Tämähän kuulostaa oikein mielenkiintoiselta Samaa hommaa tässä hiukan suunnitellut, joku 300hv olisi hyvä tavoite, ja hyvää harjoitusta kun ei ennen turboihin ole koskenut.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
bmw e34 535 ahtaminen
Collapse
X
-
tämähän selkisi
kyllä se puhallin nyt sit kuitenkii tulloo sinne pellin alle... eli hakusessa ois pakosarja, yms ahdin kamaa jos joltain löytyy? ahtoputket, väliläähäri, periaatteessa löytyy jo... miten ootte tehny ahtimen öljyvoitelun, eli mistä ottanu ja minne ahtimelta laittanu??? käyttö paineeksi tulee 0.4-0.6 bar, tehot nährää sitten että kui tulee, pitää ekana löytää pakosarja ja muut kilkkeet valmiiksi... millä palikoilla sen nyt sit varmasti sais säätöihin? ajttelin laittaa ne m5 suuttimet ja ahtojen mukaan säätyvän bensapaineen säätimen, riittääkö? mites sytkien säätö kun eikö niitäkin pitäisi saaha oliko se nyt aikaistettua ahtojen noustessa vai toisin päi? vai onko nii tarkkaa noilla paineilla??? ja kannen tiivisteeksi tilaan sit jossain vaihees us:ltä metallisen... mitäs muuta täs rakentamises nyt sit ois hyvä huomioida??? (kone on aika tosi hyväs kunnos) KIITOS ASIALLISESTA KESKUSTELUSTA KAIKILLE!!!!!! en olis nimittäin uskonu että löytyy näin hyvää tekstiä, kun yleensä tulee vastaukseksi että s¤%t&nan hulikaani, k%s&pää yms! KIITOS!!!
Comment
-
-
Originally posted by turobomber View Postkyllä se puhallin nyt sit kuitenkii tulloo sinne pellin alle... eli hakusessa ois pakosarja, yms ahdin kamaa jos joltain löytyy? ahtoputket, väliläähäri, periaatteessa löytyy jo... miten ootte tehny ahtimen öljyvoitelun, eli mistä ottanu ja minne ahtimelta laittanu??? käyttö paineeksi tulee 0.4-0.6 bar, tehot nährää sitten että kui tulee, pitää ekana löytää pakosarja ja muut kilkkeet valmiiksi... millä palikoilla sen nyt sit varmasti sais säätöihin? ajttelin laittaa ne m5 suuttimet ja ahtojen mukaan säätyvän bensapaineen säätimen, riittääkö? mites sytkien säätö kun eikö niitäkin pitäisi saaha oliko se nyt aikaistettua ahtojen noustessa vai toisin päi? vai onko nii tarkkaa noilla paineilla??? ja kannen tiivisteeksi tilaan sit jossain vaihees us:ltä metallisen... mitäs muuta täs rakentamises nyt sit ois hyvä huomioida??? (kone on aika tosi hyväs kunnos) KIITOS ASIALLISESTA KESKUSTELUSTA KAIKILLE!!!!!! en olis nimittäin uskonu että löytyy näin hyvää tekstiä, kun yleensä tulee vastaukseksi että s¤%t&nan hulikaani, k%s&pää yms! KIITOS!!!
Sytytystä tarvitsee muokata myöhäisemmälle ahdoilla, tähän tarkoitukseen esim. SMT6 on hyvä vaihtoehto, ja onhan noita vastaavia muitakin. SMT6:lla hintaa n. 350-400e, ja sen avulla voi siis läppärillä säätää bensa -ja sytkäkarttoja.
Suosittelen kyllä ehdottomasti jotain piggybackia tai kokonaan säädettävää ruiskua, (esim. Megasquirt T-S-I ruutta ~150 euroa, jos haluat suorasytkän niin hiukan enemmän) sillä voin vakuuttaa ettet halua koneesi nakuttavan/käyvän laihalla...
Kyllähän tietty joku penkissä säädetty lastukin toimii, mutta tulee huomioida, että se on sitten säädetty jollekin tietylle ahtopaineelle, eivätkä muut osa-alueet ole enää kohdallaan jos jossain vaiheessa haluatkin vaikka nostaa paineita.
Tässä nyt jonkinlainen karkea osalista:
-Ahdin (+hukkaportti, jos ahdin on portiton)
-Pakosarja (voit myös käyttää välilaippoja,jotka käyvät alkuperäiseen pakosarjaan, on saatavana varmaan ainakin esim. Proturbo ym.)
-Välijäähdytin (katso sille hyvä paikka keulasta, ja tee tukevat kiinniikkeet!)
-Moottorinohjaus/piggyback
-Suuttimet
-Säädettävä bensapaineensäädin
-Downpipe (3" on ihan hyvä koko)
-Laajakaistalamba (näkee vähän mitä siellä moottorissa tapahtuu,miksei tietysti kapeakaistalambdaakin voi käyttää, on vaan tosi epätarkka...)
-Sitten tietysti erinäinen määrä putkea,anturia,klemmaria,joitain laippoja pitää tod.näk. teettää,ahtomittarikin on ihan kiva,ja kaikenlaista muuta jota ei tule edes ajatelleeksi kun laskee budjettia...vehkeet levällään...
Comment
-
-
Originally posted by turobomber View Postmiten ootte tehny ahtimen öljyvoitelun, eli mistä ottanu ja minne ahtimelta laittanu??? käyttö paineeksi tulee 0.4-0.6 bar, tehot nährää sitten että kui tulee, pitää ekana löytää pakosarja ja muut kilkkeet valmiiksi... millä palikoilla sen nyt sit varmasti sais säätöihin? ajttelin laittaa ne m5 suuttimet ja ahtojen mukaan säätyvän bensapaineen säätimen, riittääkö? mites sytkien säätö kun eikö niitäkin pitäisi saaha oliko se nyt aikaistettua ahtojen noustessa vai toisin päi? vai onko nii tarkkaa noilla paineilla??? ja kannen tiivisteeksi tilaan sit jossain vaihees us:ltä metallisen...
Comment
-
-
Ei onnistu vakiojarruilla, vaan on vastattava 540 mallia. Käytännössä eteen pitää vaihtaa 6mm paksummat ja taakse 10mm paksummat jarrulevyt. Voimansiirrossa/kallistuksenvakaajissakin on eroja, mutta se on varmaankin katsastusmiehestä kiinni että vaaditaanko niiden muutosta. Pakosarjan tekijöitä ei taida hirveästi olla, joten omaankin jouduin tekemään itse...
Comment
-
-
Originally posted by advance View PostOnko niitä missään firmoja jotka tekee noihin valmiita pakosarjoja tai onko ketään yksityisiä tekijöitä tiedossa, ostoilmoitus on vaan ei yhteydenottoja. Onko muutoskatsastuksessa mitään ongelmia eikö pitäisi onnistua suoraan vakio jarruilla jne, vai pitääkö panna vastaamaan m5/540i:tä.vehkeet levällään...
Comment
-
-
ööö
oon täs vähän laskeskellu ja soitellu eri pajoille niin ei tuo kyl rahallisesti kannata tuo ahtaminen tos moottoris... vaparina kun teéttää kannen+ laitattaa nokan, nokkapyörän(säädettävän), putkisto+pakosarja. filsu ja lastu(ohjelmoitava) =n.270hv/340-350nm ja hinta jää halvemmaksi kuin ahtamis projekti... vaihdoi pelkän filtterin kunnolliseen kartio filsuun jossa otto myös päästä ja lämpö suojaus niin huomas selkeen eron uuteen perus paneli filsuun verrattuna 3500rmp jälkeen, ennen noita jenkoja ei mitään muutosta... jos ei nuo 260-270 hv riitä niin sitten saa olla riittämättä...
Comment
-
-
Originally posted by turobomber View Postoon täs vähän laskeskellu ja soitellu eri pajoille niin ei tuo kyl rahallisesti kannata tuo ahtaminen tos moottoris... vaparina kun teéttää kannen+ laitattaa nokan, nokkapyörän(säädettävän), putkisto+pakosarja. filsu ja lastu(ohjelmoitava) =n.270hv/340-350nm ja hinta jää halvemmaksi kuin ahtamis projekti... vaihdoi pelkän filtterin kunnolliseen kartio filsuun jossa otto myös päästä ja lämpö suojaus niin huomas selkeen eron uuteen perus paneli filsuun verrattuna 3500rmp jälkeen, ennen noita jenkoja ei mitään muutosta... jos ei nuo 260-270 hv riitä niin sitten saa olla riittämättä...vehkeet levällään...
Comment
-
-
no
jos lähdetään lskemaan noin hintoja: ahdettuna vakio alakerralla n.300hv: ahdin = n 750e. väläri = n 300e. ahtoputket n 150e. pakosarja n 400e. säätämiseen ym osiin 500e???. jarrut n 300e????. ja tähä tulee sitten vielä tietysti filtteri ja putkisto jotka on saamaa hintaa kuin vaparin virittämisessä... tästä ei ylemmäs tehoissa passaa mennä vakioalakerralla... = n 2400egee
vaparina 270hv tavoite: nokka + jouset yms n 450e. kansityöt 600e. pakosarja n 400e. säätäminen n 150e. ja filsu + putkisto samaa hinta luokkaa kuin ahdetussa. =n 1600egee
ahto hommassa kaikki investoinnit lisäksi tehtävä oikeastaan kerralla ja vaparissahan voi ensin laittaa hengityksen(putkisto, p.sarja, filsu) kuntoon, ei seisotusta... ja kannen ja nokan ( n 2 pv) ja säätämään...
mutta jokainen tavallaan.. minä näin...
Comment
-
-
niin no
voipihan se olla että kestääkin... en ossoo sanova. mutta sen tiedän että ahdin voima on kyllä ihan toisenlaista kuin vaparin voima, ahdetussa autossa puuttuu sellainen repivä tunne menosta mutta tääkin on vaan minun mielipide, ja totta kai jos tarpeeksi ahtaa (+350hv) niin alkaahan se repiä ihan toisella tavalla kuin n 270hv vapari... mutta katotaan nyt että mitä tulee tehoja noilla muutoksilla ja spekuloidaan sitten lisää??? imusarjahan tossa on aika huono vakiona mutta katellaan... nyt on autossa vasta filsu ja ensiviikolla putkiston teko (2x2" läpihengittävillä) ja pakosarjan etsintä ja lastun kysely... eli kaikki nuo tulee heti kun löytyy... penkki on noin 30 km päässä eli siellä käyn mittauttamassa hepat ennen kansitöitä... nokka ja kansityöt sitten kun taas lompakko niin sallii (1-2kuukautta)???
Comment
-
-
Minkälaista ahdinta suosittelisitte tuommoseen moottoriin niin tietää alkaa katselemaan, uutena ajattelin ostaa ja semmosen, että piisaa nyt ja sitten tulevaisuudessakin jotenkin ja nokan ja keinut ajattelin myös katsoa ja tarvittaessa uusia niin onko turbokäyttössä viisainta käyttää vakionokkaa vai löytyykö joltain valmistajalta siihen käyttöön parempia.Last edited by advance; 20-05-2007, 12:36.
Comment
-
-
Originally posted by advance View PostMinkälaista ahdinta suosittelisitte tuommoseen moottoriin niin tietää alkaa katselemaan, uutena ajattelin ostaa ja semmosen, että piisaa nyt ja sitten tulevaisuudessakin jotenkin ja nokan ja keinut ajattelin myös katsoa ja tarvittaessa uusia niin onko turbokäyttössä viisainta käyttää vakionokkaa vai löytyykö joltain valmistajalta siihen käyttöön parempia.
Comment
-
-
Originally posted by turobomber View Postvaparina 270hv tavoite: nokka + jouset yms n 450e. kansityöt 600e. pakosarja n 400e. säätäminen n 150e. ja filsu + putkisto samaa hinta luokkaa kuin ahdetussa. =n 1600egee
ahto hommassa kaikki investoinnit lisäksi tehtävä oikeastaan kerralla ja vaparissahan voi ensin laittaa hengityksen(putkisto, p.sarja, filsu) kuntoon, ei seisotusta... ja kannen ja nokan ( n 2 pv) ja säätämään...
mutta jokainen tavallaan.. minä näin...
Eräällä forumilaisellahan on mun entinen 535i mihin mun aikana tehtiin kansi, dbilas nokka ja HARTGE:n koko putkisto. Oli se jopa Karalallakin säädettävänä imuvuotoisena (vajaa 240hv) joten eipä siitä säädöstä mitään hyötyä ollut.
Olen odotellut että uusi omistaja kävisi sen säädättämässä niin tietäisi miten viritys onnistui.Last edited by Rockwell; 23-05-2007, 16:28.BMW F31 330d M-Sport -13
ex. BMW F21 116i -13
ex. BMW 540i(g) Touring -01
ex. ALPINA B10 Bi-Turbo -92 #430
ex. BMW 316g -99
ex. BMW M5 Touring -92
ex. BMW 535i -91
ex. BMW M5 -91
ex. BMW 325i Touring -90
Comment
-
Comment