Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 535 epämääräisiä käyntihäiriöitä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • gubbe89
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2008
    • 315
    • Mouhijärvi

    E34 535 epämääräisiä käyntihäiriöitä

    Terve! Alkaa järki loppua tuon romun kanssa. Nykyään aina kylmänä tuo käy hetken viidellä, ehkä jopa neljällä joskus. Kun kaikki sylinterit on mukana, tulee sellainen ongelma, että tuntuu siltä ettei kone saa tarpeeksi soppaa, vaikka painaa kaasun pohjaan ei tapahdu mitään, kunnes nykimisen jälkeen kolmen tonnin paremmalla puolen alkaa saamaan ruokaa.

    Bensanpaineensäätimen alipaineletkun pitäis olla kunnossa, eikä bensalinjat vuodakaan mistään. Virranjakajan kansi+ pyörijä on vaihdettu juuri, muttei se poistanut ongelmaa, tai edes muuttanut sitä. Tulpat on vaihdettu joku 2500km sitten. Ongelma on tullut vähitellen ja alkanut esiintymään jatkuvasti. Joskus joutuu sahaamaan käyntiin, mutta tämä ilmeisesti johtuu siitä jumiutuneesta bensapumpun check valvesta. Mutta jos näihin ongelmiin osaa joku kertoa ratkaisuja, olisin todella kiitollinen.
    nyk. Mercedes-Benz S124 230TE -89
    nyk. Yamaha XJR 1200 -98
    nyk. E28 520i -87 a.k.a ikuisuusprojekti
    ex. E34 525 TDS Touring -93
    ex. Volvo 740 GLE B230F -90 x2
    ex. Yamaha YZF 1000R -02
    ex. Skoda Felicia 1.9D Lx -97
    ex. Volvo 245 D6 2.4 -89
    ex. E34 535i -88
    ex. Toyota Corolla 1.6 AE101 -94
    ex. Mazda 626 GE 1.8 -93
  • M-Lead
    Bimmer Enthusiast
    • May 2007
    • 1500
    • Oulu

    #2
    Vanhaa bensaa tankissa? Sytytyspuolan johdot tulpille kunnossa? Motronic boksissa kosteutta? Ruiskusuuttimet tukossa? Venttiilinvälykset oikeat?

    Ex: E30 318iS M-Tech II, E34 525i, E28 518i Bavaria, E28 518i, E34 535i, E28 518, E30 318i, E34 535i + muut

    Comment

    • Antti O
      Bimmer Enthusiast
      • May 2005
      • 6935
      • N/A

      #3
      Koita toisella ilmamäärämittarilla?

      Comment

      • gubbe89
        Bimmer Fanatic
        • Sep 2008
        • 315
        • Mouhijärvi

        #4
        Originally posted by M-Lead View Post
        Vanhaa bensaa tankissa? Sytytyspuolan johdot tulpille kunnossa? Motronic boksissa kosteutta? Ruiskusuuttimet tukossa? Venttiilinvälykset oikeat?
        Vanhaa bensaa nyt ei ainakaan ole, tankki oli käytännössä tyhjä kun tuon ostin ja sitä on tankattu aika monta kertaa sen jälkeen... Johdot näyttäis ainakin olevan kunnossa, pitää niitä tutkailla. Mietin kyllä että olisko kolmospytyn johto sitten huono, kun se on joskus vaihdettu, on nähkäätten pidempi eikä siinä lue sylinterin numeroa. Boksin voisin avata, ja samallahan tuon vois suojata piirilevylakalla. Tietääkseni laatikkoa ei kuitenkaan koskaan ole avattu. Suuttimia olen tässä myöskin pohtinut, vois koittaa laittaa tenua tankkiin, jos sillä sais apua, vai onko jotain parempaa menetelmää yrittää ensialkuun suuttimia irrottamatta? Venanvälykset pitäs olla oikeat, koska tuo vika on ilmentynyt tässä vasta, n.50tkm sitten säädetty, eikä naputa... Tuskin ne itsestään ovat alkaneet kantaakaan? :o Ilmamäärämittarin kun jostain sais toisen testiin, vois sillä kokeilla, mutta taitaa olla aika kiven alla :/ E: täytyy lisätä tähän vielä, että kun ajaa sen puolesta kilometristä kilometriin, alkaa kone toimia moitteetta. Joskin tässä yöllä pihaan tullessani ensimmäistä kertaa kone meinas sammua, sahas hetken 500-1200 väliä, ihankuin ei olis saanut bensaa. Jotenkin tuntuis että bensanpaineet on alhaalla ja suuttimet vähän tökissä...
        Last edited by gubbe89; 03-10-2008, 01:55.
        nyk. Mercedes-Benz S124 230TE -89
        nyk. Yamaha XJR 1200 -98
        nyk. E28 520i -87 a.k.a ikuisuusprojekti
        ex. E34 525 TDS Touring -93
        ex. Volvo 740 GLE B230F -90 x2
        ex. Yamaha YZF 1000R -02
        ex. Skoda Felicia 1.9D Lx -97
        ex. Volvo 245 D6 2.4 -89
        ex. E34 535i -88
        ex. Toyota Corolla 1.6 AE101 -94
        ex. Mazda 626 GE 1.8 -93

        Comment

        • AP535
          BTCF Member
          • Feb 2004
          • 34
          • Hollola

          #5
          Vaihda bensasuodatin.
          2000 touring tii-->2002-->e30 318i-->e28 528i-->e28 535i+e90 320i

          Comment

          • Arnolds
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2005
            • 3311
            • Kajjjaani

            #6
            Veikkaus pensapumppu, suodatin ja älä nyt tenua sinne tankkiin ainakaan laita jos et halua koko järjestelmää tulkkia.
            F26 xDrive20d TwinPower

            EX:E60 535DA -06 ///M-Sport "-Individual: Moonstone metalllic+MerinoPlatinum+PianoBlack-"

            Automaattivaihteisto remontit ammattitaidolla www.siekkinen.net

            Comment

            • M-Lead
              Bimmer Enthusiast
              • May 2007
              • 1500
              • Oulu

              #7
              Originally posted by gubbe89 View Post
              Vanhaa bensaa nyt ei ainakaan ole, tankki oli käytännössä tyhjä kun tuon ostin ja sitä on tankattu aika monta kertaa sen jälkeen... Johdot näyttäis ainakin olevan kunnossa, pitää niitä tutkailla. Mietin kyllä että olisko kolmospytyn johto sitten huono, kun se on joskus vaihdettu, on nähkäätten pidempi eikä siinä lue sylinterin numeroa. Boksin voisin avata, ja samallahan tuon vois suojata piirilevylakalla. Tietääkseni laatikkoa ei kuitenkaan koskaan ole avattu. Suuttimia olen tässä myöskin pohtinut, vois koittaa laittaa tenua tankkiin, jos sillä sais apua, vai onko jotain parempaa menetelmää yrittää ensialkuun suuttimia irrottamatta? Venanvälykset pitäs olla oikeat, koska tuo vika on ilmentynyt tässä vasta, n.50tkm sitten säädetty, eikä naputa... Tuskin ne itsestään ovat alkaneet kantaakaan? :o Ilmamäärämittarin kun jostain sais toisen testiin, vois sillä kokeilla, mutta taitaa olla aika kiven alla :/ E: täytyy lisätä tähän vielä, että kun ajaa sen puolesta kilometristä kilometriin, alkaa kone toimia moitteetta. Joskin tässä yöllä pihaan tullessani ensimmäistä kertaa kone meinas sammua, sahas hetken 500-1200 väliä, ihankuin ei olis saanut bensaa. Jotenkin tuntuis että bensanpaineet on alhaalla ja suuttimet vähän tökissä...
              Mulla oli aikoinaan ongelmana, että kone röpötti ja eikä tahtonut hirveen hyvin käydä kaikilla pytyillä kun oli seisonut ulkona 3kk ilman ajoa. Ilmamäärämittaria menin säätämään muistaakseen hitusen rikkaammalle, kuivasin virranjakajan ja puhaltelin motronic boksin kuivaksi niin lähti ihan hyvin käyntiin kaikki pytyt mukana vaikka olikin vanhaa bensaa tankissa.

              Ensiksi vaihdat sen bensansuodattimen jos sen edellisestä vaihdosta on kulunut 40tkm. Sen jälkeen ruiskusuuttimia pääsee vaivattomasti "putsaamaan" kun lorauttaa polttoaineen sekaan Injection Cleaner -ainetta tms. Paras tapa olisi tietenkin irroittaa koko suutin ja liottaa + pestä bensiinillä?

              Ja noista venttiilinvälyksistä ne pitäisi tarkistuttaa ja tarvittaessa säätää 20tkm välein.

              Ex: E30 318iS M-Tech II, E34 525i, E28 518i Bavaria, E28 518i, E34 535i, E28 518, E30 318i, E34 535i + muut

              Comment

              • gubbe89
                Bimmer Fanatic
                • Sep 2008
                • 315
                • Mouhijärvi

                #8
                Noniin, bensansuodattimen vaihdosta on tuskin kolmea tonnia. Kävin tuossa juuri hakemassa uudet kumiletkut imusarjan ja ilmamäärämittarin sekä ilmamäärämittarin ja putsarinkotelon väliin. Ilmamäärämittarin voisin katsoa tässä samalla kun noita roplaan ja imusarjan tiiveyttä tarkistella.
                nyk. Mercedes-Benz S124 230TE -89
                nyk. Yamaha XJR 1200 -98
                nyk. E28 520i -87 a.k.a ikuisuusprojekti
                ex. E34 525 TDS Touring -93
                ex. Volvo 740 GLE B230F -90 x2
                ex. Yamaha YZF 1000R -02
                ex. Skoda Felicia 1.9D Lx -97
                ex. Volvo 245 D6 2.4 -89
                ex. E34 535i -88
                ex. Toyota Corolla 1.6 AE101 -94
                ex. Mazda 626 GE 1.8 -93

                Comment

                • Eki90
                  BTCF Member
                  • May 2008
                  • 102
                  • Kuopio

                  #9
                  mulla on kanssa käynnistys ja käynti häiriö ongelmaa. silloin tälloin auto ei lähe käyntiin kun kaasulla ja uhkaa sammua jos lopettaa painamisen jos starttaa pelkällä startilla ei mitään mahdollisuutta käynnistyä. kylmänä käynnistyksen jäläkeen kone käy viidellä noin 15 sekuntia kun on lähteny ajamaan. kiihdyttäessä nykii välillä enemmän välillä vähemmän. oisko. nuista apua vian etinnässä. onko mahollista että bensapumppu ois paskana kun vaan kaasua painamalla lähtöö käyntiin
                  Ex:t
                  E61 535d tuuring
                  E36 318 IS, E34 525tds touring E39 530D touring
                  E34 535i M-TECH
                  E34 M5 S38B36
                  E39 528i
                  E34 535i

                  Comment

                  • gubbe89
                    Bimmer Fanatic
                    • Sep 2008
                    • 315
                    • Mouhijärvi

                    #10
                    Alkaa tuntua kummalliselta tämä vika jo. Välillä meinaa sammua kun ajosta pistää kytkimen pohjaan ja päästää tyhjäkäynnille... seilaa hetken väliä 500-1300rpm, sitten tasaantuu. Helvetin kiva vaan jossain kaupungissa kun ylämäessä valoissa tekee tuon! Seuraavaksi menee vaihtoon tulpanjohdot. Osaatteko sanoa uskaltaako vanhoista johdoista repiä anturin irti ja ostaa sen halvemman n.50e hintaisen johtosarjan, jossa ei kyseistä anturia ole, vai pitääkö törsätä se 129e ja hommata johtosarja, jossa kyseinen anturi tulee mukana? Kysehän on ilmeisesti ihan vain induktioanturista? Aloin paikallistaa vikaa korkeajännitepuoleen, kun välillä tasakaasulla ajaessa isoakin nopeutta nyppii ikävästi ja sen jälkeen kuuntelee niin käy hetken viidellä. Taitaa joku kipinä loikkia kanteen. Imuletkut tosiaan meni juuri vaihtoon myös, niillä tuntui hieman käynti tasoittuvan, lienevätkö vanhat vuotaneet hieman. Pitänee tuossa myös lisäilmapumppu roplata puhtaaksi. Taitaa se ajoittainen tyhjäkäyntihäiriö johtua siitä? Niin ja tulihan tuo ilmamäärämittarikin mitattua. Antoi kyllä ihan koko alueelta resistanssiarvon, eli senkin pitäisi olla ehjä. Lambdakin on ehjä kun sen mittasin, näytti 5ohm, ihan kuin pitäisikin.
                    Last edited by gubbe89; 07-10-2008, 22:10.
                    nyk. Mercedes-Benz S124 230TE -89
                    nyk. Yamaha XJR 1200 -98
                    nyk. E28 520i -87 a.k.a ikuisuusprojekti
                    ex. E34 525 TDS Touring -93
                    ex. Volvo 740 GLE B230F -90 x2
                    ex. Yamaha YZF 1000R -02
                    ex. Skoda Felicia 1.9D Lx -97
                    ex. Volvo 245 D6 2.4 -89
                    ex. E34 535i -88
                    ex. Toyota Corolla 1.6 AE101 -94
                    ex. Mazda 626 GE 1.8 -93

                    Comment

                    • gubbe89
                      Bimmer Fanatic
                      • Sep 2008
                      • 315
                      • Mouhijärvi

                      #11
                      Eilen kaverin kanssa vähän tutkiskeltiin asiaa ja huomattiin, että kutospytyn tulpassa on jonkinsortin valmistusvika. Se liitospää, mihin tulpanhattu tulee kiinni oli vääntynyt ja kierre kärsinyt siitä. Rohkenisin veikata, että tuollaista puolen sentin tappia ei saa vääntymään ihan vahingossa. Tulppa kuitenkin johtaa, kun mittasin sen. Huomattiin myös tällainen jännä vika, että kun jäähdyttävällä sprayllä jäähdytettiin kutosen tulpan ympäristöä/tulpanhattua kävi auto sitten käynnistettäessä hetken viidellä, eli periaatteessa sama juttu kuin kylmänä, eli käy hetken viidellä. Tänään tulee kuitenkin uudet Boschin nelikärkiset tulpat sekä uudet tulpanjohdot. Jos näillä ja antureiden mittaamisella ei ala vieläkään pelaamaan menen kyllä välittömästi paikallisen pastorin juttusille. Sitten vielä kysymys tuosta lisäilmapumpusta, jotta pystyykö sitä aukomaan ja herkistämään, jos koneen huohottama öljy on ajan saatossa tukkinut sitä?
                      nyk. Mercedes-Benz S124 230TE -89
                      nyk. Yamaha XJR 1200 -98
                      nyk. E28 520i -87 a.k.a ikuisuusprojekti
                      ex. E34 525 TDS Touring -93
                      ex. Volvo 740 GLE B230F -90 x2
                      ex. Yamaha YZF 1000R -02
                      ex. Skoda Felicia 1.9D Lx -97
                      ex. Volvo 245 D6 2.4 -89
                      ex. E34 535i -88
                      ex. Toyota Corolla 1.6 AE101 -94
                      ex. Mazda 626 GE 1.8 -93

                      Comment

                      • |parsakaali|
                        Bimmer Fanatic
                        • Jan 2005
                        • 997

                        #12
                        minä sanoisin kans ilmamäärämittarin rikkonaiseksi. Samanlainen ongelma oli. Moottori oli tosin m30b28 mutta vika samanlainen. Yli kolmentonnin ei meinanut kierroksia saada, mutta kun sai niin sitten pelasi hyvin. Tuntui kuin tukehtuisi... Kaasua pumppaamalla sai kierrokset nostettua yli 3000 ja sitten pelasi. Myös tämmöinen vika oli kyseisessä autossa. Löysäsit kaasun ja painoit uudestaan niin kävi hetken viidellä. Syy-> suuttimen päästä oli irronnut muovikuppi joka oli kääntynyt poikittain suuttimen eteen.

                        edit.
                        Katso pimeässä lyökö kanteen mistään kipinää. Epäilisin että tulpanjohdoissa ja tulpissa ei ole mitään vikaa...

                        Comment

                        • gubbe89
                          Bimmer Fanatic
                          • Sep 2008
                          • 315
                          • Mouhijärvi

                          #13
                          Uskaltaisin väittää tuota ilmamäärämittaria ehjäksi, nimittäin mittasin sen ja näytti tasaisesti muuttuvaa resistanssia. Ja eihän tuolla ole ajettukaan vasta kuin 240tkm. Niiden suuttimien putsausta olen tässä jo miettinytkin. Voisin samalla senkin tehdä, kun venttiilit säätelen tuossa joku kaunis päivä. Sytytysvikaan sekin viittaa, että kutosen tulppa on ihan musta ja karstassa. Bensaakin kutonen saa, ainakin siitä päätellen kun laittoi käymään tulpan ollessa irti tuli sellainen haju nenään, etten usko vian olevan siellä. Pitää sitä ilmamäärämittaria tässä vielä ihmetellä kaiken varalta ja katsoa, jos sitä löysäisi hieman ja saisi sillä alakierroksille herkkyyttä vähän. Eikö tuo piirilevy ja säädöt ole sen liimatun muovikannen alla, joka on mittarin alapuolella?
                          nyk. Mercedes-Benz S124 230TE -89
                          nyk. Yamaha XJR 1200 -98
                          nyk. E28 520i -87 a.k.a ikuisuusprojekti
                          ex. E34 525 TDS Touring -93
                          ex. Volvo 740 GLE B230F -90 x2
                          ex. Yamaha YZF 1000R -02
                          ex. Skoda Felicia 1.9D Lx -97
                          ex. Volvo 245 D6 2.4 -89
                          ex. E34 535i -88
                          ex. Toyota Corolla 1.6 AE101 -94
                          ex. Mazda 626 GE 1.8 -93

                          Comment

                          • gubbe89
                            Bimmer Fanatic
                            • Sep 2008
                            • 315
                            • Mouhijärvi

                            #14
                            Nostetaas taas ylös turhanpäiväisellä jauhannalla. Aloin tuota purkamaan ja syy selvisi varmaksi. Kutosen tulpanhatusta tipahti pala bakeliittia, eli roimii sen ohi kumin läpi kanteen.

                            Kiitos Motonetin auto seisoo vieläkin tallissa. Haettiin sieltä tuo tulpanjohtosarja ilman anturia. No eipä siinä sen kummempaa vielä. Tutkittuani tarkemmin ovat liittimet ihan eri mallisia alkuperäisen kanssa. Alkuperäisessä virranjakajan kannessa on johdolle samanlainen pienellä kierteellä varustettu tappi kuin tulpankin päässä. Motonetin johtosarjassa on iso holkkiliitin MOLEMMISSA päissä, joka menee tulpan päähän kierrettyyn holkkiin. Muutenkin johdot olivat laadultaan jostain ala-arvoisen ja kelvottoman väliltä. Jakajankannen pään liitin jäi käteen lähestulkoon itsestään. Tutkinkin tuota hieman ja eihän niitä oltu puristettu kunnolla. Laitoin sen kuitenkin siististi kasaan ja puristin kunnolla ja vien huomenna Motonettiin ja valitan ja vingun sekä laitan esille alkuperäiset johdot.

                            Pitänee ostaa se helvetillisen kallis johtosarja anturin kanssa. Tulipa tuossa samalla putsattua kampuran asentotunnistinkin. Oli melkoisen öljyn peitossa, en sitten tiedä vaikuttaako se induktioanturin toimintaan millään tavalla. Tuskin haittaakaan. Voisin kyllä vielä mitata sen anturin kun alan huomenissa asentelemaan taas. Saas kattoo kui äijän käy! :think
                            nyk. Mercedes-Benz S124 230TE -89
                            nyk. Yamaha XJR 1200 -98
                            nyk. E28 520i -87 a.k.a ikuisuusprojekti
                            ex. E34 525 TDS Touring -93
                            ex. Volvo 740 GLE B230F -90 x2
                            ex. Yamaha YZF 1000R -02
                            ex. Skoda Felicia 1.9D Lx -97
                            ex. Volvo 245 D6 2.4 -89
                            ex. E34 535i -88
                            ex. Toyota Corolla 1.6 AE101 -94
                            ex. Mazda 626 GE 1.8 -93

                            Comment

                            • gubbe89
                              Bimmer Fanatic
                              • Sep 2008
                              • 315
                              • Mouhijärvi

                              #15
                              Jatketaan monologia vieläkin. Alkaa tulla mystiseksi. Ilmamäärämittaria säädin pari pykälää tiukemmalle, nyt tuntuisi toimivan paremmin, kun löysäsin sitä alkoi kone käydä helvetin rikkaalla.

                              Yhä edelleen painin ongelman parissa, josta olen avautunut jo muutaman viestin verran, eli käy edelleenkin viidellä kylmänä käynnistettäessä. Tuossa yön pimeinä tunteina käytin suuttimet irti ja putsasin ne päällisin puolin, olivat melkoisen paskan peitossa, öljyä siis kone ajan saatossa niiden ympärille huohotellut. Ehjät olivat kuitenkin. En tiedä auttoiko mitään, mutta toivotaan.

                              Venttiilinvälykset katseltiin tuossa, niissäkään ei ole moittimista, imu jokaisessa siinä 0,2-0,25 ja pako 0,3-0,4 välissä. Kuitenkaan eivät kanna. Yllättivät nuo välykset huomioonottaen, että ne on viimeksi säädetty, ainakin kuittien mukaan, n. 50tkm sitten.

                              Jos tämänkään jälkeen ei tuo tökkiminen lakkaa alkaa olla ideat vähissä. Tässä kohtaa vaihtoehdot on enää, että nokka-akselin stefa vuotaa virranjakajaan, joka on hyvin epätodennäköistä, nimittäin viimeksi virranjakajan kannen ja pyörijän vaihtaessani oli koko systeemi kuiva, ja ongelma oli esillä silloinkin jo.

                              Seuraava vaihtoehto, minkä mieleeni sain olisi ilmamäärämittari. Jos siellä vaikka olisi kylmäjuotos jossain kohdin ja ottaisi kontaktia vasta hieman lämmitessään ja kylmänä vetäisi tosi rikkaalle. Piirilevyn vastusrata on kuitenkin aivan ehjä, lähes kulumaton, eikä siinä ole ongelmaa. Mittari myös antaa tasaisesti muuttuvaa resistanssia läppää käännettäessä.

                              Sitten seuraava, mitä keksin voisi olla Motronicin boksi, jos se onnistuisi sössimään sen yhden suuttimen käynnistettäessä koko ajan auki.

                              Jos näilläkään ei vika korjaannu pitää puola vaihtaa. Jos ei sittenkään ala toimimaan, pitää mitata puristukset/ohivuoto ja koeponnistaa kansi sekä tämän jälkeen kansipahvi vaihtoon. Jos tämäkään ei auta poltan tuon paskan. Vikakoodit voisin käydä luetuttamassa kuitenkin ennen kovin radikaaleihin toimenpiteisiin ryhtymistä. Tietysti te arvon kanssabimmeristit voitte omia vinkkejänne antaa, jos tunnette olevanne minua viisaampia, apu on tarpeen ja sille kumarrus joka vian löytää
                              nyk. Mercedes-Benz S124 230TE -89
                              nyk. Yamaha XJR 1200 -98
                              nyk. E28 520i -87 a.k.a ikuisuusprojekti
                              ex. E34 525 TDS Touring -93
                              ex. Volvo 740 GLE B230F -90 x2
                              ex. Yamaha YZF 1000R -02
                              ex. Skoda Felicia 1.9D Lx -97
                              ex. Volvo 245 D6 2.4 -89
                              ex. E34 535i -88
                              ex. Toyota Corolla 1.6 AE101 -94
                              ex. Mazda 626 GE 1.8 -93

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎