Announcement

Collapse
No announcement yet.

bmw e34 535 ahtaminen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Rikke
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2005
    • 579
    • Paimio

    #16
    Tämähän kuulostaa oikein mielenkiintoiselta Samaa hommaa tässä hiukan suunnitellut, joku 300hv olisi hyvä tavoite, ja hyvää harjoitusta kun ei ennen turboihin ole koskenut.

    Nyk. E46 320i '99 -Teini-iän uudelleenelämislaite-
    Nyk. VW Golf '00
    Nyk. VW Golf '95
    Historiaa:x17 BMW +Muuta

    Comment

    • turobomber
      Bimmer Rookie
      • May 2007
      • 33

      #17
      tämähän selkisi

      kyllä se puhallin nyt sit kuitenkii tulloo sinne pellin alle... eli hakusessa ois pakosarja, yms ahdin kamaa jos joltain löytyy? ahtoputket, väliläähäri, periaatteessa löytyy jo... miten ootte tehny ahtimen öljyvoitelun, eli mistä ottanu ja minne ahtimelta laittanu??? käyttö paineeksi tulee 0.4-0.6 bar, tehot nährää sitten että kui tulee, pitää ekana löytää pakosarja ja muut kilkkeet valmiiksi... millä palikoilla sen nyt sit varmasti sais säätöihin? ajttelin laittaa ne m5 suuttimet ja ahtojen mukaan säätyvän bensapaineen säätimen, riittääkö? mites sytkien säätö kun eikö niitäkin pitäisi saaha oliko se nyt aikaistettua ahtojen noustessa vai toisin päi? vai onko nii tarkkaa noilla paineilla??? ja kannen tiivisteeksi tilaan sit jossain vaihees us:ltä metallisen... mitäs muuta täs rakentamises nyt sit ois hyvä huomioida??? (kone on aika tosi hyväs kunnos) KIITOS ASIALLISESTA KESKUSTELUSTA KAIKILLE!!!!!! en olis nimittäin uskonu että löytyy näin hyvää tekstiä, kun yleensä tulee vastaukseksi että s¤%t&nan hulikaani, k%s&pää yms! KIITOS!!!

      Comment

      • anttti
        Bimmer Fanatic
        • Jun 2003
        • 655
        • Hellzzzinki by nite

        #18
        Originally posted by turobomber View Post
        kyllä se puhallin nyt sit kuitenkii tulloo sinne pellin alle... eli hakusessa ois pakosarja, yms ahdin kamaa jos joltain löytyy? ahtoputket, väliläähäri, periaatteessa löytyy jo... miten ootte tehny ahtimen öljyvoitelun, eli mistä ottanu ja minne ahtimelta laittanu??? käyttö paineeksi tulee 0.4-0.6 bar, tehot nährää sitten että kui tulee, pitää ekana löytää pakosarja ja muut kilkkeet valmiiksi... millä palikoilla sen nyt sit varmasti sais säätöihin? ajttelin laittaa ne m5 suuttimet ja ahtojen mukaan säätyvän bensapaineen säätimen, riittääkö? mites sytkien säätö kun eikö niitäkin pitäisi saaha oliko se nyt aikaistettua ahtojen noustessa vai toisin päi? vai onko nii tarkkaa noilla paineilla??? ja kannen tiivisteeksi tilaan sit jossain vaihees us:ltä metallisen... mitäs muuta täs rakentamises nyt sit ois hyvä huomioida??? (kone on aika tosi hyväs kunnos) KIITOS ASIALLISESTA KESKUSTELUSTA KAIKILLE!!!!!! en olis nimittäin uskonu että löytyy näin hyvää tekstiä, kun yleensä tulee vastaukseksi että s¤%t&nan hulikaani, k%s&pää yms! KIITOS!!!
        M5 suuttimet ja ahtojen mukaan säätyvä bensapaineensäädin ovat ok. Suutimet on ihan bolt-on setti.
        Sytytystä tarvitsee muokata myöhäisemmälle ahdoilla, tähän tarkoitukseen esim. SMT6 on hyvä vaihtoehto, ja onhan noita vastaavia muitakin. SMT6:lla hintaa n. 350-400e, ja sen avulla voi siis läppärillä säätää bensa -ja sytkäkarttoja.

        Suosittelen kyllä ehdottomasti jotain piggybackia tai kokonaan säädettävää ruiskua, (esim. Megasquirt T-S-I ruutta ~150 euroa, jos haluat suorasytkän niin hiukan enemmän) sillä voin vakuuttaa ettet halua koneesi nakuttavan/käyvän laihalla...

        Kyllähän tietty joku penkissä säädetty lastukin toimii, mutta tulee huomioida, että se on sitten säädetty jollekin tietylle ahtopaineelle, eivätkä muut osa-alueet ole enää kohdallaan jos jossain vaiheessa haluatkin vaikka nostaa paineita.

        Tässä nyt jonkinlainen karkea osalista:

        -Ahdin (+hukkaportti, jos ahdin on portiton)
        -Pakosarja (voit myös käyttää välilaippoja,jotka käyvät alkuperäiseen pakosarjaan, on saatavana varmaan ainakin esim. Proturbo ym.)
        -Välijäähdytin (katso sille hyvä paikka keulasta, ja tee tukevat kiinniikkeet!)
        -Moottorinohjaus/piggyback
        -Suuttimet
        -Säädettävä bensapaineensäädin
        -Downpipe (3" on ihan hyvä koko)
        -Laajakaistalamba (näkee vähän mitä siellä moottorissa tapahtuu,miksei tietysti kapeakaistalambdaakin voi käyttää, on vaan tosi epätarkka...)
        -Sitten tietysti erinäinen määrä putkea,anturia,klemmaria,joitain laippoja pitää tod.näk. teettää,ahtomittarikin on ihan kiva,ja kaikenlaista muuta jota ei tule edes ajatelleeksi kun laskee budjettia...
        vehkeet levällään...

        Comment

        • MakeK
          Bimmer Rookie
          • Sep 2005
          • 65
          • Itä-Suomi

          #19
          Originally posted by turobomber View Post
          miten ootte tehny ahtimen öljyvoitelun, eli mistä ottanu ja minne ahtimelta laittanu??? käyttö paineeksi tulee 0.4-0.6 bar, tehot nährää sitten että kui tulee, pitää ekana löytää pakosarja ja muut kilkkeet valmiiksi... millä palikoilla sen nyt sit varmasti sais säätöihin? ajttelin laittaa ne m5 suuttimet ja ahtojen mukaan säätyvän bensapaineen säätimen, riittääkö? mites sytkien säätö kun eikö niitäkin pitäisi saaha oliko se nyt aikaistettua ahtojen noustessa vai toisin päi? vai onko nii tarkkaa noilla paineilla??? ja kannen tiivisteeksi tilaan sit jossain vaihees us:ltä metallisen...
          Ahtimelle saat öljyn näppärästi öljynpaineanturilta haarottamalla(joutuu rakentelemaan t-kappaleen) ja paluu kannattaa tehdä öljypohjan kylkeen(hitsaat alumiiniputken tms.). Muuta ihmeellistä tuolle koneelle ei tarvitse oikeastaan tehdä. Ja melkeinpä suosittelen jättämään vakio kannentiivisteen, koska monella on ollut ongelmia metallisen kannentiivisteen kanssa. Itsellänikin rupesi viime viikonloppuna tekemään painetta jäähdytysjärjestelmään, joten nyt meinasinkin vaihtaa vakion takaisin... Säätöihinhän sitä et kunnolla saa ilman säädettävää moottorinohjausta, joten kannattanee vakavasti harkita megan asentamista.

          Comment

          • advance
            Bimmer Enthusiast
            • May 2004
            • 1689

            #20
            Onko niitä missään firmoja jotka tekee noihin valmiita pakosarjoja tai onko ketään yksityisiä tekijöitä tiedossa, ostoilmoitus on vaan ei yhteydenottoja. Onko muutoskatsastuksessa mitään ongelmia eikö pitäisi onnistua suoraan vakio jarruilla jne, vai pitääkö panna vastaamaan m5/540i:tä.

            Comment

            • MakeK
              Bimmer Rookie
              • Sep 2005
              • 65
              • Itä-Suomi

              #21
              Ei onnistu vakiojarruilla, vaan on vastattava 540 mallia. Käytännössä eteen pitää vaihtaa 6mm paksummat ja taakse 10mm paksummat jarrulevyt. Voimansiirrossa/kallistuksenvakaajissakin on eroja, mutta se on varmaankin katsastusmiehestä kiinni että vaaditaanko niiden muutosta. Pakosarjan tekijöitä ei taida hirveästi olla, joten omaankin jouduin tekemään itse...

              Comment

              • anttti
                Bimmer Fanatic
                • Jun 2003
                • 655
                • Hellzzzinki by nite

                #22
                Originally posted by advance View Post
                Onko niitä missään firmoja jotka tekee noihin valmiita pakosarjoja tai onko ketään yksityisiä tekijöitä tiedossa, ostoilmoitus on vaan ei yhteydenottoja. Onko muutoskatsastuksessa mitään ongelmia eikö pitäisi onnistua suoraan vakio jarruilla jne, vai pitääkö panna vastaamaan m5/540i:tä.
                Pakosarjoja kannattaa kysyä turbopajoilta, saattaa löytyä valmiinakin. Esim. Pro Turbo, Professinonal Motor ym...
                vehkeet levällään...

                Comment

                • turobomber
                  Bimmer Rookie
                  • May 2007
                  • 33

                  #23
                  ööö

                  oon täs vähän laskeskellu ja soitellu eri pajoille niin ei tuo kyl rahallisesti kannata tuo ahtaminen tos moottoris... vaparina kun teéttää kannen+ laitattaa nokan, nokkapyörän(säädettävän), putkisto+pakosarja. filsu ja lastu(ohjelmoitava) =n.270hv/340-350nm ja hinta jää halvemmaksi kuin ahtamis projekti... vaihdoi pelkän filtterin kunnolliseen kartio filsuun jossa otto myös päästä ja lämpö suojaus niin huomas selkeen eron uuteen perus paneli filsuun verrattuna 3500rmp jälkeen, ennen noita jenkoja ei mitään muutosta... jos ei nuo 260-270 hv riitä niin sitten saa olla riittämättä...

                  Comment

                  • anttti
                    Bimmer Fanatic
                    • Jun 2003
                    • 655
                    • Hellzzzinki by nite

                    #24
                    Originally posted by turobomber View Post
                    oon täs vähän laskeskellu ja soitellu eri pajoille niin ei tuo kyl rahallisesti kannata tuo ahtaminen tos moottoris... vaparina kun teéttää kannen+ laitattaa nokan, nokkapyörän(säädettävän), putkisto+pakosarja. filsu ja lastu(ohjelmoitava) =n.270hv/340-350nm ja hinta jää halvemmaksi kuin ahtamis projekti... vaihdoi pelkän filtterin kunnolliseen kartio filsuun jossa otto myös päästä ja lämpö suojaus niin huomas selkeen eron uuteen perus paneli filsuun verrattuna 3500rmp jälkeen, ennen noita jenkoja ei mitään muutosta... jos ei nuo 260-270 hv riitä niin sitten saa olla riittämättä...
                    Paljonko sitten sait summaksi (noin) noille vaparimodeille? Kansitöihin voit esim. varata helposti ~1000e, nokkaan ~400e, peltisarjaan+putkistoon menee iisisti siihenkin tonni, jos kaupasta haet. Ohjelmoitu boksi ei ihan ilmainen ole sekään...Eli kyllä sitä rahaa uppoaa tuohonkin, ja vaparissa on aina (yleensä) kalliimpia hevosia kuin ahdetussa (vrt. samalla tai hiukan isommalla budjetilla ~100hv enemmän ahdettuna..). Lisäksi perse tottuu tehoihin vaarallisen nopeasti, ahdetussa tehonlisäys on aina helpompaa, kuin jo viritetyssä vaparissa. Tämä siis vain minun näkökanta asiaan..
                    vehkeet levällään...

                    Comment

                    • turobomber
                      Bimmer Rookie
                      • May 2007
                      • 33

                      #25
                      no

                      jos lähdetään lskemaan noin hintoja: ahdettuna vakio alakerralla n.300hv: ahdin = n 750e. väläri = n 300e. ahtoputket n 150e. pakosarja n 400e. säätämiseen ym osiin 500e???. jarrut n 300e????. ja tähä tulee sitten vielä tietysti filtteri ja putkisto jotka on saamaa hintaa kuin vaparin virittämisessä... tästä ei ylemmäs tehoissa passaa mennä vakioalakerralla... = n 2400egee

                      vaparina 270hv tavoite: nokka + jouset yms n 450e. kansityöt 600e. pakosarja n 400e. säätäminen n 150e. ja filsu + putkisto samaa hinta luokkaa kuin ahdetussa. =n 1600egee

                      ahto hommassa kaikki investoinnit lisäksi tehtävä oikeastaan kerralla ja vaparissahan voi ensin laittaa hengityksen(putkisto, p.sarja, filsu) kuntoon, ei seisotusta... ja kannen ja nokan ( n 2 pv) ja säätämään...

                      mutta jokainen tavallaan.. minä näin...

                      Comment

                      • nos
                        Bimmer Fanatic
                        • Apr 2003
                        • 627
                        • Kokkola

                        #26
                        No kyllähän tuo vakioalakerta nyt kestää aivan taatusti käytössä enemmän kuin 300hp jos vaan muuten kaikki kunnossa.

                        Comment

                        • turobomber
                          Bimmer Rookie
                          • May 2007
                          • 33

                          #27
                          niin no

                          voipihan se olla että kestääkin... en ossoo sanova. mutta sen tiedän että ahdin voima on kyllä ihan toisenlaista kuin vaparin voima, ahdetussa autossa puuttuu sellainen repivä tunne menosta mutta tääkin on vaan minun mielipide, ja totta kai jos tarpeeksi ahtaa (+350hv) niin alkaahan se repiä ihan toisella tavalla kuin n 270hv vapari... mutta katotaan nyt että mitä tulee tehoja noilla muutoksilla ja spekuloidaan sitten lisää??? imusarjahan tossa on aika huono vakiona mutta katellaan... nyt on autossa vasta filsu ja ensiviikolla putkiston teko (2x2" läpihengittävillä) ja pakosarjan etsintä ja lastun kysely... eli kaikki nuo tulee heti kun löytyy... penkki on noin 30 km päässä eli siellä käyn mittauttamassa hepat ennen kansitöitä... nokka ja kansityöt sitten kun taas lompakko niin sallii (1-2kuukautta)???

                          Comment

                          • advance
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2004
                            • 1689

                            #28
                            Minkälaista ahdinta suosittelisitte tuommoseen moottoriin niin tietää alkaa katselemaan, uutena ajattelin ostaa ja semmosen, että piisaa nyt ja sitten tulevaisuudessakin jotenkin ja nokan ja keinut ajattelin myös katsoa ja tarvittaessa uusia niin onko turbokäyttössä viisainta käyttää vakionokkaa vai löytyykö joltain valmistajalta siihen käyttöön parempia.
                            Last edited by advance; 20-05-2007, 12:36.

                            Comment

                            • MakeK
                              Bimmer Rookie
                              • Sep 2005
                              • 65
                              • Itä-Suomi

                              #29
                              Originally posted by advance View Post
                              Minkälaista ahdinta suosittelisitte tuommoseen moottoriin niin tietää alkaa katselemaan, uutena ajattelin ostaa ja semmosen, että piisaa nyt ja sitten tulevaisuudessakin jotenkin ja nokan ja keinut ajattelin myös katsoa ja tarvittaessa uusia niin onko turbokäyttössä viisainta käyttää vakionokkaa vai löytyykö joltain valmistajalta siihen käyttöön parempia.
                              Kyllähän sinne hybridiahdin kannattaa varmasti laittaa. Esimerkiksi Pro Turbo(varmasti muutkin) tietää suoraan minkälaisella pakopesällä/kompuralla se pelaa. Omassa on Holsetin nro. 16 pakopesä ja jostain isommasta HX-sarjan ahtimesta kompura ja herää jo melko alhaalta eikä tunnu puutuvan yläälläkään. Vakionokka toimii hyvin ahdetussa ja on lisäksi mielestäni mukavampi ajaa kuin virinokalla(ei niin ylävireinen).

                              Comment

                              • Rockwell
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jun 2003
                                • 1713
                                • Helsinki

                                #30
                                Originally posted by turobomber View Post
                                vaparina 270hv tavoite: nokka + jouset yms n 450e. kansityöt 600e. pakosarja n 400e. säätäminen n 150e. ja filsu + putkisto samaa hinta luokkaa kuin ahdetussa. =n 1600egee

                                ahto hommassa kaikki investoinnit lisäksi tehtävä oikeastaan kerralla ja vaparissahan voi ensin laittaa hengityksen(putkisto, p.sarja, filsu) kuntoon, ei seisotusta... ja kannen ja nokan ( n 2 pv) ja säätämään...

                                mutta jokainen tavallaan.. minä näin...
                                Vähän skeptisesti suhtaudun tohon 270hv tavoitteeseen. Realistinen tavoite olisi varmaan siellä 250hv hujakoilla. Vastaavia koneitahan on ollut esim AC Schnitzerillä, HARTGE:lla ja ALPINA:lla.

                                Eräällä forumilaisellahan on mun entinen 535i mihin mun aikana tehtiin kansi, dbilas nokka ja HARTGE:n koko putkisto. Oli se jopa Karalallakin säädettävänä imuvuotoisena (vajaa 240hv) joten eipä siitä säädöstä mitään hyötyä ollut.
                                Olen odotellut että uusi omistaja kävisi sen säädättämässä niin tietäisi miten viritys onnistui.
                                Last edited by Rockwell; 23-05-2007, 16:28.
                                BMW F31 330d M-Sport -13
                                ex. BMW F21 116i -13
                                ex. BMW 540i(g) Touring -01
                                ex. ALPINA B10 Bi-Turbo -92 #430
                                ex. BMW 316g -99
                                ex. BMW M5 Touring -92
                                ex. BMW 535i -91
                                ex. BMW M5 -91
                                ex. BMW 325i Touring -90

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎