Announcement

Collapse
No announcement yet.

e34 525 automaatista...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Guest's Avatar

    #31
    Mul on 12v takana automaattivaihteisilla, yhtään ei oo öljyjen takia hajonnu. En kyl ymmärrä miten se vois puhtaista öljyistä rikkoutua.

    Yks mikä aikanaan rikko automaattivaihteisia oli tää 90-luvun alun trendi tiivistää jollain v..n sikaliimalla tai silikoonilla kaikki välit. Tää tiivisteliimahan pehmeni sitten automaattiöljyyn ja irtoili pikku palasina ja tukki kaikki kanavat.

    Comment

    • Night-Wind
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2006
      • 1534
      • 02

      #32
      Taisit vastata tohon kysymykseesi jo

      Muistelisin just että uudet öljyt satunnaisissa tapauksissa pisti jotkut laatikon paskat liikkeelle ja noin tukki just jotain, täällähän on tekstiä tästä aivan pirusti..
      ex: BMW E38 735iA -97
      ex: MB W211 E200CDI -03
      ex: BMW E39 530d ///M-Sport -99
      ex: BMW E39 528iA -96
      ex: MB W126 300SE -89
      ex: BMW E34 525iAT -95
      ex: BMW E36 316iA -91

      Comment

      • Carl0s
        Bimmer Rookie
        • Mar 2007
        • 138
        • Espoo - Kivenlahti

        #33
        Originally posted by herrakani View Post
        Mulla on mustakilpinen 5hp18. En tiedä sen öljyjen kestoiästä, onko mallia iki vai piki, mutta laatikon sisäpuolellakin saattais olla vähän jäljellä, kun auto liikkuu vieläkin.

        Onko öljyn mittatikkua? Jos ei, miten saat ne öllet sinne vaihdettua. Itse palloilin autonalla jonkin aikaakin mutta mitään en löytännyt. pelkän tyhjennyspropun. Pakkohan siellä jossain on se täyttöaukko olla kun manuskassakin mainitaan että jos autoa hinataan, pitää lodjuun iskä 1l atf:ää lisää... :roll

        Comment

        • kuukankorpi
          Bimmer Fanatic
          • Feb 2004
          • 634

          #34
          Se öljy laitetaan siitä pohjasta olevasta reijästä prässillä tai jollain muulla vastaavalla,ei ole mitään reikää mistä öljyt vois vain kaataa sisään.

          Comment

          • Carl0s
            Bimmer Rookie
            • Mar 2007
            • 138
            • Espoo - Kivenlahti

            #35
            Originally posted by kuukankorpi View Post
            Se öljy laitetaan siitä pohjasta olevasta reijästä prässillä tai jollain muulla vastaavalla,ei ole mitään reikää mistä öljyt vois vain kaataa sisään.

            Okei, ja millä vanhat ulos ? samasta reijästä vai ?

            Comment

            • tmth
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2004
              • 2194
              • Kangasala

              #36
              TÄÄLLÄ jotain ZF5HP18 laatikosta PDF:nä ZF:n omilta sivuilta.

              F10 & R55
              ex:
              E91 320i, R55 Mini Cooper Clubman, E39 523i, E61 520d, E39 525i touring, E46 320i, F10 520d, E91 320d, E39 M5, E60 520i, E46 330Ci, E39 525i, E36 325iA coupe, E36 320i Cabrio, E39 523i, E39 523iA, E36 318iS coupe M-Technic, E32 735i Kailine, E34 530i M-Technic touring, E34 540i, E30 316i, E30 325iA cabrio, E34 525tds touring, E34 535i M-Technic, E36 318iS coupe, E34 520iA, E30 318i, E30 316i, E30 316

              Comment

              • Guest's Avatar

                #37
                Vanhat öljyt saa poistettua ainakin sillä vanhalla "öljypohja_irti_ja_litra_kauluksesta_sisään" -menetelmällä.

                Comment

                • Carl0s
                  Bimmer Rookie
                  • Mar 2007
                  • 138
                  • Espoo - Kivenlahti

                  #38
                  Originally posted by tmth View Post
                  TÄÄLLÄ jotain ZF5HP18 laatikosta PDF:nä ZF:n omilta sivuilta.
                  Kiitosta, tuo selvensi aikalailla, mutta nyt tarvitaan viellä hieman rautalankaa, tai oikeammin ratakiskoa

                  Eli, näin itse ymmärsin, korjatkaa jos on jotain väärin? Laatikon öljypohjassa on vain yksi reikä, jonka sisäpuolella on "sormus"/koroke, joka estää öljyä valumasta pois kun tuon tulpan avaa? sama "sormus"/koroke toimii öljymääränmittarina, (ölleä on tarpeeksi kun sitä tulee reunojen yli pienellä läikyttämisellä), ja kun lootaan lisätään öljyä, puristetaan se vaikka jollain ruiskulla tuon saman reijän kautta lootaan, ja vanhat öljyt otetaan pois pudottamalla koko pohja irti?

                  Sitten, öljypohjassa pitäis olla ~3l öljyä, mutta koko lootassa ilmeisesti on enemmän ? Saako koko laatikon öljyä vaihdettua "kotikonstein"? ja mahdollisesti mitä haittaa on jos siellä on jotkut alkuperäiset BMW special öljyt, ja sinne survasee tavallista ATF:ää ?


                  Voi olla itsestäänselviä kysymyksiä jollekkin, tai tuntua hieman saman jankkaamiselta, mutta köyhänä opiskelijana ei ole varaa mennä periaatteella "kai tää näin toimii" ja tuhota koko lodjua

                  Comment

                  • Guest's Avatar

                    #39
                    Mä meinasin tehdä aamupalan jälkeen juurikin tuolla tapaa. Kerron vaikka tässä threadissa jos jotain menee vikaan. Öljyä tulee pois miten tulee, muistaakseni jossain tuli 3l ulos ja meni 6l sisään. Momentinmuunninta ei oikeen saa kotikonstein tyhjättyä, siellä on pari litraa. Jäähdytyskierron vois saada tyhjennettyä avaamalla paluupuolen liitos ja suihkuttamalla paineilmaa tms, jos uskaltaa ottaa riskin että putkea irroittaessa rivahtaa kierre tai muljahtaa mutteri.

                    Öljynä siis Dextron III ei atf. Itse ostin hyväksi todettua tarjoustalon (tm) Eurol -öljyä, joka on muistaakseni mobilin valmistetta.

                    Comment

                    • Guest's Avatar

                      #40
                      Hyi hitto. En ole ikinä, siis oikeasti ikinä nähnyt noin likaista vaihdelaatikkoa.

                      Vaihdan ens viikonloppuna uudestaan suodattimen kanssa. Nyt meni vähän ronski 3 litraa. Siihen pohjaproppuun kandee olla työkalu, 17mm kuusio, mä jouduin uhraamaan yhen joutilaan pyöränpultin. Jäi vähän vähille noi öljyt, tunkit kerkes vajota sen verran sitä pohjaproppua takoessa että täyttö ei menny ihan vaaterissa. Kandee siis ottaa se pohjaproppu löysälle kun se on vielä autossa kiinni. Täytin siitä propun reijästä nerokkaalla tarjoustalon öljynvaihtopumpulla.

                      Aseet:
                      * 5mm kuusiokoloavain
                      *17mm kuusiokoloavain
                      *10mm hylsy

                      Öljyä, rättejä, vati öljylle, öljynvaihtopumppu.

                      Comment

                      • kuukankorpi
                        Bimmer Fanatic
                        • Feb 2004
                        • 634

                        #41
                        Täyttövaiheessa pitäis pitää sit autoa käynnissä,ja kuitenkin öljyt ei sais lämmetä yli 60 asteiseksi mut ei ne saa kylmiäkään olla.Vähän hankala selittää mut omaan saatiin menemään n.litran verran enemmän öljyä,ehkä jotain 3.8 litraa,joista viimeiset puoli litraa juurikin käyttämällä autoa.

                        Comment

                        • Guest's Avatar

                          #42
                          Joo, mäkin kelasin lisätä viel huomenna, kävin tos vähän ajelee niin luisti vielä.

                          Comment

                          • Guest's Avatar

                            #43
                            Lisäyksen jälkeen alko menee paremmin. Likasta tuntu olevan öljy vieläkin. Ajattelin vaihtaa uudestaan ens viikonloppuna, niin on sitten enemmän tuoretta öljyä kierrossa.

                            Comment

                            • Carl0s
                              Bimmer Rookie
                              • Mar 2007
                              • 138
                              • Espoo - Kivenlahti

                              #44
                              Originally posted by herrakani View Post
                              Lisäyksen jälkeen alko menee paremmin. Likasta tuntu olevan öljy vieläkin. Ajattelin vaihtaa uudestaan ens viikonloppuna, niin on sitten enemmän tuoretta öljyä kierrossa.
                              Eli, auto ylös, öljypohja irti -> vanhat öljyt pois. Öljypohja takasin kiinni, proppu auki, työnnetään jollain ruiskulla/prässillä öljyä sisään kunnes alkaa tulvimaan takaisin. Proppu kiinni. Kone käyntiin, käydään kaikki vaihteet pariinkertaan läpi, auto P:lle, proppu auki, ja taas täyteen?

                              Ja mitä ölleä sinne nyt pitää tunkea? tällä jotkut puhuu jostain Dextron III öllestä, ja manuaalissa taas sanotaan että ATF ("jos auto pitää hinata, pitää laatikkoon lisätä 1l ATF öljyä, tai irroittaa nivelakseli")

                              Comment

                              • Guest's Avatar

                                #45
                                Tos pdf:ssä sanottiin et Dextron III käy, laitoin sitä. Mulla oli muuten öljypohjan etureunassa 5mm kuusiokolo proppu mistä valutin öljyt pois.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎