Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 523i 2.5L viritys?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Wiceroid
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2005
    • 265
    • Lahti

    #46
    Originally posted by jam76
    ymmärrän autonvaihto-jutun? mutta joillekkin saattaa autot olla harrastus aivan kuin toisille vaikka joku golf... (siis se pallopeli ) ja jos siitä saa hyvänmielen että rakentaa itselleen mieleisen auton vaikka pienemmillä virityksillä muuttamalla koneen luonnetta parempaan suuntaan niin ei siinä tarvitse kertoa että vaihda auto... on tietty niitäkin joille tarratuningkin riittää mutta tokko jos itselle rakennat auton pidempää aikaa varten niin lasket aivan jokaisen euron mitä siihen meni ja oliko järkevää vai ei... että jos intoa riittää muuhunkin kuin nettiautossa kuvien katseluun niin vois niitä vaihtoehtoja antaa eikä juuri aina sitä kalleinta vaihtoehtoa! tämä taitaa olla orggistyylinen kateellisten topikki, elikkä jos toinen haluaa autoa rakentaa OMILLA rahoillaan niin pitää olla kyseenalaistamassa onko järkeä... saathan sinäkin virittää tai ajaa vakiolla olipa koneen koko sitten mikä tahansa
    Juurikin näin.. Onhan mullaki toi kakslitranen nuhapumppu -82 320 E21 missä on jo nyt prosentteja, mut silti lyömässä isompaa myllyä kiinni. Tiedän että järkevin ja varmaan halvempikin vaihtoehto olis ostaa auto isommalla koneella mut sit joutuisin luopumaan tuosta BMW:n tehtaan helmestä. Jos nyt satun tykkäämään juuri tuosta korimallista ja muutenkin tästä yksilöstä, ja haluan saada siihen lisää tehoa, ni miksi vaihtaisin autoa? Pitäskö mun mennä nurkkaan häpeämään koska haluan juuri tiettyyn autoon lisää tehoa, enkä halua ostaa uutta isommalla koneella varustettua, mikä on luultavimmin mielestäni kymmenen kertaa rumempi. Puhumattakaan tunnearvosta.
    "You don't f**k with a man's vehicle. It's against the rules. Those motherf**kers should be killed. No trial, no jury, straight to execution." -Pulp Fiction

    Comment

    • Hemi
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 18880
      • Pirkanmaa

      #47
      Ensinnäkin...Nyt puhutaan vain ja ainoastaan e39:stä ja vain sen "virittämisestä"!!!
      Nämä täysin elektronisesti/softalla ohjatut ei turbolliset tekniikat ovat niin lähellä maksimi suoritusarvotuottoaan, että ilman selkeää täytöksen lisäämistä ei näistä juurikaan lisäSUORITUSARVOJA oteta. Maksimi hevosvoimat saadaan toki hieman nousemaan, koska kokonaissuorituskyky on muutakin kuin saatu maksimihevosvoima. Eli usein käy niin että dynolla saadaan maksimiin 5-20hv lisää samalla kun kuitenkin esim.1/4mile kiihdytysaika huononee.
      Niin kauan kunnes tuota turbomahdollisuutta ei e39:iin ole Suomessa käytännössä mahdollista käyttää, ollaan AINA "viritettäessä" siinä tilanteessa että halvimmat ja varmimmat tehot saadaan autoliikkeen vaihtoautohallissa. Ja tämä on fakta.
      Jos joku haluaa=tarkoittaakin e39:n "virityksellä" katu-uskottavuuden lisäämistä niin stten ne vakiot...putkistosuodatinhiilarikopatlastuimusarja ...
      Eli niin kauan kun putkeen ei ole mahdollisuutta tehdä mutkaa( siis e39:n tapauksessa), on koko e39:n viritysajatus absurdi jos/kun todellinen teho saadaan vain ostamalla se valmiiksi autossa. Jokin e28:n turbotus 1000e:llä ei liity mitenkään e39:n "virittämiseen".

      Comment

      • jyrka
        Bimmer Rookie
        • Dec 2002
        • 138

        #48
        Topicin jutut luisuu vähän sivuraiteille. Hämmennetäämpä vähän lisää

        Eli tulikin jo esille esim G-Powerin ahdinpaketit, esim EVO I:
        E39 2.5l
        Output: 206 kW (280hp) / 5990 rpm
        Max torque: 350 Nm / 3550 rpm
        V-Max: more than 240 km/h
        0-100 km/h: 6.2 sec.

        Tuon kun asennuttaa G-Powerilla, niin mukaan saa TUV paperit ja päästöluokitukset. Joten mitään ylimääräisiä mittauksia suomessa ei pitäisi tarvita. Teho ei ylitä mallisarjan tehokkaimman (korjatkaa, jos 540:n ja 523 on eri mallisarjaa) tehoa, joten pieni jarru/alusta upgrade riittänee, eli 540:n jarrut ja alustakikkareet tuohon täytynee laittaa.

        Tuolla tavalla autosta saa uniikin kulkupelin, remmiahdin on ajoltaan todella miellyttävä tasaisen vedon ansiosta. Hintaa tulee, mutta siitähän tässä ei ollutkaan kysymys. Lisäksi tuo ajoneuvon ainutkertaisuus korostuu, 540:n voi jokainen heinähattu ostaa Laakkosen takapihalta tai kebabin paistajan etupihalta, mutta 523:sta remmiahdettua tuskin löytyy suomesta tällä hetkellä (ainakaan monta).

        Toisena vaihtoehtona vois esittää tuon ahtamisen pakokaasuahtimella. Kuten aikaisemminkin tässä threadissa on todettu, osaamista löytyy Suomesta. Villi arvaus on, että eiköhän tuosta pakokaasuahdetusta versiostakin saada päästöt täyttävä paketti. Ja sopivalla neuvottelulla uskoisin löytyvän yhteistyökumppanin, joka on halukas tekemään sopivaan hintaan tiettyä julkisuutta vastaan tuollaisen pilotti turbotus -projektin vähäpäästöiselle autolle. Pakokaasuahtamisen etuna on myös osaamisen löytyminen suomesta, remmiahdin puolen jutuista ei tunnu juuri kukaan tietävän.

        Käsittääkseni 523:n eduksi jäisi myös halvemmat vakuutusmaksut, halvemmat osat sekä tietysti sleeperi efekti verrattuna esim 540:een.
        -= AUDI A6 3.0 Supercharged =-
        -= VW Golf R32 3.2 =-

        Comment

        • Wiceroid
          Bimmer Fanatic
          • Feb 2005
          • 265
          • Lahti

          #49
          Originally posted by Hemi
          Jokin e28:n turbotus 1000e:llä ei liity mitenkään e39:n "virittämiseen".
          Kuka E28:sta on puhunu mitään? Jos opettelisit ensin ne korimallit ennen ku tulet
          tänne kaikkitietävänä pätemään. Alkaa ihan tosissaan v*tuttamaan ihmiset jotka
          sanoo joka prkleen kysymykseen et osta uus auto. Mitä helvetin tunausta on ostaa uus auto?!? Onko BTCF pelkkä orkkisämmäläisillä ajavien kerho, vai joku kädettömien pappabetalar- hiimujen kerho missä ei saa yrittää mitenkään saada koneesta tehoja irti. Vai liittykö kaikki vaan siihen että kohta sen naapurin auto on nopeempi ku mun eikä se edes ollu yhtä kallis ku oma.. Luulis että ihmisillä olis edes kiinnostusta auttaa tai edes yrittää auttaa ku joku jaksaa vielä yrittää tässä maassa jotain, mutta ei. Heti pitää aukoa päätä ja käskeä ostamaan uus auto. Vittu mua ei kiinnosta enää yhtään mikään!

          Ei mitään henk. koht... Vain yhden ihmisen purkautuminen, ja kylläpä helpotti.
          Sormet ei vaan meinaa pysyä ajatuksen perässä..

          EDIT: Kuitenkin tuli kirjoitettua ihan asiaakin. Ja ihan tosissaan ja aikuisten oikeasti, eikö tämä ole TUNING CLUB? Niin olen ymmärtänyt mutta ei tää meininki oikeen siltä tunnu, kun jokaiseen auton suorituskykyä parantavaan kysymykseen vastataan et osta uus auto. Kai se on kohta taas vaihdettava merkkiä jos biimeriä ei kerran saa millään muulla kulkemaan ku ostamalla uuden.
          Tai sit toisinpäin et jos haluut tehdä ite jotain ni osta vanhempi auto, näin tein itse todetessani samalla et kaikki kahekskytluvun jälkeen tehdyt autot on nakkikattiloita, rumia, eikä niistä saa tehoa (ilmeisesti) millään. Eli minä annan nyt sitten uuden neuvon tehoa haluaville: OSTA VANHEMPI AUTO!
          Last edited by Wiceroid; 01-03-2005, 09:32.
          "You don't f**k with a man's vehicle. It's against the rules. Those motherf**kers should be killed. No trial, no jury, straight to execution." -Pulp Fiction

          Comment

          • Hemi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 18880
            • Pirkanmaa

            #50
            Jyrka: 523:sta ei voi verrata mallisarjassa suoraan 540:iin koska siinä ei ole kutoskoneisiin muuta yhteistä kuin raakakori. Eli vaihtoon menisi koko ohjaus-systeemi(hammastanko vst.kuula), koko etupään akselisto kelkkoineneen(540:ssä teräksinen/523 alumiininen), kaikki tuennat, taka-akselisto kelkkoineen, kardaani, jarrut+järjestelmä, jousitus/iskunvaimennus jne."pientä". Pointti vain on siinä että ko.etuakselistokelkka ei käy kutoskoneelle mitenkään jolloin näitä "kilkkeitä" ei pysty tuolle teholukemalle saamaan. Samalla käy niin että tuolle teholle riittävää vaihdelaatikko/kardaaniyhdistelmää ei käytännössä ole bensakuutosen perään koska vaikka dieselin laatikko siihen jotenkin saataisiinkin, olisi sen ohjaus pikkuisen ongelmallista.
            Viceroid: Mitähän minä sotkin e28/Turbo viittauksessani???
            No, jos pelkkä virittäminen/puuhastelu on itsetarkoitus, eikä siis oikeasti tehokkaamman=suorituskykyisemmän auton saaminen alle, niin silloin TODELLAKIN kannattaa ostaa se e28 tai e30 pierburgilla jolloin viritys oikeasti on mahdollista ja voit olla tyytyväinen .
            Miten ihmeessä se voi olla niin vaikeaa tajuta nykyautojen/moottorien vahvuus(jonkun mielestä näemmä heikkous), että mitään "löysiä" hevosvoimia ei enään niistä ole Hervantalaisessa kerrostalotallissa löydettävissä. Turbo/ahdin on eri asia, mutta jos lainsäädäntö ei anna tähän laillisia mahdollisuuksia, voidaan sitä pitää kemiallisen ahtamisen ohella tämän aihealueen ulkopuolisena vaihtoehtona.
            Se ei käsittääkseni kuitenkaan ole "TUUNAAMISTA" että kiukutellaan bemun insseille siitä että he ovat tehneet työnsä hyvin jos kuitenkin omat harrastesuuntaukset löytyisivät paremmin jokkispuolelta fiatin koneiden viilaamisesta=virittämisestä. Siitäkään on turha kiukutella ja polkea tuskissaan jalkaa lattiaan, että on tullut valittua omiin tarpeisiin alitehoinen kiesi johon sitten "isoilla pojilla" ei olekkaan järkeviä viriviri ohjeita...

            Comment

            • Mr. Z
              Bimmer Fanatic
              • Feb 2003
              • 943
              • Manse

              #51
              Originally posted by Hemi
              Jyrka: 523:sta ei voi verrata mallisarjassa suoraan 540:iin koska siinä ei ole kutoskoneisiin muuta yhteistä kuin raakakori. Eli vaihtoon menisi koko ohjaus-systeemi(hammastanko vst.kuula), koko etupään akselisto kelkkoineneen(540:ssä teräksinen/523 alumiininen), kaikki tuennat, taka-akselisto kelkkoineen, kardaani, jarrut+järjestelmä, jousitus/iskunvaimennus jne."pientä". Pointti vain on siinä että ko.etuakselistokelkka ei käy kutoskoneelle mitenkään jolloin näitä "kilkkeitä" ei pysty tuolle teholukemalle saamaan. Samalla käy niin että tuolle teholle riittävää vaihdelaatikko/kardaaniyhdistelmää ei käytännössä ole bensakuutosen perään koska vaikka dieselin laatikko siihen jotenkin saataisiinkin, olisi sen ohjaus pikkuisen ongelmallista.
              Minkä takia siihen tarvitsee koko akselisto/jousitus/yms. vaihtaa?
              Muistuu mieleen joskus kun vaihdettiin 2.0 B-mallin Asconaan (ei tietysti ole sama asia, mutta suhteellinen tehonkasvu on suunnilleen yhtä suuri) kuutostekniikka, niin ei siihen tarvinut vaihtaa kuin jarrut+vakaajat vastaamaan autoa josta kuutostekniikka oli peräisin (moottori+aski oli kuitenkin noin 100 kg painavampi).
              Massaahan autoon ei tule remmisarjan pulttaamisen jälkee lisää kuin muutama kilo.
              Vai onko autojen rakenteita koskevissa säädöksissä isojakin eroja 80-luvun auto vs. 90-luvun auto? Siis muitakin kuin tuo vähäpäästöisyysasia?
              Tietysti jos siellä velvoitetaan että auton tulee olla kaikinpuolin kuten mallisarjansa tehokkain, niin sitten asia on tietysti juurkin noin kuin sanoit.
              Jos näin on, niin kovinkaan moni Suomessa rakennettu/viritetty auto ei ole lain pykälien valossa laillinen..
              E38 740ia
              E39 530 dAT
              ex. E34 520i sedan
              ex. E39 528i Ac Schnitzer "ACS5"
              ex. E36 325i sedan
              ex. E36 328i touring
              ex. E36 318 iS qp
              ex. E36 325i qp -R.I.P-
              ex. E21 320i sedan
              ex. E30 318i sedan
              ex. E3 2500 sedan

              Comment

              • Wiceroid
                Bimmer Fanatic
                • Feb 2005
                • 265
                • Lahti

                #52
                Hemi: en mä jaksa enää tapella jostain näin hölmöstä asiasta koska kaikillahan on mielipiteensä, ja minä olen sitä mieltä että autoa kun autoa pystyy parantamaan
                ainakin jonkin verran ilman mitään älyttömiä rahasummia. Ja voin sen perustellakin sillä että kun autonvalmistaja suunnittelee auton, se todennäköisesti valitsee sen euron halvemman (joskin huonomman) osan. Eihän se euro yhdessä autossa tunnu missään, mutta ajattelepa se 100 000 autoa. Ja kun olet autosi hankkinut, voit olla varma että siitä saa enemmän tehoa tai paremman ajettavan kun vaan keksii/löytää ne oikeat osat mitkä voi sitten vaihtaa siihen euron kalliimpaan (mutta parempaan) osaan. Huom. tämä on minun
                henk. koht. mielipide, ja jos joku on eri mieltä niin saa sen vapaasti ilmaista. Mutta en aio tapella asiasta tämän enempää koska se tekee sekä minusta että toisesta osapuolesta tyhmiä. Joten aiheeseen liittyvää asiallista keskustelua tästä eteenpäin, kiitos. Aihe kiinnostaa myös minua.
                "You don't f**k with a man's vehicle. It's against the rules. Those motherf**kers should be killed. No trial, no jury, straight to execution." -Pulp Fiction

                Comment

                • jyrka
                  Bimmer Rookie
                  • Dec 2002
                  • 138

                  #53
                  Originally posted by Hemi
                  Jyrka: 523:sta ei voi verrata mallisarjassa suoraan 540:iin koska siinä ei ole kutoskoneisiin muuta yhteistä kuin raakakori.
                  Käsittääkseni ainoa tekijä, mikä vaikuttaa mallisarjan autojen vertailukelpoisuuteen on valmistenumeroiden vastaavuus. Eli mikäli niissä ei ole liikaa eroa, niin auto käsitellään samaan mallisarjaan kuuluvana. Esim E36:n 300 sarjan valmistenro alkaa WBA ja M3:n valmistenro WBS = eri valmistaja, ei vertailukelpoisia keskenään.

                  Eli vaihtoon menisi koko ohjaus-systeemi(hammastanko vst.kuula), koko etupään akselisto kelkkoineneen(540:ssä teräksinen/523 alumiininen), kaikki tuennat, taka-akselisto kelkkoineen, kardaani, jarrut+järjestelmä, jousitus/iskunvaimennus jne."pientä".
                  En usko, että käytännössä vaaditaan ohjaussysteemin vaihtamista. Siis tietysti, jos katsastusinssillä on huono päivä, niin sehän varmaan riittää hylkäyssyyksi. Mutta jos ohjaussydeemin merkityksen auton turvallisuuteen (tai yleensä käyttäymiseen) voi perustella esim poikkeuslupahakemukseen, niin en usko katsastuksen jäävän siitä kiinni.

                  Samoin uskon muidenkin osien kohdalla löytyvän "joustoa", mikäli vaihtamatta jääneille osille löytyy hyvät perusteet. Esim. että osat eivät sovi kyseiseen autoon. Voin olla toki väärässä, mutta haluaisin olla oikeassa

                  Se ei käsittääkseni kuitenkaan ole "TUUNAAMISTA" että kiukutellaan bemun insseille siitä että he ovat tehneet työnsä hyvin jos kuitenkin omat harrastesuuntaukset löytyisivät paremmin jokkispuolelta fiatin koneiden viilaamisesta=virittämisestä.
                  Mitä vikaa Fiiatin viilamisessa on

                  Ei muuta, kuin rohkeasti soittelemaan/mailailemaan AKE:lle ja tekemään lisää taustatutkimusta. Sitten rohkeasti projektit vireille.
                  -= AUDI A6 3.0 Supercharged =-
                  -= VW Golf R32 3.2 =-

                  Comment

                  • henri
                    BTCF Member
                    • Aug 2002
                    • 5752
                    • Kiuruvesi/Iisalmi

                    #54
                    off topic

                    jyrka: onko vielä kuulunut mitn aken suunnasta..vai vieläkö on hiljaista siellä suunnassa?
                    Nykyään E46 330Cd M-Sport II -03
                    Ex. E30 320i 2d GTS -88


                    E46 330Cd (projekti V.2)


                    ----------------------------

                    Comment

                    • Hemi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 18880
                      • Pirkanmaa

                      #55
                      MrZ: Alusta/akselisto pitää vaihtaa vastaamaan kasvanutta tehoa. Eli jos 540:sen tehoa käytetään vertailuna, pitää myös alusta muuttaa vastaamaan 540:stä. Tämä vain ei e39:n kohdalla onnistu koska etupää/kelkka on V8 mallin joka ei sovi kutosen kanssa. Mallisarjan tehokkain on 528 joka käyttää kuutosta, joten se on toki mahdollista vaihtaa, mutta tälläkään "tempulla" ei kovin montaa heppaa loppujen lopuksi saada. Jos kyseessä on 9/98-uudempi M52TU moottorinen 523, voidaan nokalle istuttaa jarrupäivityksen kanssa kolmilitrainen M54 alakerta tai koko pannu. 9/98 vanhempiin tämä ei ihan pienin sovellutuksin onnistu. Pointtihan on edelleenkin se että kannattaa samalla ottaa liikkeestä se 528i tai 530i kuin alkaa niitä jälkeenpäin istuttamaan 523 koppaan.
                      Wiceroid: Kukaan ei ole väittänytkään etteikö e39/523:sta tms. voitaisi ottaa enemmän tehoa. Ihan varmasti voidaan, mutta millä hinnalla suhteessa saatuun hyötyyn=suorituskyvyn kasvuun. Eli kun kiikutat e39:n pajalle "viritettäväksi", maksaa jokainen ulos saatu TODELLINEN hevosvoima helposti x3-x5 sen mitä ne hevosvoimat maksaa jos e39:n vie autoliikkeeseen ja vaihtaa("tekee todellisen tuningoperaation)koko kiesin tehokkaampaan. Tällöin mukana tulee isommat jarrut/alusta ja ajettavuus/käyttöominaisuudet pysyvät ennallaan. Tylsää...? Ehkä, mutta jos itsetarkoitus on päästä "virittämään", niin ei muutakuin vanha jenkkilahna alle ja Holleytä, Hookeria sekä lisää kuutiotuumia ja voi todella huomata virittävänsä

                      Comment

                      • Wiceroid
                        Bimmer Fanatic
                        • Feb 2005
                        • 265
                        • Lahti

                        #56
                        Originally posted by Hemi
                        MrZ: Alusta/akselisto pitää vaihtaa vastaamaan kasvanutta tehoa. Eli jos 540:sen tehoa käytetään vertailuna, pitää myös alusta muuttaa vastaamaan 540:stä. Tämä vain ei e39:n kohdalla onnistu koska etupää/kelkka on V8 mallin joka ei sovi kutosen kanssa. Mallisarjan tehokkain on 528 joka käyttää kuutosta, joten se on toki mahdollista vaihtaa, mutta tälläkään "tempulla" ei kovin montaa heppaa loppujen lopuksi saada. Jos kyseessä on 9/98-uudempi M52TU moottorinen 523, voidaan nokalle istuttaa jarrupäivityksen kanssa kolmilitrainen M54 alakerta tai koko pannu. 9/98 vanhempiin tämä ei ihan pienin sovellutuksin onnistu. Pointtihan on edelleenkin se että kannattaa samalla ottaa liikkeestä se 528i tai 530i kuin alkaa niitä jälkeenpäin istuttamaan 523 koppaan.
                        Wiceroid: Kukaan ei ole väittänytkään etteikö e39/523:sta tms. voitaisi ottaa enemmän tehoa. Ihan varmasti voidaan, mutta millä hinnalla suhteessa saatuun hyötyyn=suorituskyvyn kasvuun. Eli kun kiikutat e39:n pajalle "viritettäväksi", maksaa jokainen ulos saatu TODELLINEN hevosvoima helposti x3-x5 sen mitä ne hevosvoimat maksaa jos e39:n vie autoliikkeeseen ja vaihtaa("tekee todellisen tuningoperaation)koko kiesin tehokkaampaan. Tällöin mukana tulee isommat jarrut/alusta ja ajettavuus/käyttöominaisuudet pysyvät ennallaan. Tylsää...? Ehkä, mutta jos itsetarkoitus on päästä "virittämään", niin ei muutakuin vanha jenkkilahna alle ja Holleytä, Hookeria sekä lisää kuutiotuumia ja voi todella huomata virittävänsä

                        Aikasemmin mainitsin että varmaan järkevintä, halvinta ja helpointa on kävellä autokauppaan, se on totta. Ajattelin lähinnä että sitä ON mahdollista virittää. Hintahyötysuhde on sitte taas ihan eri asia. Mikään kiva ei koskaan ole halpaa tai helppoa, mutta kun jaksaa miettiä, piirrellä paperille, kysellä, lukea ja ennen kaikkea harjotella tarpeeks, voi saada halvemmallakin jotain aikaseks. Jos tuntuu että se ei maksa vaivaa, miksi edes aloittaa. Mutta jos oikeasti rakenteluintoa ja opiskeluhalua riittää niin miksi ei tekisi jotain itse, eihän mikään ole mahdotonta. Ja puhun lähinnä turbottamisesta. Kuitenkin.. Jostainhan ne viripajatkin on tietonsa ammentaneet.. Mielummin olen kannustava kaikkea yrittämistä kohtaan tässä maassa, koska tuntuu että kohta kukaan ei jaksa itse tehdä mitään koska se on olevinaan liian vaikeaa, ja kaikki mielenkiintoset projektit katoaa.
                        "You don't f**k with a man's vehicle. It's against the rules. Those motherf**kers should be killed. No trial, no jury, straight to execution." -Pulp Fiction

                        Comment

                        • Hemi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 18880
                          • Pirkanmaa

                          #57
                          ...sehän on liian vaikeaa jos kyseessä on turboton ns.nykymoottori. Siinä ei paperille pähkäily/piirtely auta, eikä sekään vaikka muutaman illan kotona "pähkäilisi". Voi olla että bemullakin on iltoja istuttu satapäisen insinööriarmeijan voimin kun M50:n jälkeistä M52 evoluutiota on suunniteltu, samalla kun pahimmat kilpailijat repii entistä kovempaa litrasuorituskykyä entistä taloudellisimmilla moottoreilla. Jos "löysiä" on, ne on löydetty tai päitä putoaa valkokaulusarmeijassa ja paljon. Mutta, mutta...toimi sinä päänavaajana ja heitä nyt muutama Suomessa laillinen "virityskeino" mikä oikeasti nostaa e39/523 suorituskykyä ja minkä jälkeen ajettavuus/käytettävyys ei romahda ja samalla kiesin saa leimalla päästöistä läpi jotta heilahtaa...
                          Eiköhän niillä "pajoilla" heitetä e39:iin "putkilastusuodatin..." ja kaikki elää toivossa että suorituskyky todellakin nousi?
                          Last edited by Hemi; 01-03-2005, 23:32.

                          Comment

                          • Wiceroid
                            Bimmer Fanatic
                            • Feb 2005
                            • 265
                            • Lahti

                            #58
                            Originally posted by Hemi
                            ...sehän on liian vaikeaa jos kyseessä on turboton ns.nykymoottori. Siinä ei paperille pähkäily/piirtely auta, eikä sekään vaikka muutaman illan kotona "pähkäilisi". Mutta, mutta...toimi sinä päänavaajana ja heitä nyt muutama Suomessa laillinen "virityskeino" mikä oikeasti nostaa e39/523 suorituskykyä ja minkä jälkeen ajettavuus/käytettävyys ei romahda ja samalla kiesin saa leimalla päästöistä läpi jotta heilahtaa...
                            Eiköhän niillä "pajoilla" heitetä e39:iin "putkilastusuodatin..." ja kaikki elää toivossa että suorituskyky todellakin nousi?
                            Kyllähän ne uudetkin turbokoneet menee päästöistä läpi niin miksi ei itse tehdyt?
                            Suurin ongelma lähinnä on se prkleen kallis päästömittaus. Tuo lause oli sitten
                            suurinpiirtein lainattu: http://www.sportpug.com/spforum/inde...2656#msg102656
                            "You don't f**k with a man's vehicle. It's against the rules. Those motherf**kers should be killed. No trial, no jury, straight to execution." -Pulp Fiction

                            Comment

                            • Hemi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 18880
                              • Pirkanmaa

                              #59
                              Ei herran tähden....? Nykyiset vapaastihengittävät bensiinimoottorit toimii täysin ja vain siinä ympäristössä mihin ne on rakennettu. Kaikki ohjausjärjestelmät toimii softan ohjaamana ilman mitään mekaniikkaa(ei siis virranjakajia, kaasuttimia,tms.).Tämä tarkoittaa sitä että nykymoottorit ovat yksi suuri kokonaisuus jonka yhdenkin palikan vikaantuminen/irroitus sekoittaa koko padan toiminnan ja sitä kautta päästöt.
                              Turbon pulttaaminen putkistoon ehkä sekoittaa tämän kokonaisuuden pikkuisen varmemmin kuin lambdan tai jonkin lämpötilatunnistin anturin sammuminen.
                              Turbokoneet ovat turbokoneiksi piirrelty jo tehtaalla, eikä näitä voi verrata itseturbotettuihin nykypannuihin jotka vaativat koko ohjauselektroniikan antureineen muutoksen/suunnittelun jos turbotus hautaan onnistuvan päästöteknisesti. Tuo VTT:n mittaus on siitä ovela että sitä on tästä syystä ns,omin voimin lähes mahdoton läpäistä. Moottori ja sen lukuisat järjestelmät pitää pystyä/osata suunnitella ja testata jotta tästä pitkän kaavan testistä olisi mitään jakoa päästä läpi. Elän edeleen siinä uskossa että ainakaan Suomessa ei tässä nykymoottorin turbotusurakassa ei vielä kukaan ole läpäissyt testiä.
                              Pointti on kuitenkin se että nykykoneen turbotus ei todellakaan onnistu vain ruuvaamalla "mutka putkeen" koska kaikki koneen järjestelmät+ajonesto pitäisi laittaa uusiksi. Bemun kyseessä ollessa vanokset, imusarjan ohjaukset, laatikon/luistoneston/ajonhallinnan järjestelmät pitäisi laittaa uusiksi koska ne on suorassa yhteydessä moottorinohjaukseen,jne,jne,jne.
                              Lakihan ei tosin kiellä moottorin merkin vaihtamista, jolloin voisihan sinne e39:n pellin alle heittää jokin nykyisistä Nissanin tai Toyotan turbokoneista, mutta ajonestot käytännössä lukitsevat tämänkin mahdollisuuden.
                              Edelleen...kerro nyt sinä edes yksi selkeä viriviri resepti e39:iin, äläkä kiukuttele siitä kun muut eivät näin tee?

                              Comment

                              • Wiceroid
                                Bimmer Fanatic
                                • Feb 2005
                                • 265
                                • Lahti

                                #60
                                Originally posted by Hemi
                                Ei herran tähden....? Nykyiset vapaastihengittävät bensiinimoottorit toimii täysin ja vain siinä ympäristössä mihin ne on rakennettu. Kaikki ohjausjärjestelmät toimii softan ohjaamana ilman mitään mekaniikkaa(ei siis virranjakajia, kaasuttimia,tms.).Tämä tarkoittaa sitä että nykymoottorit ovat yksi suuri kokonaisuus jonka yhdenkin palikan vikaantuminen/irroitus sekoittaa koko padan toiminnan ja sitä kautta päästöt.
                                Turbon pulttaaminen putkistoon ehkä sekoittaa tämän kokonaisuuden pikkuisen varmemmin kuin lambdan tai jonkin lämpötilatunnistin anturin sammuminen.
                                Turbokoneet ovat turbokoneiksi piirrelty jo tehtaalla, eikä näitä voi verrata itseturbotettuihin nykypannuihin jotka vaativat koko ohjauselektroniikan antureineen muutoksen/suunnittelun jos turbotus hautaan onnistuvan päästöteknisesti. Tuo VTT:n mittaus on siitä ovela että sitä on tästä syystä ns,omin voimin lähes mahdoton läpäistä. Moottori ja sen lukuisat järjestelmät pitää pystyä/osata suunnitella ja testata jotta tästä pitkän kaavan testistä olisi mitään jakoa päästä läpi. Elän edeleen siinä uskossa että ainakaan Suomessa ei tässä nykymoottorin turbotusurakassa ei vielä kukaan ole läpäissyt testiä.
                                Pointti on kuitenkin se että nykykoneen turbotus ei todellakaan onnistu vain ruuvaamalla "mutka putkeen" koska kaikki koneen järjestelmät+ajonesto pitäisi laittaa uusiksi. Bemun kyseessä ollessa vanokset, imusarjan ohjaukset, laatikon/luistoneston/ajonhallinnan järjestelmät pitäisi laittaa uusiksi koska ne on suorassa yhteydessä moottorinohjaukseen,jne,jne,jne.
                                Lakihan ei tosin kiellä moottorin merkin vaihtamista, jolloin voisihan sinne e39:n pellin alle heittää jokin nykyisistä Nissanin tai Toyotan turbokoneista, mutta ajonestot käytännössä lukitsevat tämänkin mahdollisuuden.
                                Edelleen...kerro nyt sinä edes yksi selkeä viriviri resepti e39:iin, äläkä kiukuttele siitä kun muut eivät näin tee?

                                Enhän mä nyt mitään kiukuttele, tympii vaan jos heti vastataan et "uus auto"..
                                Enkä ole missään vaiheessa väittänytkään että tietäisin itse miten homma tehdään, mutta oletin että joku ehkä tietää. Ja järkevintä olisi ollut että olisimme vaan olleet hiljaa ja antaneet muiden kertoilla kokemuksiaan. Ja en mä missään vaiheessa oo puhunut jonkun juuri tehtaalta rullanneen auton turbottamisesta. Mun päähän ei nyt vaan satu mahtumaan ajatus että autotehtaat osaa turbottaa uudet autot mut kukaan muu ei, noinko se sitten menee vai? Sen myönnän kyllä että noista vanoksista en tiedä mitään.. Ja mähän jo suosittelin vanhemman auton ostamista jos jotain ite meinaa tehdä. Tai sitten vaihtaa kokonaan maata.. Sinänsä naurattaa että kun oon joskus eri merkkien maahantuojilla käyny kysymässä erilaisia ohjeita tms. niin teksti on ollut suurinpiirtein samaa kun sulta. "Auton valmistaja on JO suunnitellut auton täydelliseksi eikä sitä voi mitenkään parantaa..." Tollasta tekstiä sain ku menin kysymään erään auton madalluksesta..
                                "You don't f**k with a man's vehicle. It's against the rules. Those motherf**kers should be killed. No trial, no jury, straight to execution." -Pulp Fiction

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎