takaisinpäin viileämmälle niin lämpimän ilman tulo lakkaa käytännössä kokonaan. Tämä "ominaisuus" on siinä kuskin puoleisessa säätimessä. Oikeanpuoleisen säätimen asennolla sitten ei juurikaan tunnu olevan mitään merkitystä.

    Kaupunkiajossa tähän ei ole tullut kiinnitettyä huomiota laisinkaan.

    Muilla ollut vastaavia harmeja?
    F10 520d, E91 320d, E39 525iA Touring, E34 525iA, E30 325i, E30 316, E21 320
  • Leka
    BTCF Member
    • Sep 2003
    • 7701
    • Vilppula

    #2
    Muutama vaihtoehto:

    - Sisätilan lämpöanturit eivät toimi, eli eivät myöskään anna tietoa lämppärin ohjainyksikölle.

    - Lämmityslaitteen/ilmastoinnin ohjainyksikkö viallinen.
    sigpic

    BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


    Comment

    • 525iiäxä
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2005
      • 1842
      • Lappeenranta, Finland

      #3
      No onhan noita ongelmia ollut, esimerkiksi tuo:

      http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=26452

      Toistaiseksi on tuntunut pelaavan ihan hyvin.

      Volvo V70 2.4T -02
      E30 323i -84 (taas)

      Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

      Comment

      • zener
        Moderator
        • Oct 2004
        • 14349
        • Oulu

        #4
        Kysyn tässä samalla ohimennen, että mistä saisi tietää minkä merkkinen lämppärinkenno autossa on? Tod. näk. omassa vuotaa kenno, ja remontti täytyy jossain vaiheessa tehdä.
        E65 730dA '04 klick
        F10 520dA '11 klick
        E34 520iA '91 klick

        Instagram


        "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

        Comment

        • O.K.
          Moderator
          • Nov 2003
          • 4854
          • Espoo

          #5
          Mulla oli vastaava ongelma ja siihen löytyi ainakin omalla kohdallani toimiva ratkaisu:
          Nykyiset: Melbournerot F31 320d M-Sport ja Saab 9-3 Aero Cabriolet '01
          Ex. E91 325i '06, E39 530dA touring facelift, Saab 9-5 2.3t Wagon,
          E34 525i

          Comment

          • Supa
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2005
            • 7597
            • Järvenpää

            #6
            Käytetään nyt olemassa olevaa topicia e34 lämmityksen systeemeihin. Uus auto itelle niin en oo vielä päässyt sisälle järjestelmän toimintaan mutta jotain häikkää on. Esim kun säätää ajossa sitä kojelaudan etureunassa olevaa lämpösäädintä keskikanaville niin mitään ei tunnu tapahtuvan, jos ajaa esim kurviin tai järjestelmää sattuu muutenvaan haluttamaan rupee säädin toimimaan yhtäkkiä. Tuo säädinhän on suoraan potentiometri eikö? Ja sillon kun säädin ei vaikuta niin ilman suhina on kokoajan samanlaista. Sitten kun säädin vaikuttaa niin huomaa selvästi että joku läppä siellä liikkuu kun suhinan tyyli muuttuu vähän. Eli voisko potikassa olla vikaa? vai läpän ohjaimessa?

            Toinen asia mikä on mieltä askarruttanut on se että järjestelmästä tulee välillä tuoreen puun työstön haju
            Eli sama kun esim vannesahalla sahattiin aikoinaan puuta kässätunnilla yläasteella. En vaan ole yhdistänyt sitä hajua mihinkään toimintoon tai ajankohtaan vielä. Pitää varmaan purkaa koko systeemi ennenku jotain syttyy palaa

            Mutta miten ton keskikanavan lämpösäätimen pitäisi toimia? ohittaako se säätöpaneelin lämpösäädöt vai riippuuko niistä jotenkin? Entäpä kun tuulettimen pyörimisnopeudessa on 0-asento jonka jälkeen tulee pitkä portaaton säätöalue ja senjälkeen 2-asento jne niin mitä tuo portaaton alue tekee? onko siinä jokin hienosäätö vaan vai liittyykö sen alueelle jotain automatiikkaa? Autossa on normaali ilmastointi kylläkin, ei automaatti.
            - E90 320i LCI M-sport -09
            - Porsche Boxster 987 2.7 -07

            Comment

            • tomi
              Administrator
              • Jul 2002
              • 2908
              • Near Turku

              #7
              Kiitoksia vastauksista!
              F10 520d, E91 320d, E39 525iA Touring, E34 525iA, E30 325i, E30 316, E21 320

              Comment

              • Velho
                Bimmer Fanatic
                • Oct 2003
                • 267
                • Tampere

                #8
                Originally posted by Supa View Post
                Käytetään nyt olemassa olevaa topicia e34 lämmityksen systeemeihin. Uus auto itelle niin en oo vielä päässyt sisälle järjestelmän toimintaan mutta jotain häikkää on. Esim kun säätää ajossa sitä kojelaudan etureunassa olevaa lämpösäädintä keskikanaville niin mitään ei tunnu tapahtuvan, jos ajaa esim kurviin tai järjestelmää sattuu muutenvaan haluttamaan rupee säädin toimimaan yhtäkkiä. Tuo säädinhän on suoraan potentiometri eikö? Ja sillon kun säädin ei vaikuta niin ilman suhina on kokoajan samanlaista. Sitten kun säädin vaikuttaa niin huomaa selvästi että joku läppä siellä liikkuu kun suhinan tyyli muuttuu vähän. Eli voisko potikassa olla vikaa? vai läpän ohjaimessa?

                Toinen asia mikä on mieltä askarruttanut on se että järjestelmästä tulee välillä tuoreen puun työstön haju
                Eli sama kun esim vannesahalla sahattiin aikoinaan puuta kässätunnilla yläasteella. En vaan ole yhdistänyt sitä hajua mihinkään toimintoon tai ajankohtaan vielä. Pitää varmaan purkaa koko systeemi ennenku jotain syttyy palaa

                Mutta miten ton keskikanavan lämpösäätimen pitäisi toimia? ohittaako se säätöpaneelin lämpösäädöt vai riippuuko niistä jotenkin? Entäpä kun tuulettimen pyörimisnopeudessa on 0-asento jonka jälkeen tulee pitkä portaaton säätöalue ja senjälkeen 2-asento jne niin mitä tuo portaaton alue tekee? onko siinä jokin hienosäätö vaan vai liittyykö sen alueelle jotain automatiikkaa? Autossa on normaali ilmastointi kylläkin, ei automaatti.
                Kannattaa lukea täältä http://www.saunalahti.fi/%7Elkant/bmw_e34_manual_fin/ sivut 34-46 niin selviää hiukan mitä mistäkin säätimestä pitäis tapahtua

                Kannattaa käydä hakemassa täältä http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=57280 Bentley Service Manual josta löytyy esim. kaikkien lämpötila-anturien arvot ym. hyödyllistä tietoa.
                Kun rakennat rakenna keralla kunnolla
                Vikakoodien luku/nollailu 050-5301659 BMW:t ja myös muut merkit

                Comment

                • jsa014
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2006
                  • 1651
                  • Turun Pallivaha

                  #9
                  Originally posted by tomi View Post
                  Eilen tuossa pitkää matkaa ajaessa huomasin että sopivaa lämpötilaa ei saa autoon sitten millään. Ainoa asento lämpösäätimissä millä saa ohjaamoon lämmintä ilmaa on ääriasento. Kytkimethän "naksahtaa" kun ne laittaa ääriasentoon "kuumalle". Tällöin tulee liian lämmin autoon.
                  Siitä jos sitten vääntää hieman edes takaisinpäin viileämmälle niin lämpimän ilman tulo lakkaa käytännössä kokonaan. Tämä "ominaisuus" on siinä kuskin puoleisessa säätimessä. Oikeanpuoleisen säätimen asennolla sitten ei juurikaan tunnu olevan mitään merkitystä.

                  Kaupunkiajossa tähän ei ole tullut kiinnitettyä huomiota laisinkaan.

                  Muilla ollut vastaavia harmeja?
                  Juuri sama "ominaisuus" huomattu Turku-Kuopio-Turku lenkillä
                  316 E21 -> 320 E30 -> VW,Ford,Renault -> 540 E34-> 525 E39 ///M-Sport Touring

                  Comment

                  • baijeri88
                    Bimmer Fanatic
                    • Feb 2006
                    • 958
                    • Mikkeli

                    #10
                    meikäläine lainaa kans nyt tätä topikkia.. mulla ongelmana on että vänkärin puoli puhaltaa koko ajan kylmää ilmaa vaikka lämmöt ois säädetty täysille..
                    kuskin puolelta tulee kyllä lämmintä.. mistä vois johtua? ja onko hankala ehjätä?
                    E36 Cab Atlantisblau
                    E92 325i


                    eX:
                    E39 525i, E36 325i
                    E34 Sedan Alpinweiss II
                    , 316 -87 & 316i -90

                    Comment

                    • Axum
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2004
                      • 4416
                      • Kuopio

                      #11
                      Taidan itsekin lainata tätä topikkia, kaikki toimii niinkuin pitääkin mutta talvella tahtoo tulla vilu jo pienemmillä pakkasilla, auttaisiko lämpöantureiden putsaus vai onko E34 muuten vaan kylmä?
                      - E30 325i M52B28TU Cabriolet
                      - E39 528ia
                      - KUOPION PUTKIMIEHET -team
                      - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa -

                      Puretaan 520ia -97
                      https://www.btcf.fi/forum/showthread...72#post4199572

                      Comment

                      • Arnolds
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2005
                        • 3311
                        • Kajjjaani

                        #12
                        Originally posted by baijeri88 View Post
                        meikäläine lainaa kans nyt tätä topikkia.. mulla ongelmana on että vänkärin puoli puhaltaa koko ajan kylmää ilmaa vaikka lämmöt ois säädetty täysille..
                        kuskin puolelta tulee kyllä lämmintä.. mistä vois johtua? ja onko hankala ehjätä?

                        Ensimmäisenä mieleen, että vesiventiilit jumissa.
                        F26 xDrive20d TwinPower

                        EX:E60 535DA -06 ///M-Sport "-Individual: Moonstone metalllic+MerinoPlatinum+PianoBlack-"

                        Automaattivaihteisto remontit ammattitaidolla www.siekkinen.net

                        Comment

                        • baijeri88
                          Bimmer Fanatic
                          • Feb 2006
                          • 958
                          • Mikkeli

                          #13
                          Originally posted by 540iAV8 View Post
                          Ensimmäisenä mieleen, että vesiventiilit jumissa.
                          mistäs tämmöset venttiilit löytyy? ja mite voi tarkastaa?
                          huomasin muute äske ku kävin ajelee, että vänkärin puolen lämmönsäädin on hieman löysemmän tuntunen ku kuskin puolen eikä naksahda lopussa...
                          E36 Cab Atlantisblau
                          E92 325i


                          eX:
                          E39 525i, E36 325i
                          E34 Sedan Alpinweiss II
                          , 316 -87 & 316i -90

                          Comment

                          • zener
                            Moderator
                            • Oct 2004
                            • 14349
                            • Oulu

                            #14
                            Originally posted by baijeri88 View Post
                            huomasin muute äske ku kävin ajelee, että vänkärin puolen lämmönsäädin on hieman löysemmän tuntunen ku kuskin puolen eikä naksahda lopussa...
                            Ei kuulukkaan naksahtaa. Kun kuskinpuolen säätö naksahtaa niin se ylittää vänkärin säädön. Jolloin molemmille puolille tulee täysin lämminta tai kylmää.

                            Article by: Johan Article applies to: all e32 and e34 models. Problem: The heater is on full ALL of the time. It can also happen that you have no heat at all. If you have no heat and unplugging the plug on top of the heater valve gives you a […]
                            E65 730dA '04 klick
                            F10 520dA '11 klick
                            E34 520iA '91 klick

                            Instagram


                            "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                            Comment

                            • Axum
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2004
                              • 4416
                              • Kuopio

                              #15
                              Originally posted by baijeri88 View Post
                              mistäs tämmöset venttiilit löytyy? ja mite voi tarkastaa?
                              huomasin muute äske ku kävin ajelee, että vänkärin puolen lämmönsäädin on hieman löysemmän tuntunen ku kuskin puolen eikä naksahda lopussa...
                              Tulipellistä, sulakerasian vierestä.
                              - E30 325i M52B28TU Cabriolet
                              - E39 528ia
                              - KUOPION PUTKIMIEHET -team
                              - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa -

                              Puretaan 520ia -97
                              https://www.btcf.fi/forum/showthread...72#post4199572

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎