Mistä jarruosat E39:siin? Entä E34?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kilpuri
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2004
    • 831
    • Tampere

    #31
    Originally posted by E39-530A View Post
    1) Sitten pari käytännön ohjetta olisi tumpelo vailla. Oletteko laittaneet sitä kitinänestoainetta palojen taakse ja mistä hommasitte?
    2) Saako sen kulumissensorin piuhoineen nätisti irti ja ehjänä paikalleen helpostikin?
    3) Miten olette ängänneet mäntiä sisemmäksi, kun uudet palat ja levyt ovat tietysti paksumpia? Minulla ei ole mitään erikoistyökaluja tuohon hommaan. Onnistuuko mäntää rikkomatta jollain peruskaluilla?
    Muutamia ajatuksia:

    1) Niitä on sellaisia erillisiä "kumilevyjä".
    2) Luultavasti saa hyvin, mutta jos on hälyyttänyt, niin se ei tule enää kuntoon. Uusisin suosista.
    3) Ehdottomasti paras konsti on käytää isoa liimapuristinta ja isoa hylsyä. Sujauttaa ison hylsyn mäntään ja sitten liimapuristimella painaa hylsystä männän sisään. Pakko saada ihan pohjaan jos kaikki uutta. Varo myös ettei jarrunestesäiliö tulvi, kun nestettä painetaan sisään. Tällä tapaa et vaurioita tiivistetä ruuvareillas / pihdeilläs. Lisäksi pääset kaikkein vähimmällä ähinällä, kun liimapuristin on kunnolla järee!
    Now: 525xd -09
    Ex: 330d -07
    Ex: 328i -96

    Comment

    • Cell
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2004
      • 7037
      • Uusikaupunki

      #32
      Originally posted by E39-530A View Post
      Tästähän tulee hyvä lista mitä kaikea pitää muistaa. Paljonko kannattaa viilata pois?
      No vaikkapa 45 asteen kulmaan se etureuna siten, että vaikka pala kuluu niin viistous säilyy.
      325i -08
      i3 REx -17
      M5 -98 Imolarot
      535i -90 N/A project (maatumassa)

      Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

      Comment

      • E39-530A
        BTCF Member
        • Feb 2007
        • 947
        • Espoo

        #33
        Originally posted by Cell View Post
        No vaikkapa 45 asteen kulmaan se etureuna siten, että vaikka pala kuluu niin viistous säilyy.

        Originally posted by Kilpuri View Post
        Muutamia ajatuksia:

        1) Niitä on sellaisia erillisiä "kumilevyjä".
        2) Luultavasti saa hyvin, mutta jos on hälyyttänyt, niin se ei tule enää kuntoon. Uusisin suosista.
        3) Ehdottomasti paras konsti on käytää isoa liimapuristinta ja isoa hylsyä. Sujauttaa ison hylsyn mäntään ja sitten liimapuristimella painaa hylsystä männän sisään. Pakko saada ihan pohjaan jos kaikki uutta. Varo myös ettei jarrunestesäiliö tulvi, kun nestettä painetaan sisään. Tällä tapaa et vaurioita tiivistetä ruuvareillas / pihdeilläs. Lisäksi pääset kaikkein vähimmällä ähinällä, kun liimapuristin on kunnolla järee!
        Kiitokset näistäkin. Kyllä nyt on sitten asentajassa synnynnäistä vikaa, jos ei näillä onnistu.
        E92 335iA -08

        ---
        ex E34 540iA -93
        ex E90 325iA -05
        ex E39 530iA -00
        ex Toyota Avensis
        ex 4x Toyota Corolla (-83 -> -03)

        Comment

        • Clavurion
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2005
          • 9159
          • Oulu

          #34
          Männän painamiseen olen itsekin käyttänyt liimapuristinta, välissä vanerin pala. Sitä mäntää kannattaa samalla herkistellä pumppaamalla ulos ja puristamalla takaisin sisään muutaman kerran. Samalla suojakumin välistä saa moskat paremmin putsattua. Varo kuitenkin, ettet pullauta mäntää kokonaan ulos tai riko tiivistettä millään terävällä.

          Ennen purkamista voit tutkiskella, mitkä osat jarrupaloista nojaavat satulan tukeen. Samat kohdat puhdistetaan mahdollisimman tarkoin sileiksi ja pintaan hieman alumiini- tai kuparitahnaa (samoin männän sekä satulan ja palan väliin). Puhdistus onnistuu helpommin, jos tuki on irrotettu navasta, kuten levyn vaihdossa joka tapauksessa. Tuen kiinnitys edessä 18 mm ja takana 16 mm, parillisia ei kuitenkaan joka pakista löydy.

          Satulan kiinnitys/liuku 7 mm kuusiokoko, varaa hylsy valmiiksi. Liut saa helposti putsattua laittamalla porakoneeseen saman kuusiokolohylsyn ja pyörittämällä karhunkieltä vasten. Liun kumit voi irrottaa vetämällä takapuolelle, kun samalla esim. ruuvarilla kampeaa etupuolelta sen pienen pykälän (irrotus ei välttämätöntä). Kumit voi putsata esim. silikonisprayllä. Puhdista tarkoin rätillä kumin urat sisäpuolella. Liukujen ja kumien väliin ohut kerros jarrukumirasvaa (samaa käytetään satulan kasaamisessa tiivisteiden vaihdon yhteydessä). Mitään jankimpaa rasvaa tuossa välissä ei saa käyttää.

          Jos levyt vaihtaa, kannattaa henkisesti varautua, että levyn kiinnitysruuvin kanta pyörähtää ruostumisen takia sileäksi, vastakierretappi ja uusi ruuvi. Takana tietysti samoilla tulilla seisontajarrun osien puhdistus ja rasvaus sekä käsijarrun säätö. Näistä löytyy aikaisempaa tarinaa.
          E39 530dA -02 M-Sport
          E53 X5 3.0dA -06 Sport
          * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
          Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

          Comment

          • E39-530A
            BTCF Member
            • Feb 2007
            • 947
            • Espoo

            #35
            Originally posted by Clavurion View Post
            Jos levyt vaihtaa, kannattaa henkisesti varautua, että levyn kiinnitysruuvin kanta pyörähtää ruostumisen takia sileäksi, vastakierretappi ja uusi ruuvi. Takana tietysti samoilla tulilla seisontajarrun osien puhdistus ja rasvaus sekä käsijarrun säätö. Näistä löytyy aikaisempaa tarinaa.
            Onko tuo joku yleismallinen (kuusiokolo)ruuvi vai onko syytä suunnata merkkihuoltoon ostoksille?
            E92 335iA -08

            ---
            ex E34 540iA -93
            ex E90 325iA -05
            ex E39 530iA -00
            ex Toyota Avensis
            ex 4x Toyota Corolla (-83 -> -03)

            Comment

            • Ansseli
              Bimmer Rookie
              • Oct 2007
              • 145
              • Tampere/Mikkeli

              #36
              Edellisessä autossa (Lue Mersussa) oli takana jotkut edellisen omistajan laittamat tarvikepalat. Takajarrut vinkui "kuin mustalaispoika munat oven välissä". Putsasin teräsharjalla ja rasvasin kuparitahnalla, auttoi vähänaikaa ja taas sama vinkuna. Paloissa oli kyllä hyvin pintaa mutta materiaali oli liian kovaa. Ei muuta kun marmori tiskille hakemaan uudet ja heti loppui vinkuna. Mutta kyllä tarvikepaloistakin hyviä löytyy kunhan ei osta bilteman paskaa, ei vaan riitänyt silloin ittellä hermo alkaa kokeilee josko ne toimis, joutui jo muutenkin takarenkaat irrottaa kolme kerta kun niit jarruja rassasi (ulkona, kylmässä, vinolla hiekkapihalla kyllä muuten ketutti). Muuten ostan kyllä melkein kaikki osat tarvikkeina KL:stä tai Motonetistä.

              -Niksipirkka: Bilteman kaikista tuotteista saa helevetin hyviä verkonpainoja, paitsi pelastusliiveistä mut niistä voikin tehä sit kohoja!
              -530 d touring automaatti -02 237 tkm-

              Comment

              • bemu2000
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2003
                • 17797
                • Jämsä

                #37
                Originally posted by Ansseli View Post
                Edellisessä autossa (Lue Mersussa) oli takana jotkut edellisen omistajan laittamat tarvikepalat. Takajarrut vinkui "kuin mustalaispoika munat oven välissä". Putsasin teräsharjalla ja rasvasin kuparitahnalla, auttoi vähänaikaa ja taas sama vinkuna. Paloissa oli kyllä hyvin pintaa mutta materiaali oli liian kovaa. Ei muuta kun marmori tiskille hakemaan uudet ja heti loppui vinkuna. Mutta kyllä tarvikepaloistakin hyviä löytyy kunhan ei osta bilteman paskaa, ei vaan riitänyt silloin ittellä hermo alkaa kokeilee josko ne toimis, joutui jo muutenkin takarenkaat irrottaa kolme kerta kun niit jarruja rassasi (ulkona, kylmässä, vinolla hiekkapihalla kyllä muuten ketutti). Muuten ostan kyllä melkein kaikki osat tarvikkeina KL:stä tai Motonetistä.

                -Niksipirkka: Bilteman kaikista tuotteista saa helevetin hyviä verkonpainoja, paitsi pelastusliiveistä mut niistä voikin tehä sit kohoja!
                bilteman osista löytyy merkkitavaraa bilteman leimoilla höystettynä, samoin kuin motonetin tavarasta... huonolla tuurilla voi tosin saada myös paskaa.
                TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                Vanteet edullisesti
                Nostureita ja rengaskoneita

                Comment

                • Clavurion
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2005
                  • 9159
                  • Oulu

                  #38
                  Originally posted by E39-530A View Post
                  Onko tuo joku yleismallinen (kuusiokolo)ruuvi vai onko syytä suunnata merkkihuoltoon ostoksille?
                  Se levyn pultti on kauluksellinen, eikä maksa maltaita merkkitiskiltäkään (nro 2). Jos ongelmia tulee, jarrut saa kyllä nippuun ilman tuota pulttiakin. Oman tappeluni jälkeen suosittelisin levyjen vaihdossa joka tapauksessa uusimaan nuo pultit. Levyn voi joutua irrottamaan jonkun muunkin remontin yhteydessä ja silloin kyllä kiittää ajatuksesta.
                  E39 530dA -02 M-Sport
                  E53 X5 3.0dA -06 Sport
                  * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                  Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                  Comment

                  • exautisti
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2007
                    • 1267
                    • oulu

                    #39
                    -Niksipirkka: Bilteman kaikista tuotteista saa helevetin hyviä verkonpainoja, paitsi pelastusliiveistä mut niistä voikin tehä sit kohoja![/quote]

                    No kuin nii??? Kelluuko ne muka???

                    Ja siitä kuparitahnan suljaamisesta joka paikkaan.....
                    en itse laittaisi koska se kerää vain lisää paskaa eikä näin toimi jos sitä ei sitte puhista ja rasvaa vähän väliä.
                    -99 punane passatti

                    https://www.nettiauto.com/bmw/535/9505964

                    Tuikun softat
                    Webasto retrofitit (myös F sarjaan)
                    BMW Maahantuonti ammattitaidolla
                    Laatikon huuhtelut (myös F sarjaan)
                    Vuokraamme otsonaattoreita,painehuuhtelulaitteita ym..

                    www.mcars.fi

                    Kysy 041-5056506

                    https://www.facebook.com/MCarsOulu/

                    INPA DIS BMW Scanner VCDS OPCOM ,MB Star

                    Webasto,BMW,VW,OPEL,MB Vikakoodinluvut,Koodaukset,N47 jakopää remontit.RAVENOL öljyt edullisesti

                    Comment

                    • 535SD
                      Bimmer Enthusiast
                      • Mar 2005
                      • 1068
                      • Lahti

                      #40
                      [QUOTE=E39-530A;1112620]Nyt tuli haettua Motonetistä levyt ja palat eteen sekä ne jousikikkareet jotka ovat yhtä kuin "asennussarja eteen". Harmaissa punaisella viivalla höystetyssä laatikoissa lukee All Break Systems. Onko kenelläkään kokemuksia näistä? En ole laatikoita vielä korkannut, joten voisikohan siellä olla sitten jonkun muun merkkiset vielä?

                      kokemuksia on sen verran et 2vk ovat abs kamat olleet paikallaan ja ei valittamista.
                      Last edited by 535SD; 30-12-2007, 10:34.
                      Olleita ja menneitä
                      1XE21 2xE30 4xE46 1xE90 3xE91 1xE60 1xE70 1xE71(RIP)

                      Tällähetkellä perseenalla mersu odotellessa että BMW osaa tehdä jotain muuta kuin 2010 luvulla

                      Comment

                      • TJJ
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2003
                        • 7591
                        • Jyväskylä

                        #41
                        Originally posted by E39-530A View Post
                        Nyt tuli haettua Motonetistä levyt ja palat eteen sekä ne jousikikkareet jotka ovat yhtä kuin "asennussarja eteen". Harmaissa punaisella viivalla höystetyssä laatikoissa lukee All Break Systems. Onko kenelläkään kokemuksia näistä? En ole laatikoita vielä korkannut, joten voisikohan siellä olla sitten jonkun muun merkkiset vielä?
                        Tuon merkkiset minullekin sieltä taannoin tuli postissa ja lähti myös seuraavana päivänä takaisin...

                        Levyissä ei näkynyt mitään tasapainotukseen viittaavaa. Paloissa olevat, männän sisään menevät kiinnitysraudat/jouset oli tosi heppoista peltiä, palojen takaosa oli maalattu (paremmissa merkeissä takaosat on päällystetty). Ja ne palojen lukitukseen käytettävät asennussarjan jousikikkareetkit oli vääränkokoiset vaikka paketissa luki E39. Lisäksi ostin satuloiden liukutapit ja kumiholkit, nekin oli täyttä sekundaa ja laitoin ennemmin vanhat tapit takaisin ja ostin alkuperäiset kumiholkit. Noiden jälkeen ostin KL-varaosista levyt ja palat, levyt oli Zimmerman ja palat Bosch/Jurid. Muistaakseni ne oli nuo Boschin palat jotka vinkui uutena kun ne hiukan lämpesi (vaikka oli viistottu) mutta se ääntely onneksi loppui kun ne kului.
                        E39 528iA

                        Comment

                        • E39-530A
                          BTCF Member
                          • Feb 2007
                          • 947
                          • Espoo

                          #42
                          Originally posted by TJJ View Post
                          Tuon merkkiset minullekin sieltä taannoin tuli postissa ja lähti myös seuraavana päivänä takaisin...

                          Levyissä ei näkynyt mitään tasapainotukseen viittaavaa. Paloissa olevat, männän sisään menevät kiinnitysraudat/jouset oli tosi heppoista peltiä, palojen takaosa oli maalattu (paremmissa merkeissä takaosat on päällystetty). Ja ne palojen lukitukseen käytettävät asennussarjan jousikikkareetkit oli vääränkokoiset vaikka paketissa luki E39. Lisäksi ostin satuloiden liukutapit ja kumiholkit, nekin oli täyttä sekundaa ja laitoin ennemmin vanhat tapit takaisin ja ostin alkuperäiset kumiholkit. Noiden jälkeen ostin KL-varaosista levyt ja palat, levyt oli Zimmerman ja palat Bosch/Jurid. Muistaakseni ne oli nuo Boschin palat jotka vinkui uutena kun ne hiukan lämpesi (vaikka oli viistottu) mutta se ääntely onneksi loppui kun ne kului.
                          Ehkä pitää toimenpiteen opiskelumielessä laittaa nuo ABS:it tuonne. Muutenkin tässä threadissa on tullut paljon hyödyllistä tietoa, mitä minulla ei ole ollut. Tästä saisi kasattua tällaisen kuinka vaihdat (e39:iin) jarruosat eteen -for dummies. Pitäisikö käydä itse ensin kokeilemassa ja tulla sitten avautumaan kokemuksistaan tänne? Minä voisin koostaa tulevan oman kokemuksen ja teidän neuvojenne kanssa selostuksen aiheesta, jos tällaista vähemmän kokenutta porukkaa olisi enemmänkin täällä. Ja kuvat tietysti mukaan.

                          TTJ: Meinaatko, että minun kannattaisi mennä vaatimaan noista rahat takaisin ja ostaa muualta? Minulla on vain levyt, palat ja se jousi siihen satulaan. Vanhaa jousta voisi ehkä hyödyntää.
                          E92 335iA -08

                          ---
                          ex E34 540iA -93
                          ex E90 325iA -05
                          ex E39 530iA -00
                          ex Toyota Avensis
                          ex 4x Toyota Corolla (-83 -> -03)

                          Comment

                          • goldenm
                            Bimmer Fanatic
                            • Dec 2005
                            • 544

                            #43
                            Ehkä pitää toimenpiteen opiskelumielessä laittaa nuo ABS:it tuonne
                            Ja mitään ongelmaa näistä osista johtuen tuskin tulee mikäli otat asentamisessa huomioon täällä annettuja yleisiä "vinkkejä".
                            Kun on korviaan myöden kusessa niin silloin on parasta pitää suu kiinni..

                            Comment

                            • 535SD
                              Bimmer Enthusiast
                              • Mar 2005
                              • 1068
                              • Lahti

                              #44
                              juu ei muuta kun rojut paikalleen ja kovaa ajoa!
                              tietenkin jos haluat maksaa siitä päällystetystä palan takaosasta niin sit vaan marmoritiskille.
                              ja kyllä ne kiinnityslipareet olivat minun mielestäni järeämmät näissä abs paloissa kuin orggispaloissa. tuskin tuolla nyt sen suurempaa merkitystä kuitenkaan on. mulle on ainakin ihan sama et minkämerkkiset palat ja levyt siel on kuhan ne toimii.
                              Last edited by 535SD; 30-12-2007, 11:07.
                              Olleita ja menneitä
                              1XE21 2xE30 4xE46 1xE90 3xE91 1xE60 1xE70 1xE71(RIP)

                              Tällähetkellä perseenalla mersu odotellessa että BMW osaa tehdä jotain muuta kuin 2010 luvulla

                              Comment

                              • TJJ
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jun 2003
                                • 7591
                                • Jyväskylä

                                #45
                                Originally posted by E39-530A View Post
                                TTJ: Meinaatko, että minun kannattaisi mennä vaatimaan noista rahat takaisin ja ostaa muualta? Minulla on vain levyt, palat ja se jousi siihen satulaan. Vanhaa jousta voisi ehkä hyödyntää.
                                Vaikea sanoa kun en tiedä miltä sinun osat näyttää, minun jarruostoksista on 1,5 vuotta aikaa, joten ABS-osien laatu on voinut muuttua. Ne jouset/kumiholkit/liukutapithan oli eri valmistajan, samoja näytti KL-varaosatkin myyvän.

                                Sitten noista kulumissensoreista: olen ottanut ne (samasta autosta) 5 kertaa irti ehjänä, joten ei se mikään mahdoton/vaikea tehtävä ole.
                                E39 528iA

                                Comment

                                Working...
                                X