Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 turha kansiremppa?

Collapse
X
Collapse
+ More Options
Posts
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    #46
    Originally posted by pekka_hirvonen View Post
    Älä takerru ihan pikku juttuihin. Pointti oli se että ne kansipahvit syöpyy/hapristuu vesikanavista eteenpäin. Kaikki ei toki täytä niitä pelkällä vedellä niitä tapauksia tosin kyllä löytyy. Veneissä tämä on suhteellisen yleistä vanhemmissa moottoreissa...
    Ei, nimenomaan en takerrukkaan "pikkujuttuihin" vaan ihan aikuisten oikeasti faktoihin ko.moottoreista.

    Joo, nimenomaan se syöpyminen on ulkokiertoisissa merivenemoottoreissa suhteellisen yleistä, mutta silloinkaan ei syövy tietenkään itse pahvi, vaan ongelma tulee vesikanavan eroosiosta.

    Comment

    • O-Peksi
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2007
      • 2775
      • Joensuu

      #47
      Originally posted by Hemi View Post
      Mites ne oireet sopii siinä tapauksessa tähän, eli painetta jäähdytysjärjestelmässä?
      Vuodon pitäisi olla johonkin vesikanavaan ja mikäli vuoto syntyy kahden sylinterin väliin ja sillä ojetaan muutama päiväkin, niin vikaa ei todellakaan tarvitse arpoa(=oahvi yleensä häviää kokonaan ko.alueelta).
      Toisaalta, kysyjähän itse jo totesi että pahvi näyttää ehjältä, joten me tuskin asiaa näemme "paremmin" ko.kuvista?
      En tiiä mitä sie näät, mut kyllä miun silmissä on kaks vesikanavan reikää myös tuossa sylinterien välisellä kannaksella. Ja tummahko alue kattaa myös alemman noista rei'istä. Veikkaan, että joku käyttänyt aiemmin kannen auki juurikin edestä taakse pultteja aukomalla, ja tuosta 5-6 -välistä on jengat noussu, eikä tiiviste oo kiristynyt enää kunnolla.

      Vasta syksyllä remppasin yhden tyhjäkäyntivaivaisen M52:sen, ja siinä vuoti parikin väliä kansipahvissa sylinteristä toiseen, eikä pahvi ollut mitenkään näyttävästi palanut välistä pois. Väriä vaan saanu hieman.
      ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        #48
        Originally posted by O-Peksi View Post
        En tiiä mitä sie näät, mut kyllä miun silmissä on kaks vesikanavan reikää myös tuossa sylinterien välisellä kannaksella. Ja tummahko alue kattaa myös alemman noista rei'istä. Veikkaan, että joku käyttänyt aiemmin kannen auki juurikin edestä taakse pultteja aukomalla, ja tuosta 5-6 -välistä on jengat noussu, eikä tiiviste oo kiristynyt enää kunnolla.

        Vasta syksyllä remppasin yhden tyhjäkäyntivaivaisen M52:sen, ja siinä vuoti parikin väliä kansipahvissa sylinteristä toiseen, eikä pahvi ollut mitenkään näyttävästi palanut välistä pois. Väriä vaan saanu hieman.
        Tsekkaa kuitenkin vielä mm.pakoventtiilien värit?
        Eli ei minkäänlaista värieroa joka kyllä tulee jos sylinterit vuotaa ristiin tai öljy/vesikanavaan.

        Comment

        • Havis
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2004
          • 1838
          • Kotona/Poissa

          #49
          Originally posted by Hemi View Post
          ...eli painetta jäähdytysjärjestelmässä?
          Tässä diagnoosissa täytyy olla tarkka, ja erottaa tilanteet joissa painetta tosiaan kertyy, ja tilanteet joissa paisuntasäiliön korkki on pettänyt, eikä pidä edes sitä järjestelmän normaalia pientä ylipainetta. Viallisen korkin takia ei toki pidä kansiremppoja tehdä.

          Ylivuotava paisari ei vielä todista mitään, nesteestä on syytä mitata pakokaasupitoisuudet.

          Sillä tosiaankin, jäähdytysjärjestelmä normaalitilanteessa käyntilämpöisenä on lievästi ylipaineinen (tämän faktan varmaan jo kaikki tiesivätkin).

          Jos kansi on kuitenkin auki ja jos koneella on ajettu jo yli 150000km. aina kannattaa uusia perustiivisteiden lisäksi ainakin venttiilinvarren tiivisteet ja tarkistaa ohjureiden ja seetipintojen tiiveys. Sen jälkeenhän voi taas kannen puolesta ajella huoleti lisäkilometrejä mittariin.

          Sillä vaikka näissä kansi periaatteessa kestää, ei venttiilivarren tiivisteet ole sen pitempi-ikäisiä kuin muissakaan moottorityypeissä, ajan myötä korppuuntuvat ja alkavat vuotaa, ja senkin vuoksi kannen aukaisu viimeistään siinä vaiheessa kun öljyn kulutus kasvaa, on eduksi.
          Last edited by Havis; 07-03-2014, 08:25.
          "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

          E60 523iA -08

          Comment

          • Hemi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 18880
            • Pirkanmaa

            #50
            Originally posted by Havis View Post

            ... ei venttiilivarren tiivisteet ole sen pitempi-ikäisiä kuin muissakaan moottorityypeissä, ajan myötä korppuuntuvat ja alkavat vuotaa, ja senkin vuoksi kannen aukaisu viimeistään siinä vaiheessa kun öljyn kulutus kasvaa, on eduksi.
            Höpö höpö...ne eivät ole "vaihto-osia" näissä koneissa, vaan venttiilikoneistoon ei tarvitse puuttua koko moottorin elinaikana (+500tkm).

            Comment

            • BMW_Harrastaja
              BTCF Member
              • Dec 2012
              • 819
              • Oulu area

              #51
              Uskaltaisin olla samaa mieltä, että kyllä ne kumit kestää näissä.
              BMW driver and owner since 2000.

              Comment

              • Havis
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2004
                • 1838
                • Kotona/Poissa

                #52
                Originally posted by Hemi View Post
                Höpö höpö...ne eivät ole "vaihto-osia" näissä koneissa, vaan venttiilikoneistoon ei tarvitse puuttua koko moottorin elinaikana (+500tkm).
                Höpö höpö vaan itsellesi, senkin hassu höpönassu

                Ihan yhtä hyvin kuin venttiilikopan tiivistekin, juu, BMW:hen osaa tiivisteet paremmin kuin muut

                Eihän noita tietenkään pakko ole vaihtaa, jokainen tyylillään...
                Last edited by Havis; 07-03-2014, 19:14.
                "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                E60 523iA -08

                Comment

                • Havis
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2004
                  • 1838
                  • Kotona/Poissa

                  #53
                  Originally posted by BMW_Harrastaja View Post
                  Uskaltaisin olla samaa mieltä, että kyllä ne kumit kestää näissä.
                  Jaa olet aukaissut 300000 km ajetun kannen?
                  "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                  E60 523iA -08

                  Comment

                  • kaol
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2003
                    • 5007
                    • Ilmajoki

                    #54
                    Originally posted by Hemi View Post
                    Höpö höpö...ne eivät ole "vaihto-osia" näissä koneissa, vaan venttiilikoneistoon ei tarvitse puuttua koko moottorin elinaikana (+500tkm).
                    Vai olisiko kumminkin niin, että jatkuva katalysaattoreiden vaihtaminen ja niistä puhuminen täällä foorumilla johtuisi juurikin vuotavista venttiilivarren tiivisteistä? (puhun tässä kohtaa vain M52:sta)

                    Omaan 523i:hin vaihdoin venttiilivarren tiivisteet tasan 300tkm kohdalla, kun pakokanavien puolelta näkyi, että venttiilivarret olivat öljystä kosteat.
                    Ja tiivisteet oli etenkin pakoventtiileissä siinä kunnossa, ettei niitä voinut enää tiivisteiksi kutsua. :think
                    Kokeilemalla se selviää...

                    Comment

                    • BMW_Harrastaja
                      BTCF Member
                      • Dec 2012
                      • 819
                      • Oulu area

                      #55
                      Originally posted by Havis View Post
                      Jaa olet aukaissut 300000 km ajetun kannen?
                      En ole avannut, mutta ei nuo ainakaan öljyä ole syöneet oman kokemuksen mukaan.
                      BMW driver and owner since 2000.

                      Comment

                      • BMW_Harrastaja
                        BTCF Member
                        • Dec 2012
                        • 819
                        • Oulu area

                        #56
                        Originally posted by kaol View Post
                        Vai olisiko kumminkin niin, että jatkuva katalysaattoreiden vaihtaminen ja niistä puhuminen täällä foorumilla johtuisi juurikin vuotavista venttiilivarren tiivisteistä? (puhun tässä kohtaa vain M52:sta)

                        Omaan 523i:hin vaihdoin venttiilivarren tiivisteet tasan 300tkm kohdalla, kun pakokanavien puolelta näkyi, että venttiilivarret olivat öljystä kosteat.
                        Ja tiivisteet oli etenkin pakoventtiileissä siinä kunnossa, ettei niitä voinut enää tiivisteiksi kutsua. :think
                        Iso osa katalysaattoreista on vaihdettu, kun romut on sisällä irti tai "turhaan" päästöjen takia. En toki kiellä, etteikö niitä vaihdettaisi muustakin syystä.
                        BMW driver and owner since 2000.

                        Comment

                        • Hemi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 18880
                          • Pirkanmaa

                          #57
                          Originally posted by kaol View Post
                          Vai olisiko kumminkin niin, että jatkuva katalysaattoreiden vaihtaminen ja niistä puhuminen täällä foorumilla johtuisi juurikin vuotavista venttiilivarren tiivisteistä? (puhun tässä kohtaa vain M52:sta)
                          Ei, ei todellakaan johdu siitä vaan imuvuodosta sekin.
                          Eli pakolämmöt nousee tappiin kun kone käy laihalla imuvuodon seurauksena ja
                          näissä yksikattisissa m52 koneissa katin elementin "valu" irtoaa kuorista.
                          Resonassi pikku hiljaa murentaa elementin, joka sitten lähtee palasina liikkeelle.
                          M54 moottorit syövät jo lähes uutena enemmän öljyä kuin m52 moottorit +500 ajettuina, joten se öljy ei todellakaan ole syypää jos katti hajoaa.
                          Eli eihän nuo +300tkm ajetut m52 koneet vie juurikaan öljyä sen enempää kuin ne on vieneet uutenakaan(vievät todella vähän), josta tietenkin voimme myös päätellä että näissä ei todellakaan ole mitään "pappamoottorien" venttiilivarsiongelmaa.

                          Comment

                          • Hemi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 18880
                            • Pirkanmaa

                            #58
                            Originally posted by Havis View Post
                            Ihan yhtä hyvin kuin venttiilikopan tiivistekin, juu, BMW:hen osaa tiivisteet paremmin kuin muut

                            Eihän noita tietenkään pakko ole vaihtaa, jokainen tyylillään...
                            Mitä tekemistä sillä venttiilikopantiivisteellä ja ohjurikumeilla on?
                            Varmasti tälläkin foorumilla pitäisi olla jo satoja kertomuksia siitä kuinka m52 moottoriset pölläyttää sinisen savupilven kun sen lyö kylmästä tulille ja kuinka öljyä palaa yli litra tuhannella?
                            Tuota...missä ne jutut on jos/kun kerran näistä niitä ohjurikumeja kuluu loppuun jo +300tkm:n ajolla?
                            Eli taas kerran puuttuu maailmalta kaikki oireet, vaikka kovin tuntuu olevan "vankkaa tietoa automiehiltä" m52/m52TU/m54 moottorien sielunelämästä?

                            Comment

                            • naukkis
                              Bimmer Enthusiast
                              • Nov 2004
                              • 1222
                              • Jyväskylä

                              #59
                              Niin ne kierteet lähtevät alublokisesta koneesta lohkosta ihan vain ajamalla kone kuumaksi ilman jäähdytinnesteitä. Eli alublokista konetta ei kannata käyttää yhtään ilman jäähdytinnesteitä ja jos edes yrittää keittää tai muuten varoitella vähistä jäähdytinnesteistä niin sammuttaa suosiolla heti. Mä en oikein jaksa uskoa siihen että lohkon kierteet korkkais aukasee sen kannen miten vain, kyllä väärin avattaessa ongelma on lähinnä kannen kieroutuminen.

                              BMW:n omat ilmausohjeetkin kertovat asiasta eli se moottori on tarkoitus ilmata ennen ensimmäistäkään käynnistysyritystä.

                              Comment

                              • Hemi
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2004
                                • 18880
                                • Pirkanmaa

                                #60
                                Originally posted by naukkis View Post
                                Niin ne kierteet lähtevät alublokisesta koneesta lohkosta ihan vain ajamalla kone kuumaksi ilman jäähdytinnesteitä. Eli alublokista konetta ei kannata käyttää yhtään ilman jäähdytinnesteitä ja jos edes yrittää keittää tai muuten varoitella vähistä jäähdytinnesteistä niin sammuttaa suosiolla heti. Mä en oikein jaksa uskoa siihen että lohkon kierteet korkkais aukasee sen kannen miten vain, kyllä väärin avattaessa ongelma on lähinnä kannen kieroutuminen.

                                BMW:n omat ilmausohjeetkin kertovat asiasta eli se moottori on tarkoitus ilmata ennen ensimmäistäkään käynnistysyritystä.
                                Ei, eivät todellakaan korkkaa vaikka kone ajettaisiin lähes sulamispisteeseen(tämä on tieto/fakta).
                                Sitäkään on turha kyseenalaistaa etteikä väärin avaamalla nuo kierteet saataisi näistä koneista korkaamaan, koska kuuluu ko.moottorien ihan perustietoon jos/kun niitä vähänkään availee.
                                Eli tällaisten täydellisten bs väittämien julkinen esittäminen ei palvele ketään, vaan niillä saadaan aikaiseksi vain turhia ja väärintehtyjä remontteja?

                                Comment

                                Working...
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎