No nytpä tempun teki. Olin aamulla lähdössä töihin, hehkuttelin rauhassa ja käynnistin. Kävi hetken aikaa nätisti tyhjää, kunnes kierrokset hieman laski ja melko pian sen jälkeen sammui siihen. Koitin käynnistää uudelleen, mutta ei lähtenyt. Lupas kyllä, mutta ei jaksanut lähteä käyntiin. Olisiko ketju venähtänyt, vaiko naftan saannissa jotain? Ei ole kyllä jakopää kolissut, ja lähtee nätisti käyntiin. Kuskin puolelta siis tämä. Ei ole ennen kuulunut.
Kai se täytyy ensin koittaa tankata lisää, jos olisi vain siitä kiinni. Mutta ideat ja vinkit olisi tervetulleita, niin tietäisi mitä kannattaa lähteä ekana tutkimaan.
525TDS tekniikka kysymyksiä E34
Collapse
X
-
Käyttökokemuksia tässä juurikin hain. Sellaisia missä hinta/laatusuhde kohtaa.Originally posted by MPV View PostMitenhän määritellään hyvä öljy?
Ostin oman tds:n aikoinaan n.200tkm ajettuna ja nyt reilu 10 vuotta myöhemmin sillä on ajettu n.550tkm. Ite olen vaihtanut öljyt huoltoväliosoittimen mukaan, eli noin 12tkm välein. Alussa jäytin Mobilin Synt S:ää (5W-40), jonka nimi taisi vaihtua jossain välissä joksikin Super 3000:ksi. Muutamana viimeisenä vuotena olen kyllä sitten käyttänyt saman viskositeetin Castrol Magnatecciä, ihan vain sen takia, kun sitä menee muihinkin perheen autoihin. Ei käytössä ole eroa havaittu. Konetta ei ole vielä tarvinnut tds:stä aukoa, ja turbokin on vielä alkuperäinen.
Öljyjä on nyt niin laidasta laitaan eri valmistajilla ja varmasti öljynlaadussakin jotain eroja löytyy jos purkin kyljessä eri arvoja ja muita ominaisuuksia on.
Leave a comment:
-
Mitenhän määritellään hyvä öljy?Originally posted by S_janne View PostLöytyykö tietämyksen/kokemuksen omaavia henkilöitä, jotka osaisivat kertoa hyvistä e34 525 tds koneen moottoriöljyistä?
Ostin oman tds:n aikoinaan n.200tkm ajettuna ja nyt reilu 10 vuotta myöhemmin sillä on ajettu n.550tkm. Ite olen vaihtanut öljyt huoltoväliosoittimen mukaan, eli noin 12tkm välein. Alussa jäytin Mobilin Synt S:ää (5W-40), jonka nimi taisi vaihtua jossain välissä joksikin Super 3000:ksi. Muutamana viimeisenä vuotena olen kyllä sitten käyttänyt saman viskositeetin Castrol Magnatecciä, ihan vain sen takia, kun sitä menee muihinkin perheen autoihin. Ei käytössä ole eroa havaittu. Konetta ei ole vielä tarvinnut tds:stä aukoa, ja turbokin on vielä alkuperäinen.
Leave a comment:
-
Löytyykö tietämyksen/kokemuksen omaavia henkilöitä, jotka osaisivat kertoa hyvistä e34 525 tds koneen moottoriöljyistä? Haulla yritin jo hakea, mutta sitä kautta en itse ainakaan löytänyt sopivia öljysuosituksia.
Leave a comment:
-
niin loppuu asteikko mutta mittari liikkuu silti vielä pitkälle eikä nyt 10€ varmaan paha kyllä ole ja voi tuolla muutakin mittailla sitten kun sellainen on olemassa.Originally posted by MPV View PostNo linkin mittarin paineasteikko loppuu 10PSI:hin (~0,7bar). Toki kunnon mittarilla sen siirtopaineen saa mitattua, mutta onko mittarin osto rahojen tuhlausta? Siirtopumpun toiminnasta kun tuntuu riittävän tieto että se siirtää polttoainetta, paineella kun ei niin suurta väliä tunnu olevan.
Leave a comment:
-
No linkin mittarin paineasteikko loppuu 10PSI:hin (~0,7bar). Toki kunnon mittarilla sen siirtopaineen saa mitattua, mutta onko mittarin osto rahojen tuhlausta? Siirtopumpun toiminnasta kun tuntuu riittävän tieto että se siirtää polttoainetta, paineella kun ei niin suurta väliä tunnu olevan.Originally posted by jope88 View PostMiksi ei sais paine mittarilla painetta mitattua? Itsellä onnistunut kyllä. Ja ajatuksena vaan jos ei saa tarpeeksi evästä kylmänä, joka voi johtua kuoleutuneesta pumpusta, vuodosta ja takaiskuventtiilistä. Toki voi olla muussakin vika esim jakajapumpun ajoituksessa/perus syötössä. Ahtopuolella tuskin vikaa jos kuitenkin lämpimänä toimii. Ja sen paineen pitäisi olla 3bar
Leave a comment:
-
Miksi ei sais paine mittarilla painetta mitattua? Itsellä onnistunut kyllä. Ja ajatuksena vaan jos ei saa tarpeeksi evästä kylmänä, joka voi johtua kuoleutuneesta pumpusta, vuodosta ja takaiskuventtiilistä. Toki voi olla muussakin vika esim jakajapumpun ajoituksessa/perus syötössä. Ahtopuolella tuskin vikaa jos kuitenkin lämpimänä toimii. Ja sen paineen pitäisi olla 3barOriginally posted by MPV View PostVähän kyllä epäilen että tuolla mittarilla saisi todettua tds:stä juuri mitään. Polttoaineen siirtopumppu jos toimii, niin yleensä sen pystyy toteamaan muutenkin. Lieneekö sen toiminnalla kuitenkaan vaikutusta tehoihin, kun ei sen täydellistä toimimattomuuttakaan välttämättä huomaa kuin siitä että tankkia ei saa enää tyhjäksi asti, tai startit pitenee pidemmän käyttämättömyyden jälkeen. Paljonkohan sen siirtopumpun pitäisi edes tehdä painetta?
Olikohan aikaisemmalla ajatuksena että ruiskupumppu ei tuottaisi täysiä paineita kylmänä, jolloin suuttimet ei aukea ajoissa, ja ruiskutusmäärä jää pieneksi?Last edited by jope88; 04-05-2016, 01:24.
Leave a comment:
-
Vähän kyllä epäilen että tuolla mittarilla saisi todettua tds:stä juuri mitään. Polttoaineen siirtopumppu jos toimii, niin yleensä sen pystyy toteamaan muutenkin. Lieneekö sen toiminnalla kuitenkaan vaikutusta tehoihin, kun ei sen täydellistä toimimattomuuttakaan välttämättä huomaa kuin siitä että tankkia ei saa enää tyhjäksi asti, tai startit pitenee pidemmän käyttämättömyyden jälkeen. Paljonkohan sen siirtopumpun pitäisi edes tehdä painetta?Originally posted by jope88 View PostPolttoaineen paine mittarilla tuohon t- haara ja kytket sen pa-letkuun. http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---M...ri-2000016980/
Olikohan aikaisemmalla ajatuksena että ruiskupumppu ei tuottaisi täysiä paineita kylmänä, jolloin suuttimet ei aukea ajoissa, ja ruiskutusmäärä jää pieneksi?
Leave a comment:
-
Polttoaineen paine mittarilla tuohon t- haara ja kytket sen pa-letkuun. http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---M...ri-2000016980/Originally posted by j0niz View PostSaako tota tarkistettua muuten kun ostamalla uuden pumpun?Last edited by jope88; 01-05-2016, 20:38.
Leave a comment:
-
pa-pumppun ei jaksa tarpeeks tuottaa painetta? (ei sua tarpeeks lientä kylmänä)Originally posted by j0niz View PostMistähän johtuu että kylmänä auto on todella laiska? :think Mutta kun lämpiää nii on normaali? Ja aamusin joutuu sahaamaan käyntii mutta kun hehkuttaa muutaman kerran ja sit vasta starttaa nii lähtee paremmin käyntii? Autona 525tds a -93
Leave a comment:
-
Mistähän johtuu että kylmänä auto on todella laiska? :think Mutta kun lämpiää nii on normaali? Ja aamusin joutuu sahaamaan käyntii mutta kun hehkuttaa muutaman kerran ja sit vasta starttaa nii lähtee paremmin käyntii? Autona 525tds a -93
Leave a comment:
-
Oliko sulla koko pumppu auki?Originally posted by MPV View PostMiten varmistit että pumpun kansi meni takaisin laitettaessa varmasti samaan kohtaan? Jos pumppua ei ole tuon jälkeen käytetty penkissä säädettävänä, niin tilanne voi olla hyvästä merkkaamisesta huolimatta se, että tarvittaisiin hieman "hammermodea".
Itellä kävi ainakin yhen auton kanssa niin että vaihdoin pumpun tiivisteet, ja vaikka kolmen merkin avulla kohdistettiin pumpun kansi samaan paikkaan, kuin purkaessa, niin ensimmäisellä yrityksellä ei vastannut kaasuun ollenkaan. Kantta liikuttamalla saatiin kyllä vastaamaan kaasuun, mutta auto oli todella laista, ja vasta kolmannella saatiin kulkupuoli takaisin kohdalleen.
Eikö silloin pitäisi pumppu säädättää jos se on kokonaan ollut irti, eihän se vaikuta niihin säätöihin jos ottaa pelkän kannen siitä auki?
Pumppu kyllä syöttää niinkuin kuuluukin, käyn tänään läpi imusarjan jos sieltä löytyisi vika.
Leave a comment:
-
Miten varmistit että pumpun kansi meni takaisin laitettaessa varmasti samaan kohtaan? Jos pumppua ei ole tuon jälkeen käytetty penkissä säädettävänä, niin tilanne voi olla hyvästä merkkaamisesta huolimatta se, että tarvittaisiin hieman "hammermodea".Originally posted by madverkus View PostPumpun kansi auki ja kunnon puhdistus ja homma taas pelittää, mutta huomasin että autosta on nyt vedot hävinnyt, automaatti "sport"-asennossa ottaa jotenkin tosi nuhasesti kierroksia, eikä kierrä kun vähän yli 4000, ahtoputket tarkistettu, ei vuoda.
Tuntuu jotenkin kone tosi voimattomalta, ei kuitenkaan vuoda dieseliä pumpulta/letkuista.
Kellään vinkkiä?
Edit; vapaalla kyllä ottaa jengaa, kiertää normaalisti mutta hieman savuttaa, mitä ei ennen tehnyt.
Ei ole evrymodeja yms.
Itellä kävi ainakin yhen auton kanssa niin että vaihdoin pumpun tiivisteet, ja vaikka kolmen merkin avulla kohdistettiin pumpun kansi samaan paikkaan, kuin purkaessa, niin ensimmäisellä yrityksellä ei vastannut kaasuun ollenkaan. Kantta liikuttamalla saatiin kyllä vastaamaan kaasuun, mutta auto oli todella laista, ja vasta kolmannella saatiin kulkupuoli takaisin kohdalleen.
Leave a comment:
Leave a comment: