Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 ohjaus asiaa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hökötin
    Bimmer Rookie
    • Sep 2006
    • 62
    • Inkoo

    E34 ohjaus asiaa

    Kävin katsastustarkastuksessa ja korjaaja sanoi, että ohjaustangon tuki nivelet väljät. Mitä tuo käytännössä tarkoittaa? Mitkä osat ovat mahdollisesti kyseessä? Korjaaja ei muistanut osien oikeita nimityksiä, siksi tämä onkin vähän hankalaa. Auto on E34 520i, vm 1994.
  • zener
    Moderator
    • Oct 2004
    • 14446
    • Oulu

    #2
    Veikkaisimpa osa nro. 9



    Mutta jos tuo on väljä ja vaihdat, niin suosittelen vaihtamaan myös raidetangot (3) ja apusimpukan helan (15). Nämä on kaikki vakio kauraa E34:ssa, että kuluu.
    E65 730dA '04 klick
    F10 520dA '11 klick
    E34 520iA (2.8l) '91 klick

    Instagram


    "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

    Comment

    • Harri G
      BTCF Member
      • Jul 2005
      • 9041
      • Iisalmi

      #3
      Komppaan kyllä zeneriä tässä. Vaihtoon vain kaikki. Jos keskitangon vaihtaa niin kohta on raidetangon päät vaihtokunnossa kuitenkin. Ja apusimpukan hela on sen verta edullinen osa, että se on sama laittaa joka tapauksessa. Ja kun kerralla vaihtaa niin voi sen jälkeen käyttää suuntauksessa. KL-varaosista Febi-Bilsteiniä tilaukseen
      E39 ja E91

      Comment

      • Leka
        BTCF Member
        • Sep 2003
        • 7701
        • Vilppula

        #4
        Kompataan edellisiä, vaihto-ohjeet ko. hommaan tässä.
        sigpic

        BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


        Comment

        • mutis
          Bimmer Rookie
          • Apr 2007
          • 76
          • Åbo Kickel

          #5
          Höm niin tarviiko sitä vaihtaa koko tuo tanko (siis osa 9)? Samoten kuin nuo raidetangot, raidetangon päitä on kyllä tullut muihin autoihin vaihdettua. Mutta onko ostoslistalla nyt siis pää ja tuo vastakappale (numero 3 siis)?
          Ja muistuuko joltain mieleen mitä hintaluokkaa oli?

          -Kyselee nimimerkki "Ratissa puoli kierrosta klappia"
          E34 525

          Comment

          • Leka
            BTCF Member
            • Sep 2003
            • 7701
            • Vilppula

            #6
            Originally posted by mutis View Post
            -Kyselee nimimerkki "Ratissa puoli kierrosta klappia"
            Ohjaussimpukka on tullut tiensä päähän, puolen kierroksen klappia ei enää saa pois simpukkaa kiristämällä. Romikselta hyväkuntoinen käytetty tilalle tai uusi marmoritiskiltä n.1800€:n pikkuinvestoinnilla... http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=37392
            sigpic

            BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


            Comment

            • mutis
              Bimmer Rookie
              • Apr 2007
              • 76
              • Åbo Kickel

              #7
              Joo tuota simpukkaa olen itsekin arponut, kun olen tämän foorumin mainioita faq-artikkeleita lukenut
              Täytyypä tutustua tarkemmin jahka pääsen sisäpuolelta auton alle syyshuollossa.
              E34 525

              Comment

              • zener
                Moderator
                • Oct 2004
                • 14446
                • Oulu

                #8
                Originally posted by mutis View Post
                Höm niin tarviiko sitä vaihtaa koko tuo tanko (siis osa 9)? Samoten kuin nuo raidetangot, raidetangon päitä on kyllä tullut muihin autoihin vaihdettua. Mutta onko ostoslistalla nyt siis pää ja tuo vastakappale (numero 3 siis)?
                Ja muistuuko joltain mieleen mitä hintaluokkaa oli?
                Raidetankojan luonnollisesti menee kaksi kappaletta. Helpoin on ostaa kokonaiset raidetangot kuin vaihtaa pelkkiä päitä.

                Hinnat raidetangoille 20-60e/kpl. Riippuen minkä tasosta tavaraa ostaa.
                E65 730dA '04 klick
                F10 520dA '11 klick
                E34 520iA (2.8l) '91 klick

                Instagram


                "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                Comment

                • Leka
                  BTCF Member
                  • Sep 2003
                  • 7701
                  • Vilppula

                  #9
                  Originally posted by zener View Post
                  Raidetankojan luonnollisesti menee kaksi kappaletta. Helpoin on ostaa kokonaiset raidetangot kuin vaihtaa pelkkiä päitä.
                  Ääni tälle
                  sigpic

                  BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


                  Comment

                  • eldrin
                    Bimmer Fanatic
                    • May 2007
                    • 521
                    • Espoo

                    #10
                    KL-varaosista Lemförderin raidetangot 49e kpl. Ja pitäis löytyä hyllystä.
                    e60 530iA -04 Olivine Grün
                    e34 525i touring -94 Calypsorot///ex
                    e28 518 -83 Tikkurila-optik///ex
                    e36 328CiA -96 Aegaeisch Blau ///ex
                    e34 540iA -94 Arktissilber
                    ///ex

                    Comment

                    • bimmer_318
                      Newbiemmer
                      • Nov 2007
                      • 22
                      • Kemi

                      #11
                      e34 520 mullaki ja ohjauksessa mullakin välyyttä, oisko noin 2-3cm molemmille puolille rattia pyöriteltäessä, siis ratissa tuntuu tyhjää noin 3cm ennenkuin nappaa. oisiko siis välys osissa mitkä tuli topicin alussa ilmi vai tuossa ohjaus-simpukassa? ja onko ohjaus-simpukka sama kuin ohjausvaihde? tyhmä kun on niin pakko kysellä
                      Sen on pakko olla piru itse, nimeltään takaveto, mikä häpeilemättömillä juonillaan, houkuttelee kunnolliset ihmiset tämän turmiollisen automerkin omistajaksi!

                      ex: e34 520i -89
                      ex: e34 520i -89
                      ex: e30 316 -88

                      Comment

                      • Jucke
                        BTCF Member
                        • Mar 2006
                        • 518
                        • Keski-suomi

                        #12
                        Vanhaa aihetta sivuten, omassakin kiesissä on rattiin tullut välystä pari senttiä. Täytyy koittaa säätää tuota "steering box":ia eli simpukkaa? Sellainen kysymys varmuuden maksimoimiseksi vielä vaikka noi lekan linkin ohjeet hyvät onkin että pitääkö keula tunkata ilmaan kun säätää boxia?
                        E34 ///M5 3.8 '93,
                        ex: E38 740i '00 E34 535i '88, E39 540ia M-sport '00, E34 535i '91, E34 520i '88

                        Comment

                        • Muurahainen
                          BTCF Member
                          • Dec 2006
                          • 9194
                          • Nurmijärvi

                          #13
                          Sitten kun säädätte älkää tiukatko liikaa.

                          Muuten on kamat romuna.

                          Comment

                          • Purtsi123
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2008
                            • 1011
                            • Kuopio

                            #14
                            Asiaa sivuten. Oon yrittäny koti oloissa tutkia kolinan lähdettä kuskin puolelta edestä, mikä kuuluu vain pikku montuissa, niin huomasin että kuskin puolen ulompi raidetanko on ihan löysä. Kuika paljon sen kuuluisi käsin vääntelemällä kääntyä/liikkua? Onko tämä nyt jo lähes varmana tästä aiheutuva kolina.
                            E61 525xda -08

                            Comment

                            • marko.m
                              Bimmer Fanatic
                              • Apr 2007
                              • 333
                              • Keminmaa

                              #15
                              Originally posted by Purtsi123 View Post
                              Asiaa sivuten. Oon yrittäny koti oloissa tutkia kolinan lähdettä kuskin puolelta edestä, mikä kuuluu vain pikku montuissa, niin huomasin että kuskin puolen ulompi raidetanko on ihan löysä. Kuika paljon sen kuuluisi käsin vääntelemällä kääntyä/liikkua? Onko tämä nyt jo lähes varmana tästä aiheutuva kolina.
                              No ei se tietenkään kovin löysä saa olla. Jos ei juuri mitään vastusta ole pyöritettäessä niin varmaan on päissä välystä. ehkä kannattaa vaihtaa viimeistään katsastukseen molemmilta puolilta päät. Pelkät päät maksaa 40-50e/4kpl. Mutta saattaa ne päät olla tiukassa kiinni joten paljon helpompi homma vaihtaa koko tanko. Kannattaa vaihtaa kaikki siksi kun pyörät pitää suunnata sen jälkeen. Ja kannattaa vaihtaa samalla myös apusimpukan hela, koska siinäkin on todennäköisesti väljää.

                              Itse vaihdoin kohta pari vuotta sitten kaikki raidetangon päät kun katsastuksessa yhdessä oli väljyyttä. eipä ole niihin tarvinu koskea sen jälkeen. sitten säädätin kulmat ja siellä huomattiin että apusimpukka on väleä.
                              316i e46 -04.
                              Ex. 525i e34 -91

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎