Announcement

Collapse
No announcement yet.

Uusi 540 bemaristi kyselee....

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Urpo_rotta
    BTCF Member
    • May 2012
    • 5261
    • Pirkkala

    Uusi 540 bemaristi kyselee....

    Niin tuli hankittua -93 vuoden manuaali 540 kesäpirssiksi, ja muutamia kysymyksiä mieltäni askarruttaa.

    Puhaltimen siivikko hankaa johonkin ja pitää hyvin ärsyttävää ääntä. Onko tuo jokin tyyppivika? helppo varmaankin korjata mutta purkamista helpottais jos joku kertois missä puhallin on.

    Ohjauksessa on keskellä "tyhjää" kimpoilee kovassa vauhdissa raiteisella tiellä aika rajusti, kaupungissa ei haittaa. Renkaina 245/40 r18 Onko jokin tyyppivika, ja mistä vikaa etsisin? raidetangon ulommat päät silmämääräisesti ja kädellä kokeillen ok.
    onkos autossa hammastanko vai simpukka?

    Autossa on perimätiedon mukaan 750 perämurikka, Kuulemma tiheämpi kuin alkuperäinen? auto on alunperin automaatti ja on myöhemmin varustettu vanhemmalla 5 vaihteisella manuaalilla. mitä 6 vaihteinen loota maksaa yleeensä ?

    Moottori on kuulemma "lastutettu" voiko tuota edes lastuttaa?
    Moottorijarrutuksessa posauttelee vähän putkessa välillä, siitä sitten maantienopeudessa pienehköillä kierroksilla painaa kaasua taas varovasti, pikkuisen miettii ennekuin alkaa mitään tekemään, mihin tämä viittaa? jotain vialla vai ominaisuus? lambda? kaauläpän anturi? moottori antaa aikamoisen "potkun" neljäntonnin jälkeen, onko tuo luonteeltaa tommonen? jotenkin ohuelta vaikuttaa alavääntö, mutta tosiaan ei ole aikaisempaa kokemusta.

    menovettä palaa aika reippaasti, minun raskaalla jalalla 15-18 litraa, minkäverran tuon pitäisi viedä? pensaahan saa jokaiselta huoltamolta mutta kysyn nyt kuitenkin ajo ollut joko lämä lattiassa tai sit ihan hissukseen.

    Itse epäilen että vähän vähemmällä pitäs selvitä, jotain vialla siis, voikos tuosta vikakoodit lukea ja tuleeko niistä hullua hurskaammaksi?

    mikä olis helpoin tapa asentaa sivuvilkut? ajattelin alkuperäiset laittaa.

    18" m6 replikat myynnissä, päällä kohtuulliset talvikumit kokoa 225/40
    Last edited by Urpo_rotta; 31-05-2012, 21:22.
    E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
    E34 525i -90 twinturbo 427/519

    N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
    VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
    Kysy jos tarvetta
  • Ziggis
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2008
    • 454
    • Melbourne (Mellilä)

    #2
    Puhallin on tulipellin takana paisuntasäiliön alla,sieltä löytyy luukku josta siihen pääsee käsiksi...

    simpukka... eikä se pieni väljä varmaan sitä tee,jo tuo rengastus tekee sen että urissa vetelee,ku rengas ei anna tien heittoja "anteeksi"...

    voi lastuttaa.. ja se putkessa paukkuminen voi johtua siitä,kun suurin osa lastuista perustuu sytytykseen siirtoon ja tuo putkessa paukkuminen tuhoaa katit...

    vääntöä pitäis kyllä olla alhaallakin 1100rpm alkaen löytyy jo yhtä paljon vääntöä kuin vanhemmas 3,5 kuutoses on maksimivääntö...

    onnee vaan vaihdelaatikon metsästykseen,ei oike tahdo ehjiä löytyä ja jos löytyy,niin hinta on sen mukainen...

    no tuossa on muistaakseni kaupunkikulutus melkei 18l/100km,nii kyllä se ottaa ainetta jos sille antaa jalkaa,maantiel pitäis päästä reiluun 8l/100km...

    jos siinä ei sivuvilkkuja,niin se vaatii lokariin ne reiät ja johdotukset... muutenhan ne sivuvilkut on kiinni vaan yhdel ruuvil...

    ei muuta ku onnea
    Ex. e39 540i -97
    Ex. 3.6 M5 -90 supercharger
    Ex. e36 325iA -92
    Ex. e34 540iA -94
    Ex. e30 325 2.7 eta -86
    Ex. e34 540iA -93 touring
    Ex. e32 730i -89

    Tällä mennään

    Comment

    • Haatainen
      BTCF Member
      • Jul 2009
      • 1451
      • Tampere

      #3
      Originally posted by Urpo_rotta View Post
      Ohjauksessa on keskellä "tyhjää" kimpoilee kovassa vauhdissa raiteisella tiellä aika rajusti, kaupungissa ei haittaa. Renkaina 245/40 r18 Onko jokin tyyppivika, ja mistä vikaa etsisin? raidetangon ulommat päät silmämääräisesti ja kädellä kokeillen ok.
      onkos autossa hammastanko vai simpukka?

      Ne takakelkan isot puslat osaa kanssa tehdä melkoista epämääräisyyttä suuntavakavuuteen, mikäli ovat loppu. Löytyvät siitä perän editse menevän apurungon molemmista päistä aikalailla kynnyskoteloiden takapään huudeilta.
      Alla:
      E61 530i(a) -09 perheauto myös invalidille
      E24 635Csi -84 Polaris metallic

      Ennenkin on ollut autoja

      Comment

      • Radon
        Bimmer Fanatic
        • Jul 2003
        • 463
        • Suomi-Finland

        #4
        Originally posted by Haatainen View Post
        Ne takakelkan isot puslat osaa kanssa tehdä melkoista epämääräisyyttä suuntavakavuuteen, mikäli ovat loppu. Löytyvät siitä perän editse menevän apurungon molemmista päistä aikalailla kynnyskoteloiden takapään huudeilta.
        Kuten myös takapään koiranluut, edestä reaktiotankot sekä raidetankot sekä kaikki väljä ohjauksessa niin simpukassa kun nivelissä ja puslissa. Toki myös renkaat sekä kulmat vaikuttaa melkosesti.

        Comment

        • ruupanen
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2006
          • 5151
          • Joensuu

          #5
          Simpukkaa voi sit kiristää. Ei tosin auta vetelyyn, mutta parantaa ajomukavuutta huolella. Kävitkö Kajaanista tän auton?
          E30 cabriolet(½), E46 cabriolet(½), E61 535d M-sport, E91 330 xd M-sport

          Vikakoodien lukemista ja pieniä koodailuja Joensuun seudulla. Myös VAG, muille merkeille autocom. Yv tai O44 533 2446 tavoittaa.

          Comment

          • Urpo_rotta
            BTCF Member
            • May 2012
            • 5261
            • Pirkkala

            #6
            Kiitoksia kovasti vastauksista, näistä on jo paljon apua.

            Pitää tuo auto käydä nostamassa nosturilla ylös jossain, pääsee tutkimaan ohjauksen ja samalla koko alustan osat että ovat kunnossa ja lopuksi vielä viedä nelipyöräsuuntaukseen, suunnitelmissa myös hiukan kapeammat renkaat eteen, jää nuo sitten varalle taakse, 225/45 18 lienee suunnilleen saman korkuinen kuin 245/40? jos jollain ylimääräsenä tarjouksia otetaan vastaan, otetaan vastaan.
            Vähän tuntuu siltä että tuo "väljä ohjauksessa vois olla siellä simpukassa kun paikallaankin tuntuu. No sen näkee kun nostaa ylös.
            Alusta on aika äänetön että ei ainakaan kovin pahasti väljää missään takana yms. Takakelkan puslat näytti siilmämääräsesti ehjiltä, tosin ei se välttämättä mitään kerro.

            Kyllä tuo ihan ok vetää jo alle 2000 kierroksella, mutta jotenkin tuntuis että jossain pientä ongelmaa. pitää tutkia tarkemmin.

            puhaltimen vois sateisen kelin kunniaksi laittaa heti kondikseen.

            Niin toivottavasti ei ole katit paskana, tulee muuten hiukan hintoihinsa laittaa, vaikka tarvikekatit laittaiskin. Pitää vielä tutkia josko tuo poksahtelu johtuis jostakin viasta eikä lastusta, Eikös moottorijarrutuksessa pitäs olla niin että suuttimista ei tule bensaa? vai sotkeeko lastu juuri sen ominaisuuden? itellä tosiaan mielessä että lambda on rikki, tai kaasuläpän asentoanturi ei tajua, että kaasuläppä on kokonaan kiinni. tai sitten se ei edes mene kunnolla kiinni, joskus tyhjäkäynti hiukan korkealla. lähinnä lämpimällä kelillä, jos ilmastointi on päällä.

            Autosta oon kyllä tykänny, v8 on aika kova sana... jotain eroa ex. 47kw seattiini on havaittavissa

            vilkut... ei millään jaksais alkaa... huoh.

            En käyny kajaanista, vaan Helsingistä...
            E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
            E34 525i -90 twinturbo 427/519

            N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
            VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
            Kysy jos tarvetta

            Comment

            • Qeequ
              Bimmer Fanatic
              • Jun 2007
              • 993
              • Ylivieska

              #7
              jos sulla on katit sitte entiset niin akkutarvike O määttälä kokkolassa myy magnaflowin katteja, sieltä on porukka ostellut niitä ja tuntuu et osaavat neuvoa mitä mutkia tarvit siihen yms muuta, olikohan 360€ 2kpl. jos oikein muistan

              13xE34
              1xE39
              5xE36
              1xE38
              1xE32

              Comment

              • Flanker35M
                Bimmer Fanatic
                • Sep 2003
                • 790
                • Rovaniemi

                #8
                S!

                Itellä ainakin ne sivuvilkun johdot oli valmiina siellä lokarin alla, auto oli 1993 540i automaatilla. Vaihdoin lokarit uusiin ja niissä oli reiät jo valmiina ja ei kustantanu KL:ssä paljoa. Maalaus ehkä sitten jonkun verran riippuen väristä.
                sigpic
                ~Let Chaos Entwine On Defenceless Soil~

                Comment

                • ruupanen
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2006
                  • 5151
                  • Joensuu

                  #9
                  Originally posted by Urpo_rotta View Post
                  En käyny kajaanista, vaan Helsingistä...
                  Ahaa, Aattelin vaan et oisi ollut tää auto: http://www.nettiauto.com/bmw/540/4515657

                  Itelleni tota joskus kattelin ja kaverille vaihosssa tyrkytettiin. Tossa oli kanssa 3litrase loota, joka oli vaihettu automaatin boxahettua.
                  E30 cabriolet(½), E46 cabriolet(½), E61 535d M-sport, E91 330 xd M-sport

                  Vikakoodien lukemista ja pieniä koodailuja Joensuun seudulla. Myös VAG, muille merkeille autocom. Yv tai O44 533 2446 tavoittaa.

                  Comment

                  • Urpo_rotta
                    BTCF Member
                    • May 2012
                    • 5261
                    • Pirkkala

                    #10
                    Ok. hyvä tietää että katteja saa kohtuu järkevällä hinnalla.

                    Niin, minä olin ajatellu että tuo on se vanhempi viisilovinen m5 loota, kun kerta se alkuperäsen 540 manuaalin loota on sama 6 vaihteinen kun m5:ssä faceliftin jälkeen? ei mulla tietoo ole mutta oletin että se olis sit se ennen faceliftiä ollut m5 laatikko? mitäs noi noitten laatikoitten tyypit muuten on? vois kurkata sinne alle joskus.

                    Hyvä jos siellä on johdot valmiina, helpottaa hommaa. lokarit on ehjät, en taida muuta kun tehä reiän johdoille.
                    E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                    E34 525i -90 twinturbo 427/519

                    N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                    VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                    Kysy jos tarvetta

                    Comment

                    • Ziggis
                      Bimmer Fanatic
                      • Jun 2008
                      • 454
                      • Melbourne (Mellilä)

                      #11
                      tuli muuten mielee ku tuota kulutusta ihmettelit...
                      paljonko sulla on kierroksia konees 80 vauhdis?
                      ku vakioil automaatin välityksil on 1500...
                      Ex. e39 540i -97
                      Ex. 3.6 M5 -90 supercharger
                      Ex. e36 325iA -92
                      Ex. e34 540iA -94
                      Ex. e30 325 2.7 eta -86
                      Ex. e34 540iA -93 touring
                      Ex. e32 730i -89

                      Tällä mennään

                      Comment

                      • Urpo_rotta
                        BTCF Member
                        • May 2012
                        • 5261
                        • Pirkkala

                        #12
                        Ootas, 80 en osaa sanoa mutta 100 taitaa olla aikalailla 2500 se on melko paljon noin isolle koneelle, johtuu varmaan laatikosta ja perästä tuo. mikälie 750 murikan välitys? kuulemma tiheämpi kun alkuperänen...
                        E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                        E34 525i -90 twinturbo 427/519

                        N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                        VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                        Kysy jos tarvetta

                        Comment

                        • Ziggis
                          Bimmer Fanatic
                          • Jun 2008
                          • 454
                          • Melbourne (Mellilä)

                          #13
                          Originally posted by Urpo_rotta View Post
                          Ootas, 80 en osaa sanoa mutta 100 taitaa olla aikalailla 2500 se on melko paljon noin isolle koneelle, johtuu varmaan laatikosta ja perästä tuo. mikälie 750 murikan välitys? kuulemma tiheämpi kun alkuperänen...
                          juu on aika tiuhat välityset.....

                          selittää myös ton kulutuksen...
                          mulla noilla kierroksilla yli 130km/h....
                          Ex. e39 540i -97
                          Ex. 3.6 M5 -90 supercharger
                          Ex. e36 325iA -92
                          Ex. e34 540iA -94
                          Ex. e30 325 2.7 eta -86
                          Ex. e34 540iA -93 touring
                          Ex. e32 730i -89

                          Tällä mennään

                          Comment

                          • GTI16V
                            Bimmer Fanatic
                            • Apr 2003
                            • 274
                            • Helsinki

                            #14
                            Originally posted by Urpo_rotta View Post
                            Ootas, 80 en osaa sanoa mutta 100 taitaa olla aikalailla 2500 se on melko paljon noin isolle koneelle, johtuu varmaan laatikosta ja perästä tuo. mikälie 750 murikan välitys? kuulemma tiheämpi kun alkuperänen...
                            E32 750:n perävälitys on 3,15 ja E34:n 2,93 eli 7,5% korkeammat jengat tuolla perällä. Kulutus kuulostaa kovalta manuaaliksi, oma rottelo (painavampi+automaatti) vie kaupungissa max 15 L / 100 km. Ootko tarkastanut öljynerotuskalvon imusarjan takaosasta? Kalvon repeäminen on tyypillinen vika näissä M60:ssä, itellä sen vaihtaminen ehjään toi tuntuvan pudotuksen kulutukseen.
                            sigpic
                            E32 740 ’93
                            E92 335 ’08

                            Comment

                            • Ziggis
                              Bimmer Fanatic
                              • Jun 2008
                              • 454
                              • Melbourne (Mellilä)

                              #15
                              Originally posted by GTI16V View Post
                              E32 750:n perävälitys on 3,15 ja E34:n 2,93 eli 7,5% korkeammat jengat tuolla perällä. Kulutus kuulostaa kovalta manuaaliksi, oma rottelo (painavampi+automaatti) vie kaupungissa max 15 L / 100 km. Ootko tarkastanut öljynerotuskalvon imusarjan takaosasta? Kalvon repeäminen on tyypillinen vika näissä M60:ssä, itellä sen vaihtaminen ehjään toi tuntuvan pudotuksen kulutukseen.
                              hmm pakko vähän kommentoida... tehdas ilmoittaa pelkälle kaupunki-ajolle 17,2l/100km... ja niihin mitä tehdas ilmoittaa on hemmetin vaikee päästä,yleensä menee enemmän... ja ku tolla kaveril on viel loota sielt vaihdettu ja kierroksia on sellaiset 600 koko ajan enemmän... nii ei oo mikään ihme että soppa menee läpi reilusti... sama ku ajais automaatil 4 vaihteella koko ajan

                              ja tuon kalvon menemisen kyl huomaa... työntää hiukan sinistä ja saattaa ulista...
                              Last edited by Ziggis; 03-06-2012, 10:09.
                              Ex. e39 540i -97
                              Ex. 3.6 M5 -90 supercharger
                              Ex. e36 325iA -92
                              Ex. e34 540iA -94
                              Ex. e30 325 2.7 eta -86
                              Ex. e34 540iA -93 touring
                              Ex. e32 730i -89

                              Tällä mennään

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎