Originally posted by M20TIC
View Post
e34 520 moottori vaihdettu, mutta ei onnistuneesti. No onnistupa 3kerralla
Collapse
X
-
Ei nouse yli normaalin, eli ei keitä. Pitää tänään vaihtaa toisesta se kierovesipumppu ja katella jos se alkas pelaan. On kyllä omasta mielestäki jännä juttu tuon lämpömittarin kanssa, kun nostan kiekat 2000rpm:ään niin lämpömittari nousee siihen toisella viivalle samaan tahtiin
E34 520i vm.89 vikaa toisen perään edition
E34 525i vm.89
-
Tulipa mieleen että jos kohta puolin lähtis auton kimppuun ja säätäs venttiilit, mutta mutta onko siinä minkälaiset mahdollisuudet tunaroida jotain meikänlaisella "kädellä"? Ja tuo hommahan menee vissiin vaan tyyliin, venakoppa veks(Sherlock), sitten aukasee ne epäkeskon mutterit ja rakotulkki väliin, kun välys oikea niin mutteri kiinni.E34 520i vm.89 vikaa toisen perään edition
E34 525i vm.89
Comment
-
Älä niitä epäkeskon muttereita valmiiksi avaa. Yksi venttiili kerrallaan säädät silloin, kun se venttiili on auki. Moottoria pyörittämällä löytyy seuraava venttiili taas kehiin. Kun venttiili auki -> rakotulkki väliin, jos välystä niin kiristät avaamalla epäkeskon mutterin ja kääntämällä sitä epäkeskoa jollain, kunnes rakotulkki on suht tiukasti välissä, mutta tulee kuitenkin pois. Helppo juttu, käy koko kierros läpi kahteen-kolmeen kertaan niin varmistat ettet möhlinyt aiemmin. Näin toimii ainakin M30B34-koneessa, ja eiköhän se ihan samalla tavalla mene muissakin. Jos et moottoria pysty muuten pyörittämään, laita vaikka nelonen silmään ja työnnä autoa eestaas jotta venttiili osuu kohdalleen. Työntäessä joutuu ottamaan kyllä kaverin mukaan että pystyy samalla katsomaan venttiilien asentoja.Originally posted by Biimer_90 View PostTulipa mieleen että jos kohta puolin lähtis auton kimppuun ja säätäs venttiilit, mutta mutta onko siinä minkälaiset mahdollisuudet tunaroida jotain meikänlaisella "kädellä"? Ja tuo hommahan menee vissiin vaan tyyliin, venakoppa veks(Sherlock), sitten aukasee ne epäkeskon mutterit ja rakotulkki väliin, kun välys oikea niin mutteri kiinni.
EDIT: Niin joo ja venakopan lisäks tulpat poisE34 535i -91 ikuisuusprojekti
Comment
-
Ensiksi, venttiili säädetään silloin kun se on KIINNI. Toiseksi, konetta voi pyörittää kampiakselin pultista isolla hylsyllä ja räikällä. Kolmanneksi, venttiilit voi säätää sylinteri kerrallaan sytytysjärjestyksen mukaan edeten. Neljänneksi, koneen tulee olla oikeasti kylmä, bmw-ohje taitaa olla että jäähd. nesteen lämpötila alle +35 ast. celsiusta.Originally posted by aakoo View PostÄlä niitä epäkeskon muttereita valmiiksi avaa. Yksi venttiili kerrallaan säädät silloin, kun se venttiili on auki. Moottoria pyörittämällä löytyy seuraava venttiili taas kehiin. Kun venttiili auki -> rakotulkki väliin, jos välystä niin kiristät avaamalla epäkeskon mutterin ja kääntämällä sitä epäkeskoa jollain, kunnes rakotulkki on suht tiukasti välissä, mutta tulee kuitenkin pois. Helppo juttu, käy koko kierros läpi kahteen-kolmeen kertaan niin varmistat ettet möhlinyt aiemmin. Näin toimii ainakin M30B34-koneessa, ja eiköhän se ihan samalla tavalla mene muissakin. Jos et moottoria pysty muuten pyörittämään, laita vaikka nelonen silmään ja työnnä autoa eestaas jotta venttiili osuu kohdalleen. Työntäessä joutuu ottamaan kyllä kaverin mukaan että pystyy samalla katsomaan venttiilien asentoja.
EDIT: Niin joo ja venakopan lisäks tulpat pois
Comment
-
Blah, blah. Ei ollut työmaalla kaikki hevoset enää kotona. Kiinni tietysti, emt mistä toi auki tuli. Kampiakselin päästä pyörittämistä varten olisi omassa autossa pitänyt purkaa visko pois, helpommin onnistui työntelemällä, toki pääasiassa taaksepäin mutta välillä piti ottaa eteenpäin jos meni venttiili ohi. Samalla tavallahan se kone noinkin pyörii, ja sytytysjärjestyksessähän ne venttiilit sieltä ilmaantuu sylinteri kerrallaan. Kylmyyden nyt luulin olevan itsestäänselvyys. Pahoittelen epäselvyyksiä ja ajatuskatkoja vastauksissa, taidan tästedes pysyttäytyä vaan lukulinjalla.Originally posted by jr66 View PostEnsiksi, venttiili säädetään silloin kun se on KIINNI. Toiseksi, konetta voi pyörittää kampiakselin pultista isolla hylsyllä ja räikällä. Kolmanneksi, venttiilit voi säätää sylinteri kerrallaan sytytysjärjestyksen mukaan edeten. Neljänneksi, koneen tulee olla oikeasti kylmä, bmw-ohje taitaa olla että jäähd. nesteen lämpötila alle +35 ast. celsiusta.E34 535i -91 ikuisuusprojekti
Comment
-
Voi moottoriöljytkin laskea pois ja laittaa tilalle piimää, vaan ei se kone tykkää siitäkään. Miten takaat koneen tasalämpöisyyden (erityisesti pitkässä koneessa) lämpöisenä?Originally posted by Peltsii View PostM30 moottorin voi kyllä säätää lämpöisenäkin, ainakin bentleyn korjaamokäsikirja antaa arvot erikseen kylmälle ja lämpöiselle..
Comment
-
Originally posted by muuris View PostVoi moottoriöljytkin laskea pois ja laittaa tilalle piimää, vaan ei se kone tykkää siitäkään. Miten takaat koneen tasalämpöisyyden (erityisesti pitkässä koneessa) lämpöisenä?
En ole insinööri, mutta veikkaisin että metalli ei moottorissa ole toisessa päässä 100 asteista ja toisessa 50? Voisin luulla että 10c lämpötilaero ei vaikuta säätämiseen.. Mutta kukin tehkööt tavallaan. Ite säädän kylmänä, mukavampi käsitelläkkin. Kunhan sanoin, että arvot löytyvät myös kuumalle moottorille, eli ajon jälkeen normaalilämmössä olevalle, ei kylmän ja kuuman välissä olevalle haalealleDUCATI 1098 RACING EVO
Comment
-
Melkein vastasit itsellesi. Kone voi olla sen 90ast kun aloitat ekasta venttiilistä, mutta entäs viimeisen kohdalla?Originally posted by Peltsii View PostEn ole insinööri, mutta veikkaisin että metalli ei moottorissa ole toisessa päässä 100 asteista ja toisessa 50? Voisin luulla että 10c lämpötilaero ei vaikuta säätämiseen.. Mutta kukin tehkööt tavallaan. Ite säädän kylmänä, mukavampi käsitelläkkin. Kunhan sanoin, että arvot löytyvät myös kuumalle moottorille, eli ajon jälkeen normaalilämmössä olevalle, ei kylmän ja kuuman välissä olevalle haalealle
Comment
-
Originally posted by muuris View PostMelkein vastasit itsellesi. Kone voi olla sen 90ast kun aloitat ekasta venttiilistä, mutta entäs viimeisen kohdalla?
Mun maamoottori ei ainakaan jäähdy 20-30 minuutissa lämpömittarin mukaan juuri yhtään saatika käsikopelon. Säädetään nyt jokatapauksessa ne kylmänä niin on hyvä mieli kaikilla
DUCATI 1098 RACING EVO
Comment
-
Do diin nyt olisi selvitty ilmaamisesta kunnialla
Ihmetyttää vain nyt kun koneessa tuntuu olevan vetoja ihan oikein, mutta silti meinaa hönkiä isolla kädellä sinistä ja haisee samperin pahalle... voiko tuo johtua siitä jos kone on seissyt aikansa ja siellä olisi karstaa niin se nyt niittä polttaa??(varmaan aika epäloogista:think)
E34 520i vm.89 vikaa toisen perään edition
E34 525i vm.89
Comment

Comment