Joo kannattaa tarkistaa tuo kiertovesipumppu. Itellä ei ole sitä tällä hetkellä ollenkaan paikallaan, eli heti kun kierrokset laskee esim. liikenne valoissa alkaa puhaltamaan haaleaa/viileää lämppäristä..
Minun tietääkseni jos lämppärin letkut on väärinpäin, niin tyhjäkäynnillä tulee lämmintä sisälle ja kovemmilla kierroksilla kylmää, koska ei pääse kunnolla kiertää. Ei varmaa tietoa koska en ole tätä virhettä tehny
Tuota vähän ihmettelin, että lämpömittari nousee kiekkamittarin kans samaa tahtia ??? Ei kumminkaan nouse yli normaalin tai keitä??
Ei nouse yli normaalin, eli ei keitä. Pitää tänään vaihtaa toisesta se kierovesipumppu ja katella jos se alkas pelaan. On kyllä omasta mielestäki jännä juttu tuon lämpömittarin kanssa, kun nostan kiekat 2000rpm:ään niin lämpömittari nousee siihen toisella viivalle samaan tahtiin
E34 520i vm.89 vikaa toisen perään edition E34 525i vm.89
Tulipa mieleen että jos kohta puolin lähtis auton kimppuun ja säätäs venttiilit, mutta mutta onko siinä minkälaiset mahdollisuudet tunaroida jotain meikänlaisella "kädellä"? Ja tuo hommahan menee vissiin vaan tyyliin, venakoppa veks(Sherlock), sitten aukasee ne epäkeskon mutterit ja rakotulkki väliin, kun välys oikea niin mutteri kiinni.
E34 520i vm.89 vikaa toisen perään edition E34 525i vm.89
Tulipa mieleen että jos kohta puolin lähtis auton kimppuun ja säätäs venttiilit, mutta mutta onko siinä minkälaiset mahdollisuudet tunaroida jotain meikänlaisella "kädellä"? Ja tuo hommahan menee vissiin vaan tyyliin, venakoppa veks(Sherlock), sitten aukasee ne epäkeskon mutterit ja rakotulkki väliin, kun välys oikea niin mutteri kiinni.
Älä niitä epäkeskon muttereita valmiiksi avaa. Yksi venttiili kerrallaan säädät silloin, kun se venttiili on auki. Moottoria pyörittämällä löytyy seuraava venttiili taas kehiin. Kun venttiili auki -> rakotulkki väliin, jos välystä niin kiristät avaamalla epäkeskon mutterin ja kääntämällä sitä epäkeskoa jollain, kunnes rakotulkki on suht tiukasti välissä, mutta tulee kuitenkin pois. Helppo juttu, käy koko kierros läpi kahteen-kolmeen kertaan niin varmistat ettet möhlinyt aiemmin. Näin toimii ainakin M30B34-koneessa, ja eiköhän se ihan samalla tavalla mene muissakin. Jos et moottoria pysty muuten pyörittämään, laita vaikka nelonen silmään ja työnnä autoa eestaas jotta venttiili osuu kohdalleen. Työntäessä joutuu ottamaan kyllä kaverin mukaan että pystyy samalla katsomaan venttiilien asentoja.
EDIT: Niin joo ja venakopan lisäks tulpat pois
Last edited by aakoo; 24-03-2009, 14:29.
Reason: -
Älä niitä epäkeskon muttereita valmiiksi avaa. Yksi venttiili kerrallaan säädät silloin, kun se venttiili on auki. Moottoria pyörittämällä löytyy seuraava venttiili taas kehiin. Kun venttiili auki -> rakotulkki väliin, jos välystä niin kiristät avaamalla epäkeskon mutterin ja kääntämällä sitä epäkeskoa jollain, kunnes rakotulkki on suht tiukasti välissä, mutta tulee kuitenkin pois. Helppo juttu, käy koko kierros läpi kahteen-kolmeen kertaan niin varmistat ettet möhlinyt aiemmin. Näin toimii ainakin M30B34-koneessa, ja eiköhän se ihan samalla tavalla mene muissakin. Jos et moottoria pysty muuten pyörittämään, laita vaikka nelonen silmään ja työnnä autoa eestaas jotta venttiili osuu kohdalleen. Työntäessä joutuu ottamaan kyllä kaverin mukaan että pystyy samalla katsomaan venttiilien asentoja.
EDIT: Niin joo ja venakopan lisäks tulpat pois
Ensiksi, venttiili säädetään silloin kun se on KIINNI. Toiseksi, konetta voi pyörittää kampiakselin pultista isolla hylsyllä ja räikällä. Kolmanneksi, venttiilit voi säätää sylinteri kerrallaan sytytysjärjestyksen mukaan edeten. Neljänneksi, koneen tulee olla oikeasti kylmä, bmw-ohje taitaa olla että jäähd. nesteen lämpötila alle +35 ast. celsiusta.
Ensiksi, venttiili säädetään silloin kun se on KIINNI. Toiseksi, konetta voi pyörittää kampiakselin pultista isolla hylsyllä ja räikällä. Kolmanneksi, venttiilit voi säätää sylinteri kerrallaan sytytysjärjestyksen mukaan edeten. Neljänneksi, koneen tulee olla oikeasti kylmä, bmw-ohje taitaa olla että jäähd. nesteen lämpötila alle +35 ast. celsiusta.
Blah, blah. Ei ollut työmaalla kaikki hevoset enää kotona. Kiinni tietysti, emt mistä toi auki tuli. Kampiakselin päästä pyörittämistä varten olisi omassa autossa pitänyt purkaa visko pois, helpommin onnistui työntelemällä, toki pääasiassa taaksepäin mutta välillä piti ottaa eteenpäin jos meni venttiili ohi. Samalla tavallahan se kone noinkin pyörii, ja sytytysjärjestyksessähän ne venttiilit sieltä ilmaantuu sylinteri kerrallaan. Kylmyyden nyt luulin olevan itsestäänselvyys. Pahoittelen epäselvyyksiä ja ajatuskatkoja vastauksissa, taidan tästedes pysyttäytyä vaan lukulinjalla.
M30 moottorin voi kyllä säätää lämpöisenäkin, ainakin bentleyn korjaamokäsikirja antaa arvot erikseen kylmälle ja lämpöiselle..
Voi moottoriöljytkin laskea pois ja laittaa tilalle piimää, vaan ei se kone tykkää siitäkään. Miten takaat koneen tasalämpöisyyden (erityisesti pitkässä koneessa) lämpöisenä?
Voi moottoriöljytkin laskea pois ja laittaa tilalle piimää, vaan ei se kone tykkää siitäkään. Miten takaat koneen tasalämpöisyyden (erityisesti pitkässä koneessa) lämpöisenä?
En ole insinööri, mutta veikkaisin että metalli ei moottorissa ole toisessa päässä 100 asteista ja toisessa 50? Voisin luulla että 10c lämpötilaero ei vaikuta säätämiseen.. Mutta kukin tehkööt tavallaan. Ite säädän kylmänä, mukavampi käsitelläkkin. Kunhan sanoin, että arvot löytyvät myös kuumalle moottorille, eli ajon jälkeen normaalilämmössä olevalle, ei kylmän ja kuuman välissä olevalle haalealle
En ole insinööri, mutta veikkaisin että metalli ei moottorissa ole toisessa päässä 100 asteista ja toisessa 50? Voisin luulla että 10c lämpötilaero ei vaikuta säätämiseen.. Mutta kukin tehkööt tavallaan. Ite säädän kylmänä, mukavampi käsitelläkkin. Kunhan sanoin, että arvot löytyvät myös kuumalle moottorille, eli ajon jälkeen normaalilämmössä olevalle, ei kylmän ja kuuman välissä olevalle haalealle
Melkein vastasit itsellesi. Kone voi olla sen 90ast kun aloitat ekasta venttiilistä, mutta entäs viimeisen kohdalla?
Melkein vastasit itsellesi. Kone voi olla sen 90ast kun aloitat ekasta venttiilistä, mutta entäs viimeisen kohdalla?
Mun maamoottori ei ainakaan jäähdy 20-30 minuutissa lämpömittarin mukaan juuri yhtään saatika käsikopelon. Säädetään nyt jokatapauksessa ne kylmänä niin on hyvä mieli kaikilla
Do diin nyt olisi selvitty ilmaamisesta kunnialla Ihmetyttää vain nyt kun koneessa tuntuu olevan vetoja ihan oikein, mutta silti meinaa hönkiä isolla kädellä sinistä ja haisee samperin pahalle... voiko tuo johtua siitä jos kone on seissyt aikansa ja siellä olisi karstaa niin se nyt niittä polttaa??(varmaan aika epäloogista:think)
E34 520i vm.89 vikaa toisen perään edition E34 525i vm.89
Comment