Mutta jos uusi visko maksaa sen 100e, en usko että saat sähköflektiä tarvikkeineen yhtään halvemmalla, puhumattakaan että sais koneeseen heti oikean asteisen anturin, niin että kone toimii sen lämpöisenä kun on tehtaalla suunniteltu...
Varsinkin jos koneeseen on jo uusittu termari ja vesipumppu.. miksi enää pihistellä viskosta jos lämmöt vieläkin nousee...
silikonin lisääminen voi olla ok vaihtoehto, sillä voi saada sen taas hetkeksi pelittämään, mutta kun otetaan huomioon miten usein oikeasti joku kyttää sitä lämpömittariaan... voi edullisesta kokeilusta tulla kallista.
Tarkoitin vain että onko se 100e kustannus niin iso että vielä kannattaa leikkiä?
Ei se visko nyt niin huono ole, onhan sellainen uusissakin autoissa vieläkin..
Jos se sähköllä toimiva olis parempi ratkaisu perus autoissa, olis baijerin insinööri sen sinne jo 70 luvulla laittanut.
Voit tietysti olla oikeassakin, tai johan tässä näkyilee kaksikin kirjoitusta jotka sanoo että siellä on visko Bemarin insinöörien päätöksestä. Ja kirjoituksestani huolimatta vaihdoin kyllä omasta 528i:stä aikanaan viskon upouuteen, pian syylärin uusimisen jälkeen..
Joo luulin että visko ei pelitä, mutta kumminkin lämmöt pysyy alta 100C (erillinen mittari). Jos tarraa vasta 88C niin kyllä ne lämmöt nousee.
Huomannu kanssa että usein alkukm mennään aika ylös - sinne 105C, mutta sitten tullaan alemma. Voi olla termarimoka tai syyläris 50% ei oo enää niit stertsh-kiharoita?
- kiva kun 90% bimmeristeistä parantaa mun mainetta -
- E28 528i, 528i+, M5
valitettavasti sivun alareunassa oleva linkki possupoikien sivulle oli kuollut. siellä piti olla ohjeet uusien nesteiden laittamiseen (sikäli ku jotain ohjeita siihen tarvii...)
7er.comin mukaan litkua vois saada tojotalta: "Toyota silicone oil, part number 08816-03001"
en takuulla vapaaehtosesti osta jotain typerää viskokytkintä, jonka hinnaksi paikallinen merkkiputiikki sanoo ~10% auton hankintahinnasta. mieluummin ainakin yritän korjata vanhan ensin. kyse on jo periaatteesta
edit:
Originally posted by tsbmw
BMW tehdas on valinnut viskon, joten sen täytyy olla sähköflektiä parempi! Edellä järkeenkäypä perustelu.
tosta voidaan taas kinata loputtomiin: onko joku tehtaan tekemä ratkaisu sitten niin hyvä, että kannattaa muuttaa... siviiliautojen valmistajat joutuvat tekemään kompromissejä taloudellisista ja tuotantoteknisistä syistä, lisäksi blaablaablaa ...kunnon haukionkalalogiikalla voitaisiin todeta etteivät engel-eyesit kuulu vanhempiin bemuihin, tai että kaikki madallusjouset on pahasta, kun niitä ei ole alunperin penarissa ollu.
visko on juuri kompromissina hyvä, yksinkertainen jne. sähköflekti kuitenkin puolustaa paikkaansa, vähentäähän se (ainakin nimellisesti) moottorin pyöriviä massoja ja työntää ilmaa syylarin läpi tehokkaasti juuri silloin kun tarvitsee, eli tyhjäkäynnillä ryömittäessä tai paikallaan ollessa. jos on pakko sijoittaa ~150€ tollaiseen, sijoitan mieluummin sähköflektikonversioon.
edit2: nyt näky toi porsche-sivu toimivan taas. tyypin porsashan on ihan läpimätä
mullaki ois myydä ehjä visko.v12 myllystä peräisin.
epäilen sopivuutta m30 koneeseen, mutta voidaan mittailla kun tulen kylään
soittelin paikalliseen rinta-juippiin (toyota-varaosat) ja kyselin tota öljyä. tyyppi väitti ensin kivenkovaan ettei sellaista ole olemassa, mutta löysi sitte kuitenkin kun tarpeeksi tivasi ja anto ton osanumeron. 18ml pullo=13,50€, perjantaiksi saa... seuraavaksi halpahallista riittävän iso kiintoavain.
edit: nyt on uudet öljyt viskossa, aikaa meni n. 1,5h sisältäen koeajon ja käsien pesun. ton lämmitys-jäähdytysjutun joutu tekemään 4-5 kertaa ennen kun tuntu, että öljytila on täys.
kuluja tuli loppujen lopuks 22€, kun en omistanut mitään siihen mutteriin sopivaa työkalua ja jouduin hankkimaan 32mm kiintoavaimen erikseen. hyvä tuli ja nyt puhaltaa: ennen pysty kuumanaki pysäyttämään helposti paljaalla kädellä. nyt kylmänä pystyy vielä rukkaskädellä pysäyttämään ropelin, mutta kuumana tuhisee sen verta ärjysti etten viitti edes yrittää.
irrotin tuon liuskan ihan ruuvimeisselillä varovasti kampeamalla. paras on, jos saa viskon esim. ruuvipenkkiin mutterista kiinni, niin pääsee helposti pyörittelemään. btw, vieläki toimii korjattu visko moitteitta
jep, noita viskoja on näköjään kaksi eri mallia... toinen niistä on helppo avata ja toinen vaan tahtoo mennä rikki kun sitä vähän vääntää. Nyt olis vaan se ongelma jäljellä että mistä löytäisi oikean silikonin siihen:S
Lainaan ketjua vähän...saako M50-moottorissa viskon ja flektin otettua vesipumpusta irti normaalilla 32 mm:n lenkillä? Niin ja olikos se 32 oikea koko... Kierteethän ovat vasenkätiset.
Nyt olis vaan se ongelma jäljellä että mistä löytäisi oikean silikonin siihen:S
Toyota-liikkeestä saa sopivan pienpakkauksen (13,50€), varaosanumero on tossa pari postia aikasemmin, tarvikeliikkeissä voi olla kanisteritavaraa, halvempi litrahinta...?
kävin paikallisessa toyota-liikkeessä eilen eikä sieltä löytynyt...ei myöskään kokkolasta. Vaasasta vois kyllä löytyä, mutta ei oikein viittis lähtee sinne asti pienen tuubin takia Tietääkö kukaan oikean nimen tolle aineelle? Jos vaikka kävis kysymässä tarvikeliikkeestä.
sellainen juttu tuli vaan mieleen, että omalta osaltani syy ylikuumenemiseen tais olla tukkoutunut syyläri, eli liikaa hyttysiä ja sellaista paskaa ritilässä. Visko tuli kuitenkin vaihdettua mutta luultavasti turhaan. Syylärin pesun jälkeen, liuotinpesulla sekä vedellä, ja sitten vielä varovasti paineilmalla, lämpömittari pysyy samassa paikassa kokoajan. Ennen pesua mä vaihdoin viskon mutta se ei auttanut kovinkaan paljon. Eli peskää syyläri VAROVASTI ulkopuolelta ennen kuin hankitte uuden viskon, se voi auttaa ihmeen paljon, ainakin mulla.
Soitto ja työajan jälkeen onnistui nouto Hyvinkäältä.
Visko korjattu, ja on ihan erilainen kuin ennen täyttöä, litkua meni noin 10 milliä ja homma todella helppo, mutta vei sen 30 min. kuumailmapuhaltimen kanssa. Jäi vielä pojan rc-harrastukseen pullon jämät.
Edit: visko toimii juuri niin kuin pitääkin, lämmöt ei enää nouse tyhjäkäynnillä.
Last edited by poteroa; 14-10-2015, 21:51.
Reason: Lisäystä...
Comment