Announcement

Collapse
No announcement yet.

540iA normaalia bensarosvompi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • pheno
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2006
    • 1996
    • Tampere

    #31
    Originally posted by teropa View Post
    Nojoo, nyt on TESTO:lla ja INPA:lla tutkailtu lisää. Mitään vikakoodeja moottorilta ei edelleenkään ole.

    Pre-cat lambdat piirsivät auton käynnistyksen jälkeen muutamia sekunteja epämääräistä söhröä ja sen jälkeen hyvin pian stabiloituivat 0.42V-0.48V välille (tommosta sahalaidan ja siniaallon yhdistelmää). Sitten muutaman minuutin päästä kun antoin vähän kaasua 2000-2500 rpm ja hölläsin, niin lambdat alkoivat piirtää 0.08V-0.78V amplitudilla samanlaista käyrää, keskiarvon ollessa noin 0.45V (kuva1). Ennen auton käynnistystä molemmat anturit näyttivät 0.45V arvoa INPA:lla.

    Käyrä pysyi samanlaisena, eli amplitudi oli suurempi kuin alussa tyhjäkäynnillä, kun auto lämpeni. Taajuus seurasi kaasupoljinta molemmissa antureissa ilman minkäänlaista viivettä. Lambdaintegrator näkyy kuvassa 2. Ja kuvassa 3 näkyy post-cat lambdat jotka näytti 0.45V tasaisesti, muutamia 0.01V piikkejä sinne tänne, käytännössä siis 0.45V kokoajan.

    Voisiko näistä päätellä, että happianturit ovat ehjät?



    Tero
    Näkisin, että toimii juuri kuten pitääkin. Mulla teki samanlaista käyrää kun vaihdoin lambdat. Kierroksilla liike on nopeampaa kun happea kulkee enemmän anturin läpi. 0.45 on arvo jolloin ecu ei säädä ruiskutusaikaa puoleen eikä toiseen.

    After- kat arvonkin pitää pysyä 0.45:ssä, eli kattien jälkeen tulee lähes pelkkää vesihöyryä.

    Se vanos SOLL/IST arvo tietysti kiinnostaisi, että toimiiko ne kuten pitääkin.

    Comment

    • teropa
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2005
      • 3855
      • Oulu

      #32
      Originally posted by pheno View Post
      Näkisin, että toimii juuri kuten pitääkin. Mulla teki samanlaista käyrää kun vaihdoin lambdat. Kierroksilla liike on nopeampaa kun happea kulkee enemmän anturin läpi. 0.45 on arvo jolloin ecu ei säädä ruiskutusaikaa puoleen eikä toiseen.

      After- kat arvonkin pitää pysyä 0.45:ssä, eli kattien jälkeen tulee lähes pelkkää vesihöyryä.

      Se vanos SOLL/IST arvo tietysti kiinnostaisi, että toimiiko ne kuten pitääkin.
      Onko tuo amplitudin heilahteluväli normaali, eli että se käy kuitenkin 0.3V suuntaansa tuosta "nolla-arvosta" 0.45V ?

      Mikä se Vanos-testin jobi tai jobit on tarkalleen? Yritin katella sitä tuossa kun noita lambdoja mittailin, muttei sattunut silmään…

      Tällä hetkellä epäilen ilmansuodatinta tai bensansuodatinta, ja tietty ne tulpat.

      Tero
      E60 520dA M-sport
      ---Ex
      E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
      E90 330iA, 325iA, 320dA
      E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
      E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

      PPL(A)

      Comment

      • teropa
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2005
        • 3855
        • Oulu

        #33
        Originally posted by TFV View Post
        Vähän paljolta kuullostaa. Mulla menee 745:nen sekakulutuksena 11.3
        Maantielenkki eilen tehtynä 261km. 9.9 keskinopeus 127kmh
        Tuo uudempi kone on muutenkin selvästi vähäruokaisempi, ei sitä voi verrata suoraan M62TU:iin.

        Tero
        E60 520dA M-sport
        ---Ex
        E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
        E90 330iA, 325iA, 320dA
        E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
        E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

        PPL(A)

        Comment

        • teropa
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2005
          • 3855
          • Oulu

          #34
          Vaihoin eilen uuden ilmanputsarin, oli aika paskanen :p. Samaten ruutasin Air sensor cleaneria "pullollisen" MAF:iin. Ihan heti ei ollut mitään vaikutusta, mutta pitäs varmaan nollata adaptaatioarvot ja kattoa sitten "nollilta". Tai ainakin ajella hetken...

          Tero
          E60 520dA M-sport
          ---Ex
          E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
          E90 330iA, 325iA, 320dA
          E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
          E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

          PPL(A)

          Comment

          • BMW_Harrastaja
            BTCF Member
            • Dec 2012
            • 819
            • Oulu area

            #35
            Jos maffeissa olisi vikaa, niin luulisi jotain eroa tuntuvan putsauksen jälkeen. Minun käsittääkseni adaptaatioita ei suositella nollattavan.
            BMW driver and owner since 2000.

            Comment

            • teropa
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2005
              • 3855
              • Oulu

              #36
              Originally posted by BMW_Harrastaja View Post
              Jos maffeissa olisi vikaa, niin luulisi jotain eroa tuntuvan putsauksen jälkeen. Minun käsittääkseni adaptaatioita ei suositella nollattavan.
              Aika monella foorumilla on lukenut niin, että MAF vaihto aiheuttaa kulutuksen kasvua kunnes ecu käsittää tehon kasvaneen -> adaptaatiot korjautuu ajan kanssa.

              En usko, että manuaalinollauksella mitään vahinkoa saa aikaan. Ne korjautuu ajan kanssa joka tapauksessa.

              Tero
              E60 520dA M-sport
              ---Ex
              E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
              E90 330iA, 325iA, 320dA
              E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
              E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

              PPL(A)

              Comment

              • BMW_Harrastaja
                BTCF Member
                • Dec 2012
                • 819
                • Oulu area

                #37
                Originally posted by teropa View Post
                Aika monella foorumilla on lukenut niin, että MAF vaihto aiheuttaa kulutuksen kasvua kunnes ecu käsittää tehon kasvaneen -> adaptaatiot korjautuu ajan kanssa.

                En usko, että manuaalinollauksella mitään vahinkoa saa aikaan. Ne korjautuu ajan kanssa joka tapauksessa.

                Tero
                Tuskin sillä nollausella tosiaan vahinkoa saa aikaan, mutta olen kuullut auton joskus käyttäytyvän todella ihmeellisesti sen jälkeen. En sitten tiedä kuinka pitkään ja onko vaatinut mitään muuta, kuin ajoa.
                BMW driver and owner since 2000.

                Comment

                • teropa
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2005
                  • 3855
                  • Oulu

                  #38
                  Ohessa Vanos anglet. Seuraavat kaasua välittömästi ja symmetrisesti. Ok?

                  Tossa on pientä kevyttä kaasuttelua.

                  Tero
                  Attached Files
                  E60 520dA M-sport
                  ---Ex
                  E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                  E90 330iA, 325iA, 320dA
                  E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                  E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                  PPL(A)

                  Comment

                  • teropa
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2005
                    • 3855
                    • Oulu

                    #39
                    Jaahas...

                    DIS testit ajettu Vanokselle ja tuli passia eli ne kaiketi ok.

                    Mut nominal values testi eculle paljasti että "additive mixture adaptation" bank 1 ja 2 on noin 1.3ms ja 0.9ms kun sallittu skaala on +-0.3ms. Mixture testin sitte ajoin ja se sanoi notta seos olis liian laiha ja tarjosi imuvuotoa tai putkistovuotoa. Mitenhäns jos se laihaa tarjoaa ja kone syö liikaa...? Onko ne lambdat sittenkin finaalissa? Nyt ei kyllä itellä enää riitä taidot tulkita.

                    Tero
                    E60 520dA M-sport
                    ---Ex
                    E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                    E90 330iA, 325iA, 320dA
                    E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                    E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                    PPL(A)

                    Comment

                    • BMW_Harrastaja
                      BTCF Member
                      • Dec 2012
                      • 819
                      • Oulu area

                      #40
                      Jos seos ei ole optimaali, niin kai sitä tarvitsee kenkiä enemmän, ja seurauksena kuluttaa enemmän?
                      BMW driver and owner since 2000.

                      Comment

                      • teropa
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2005
                        • 3855
                        • Oulu

                        #41
                        Originally posted by BMW_Harrastaja View Post
                        Jos seos ei ole optimaali, niin kai sitä tarvitsee kenkiä enemmän, ja seurauksena kuluttaa enemmän?
                        Varmaan näin. Vielä kun hoksais mikä ton aiheuttaa. Vikakoodeja ei tosiaan ole. Toi precat lambdojen humppaus on minusta omituisen suurta. Intuitiivisesti ei jotenki käy järkeen 0.1-0.8V heilunta mikäli seos olisi stabiili. Toi imuvuoto vaikuttaa jotenki nyt todennäköisimmältä. Pitäsköhä viiä pajalle ja kattoa mitä ne siellä osaa.

                        Kuvassa lämpimällä koneella lambdojen jännite. Eka idleä sitte vähän kaasua ja taas idle.

                        Tero
                        Attached Files
                        Last edited by teropa; 18-03-2014, 19:39.
                        E60 520dA M-sport
                        ---Ex
                        E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                        E90 330iA, 325iA, 320dA
                        E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                        E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                        PPL(A)

                        Comment

                        • BMW_Harrastaja
                          BTCF Member
                          • Dec 2012
                          • 819
                          • Oulu area

                          #42
                          Aika vähän näistä tajuaa. :think Jos pajalle viet, niin kannattanee katella semmonen, joka noista oikeasti jotain tajuaa, eikä vain vaihda palikoita summassa.

                          Vanhemmiten huonot lambdat taitanee väittää seosta laihaksi -> rikkaalla -> kulutus kasvaa?
                          Last edited by BMW_Harrastaja; 18-03-2014, 20:02.
                          BMW driver and owner since 2000.

                          Comment

                          • pheno
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2006
                            • 1996
                            • Tampere

                            #43
                            Originally posted by teropa View Post
                            Varmaan näin. Vielä kun hoksais mikä ton aiheuttaa. Vikakoodeja ei tosiaan ole. Toi precat lambdojen humppaus on minusta omituisen suurta. Intuitiivisesti ei jotenki käy järkeen 0.1-0.8V heilunta mikäli seos olisi stabiili. Toi imuvuoto vaikuttaa jotenki nyt todennäköisimmältä. Pitäsköhä viiä pajalle ja kattoa mitä ne siellä osaa.

                            Kuvassa lämpimällä koneella lambdojen jännite. Eka idleä sitte vähän kaasua ja taas idle.

                            Tero
                            Niin, siis lambdojen kuuluukin "humpata" noin. ECU hakee kokoajan optimiseosta eli vähentää ja lisää ruiskutusaikaa. Kapeakaistalambdat toimivat tarkasti vain pienellä alueella (lähellä optimiseosta).

                            Testosta saa muuten ihan screenshotinkin näistä plotti-ikkunoista Löytyy File- menusta -> 'save all screenshots' tai jotain sinnepäin

                            Kyllä tuo imuvuoto voi hyvinkin olla aiheellinen. Eli silloin seos on tyhjäkäynnillä liian laiha. Joku imuputki, tiiviste, imusarjassa, huohotin, tms. päästää pikkiriikkisen liikaa ilmaa ja ecu joutuu lisäämään ruiskutusaikaa jotta seos olisi optimi.

                            Esim. imusarjan tiivisteet on hyviä kohteita, niinkuin mullakin oli (tosin M60:lla). Esim. #7 joka tulee imusarjan päätyyn eteen ja taakse. Niihin voisit suihkutella brake cleaneria ja katsoa tapahtuukö käynnissä muutosta. Ja samalla samalla koko imusarjaan. Viimeksi oli testo ja pre-cat lambdat piirtämässä käyrää samalla kun suihkuttelin imusarjaan. Helposti näkee missä vuoto, kun käyrä näyttää rikasta. Isommat vuodot kuulee korvallakin.



                            tässä hieman lisää aiheesta: http://wiki.bavariantechnic.com/inde...re_Adaptations
                            Last edited by pheno; 19-03-2014, 14:39.

                            Comment

                            • teropa
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2005
                              • 3855
                              • Oulu

                              #44
                              Samantyyppisiä ohjeita sain sakufoorumeiltakin. Tosin siellä joku oli sitä mieltä, että lambdan saattaa mulla toimia hieman hitaahkosti. Pitää nyt sitten vielä tarkistaa niiden toiminta kylmänä, että milloin stabiloituvat kylmäkäynnistyksen jälkeen.

                              Imuvuodosta luulisi tosin tulevan jotain vikakoodia, vaan mahtaneeko vaatia kunnon vuodon ennenkuin se triggautuu.

                              Tero
                              E60 520dA M-sport
                              ---Ex
                              E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                              E90 330iA, 325iA, 320dA
                              E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                              E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                              PPL(A)

                              Comment

                              • teropa
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2005
                                • 3855
                                • Oulu

                                #45
                                Lueskelin tuossa enempi noista fuel trim arvoista jne, ja kyllähän tuo ruiskutusajan pidennys LTFT arvoissa viittaa tosiaan siihen, että auto käy laihalla, minkä Lambdat mittaa, ja ECU sitten lisää soppaa.

                                Se, miksi käy laihalla on varmaan 2 mahdollista syytä: huonoksimennyt MAF joka kuluneena tai paskasena mittaa liian vähän ilmaa mitä sen ohi oikeasti menee -> lambdalle päätyy palamatonta happea enempi (koska MAF:n mittaaman arvon mukaan säädetään polttoainemäärä aluksi, jota tulee siis liian vähän) kun ilmaa oli suhteessa enempi kuin bensaa -> Lambda säädättää ruiskutusaikaa isommaksi.

                                Toinen skenaario on se, että mitatun ilman lisäksi on MAF:n jälkeen jossain vuoto, jossa lambdalle päätyy taas ylimäärä happea -> Lambda näkee seoksen laihana, ja säädättää ruiskutusaikaa isommaksi.

                                MAF:n olen jo putsannut. Pitääkö se alkaa uskoa, että jossain on pieni imuvuoto…

                                Tero
                                E60 520dA M-sport
                                ---Ex
                                E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                                E90 330iA, 325iA, 320dA
                                E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                                E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                                PPL(A)

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎