Näin se yleensä on, kun uusi/parantaa johdotusta, paranee samalla valotehokin. Säästösyistä johdotukset valoille eivät ole niin hyvät kuin voisi olla. Käytetään vähän ohkaisempaa johtoa ja säästetään muutama penni. Mutta kun autoja ladotaan kymmeniä tuhansia, säästö onkin sitten isompi.
Mitä ohuemmasta johdosta virta menee läpi, sen suuremmat ovat häviöt, johtoihin ja liittimiin voi jäädä (helposti) jopa 2 -3 volttia. Mutta jopa 1V näkyy selvästi.
Kunnon "jöötillä" kun vetää ne valojen piuhat (esim 4.0mm2), kenties jopa erillisten releiden kautta, niin saa häviöt minimiin. Mutta pitää muistaa uusia myös maajohto samalla, oltava vähintään saman paksuinen kuin virtajohto, mieluummin vähän paksumpi (koska samaa maa piuhaa myöten saattaa kulkea myös parkkivalon tai lyhyiden valojen maa).
t: Timo
Mitä ohuemmasta johdosta virta menee läpi, sen suuremmat ovat häviöt, johtoihin ja liittimiin voi jäädä (helposti) jopa 2 -3 volttia. Mutta jopa 1V näkyy selvästi.
Kunnon "jöötillä" kun vetää ne valojen piuhat (esim 4.0mm2), kenties jopa erillisten releiden kautta, niin saa häviöt minimiin. Mutta pitää muistaa uusia myös maajohto samalla, oltava vähintään saman paksuinen kuin virtajohto, mieluummin vähän paksumpi (koska samaa maa piuhaa myöten saattaa kulkea myös parkkivalon tai lyhyiden valojen maa).
t: Timo
Comment