Announcement

Collapse
No announcement yet.

525TDS tekniikka kysymyksiä E34

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • kalevik
    replied
    Originally posted by rpetas View Post
    Pajapäällikkö epäili tankin osastosta toiseen pumppaavan lappopumpun hyytyneen, jolloin vajaalla tankilla ollessa polttoaine loppui ennen aikojaan ja polttoainejärjestelmä otti ilmat.
    Käynnistys- ja käynnistyshäiriöitten alkaessa tankissa oli noin 10 litraa polttoainetta.
    Tunteeko joku asian laitaa, onko vika vältettävissä, jos tankkaakin auton jatkossa noin 60 L vajaalla tankilla? Tai onko pikkujuttu vaihtaa / vaihdattaa pajalla?
    Siirtopumppu:



    Ei siellä tuollaista osastojen välistä pumppua ole. Jos tankin pitää suht täynnä, homma toimii. Vaihto ei ole paha rasti.

    Leave a comment:


  • rpetas
    replied
    525 TDS -94 polttoainetankin lappopumppu hajalla?

    440 tkm ajettu kaunokaiseni rupesi lähtemään aivan yhtäkkiä huonosti käyntiin. Ylämäessä katosi veto hetkeksi. Ja lopulta ei suostunut lähtemään käyntiin ja pysymään käynnissä. Paikallisella pajalla lisäsivät polttoainetta, ja käy kuulemma hyvin. Pajapäällikkö epäili tankin osastosta toiseen pumppaavan lappopumpun hyytyneen, jolloin vajaalla tankilla ollessa polttoaine loppui ennen aikojaan ja polttoainejärjestelmä otti ilmat.
    Käynnistys- ja käynnistyshäiriöitten alkaessa tankissa oli noin 10 litraa polttoainetta.
    Tunteeko joku asian laitaa, onko vika vältettävissä, jos tankkaakin auton jatkossa noin 60 L vajaalla tankilla? Tai onko pikkujuttu vaihtaa / vaihdattaa pajalla?
    Vai voiko kyseessä olla isokin hässäkkä?

    Leave a comment:


  • ockelbo4500
    replied
    Kone lämpenee kunnossa ollessaa nopeasti normaalilämpöiseksi ( viisari keskelle ja pysyy siinä kaikissa tilanteissa). Koneen riittävän lämpötilan näkee siitä, että syylärin takana ( koneen puolella siis) oleva alipainetoiminen kaihdin on auki. Lisäksi ylävesiletkusta voi kokeilla, että järjestelmässä on jonkin verran painetta. Sitä pitää olla ,jotta nestekierto toimii ( korkki 1,4 bar)

    Pumpun kunnosta kertonee jotain se, että kone lähtee niin kylmänä kuin kuumana hyvin käyntiin. Jakoketjun venyminen voi tosin aiheuttaa käynnistymiseen pitempää vieteriä. Tyhjäkäynnin pitää lämpimänä olla noin 700 rpm ja tasainen. Auto ei myöskään saa sammua missään tilanteessa ollessaan tyhjäkäynnillä.
    Kaasuvasteesta voi myös päätellä jotain. Eli vakionahan tuo moottori on melko ylävireä. Muistuttaa enemmän bensakonetta kuin nykyaikaista dieseliä. Jos kaasuvaste on yliherkkä ja kone puskee mustaa reilusti on joko määränsäädin säädetty väärin tai koneessa on jotain potikkavirityksiä.
    Aivan lussu kaasuvastekin on mahdollista ja tätä voi korjata sillä määränsäätimen säädöllä jos kone silti toimii muuten ok.

    Lisäksi alustan kunto kannattaa E34:n kyseessäollessa tarkastaa. Kuluneen alustan korjaaminen on äkkiä yli 1000€:n remontti pelkkien osien osalta, jos meinaa autolla pitempään ajella ilman huolia alustaremonteista.

    Leave a comment:


  • jontte92
    replied
    Joo elikkä ens viikolla oisin menossa kahtomaa sitä bemadia nii mite ne kannattikaa tarkastella/kokeilla niitä vikoja. käyttää kone lämpimäksi ja startata? mistä tietää, että onko pumppu lahoamassa ? tai epäkunossa tai ihan mitä vaa. itellä huolettaa tuo pumppu eniten ku tullu kammoja siitä asiakkaan bemarista.

    Leave a comment:


  • kalevik
    replied
    Originally posted by ockelbo4500 View Post
    Kansikaan ole näissä kovin heikko, kun muistaa seurata lämpömittaria. Lämpömittari tietysti normaalisti pysyy keskellä, mutta vikatilanteissa ( esim. vesipumppu hajoaa) kone ei saa päästä keittämään.
    Viime kesänä (2010) kävi niin että apulaitehihna katkesi ajossa (piihovin valoissa). Tai menikö sitten ilmastoinnin hihna ensin, joka tapauksessa kaikki remmit helv...

    Minä tuhannen kännissä apparina, eikä kuski tajunnut mitä tapahtui (nainen) vaan jatkoi ajoa (ei ollut mikään riisikeppi, koska ilman tehostinta ohjaus on todella raskas, mutta ei myöskään turha jännittäjä koska latausvalo ei haitannut . Jossain vaiheessa moottorinohjaus kuulemma alkoi rajoittamaan tehoja, ei antanut enää kierroksia. Muija ajoi auton kuitenkin kämpille, jossa potki minut hereille katsomaan pellin alle

    Kone oli niin kuuma että sauhu nousi (jotain öljyroiskeita jossain varmaan). Ei kuitenkaan keittänyt (tai no, en sano varmaksi), eikä kansi mennyt, tai jos meneekin niin en nyt yli vuoden jälkeen sitä tuohon tapaukseen yhdistä

    Leave a comment:


  • gogo
    replied
    Originally posted by ockelbo4500 View Post
    Monesti vain tunnustaa, että nuo TDS:t menee myyntiin siinä vaiheessa kun kaikki oireet on päällä ja sitten joku ostaa ns. murheenkryynin itselleen.
    Juurikin näin ainakin itselleni kävi nyt on tehty remonttia ja nähty hullujakin "piilotus" patentteja enää pitäs venttiilin nostimia katsella ja kytkin laittaa niin olis ihan huippu auto.

    Leave a comment:


  • ockelbo4500
    replied
    Kansikaan ole näissä kovin heikko, kun muistaa seurata lämpömittaria. Lämpömittari tietysti normaalisti pysyy keskellä, mutta vikatilanteissa ( esim. vesipumppu hajoaa) kone ei saa päästä keittämään.

    Lisäksi dieseleihin yleisesti liittyvä lämmitys- / jäähdytyskäyttö parantaa oleellisesti kannen ikää varsinkin näissä pitkäkansisissa 6-koneissa.
    Siihen kanteen tulee kovia lämpöjännityksiä, jos ajetaan kuten varmaan 80% normikuskeista ajaa eli lyödään auto esim. -10 asteesta käyntiin ja heti polkastaan kunnon kiihdytyksellä liikkeelle. Mielellään ensin jonkin aikaa tyhjäkäyntiä ja sitten normaalia rauhallisemmin siihen saakka kun kone on normaalilämpöinen. Vastaavasti pieni jäähdytyskäyttö aina pysähdyttäessä on aina paikallaan, vaikka siinä auton ohjekirjassa muuta lukisikin.

    Pumppu ei mielestäni tuossa TDS koneessa ole mikään kovin heikko. Normaali Boschin jakajapumppu, jonka kestoikää ei tietenkään kannata mihinkään mersun rivipumppuun verrata, mutta kestää ihan ok. Itsellä mittarissa 436tkm ja vakiopumppu paikallaan ja toivotaan että vielä pitkään.

    Monesti vain tunnustaa, että nuo TDS:t menee myyntiin siinä vaiheessa kun kaikki oireet on päällä ja sitten joku ostaa ns. murheenkryynin itselleen.

    Leave a comment:


  • jontte92
    replied
    Itelläki ois tässä suunniteilla hankkia TDS:ä bemu itelle ku ei jokseenkaa opelillakaa kehtaa ajaa meillä on tuolla korjaamolla käyny yks 94vm TDS:ä bemmi jolla ajettu n.370tkm tai ainakin viime huollon aikaa oli ajettu niin paljon ja 10 vuoden aikana kuulemma käyny 6 kertaa pumppuhuollossa ku jakajapumppu levinny. Mahtaa olla kannen lisäksi heikkolenkki kans näissä? :think tietääkö joku paremmin asiasta ? ja sen vielä lisään, että ihan sama mitä autoa katotte nii vikaa on aina! tänään viimeksi kannen vaihto oli 150tkm audi a6b7 2.5v6 tdi:hn.

    Leave a comment:


  • HeL_rOt
    replied
    Omassa tds.ssä ei helteilläkään lämmöt heittele yhtään vaikka kuinka polkee, termostaatin vaihdoin joskus kun lähes samalla lailla oireili ja siihen loppu. kyseisessä autossa on ollut lastu jo ties miten kauan ja pumpun kannesta kopuleltu vähän lisää syöttöjä. ajo on muutenki ollut "kaiken se kestäköön" ja yllättävän hyvin on tähän saakka pelannu, ajettu n.320tkm.. luultavasti viel saksan tuonti? :think

    Leave a comment:


  • ockelbo4500
    replied
    Vaihtaisin ensin sen jäähdyttimen ja katsoisin mitä se sitten tekee. Toki mielellään varovasti ettei uusikin jäähdytin räjähdä.

    tuo kone tosiaa lämpenee sikanopeasti sen mittarin mukaan siihen keskelle. Tosin se mittari lienee keskellä jo lämpöjen ollessa about 70 astetta. Itselläkin kun näin kesällä lähtee ajamaan niin käytännössä pihasta motarille noin 400-500m matkaa ja lämmöt on yleensä normaalissa sen jälkeen kun kiihdyttää motarin rampista.

    Leave a comment:


  • peto2
    replied
    Originally posted by ockelbo4500 View Post
    Mistäs se vuotaa?

    Itsellä oli joskus lämppärin kenno rikki. Ei vuotanut, joskus pikkaisen neste sisällä saattoi tuoksahtaa. Limpparipulloilmaus ja auto toimi aina sen päivän. Kone kun jäähtyi niin taas oli ilmoja järjestelmässä ja lämmöt ei meinannu pysyä kurissa.
    Oli kansikin jo pöydällä ja vaikka mitä. Meinasin jo tuomita koko auton romuksi, kun vikaa ei löytynyt, mutta tosiaan kennossa oli semmoinen vuoto, että kun kone jäähtyi ja neste "kutistui" niin veti ilmaa kennon sisään ja sitten ne ilmat lähti aina kiertoon.

    Toki jos tekee kauheasti painetta niin vois epäillä kannentiivistettä tai kannen halkeamaa, mutta miten on lämpöjen laita ?

    Mielestäni tuo kansi ei kuitenkaan nyt ihan itestään halkea( vaikka täällä kuulostaa jokaisesta TDS koneesta kansi haljenneen vähintää kerran ) ellei kone pääse keittämään. vai onko päässyt?
    jäähdyttimen pääty on halki. lämmöt on nyt helteillä pari kertaa käyny lähellä punarajaa jonkun ohituksen tai pitkän kiihdytyksen jälkeen mutta laskenut molemmilla kerroilla laskenu nopeasti normaaliksi kun on löysännyt kaasun, mun aikana ei ole keittänyt. lämmöt pysyy normaalissa vaikka olis parin litran vajaus
    sitäkin olen ihmetellyt kun tuo mosa lämpenee älyttömän nopeasti.. auto seisoo 8h työpaikan pihassa ja kun kotiin lähtee niin 500m ajon jälkeen lämmöt on normaalit :think

    Leave a comment:


  • ockelbo4500
    replied
    Originally posted by peto2 View Post
    nostellaas.. TDS tekee helvetillisen paineen jäähdyttimeen vaikka järjestelmässä on vuoto. Tänään kaadoin nestettä piripintaan ja laitoin käyntiin -> jäähdyttimestä tulevasta pikkuletkusta tulee tasaseen tahtiin ilmakuplia eikä lakkaa tulemasta vaikka vartin kävi. Kierroksilla kuplia tulee aika paljon.

    mitähän tästä voisi päätellä?
    voimakas epäily eräästä tyyppiviasta mutta kuulisin mielellään kokemuksia :think
    Mistäs se vuotaa?

    Itsellä oli joskus lämppärin kenno rikki. Ei vuotanut, joskus pikkaisen neste sisällä saattoi tuoksahtaa. Limpparipulloilmaus ja auto toimi aina sen päivän. Kone kun jäähtyi niin taas oli ilmoja järjestelmässä ja lämmöt ei meinannu pysyä kurissa.
    Oli kansikin jo pöydällä ja vaikka mitä. Meinasin jo tuomita koko auton romuksi, kun vikaa ei löytynyt, mutta tosiaan kennossa oli semmoinen vuoto, että kun kone jäähtyi ja neste "kutistui" niin veti ilmaa kennon sisään ja sitten ne ilmat lähti aina kiertoon.

    Toki jos tekee kauheasti painetta niin vois epäillä kannentiivistettä tai kannen halkeamaa, mutta miten on lämpöjen laita ?

    Mielestäni tuo kansi ei kuitenkaan nyt ihan itestään halkea( vaikka täällä kuulostaa jokaisesta TDS koneesta kansi haljenneen vähintää kerran ) ellei kone pääse keittämään. vai onko päässyt?

    Leave a comment:


  • peto2
    replied
    nostellaas.. TDS tekee helvetillisen paineen jäähdyttimeen vaikka järjestelmässä on vuoto. Tänään kaadoin nestettä piripintaan ja laitoin käyntiin -> jäähdyttimestä tulevasta pikkuletkusta tulee tasaseen tahtiin ilmakuplia eikä lakkaa tulemasta vaikka vartin kävi. Kierroksilla kuplia tulee aika paljon.

    mitähän tästä voisi päätellä?
    voimakas epäily eräästä tyyppiviasta mutta kuulisin mielellään kokemuksia :think

    Leave a comment:


  • ekituning
    replied
    Kiitos yritin kyllä katsoa realoem:stä, mutta ei mun atktaidoilla ihan sujunu

    Tarkoituksena olisi "huoltaa" polttoaine linjat auto on 525tdsa vm92.
    Mitä kannattaa tehdä? Ajattelin vaihtaa vaan suodattimen ja sit antaa jotain puhdistus ainetta dieselin sekaan. Onko jotain muuta mitä kannattaa tehdä? Vai kannattaako mitään tehdä? Mikä aine, forte? Mistä?

    Leave a comment:


  • Mokoma
    replied
    näyttää olevan bensa automaatissa sama. ja monessa muussakin automallissa. http://bmwfans.info/parts/catalog/23701141614/ siinä sopivuudet mistä kyseinen osa löytyy.

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎