Announcement

Collapse
No announcement yet.

e34 ajovalojen heikko teho

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tihuovin
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2003
    • 1422
    • Oulu

    #31
    Näin se yleensä on, kun uusi/parantaa johdotusta, paranee samalla valotehokin. Säästösyistä johdotukset valoille eivät ole niin hyvät kuin voisi olla. Käytetään vähän ohkaisempaa johtoa ja säästetään muutama penni. Mutta kun autoja ladotaan kymmeniä tuhansia, säästö onkin sitten isompi.

    Mitä ohuemmasta johdosta virta menee läpi, sen suuremmat ovat häviöt, johtoihin ja liittimiin voi jäädä (helposti) jopa 2 -3 volttia. Mutta jopa 1V näkyy selvästi.

    Kunnon "jöötillä" kun vetää ne valojen piuhat (esim 4.0mm2), kenties jopa erillisten releiden kautta, niin saa häviöt minimiin. Mutta pitää muistaa uusia myös maajohto samalla, oltava vähintään saman paksuinen kuin virtajohto, mieluummin vähän paksumpi (koska samaa maa piuhaa myöten saattaa kulkea myös parkkivalon tai lyhyiden valojen maa).

    t: Timo

    Comment

    • osilpi
      Bimmer Fanatic
      • Jun 2003
      • 486
      • Espoo

      #32
      Onkos kukaan soveltanut sellaista 4:n H4:n ideaa autoonsa? Eli 4x lyhyet ja 4x pitkät, joista kummastakin kytkettävissä "puolet pois" eli katsastuskuntoon. Erillinen katkaisija jonnekin piiloon vaan. Tästä taisi olla aiemminkin juttua, muttei kukaan tollasta sillon tunnustanut...

      Vielä kun laittaa ne paksut johdot, releet ja kunnon polttimot, niin luulis näkevän :wink:

      Mitkähän tarvikeumpiot ko tarkoitukseen olisi sopivat e28:iin? Lähivaloille vois ostaa esim motonetistä, mutta mites se pitkien umpio (sehän siis on pienempi)? Jos siihen haluais saada myös lyhyet valot (jotka siis poiskytkettävät).

      Eli loppujen lopuksi ois alkuperäisillä paikoilla 4 lyhyttä, 4 pitkää ja 4 parkkia, jotka olis yhdellä katkaisijalla kytkettävissä "vakioksi". Mites toi kytkeminen kannattais toteuttaa?

      Mulla on lähivaloumpiot vaihtokunnossa, joten kiinnostais tehdä kerralla sellaset, jotta näkee!
      E34 525i 12v 1990
      Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T 4.0td, SOA, 100% lukot

      ex-BMW:t
      E28 520iA 1983
      E28 520iA 1985

      Comment

      • Freed
        Bimmer Fanatic
        • Jun 2004
        • 425
        • Helsinki

        #33
        Ja eikös e23:sessa ole lyhyet h4:set mutta mitkäs pitkät on?
        Jos vaikka ostais 100wattiset ja niin sinertävät ku löytyy plus kävis läpi johdot,eiköhän ala näkyä.

        Comment

        • Kyytsis
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2003
          • 3472
          • Helsinki

          #34
          Originally posted by osilpi
          Onkos kukaan soveltanut sellaista 4:n H4:n ideaa autoonsa? Eli 4x lyhyet ja 4x pitkät, joista kummastakin kytkettävissä "puolet pois" eli katsastuskuntoon. Erillinen katkaisija jonnekin piiloon vaan. Tästä taisi olla aiemminkin juttua, muttei kukaan tollasta sillon tunnustanut...

          Vielä kun laittaa ne paksut johdot, releet ja kunnon polttimot, niin luulis näkevän :wink:

          Mitkähän tarvikeumpiot ko tarkoitukseen olisi sopivat e28:iin? Lähivaloille vois ostaa esim motonetistä, mutta mites se pitkien umpio (sehän siis on pienempi)? Jos siihen haluais saada myös lyhyet valot (jotka siis poiskytkettävät).
          Ainakin "Energyn" e12 ko. ratkaisu on ja vielä täysin laillisesti. Vuosimalli kun on jotain esihistoriallista.

          Omaan e28:siin suunnittelen kirkkaiden Sirius umpioiden laittamsita, eli semmoiset tarvikeumpiot mitä löytyy mm. motonetistä ihan hyllystä joissa on kirkaslasi ja tarvittavat kuviot sitten siellä umpion pohjassa viisteinä.
          7 tuuman umpio lyhyeksi ja 5 3/4 tuumainen pitkäksi umpioksi. Saman kokoiset kuin originaalit, umpioissa paikka parkille ja suunniteltu H4:lle.. Setti jossa kaikki 4 umpiota taisi olla jotain 60e... Tänään noita viimeksi katselin kun kävin vesipumpun ostamassa.

          Kytkennän ajattelin toteuttaa siten, että vedän joka umpioon kunnon piuhat ja että tehdasjohdot ohjaavat vain releitä. Eihän tuo 4x valo systeemi vaadi kuin kytkimen joka estää pitkien polttamisen laitimmaisissa umpioissa ja lyhyiden keskellä. Eli kytkin joka sopivasti estää noiden releiden virransaannin "kiusallisissa tilanteissa".

          Comment

          • osilpi
            Bimmer Fanatic
            • Jun 2003
            • 486
            • Espoo

            #35
            Originally posted by "Kyytsis
            Ainakin "Energyn" e12 ko. ratkaisu on ja vielä täysin laillisesti. Vuosimalli kun on jotain esihistoriallista.

            Omaan e28:siin suunnittelen kirkkaiden Sirius umpioiden laittamsita, eli semmoiset tarvikeumpiot mitä löytyy mm. motonetistä ihan hyllystä joissa on kirkaslasi ja tarvittavat kuviot sitten siellä umpion pohjassa viisteinä.
            7 tuuman umpio lyhyeksi ja 5 3/4 tuumainen pitkäksi umpioksi. Saman kokoiset kuin originaalit, umpioissa paikka parkille ja suunniteltu H4:lle.. Setti jossa kaikki 4 umpiota taisi olla jotain 60e... Tänään noita viimeksi katselin kun kävin vesipumpun ostamassa.

            Kytkennän ajattelin toteuttaa siten, että vedän joka umpioon kunnon piuhat ja että tehdasjohdot ohjaavat vain releitä. Eihän tuo 4x valo systeemi vaadi kuin kytkimen joka estää pitkien polttamisen laitimmaisissa umpioissa ja lyhyiden keskellä. Eli kytkin joka sopivasti estää noiden releiden virransaannin "kiusallisissa tilanteissa".
            Ei kyllä ole paha hinta. Pitääkin tutkia noita kun seuraavan kerran käy.
            Onko noi ihan e28:iin suunniteltu vaiko yleismallit?
            Onko ne pitkien umpiot vain pitkille, vai saiskohan niihin sen lähivalon myös? Vai löytyisköhän jostain 5 3/4 tuumaisia yleismallisia umpioita?

            Eli ne "viralliset" koot on 5 3/4 ja 7 tuumaa?

            Viime kerralla leimalla huomautti jo lähivaloista, kun oli umpio halki molemmilla puolilla (on edelleen).
            E34 525i 12v 1990
            Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T 4.0td, SOA, 100% lukot

            ex-BMW:t
            E28 520iA 1983
            E28 520iA 1985

            Comment

            • Kyytsis
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2003
              • 3472
              • Helsinki

              #36
              Originally posted by osilpi
              Ei kyllä ole paha hinta. Pitääkin tutkia noita kun seuraavan kerran käy.
              Onko noi ihan e28:iin suunniteltu vaiko yleismallit?
              Onko ne pitkien umpiot vain pitkille, vai saiskohan niihin sen lähivalon myös? Vai löytyisköhän jostain 5 3/4 tuumaisia yleismallisia umpioita?

              Eli ne "viralliset" koot on 5 3/4 ja 7 tuumaa?

              Viime kerralla leimalla huomautti jo lähivaloista, kun oli umpio halki molemmilla puolilla (on edelleen).
              Yleismallit.

              Ne on yleismallin umpiot H4 polttimolla, ei ne tiedä olevansa lyhet/pitkät... :wink:

              Jep, niin ne koot mun muistaakseni menee. Ainakin todella läheltä liippaa.

              Comment

              • osilpi
                Bimmer Fanatic
                • Jun 2003
                • 486
                • Espoo

                #37
                Niinpä niin... Lukenut tänään liikaa koulujuttuja, niin jäi jotain huomaamatta :oops:

                Noistahan sais sitten kohtuuhelpolla viriteltyä systeemit. Jos vaan kiinnitys sopii.

                Releitä tarviais ilmeisesti 4? Ja kytkin "tiukkaa paikkaa" varten. Ja paksua kaapelia tietty H4:ille ja ohutta parkeille. Minkälaiset releet tohon tarkoitukseen on sopivat, ja minne ne kannattais laittaa? Saiskohan ne jotenkin fiksusti koteloitua siihen sulakerasian lähelle esim?

                Täytyis piirrellä jonkunnäköistä kytkentäkaaviota. Eikös se riitä, jos ottaa releille herätteen esim vain vasemmalta puolelta alkuperäisistä lampunjohdoista?
                E34 525i 12v 1990
                Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T 4.0td, SOA, 100% lukot

                ex-BMW:t
                E28 520iA 1983
                E28 520iA 1985

                Comment

                • Kyytsis
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2003
                  • 3472
                  • Helsinki

                  #38
                  Originally posted by osilpi
                  Noistahan sais sitten kohtuuhelpolla viriteltyä systeemit. Jos vaan kiinnitys sopii.
                  Siinähän se ongelma onkin. Niissä ei ole kiinnikkeitä mukana, eli pitäisi varmaan hankkia KL-stä kaikki ne valojen säätöruuvit ja jouset. Jonkinlaista modaamista siinä saisi tehdä että saa ne alkuperäisin vermein kiinni niin että säädötkin toimii.

                  Sähköistä en osaa sanoa oikein mitään, kytkentäkaavio kytkimineen olisi tosiaan kiva nähdä jos joku jaksaa sellaisen suunnitella. Koteloinninhan voisi hoitaa perinteisesti sähköteipillä ja nippusiteillä jonnekin maskin sisään.

                  Comment

                  • kalkkuna
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2004
                    • 864
                    • vaajakoski

                    #39
                    Oiskohan se 5 3/4 tuumaa tohon e34:seen sopiva koko? Ei nääs pysty ite just nyt mittailemaan omasta autosta. Kävin paikallisesta varaosaliikkeestä kysymässä umpioita niin oli vaan hillittömän isoja. Haittaisko se muuten jotain jos siellä umpiossa palais lähi/kaukovalo samaan aikaan? Nousisko lämpötila niin pienessä umpiossa liian suureksi? Kai siihen tarkoitukseen sopiva rele löytyis että kun pitkä syttyy pätkä sammuu.
                    VW sharan 1,8T
                    e30 318i 4d -89 projekti
                    e30 320i 4d -89 ikuisuusprojekti

                    Comment

                    • Kyytsis
                      Bimmer Enthusiast
                      • Mar 2003
                      • 3472
                      • Helsinki

                      #40
                      Originally posted by kalkkuna
                      Oiskohan se 5 3/4 tuumaa tohon e34:seen sopiva koko? Ei nääs pysty ite just nyt mittailemaan omasta autosta. Kävin paikallisesta varaosaliikkeestä kysymässä umpioita niin oli vaan hillittömän isoja. Haittaisko se muuten jotain jos siellä umpiossa palais lähi/kaukovalo samaan aikaan? Nousisko lämpötila niin pienessä umpiossa liian suureksi? Kai siihen tarkoitukseen sopiva rele löytyis että kun pitkä syttyy pätkä sammuu.
                      Ymmärtääkseni se 5 3/4" on e34/e30 passeli koko. Jollain tuollaiset onkin asennettuna, en nyt jaksa niitä kuvia täältä kaivaa - hakusana sirius taitaa tuottaa tulosta.

                      Comment

                      • jsa
                        Bimmer Rookie
                        • Sep 2004
                        • 53
                        • jkl mlk

                        #41
                        Tätä samaa mietin hiljattain itsekkin. Suunnitelma oli Laittaa puolikkaiden tilalle H neloset ja jättää vanha kaukovalo apukauko valoksi. Näinhän sen saisi vielä säädösten mukaan tehdä, edellyttäen, että H4 on E-hyväksytty.
                        Onneks ei tarvinnu ruveta räpeltään. Sain sopuhintaan hyvät käytetyt ja latuhan rupes valkenee.

                        Bemariin, ainakin vanhempiin on tehty aivan idioottimainen ratkaisu. Helvetin kupu jossa piuhat on liitetty. Tänne katoo vanhemmiten voltti jos toinenkin. :idea:

                        Comment

                        • Diisel
                          Bimmer Rookie
                          • Nov 2002
                          • 67
                          • Pyhäjoki/Kokkola

                          #42
                          Samat valojutut joka vuosi. (luonnollista meillä ex linssiumpioilla varustetuilla autoilijoilla). Viime talvena selostelin tuollaisen 4xH4 asennuksen. Itselleni kun sen toteutin E34:n keulalle.
                          4 Lähivaloa & 4 Pitkää. 2 lähivaloa on erillisen "katsastaja" kytkimen takana. Umpiot ovat Hellan 5 3/4 yleiskokoa. Erilliset releet kaapelit ja sulakkeet.
                          Piruvie että valaisee hyvin

                          Voisin koittaa kuvata vähän tuota omaa projektini toteutusta, sekä vilkaista noi umpioiden varasosanumerot.
                          525 tds, DieselPower

                          Comment

                          • tihuovin
                            Bimmer Enthusiast
                            • Dec 2003
                            • 1422
                            • Oulu

                            #43
                            Originally posted by Freed
                            Ja eikös e23:sessa ole lyhyet h4:set mutta mitkäs pitkät on?
                            Jos vaikka ostais 100wattiset ja niin sinertävät ku löytyy plus kävis läpi johdot,eiköhän ala näkyä.
                            Joo, kyllähän tuota ovat jotkut yrittäneet, itse nykisin moiset kötöstykset pois. Miksikö? No siksi että jos esim. isommass umpiossa palaa yhtäaikaa pitkät ja lyhyet => lamppukin palaa solkenaan, liikaa lämpöä. Mutta toimisihan se varmasti, hehkuja vain menee.

                            Releitä ei tarvitse joka lampulle omaansa, jos vain rele kestää isompia virtoja. Itse teksisin sen siten, kytkentäkin tulisi yksinkertaisemmaksi. Pitkät saman, ja lyhyet saman releen kautta. Kunhan rele vain kestää virran ja johdot vetää kunnollisen paksuisella johdoilla.

                            Ainakin aluksi, kaiken A ja O on korvata alkuperäiset johdot paksummilla.

                            t: Timo

                            Comment

                            • Kyytsis
                              Bimmer Enthusiast
                              • Mar 2003
                              • 3472
                              • Helsinki

                              #44
                              Originally posted by tihuovin
                              Releitä ei tarvitse joka lampulle omaansa, jos vain rele kestää isompia virtoja. Itse teksisin sen siten, kytkentäkin tulisi yksinkertaisemmaksi. Pitkät saman, ja lyhyet saman releen kautta. Kunhan rele vain kestää virran ja johdot vetää kunnollisen paksuisella johdoilla.

                              t: Timo
                              Entä silloin kun haluaa kytkimellä normalisoida auton valaistuksen, eikö silloin tarvita tuplareleet?

                              Comment

                              • exodus
                                Bimmer Fanatic
                                • Feb 2003
                                • 774
                                • Oulu

                                #45
                                ostin Motonetista olikohan ne nyt TYC-merkkiset umpiot. Sain ne tänään paikoilleen ja valoteho arviolta satakertaistui alkuperäisiin verrattuna vaikka toisen puolen säätöruuvi on jumissa ja valo näyttää noin kolmen metrin päähän. Umpiot on siis alkuperäisiä vastaavat DE-valot, hintaa oli
                                54,50/kpl.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎