Announcement

Collapse
No announcement yet.

e34 ajovalojen heikko teho

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kyytsis
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2003
    • 3472
    • Helsinki

    #61
    Originally posted by osilpi
    Pakko vielä laittaa, että keskikulutus 300km reissulla oli 7,18 litraa/100km. 21v vanhalta automaattivaihteiselta 2L autolta mielestäni ei todellakaan paha...
    :shock:

    Mä olen aidosti järkyttynyt. Ajoitko koko matkan alamäkeen ja myötatuuleen? Omat 518i, 520i ja "ei ihan 520i" eivät ole parhaimmillaan pääseet manuaaleinakaan kuin 8 ja 9 litran väliin...

    :(

    Comment

    • tihuovin
      Bimmer Enthusiast
      • Dec 2003
      • 1422
      • Oulu

      #62
      Originally posted by osilpi
      Mikäs olis noille releille kohtuullinen hinta? Ja minkälaisia niiden tulisi olla?
      Ihan normaalit "yleisreleet" käy ihan hyvin, nehän kestää normaalisti 30A virran, eli lamppu saa olla pitkästi yli 300W (eli yksi rele kestää mainiosti kaksikin lamppua).

      Mutta lisäksi sinun pitää/kannattaa ostaa releiden kannat, eli ne muoviliittimet joihin rele laitetaan. Ja niihin releiden kantoihin/liittimiin sopivat abikoliittimet (joihin puristat itse piuhat paikoilleen). Kaikkia saa hyvin varustetuista tarvikeliikkeistä.

      Ainoastaan tällöin voit itse määrittää johtimen paksuuden, niissä valmiissa sarjoissa kun johtimet on yleensä 1.5mm2 paksuisia. Ainakin niissä mitä olen nähnyt. Itse käyttäisin vähintään 2.5mm2 johtimia sekä päävirralle että maalle. Vetokelojen piuhojen paksuuksilla ei ole niin väliä. Osta tarpeeksi monta metriä punaista 2.5mm2 piuhaa sekä ruskeaa 2.5mm2 piuhaa.

      Hanki samalla kunnolliset abikopihdit, mitään 1€ - 2€ räpäleitä ei kannata käyttää/hankkia.

      t: Timo

      Comment

      • Freed
        Bimmer Fanatic
        • Jun 2004
        • 425
        • Helsinki

        #63
        Eikös noille ulommaisille valoille voisi laittaa vaihtavan releen jotta saisi niihin pitkät päälle? Erillinen kytkin vain kojetauluun sitä varten?
        Kuinkas sellainen tulisi toteuttaa?

        Comment

        • jsa
          Bimmer Rookie
          • Sep 2004
          • 53
          • jkl mlk

          #64
          Vois sen niinkin tehdä. Ei sen vaikeempi kun toi edellinenkään. Lisätään nyt epäselvyyden lisäämiseksi, että vois käyttää myös auton alkuperäisiä releitä. Vetelee vain uudet piuhat. Keskimmäisiin H4 lamppuihin tarttis yhden lisävaloreleen em. lisäksi. Lopputulos tulee siisti ja ihan toimivakin 2,5 mm2 piuhoilla jännitehäviö jää 0,1-0,2V. Muistutetaan nyt vielä, että tupla H4 asennus vm -80 uudempiin autohin on laiton. Ulommat toki saa laittaa, mutta sisempi lamppu H1 ja kytkettävä lisävalokytkennän mukaan.

          Comment

          • osilpi
            Bimmer Fanatic
            • Jun 2003
            • 486
            • Espoo

            #65
            Originally posted by Kyytsis
            Originally posted by osilpi
            Pakko vielä laittaa, että keskikulutus 300km reissulla oli 7,18 litraa/100km. 21v vanhalta automaattivaihteiselta 2L autolta mielestäni ei todellakaan paha...
            :shock:

            Mä olen aidosti järkyttynyt. Ajoitko koko matkan alamäkeen ja myötatuuleen? Omat 518i, 520i ja "ei ihan 520i" eivät ole parhaimmillaan pääseet manuaaleinakaan kuin 8 ja 9 litran väliin...

            :(
            Hki-Turku-Hki eli onhan siinä mäkiäkin ihan kohtalaisesti. Alla oli uudet nastarenkaat, jotka piti sisäänajaa, eli en ajanut yli 100km/h juurikaan. Keskinopeus oli 75km/h yhdellä pysähdyksellä suuntaansa. Kumpaankin suuntaan mennessä satoi vettä ja oli pimeää, joten noilla nykyisillä valoilla ei kovempaa ajais hullukaan... Tavaraakin oli auto täynnä.
            Ei silti mitään hidastelua ollut. Niin ja tulihan siellä Turussa ajeltua kaupunkiajoakin.
            Mutta kaikkein paras "tulos" oli kesällä 6,7L/100km 1000km reissulla, jonka ajoin yksin ilman kuormaa, keskinopeus n 100km/h.

            Tolla pitää vaan oppia ajamaan :wink: Kaupungissa menee vieläkin se 12L. Mutta 2v sitten meni kaupungissa 15 ja maantiellä 12.

            Asiaan: pitänee käydä releitä, kaapeleita ja umpioita tutkailemassa Motonetissa. Tai ehkä sittenkin jossain, jossa myyjät osaavat tarvittaessa neuvokin...

            ostoslista ilmeisesti näyttää tältä
            - releitä 6kpl samoin kuin releiden pohjia (tai jos löytyy yksi iso pohja?) 30A
            - 1 katkaisija (virrankestoksi riittää varmaan 10A?)
            - pari sulakerasiaa (kosteussuojattuja)
            - 2kpl 7" yleisumpio
            - 2kpl 5½ yleisumpio
            - kaapelia: rulla punaista ja ruskeaa 2,5 tai 4mm2?)

            Mitäs vielä?

            Pitää tuota valot.doc:ia vähän yrittää tulkita vielä... On noi sähkökaavioiden symbolit jokseenkin hämäriä.

            0V = maa?
            L1 = ?
            "yksittäinen" k1 siinä vasemmassa kuvassa = ?

            En ole noita releitä koskaan minnekään kytkenyt ja sähköt on muutenkin hepreaa...
            E34 525i 12v 1990
            Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T 4.0td, SOA, 100% lukot

            ex-BMW:t
            E28 520iA 1983
            E28 520iA 1985

            Comment

            • Freed
              Bimmer Fanatic
              • Jun 2004
              • 425
              • Helsinki

              #66
              ei kukaan osais neuvoa enempää tuota uloimpien valojen kytkemistä päälle ja pois vaihtoreleellä?eli siis lyhyet sammuvat ja pitkät syttyvät..Olen aika tumpelo sähköhommissa.. :oops:

              Comment

              • jsa
                Bimmer Rookie
                • Sep 2004
                • 53
                • jkl mlk

                #67
                Yksinkertaisimmillaan näin. 5 napainen rele. Ulostulot Lyhyt jatkuvaan, pitkä vaihtavaan. Ohjaus, vanha pitkien piuha ja maa. Virta sopivalta sulakkeelta joka ohjataan virtalukon kautta. Tässä tapauksessa puolikkaat syttyy kun virrat kytketään päälle ja pitkät toimii kuten ennenkin. Vaihtoehtoisesti virran voi ottaa käyttämällä vanhaa puolikkaan piuhaa ohjauksena releelle, jonka kautta virta vaihtoreleelle. Tällöin myös puolikkaat toimii kuten ennen. (edellyttää virrantuloa myös pitkät päällä).
                Virta tulee ainakin E30.

                Tuliko tarpeeks sekava? En osaa piirtää kun paperille.

                Comment

                • kalkkuna
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2004
                  • 864
                  • vaajakoski

                  #68
                  Kävin katteleen motonetin sivuilta h4 umpioita.

                  Hella h4 5 3/4" 27,50 eur./kpl
                  Hella h4+parkki 5 3/4" 22,90 eur./kpl
                  Ei merkkiä h4 umpiopari 5 3/4" FF-heijast. 29,90 eur.

                  Uskaltaakohan noita merkittömiä ostaa vai pitäiskö ostaa vaan hellaa? Ja eikös tuo FF heijastin tarkoita kirkasta lasia? Jos tarkoittaa niin ei muuta kun angeleyesit niihin niin ois 8) . Tai voishan nuo angelit laittaa joka tapauksessa onko jollain tietoa mistä sais hyvät.
                  VW sharan 1,8T
                  e30 318i 4d -89 projekti
                  e30 320i 4d -89 ikuisuusprojekti

                  Comment

                  • Kyytsis
                    Bimmer Enthusiast
                    • Mar 2003
                    • 3472
                    • Helsinki

                    #69
                    Originally posted by kalkkuna
                    Kävin katteleen motonetin sivuilta h4 umpioita.

                    Hella h4 5 3/4" 27,50 eur./kpl
                    Hella h4+parkki 5 3/4" 22,90 eur./kpl
                    Ei merkkiä h4 umpiopari 5 3/4" FF-heijast. 29,90 eur.

                    Uskaltaakohan noita merkittömiä ostaa vai pitäiskö ostaa vaan hellaa? Ja eikös tuo FF heijastin tarkoita kirkasta lasia? Jos tarkoittaa niin ei muuta kun angeleyesit niihin niin ois 8) . Tai voishan nuo angelit laittaa joka tapauksessa onko jollain tietoa mistä sais hyvät.
                    Mulle tulee valo upgreidin yhteydessä nimenomaan nuo kirkkaat umpiot, eivät ole ainkaan kovin huonoa tekoa.

                    Comment

                    • Diisel
                      Bimmer Rookie
                      • Nov 2002
                      • 67
                      • Pyhäjoki/Kokkola

                      #70
                      Nyt.. ... nyt on täys työ selostus kuvineen, kytkentöineen faktoineen valmis..aamulla pitäs olla serveri tilaa tiedossa joten sit tulee linkki... Yöllä kaikki on toisin, (rommi pitää virkkuna..)
                      525 tds, DieselPower

                      Comment

                      • tihuovin
                        Bimmer Enthusiast
                        • Dec 2003
                        • 1422
                        • Oulu

                        #71
                        Originally posted by Freed
                        ei kukaan osais neuvoa enempää tuota uloimpien valojen kytkemistä päälle ja pois vaihtoreleellä?eli siis lyhyet sammuvat ja pitkät syttyvät..Olen aika tumpelo sähköhommissa.. :oops:
                        Kytkis näemmä tulossa, joten en puutu siihen.

                        Mutta yksi ongelma sinulla on, nimittäin E23:n lampun kannassa (siinä "liittimessä" joka kiinnitetään hehkuun) ei ole piuhaa eikä paikkaa sille pitkälle valolle. Eli joudut itse modifioimaan sen, tavalla tai toisella.

                        Käytännössä se tarkoittaa että joudut kaivertamaan sen liitinsydeemin läpi reiän, josta vedät piuhan ja siihen liittyvän kontaktin (jonka joudut itse väsäämään). Kannattaa sen jälkeen tukkia se reikä sikaflexillä tai jollakin, ettei vesi pääse sitä kautta umpioon.

                        Ihan vaan muistutukseksi.

                        t: Timo

                        Comment

                        • Freed
                          Bimmer Fanatic
                          • Jun 2004
                          • 425
                          • Helsinki

                          #72
                          itseasiassa minulla on liitin ja johtokin roikkuu siinä toimettomana.En kyllä tiedä miksi mutta hyvä niin,pääsen hieman helpommalla.

                          Comment

                          • tihuovin
                            Bimmer Enthusiast
                            • Dec 2003
                            • 1422
                            • Oulu

                            #73
                            Eli joku on jo yrittänyt sitä konstia. Mutta kenties siten että pitkät ja lyhyet palaa yhtäaikaa...?

                            Timo

                            Comment

                            • Diisel
                              Bimmer Rookie
                              • Nov 2002
                              • 67
                              • Pyhäjoki/Kokkola

                              #74
                              ei löytynyt serveri tilaa viel tänään. jospa huomenna ..
                              525 tds, DieselPower

                              Comment

                              • Freed
                                Bimmer Fanatic
                                • Jun 2004
                                • 425
                                • Helsinki

                                #75
                                Jaa-a, sitä on vaikea sanoa.Nyt valot kuitenkin palaa niin että lyhyet(reunimmaiset umpiot) palaa koko ajan ja pitkä syttyvät keskelle(ei sammuta lyhyitä). Joku on siis tod.näk. kokeillut jotain viritystä mutta nyt olisi kuitenkin tarkoitus tehdä ihan toimiva systeemi eikä viritys.. :lol:

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎