Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 523i 2.5L viritys?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Gize
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2007
    • 548
    • Tampere

    Originally posted by loyal View Post
    Joo ilmoitettu 170hp, mutta jostain luin että 184hp on todellinen, 528 191hp
    525 188hp, tai jotain sinnepäin...

    Noi tehot mun tietääkseni ilmoitetaan veroluokan takia aina noin... ?
    Aika lähelle muistelet:
    323 ja 523: 182hp
    325 ja 525: juurikin sen 188hp
    328 ja 528: 193hp mutta vääntöä vain 268Nm.

    lähde: http://people.dsv.su.se/~mad/power.html

    Jossain foorumilla joku mainitsi että yhtäkään alle 185 heposta ei ole vielä dynotettu...
    Kulkineet:
    BMW 730dA -03
    BMW 520D -01 |158,5 PS | 363,4 Nm |
    BMW 323i -95
    Honda CBR600Fighter
    EX: BMW 520dA -08 Alpinweiss 3, BMW 530dA -02, BMW 530dA -99 Touring

    3kpl 20tn Hitachi telakonetta, 2kpl 38tn Volvo EC, pyöräkuormaajat 3kpl 10-30tn, dumpperi, kuorma-auto ja liian iso kasa muita leluja

    Comment

    • tero_v
      BTCF Member
      • Sep 2006
      • 970
      • Etelä-pohjanmaa, lehtimäki

      ei vit**! tehkää lisää näitä tänlaisia threadeja, niin on mukava lukea näitä...
      jos joku haluaa tietää jotain, niin ne vastaa jotka siitä tietää jotain. aivan turhia postauksia tollaiset (ei siitä saa lisää tehoa, osta uusi auto).

      on vapareita ennenkin viritetty ilman turbottamista, ja varmaan joka autoon saa tehtyä parannuksia pienillä budjeteilla, jos vaan osaa ja on aikaa pistää motti palasiksi. ja virittämiseen liittyvää kirjallisuutta varmasti löytyy joka kirjastosta, niin niitä lukemalla oppii.

      ei ole ihmisten kiva kysellä asioita, jos ne heti tyrmätään, tai vittuillaa heti suoraan. eikö tämän threadin vois poistaa
      Last edited by tero_v; 08-05-2007, 23:33.
      E28 M30b34 turbo - > m54b30 Turbo
      650hp/850nm 1.8bar
      1/4m 11.48s/208km/h
      100-150km/h 2.01s
      100-200km/h 6.99s


      EX jatkeet:
      e39 528 M-Sport -99
      e36 318is "M-sport" -92

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        Tekniikka vain on "pikkuisen" kehittynyt/muuttunut niistä ajoista kun vapareita viriteltiin nokkia ja kaasareita vaihtamalla...

        Comment

        • Harzzza
          Bimmer Fanatic
          • Dec 2006
          • 218
          • Tampere

          Täytyypä soppaan vielä heittää semmonen ajatus kun tota konetta on nyt kehuttu niin viimeistellyksi että siitä ei kertakaikkiaan saa enempää irti ilman reipasta nippua tuhatlappusia. On Kerrostettua ruiskutusta, optimaalista loiskelevyä ja lähes täydellinen kansi, imu- ja pakopuoli, säätyvät venttiilit ym ym hifiä... Mites sitten 2,5L / 193hv tekee vain 77,2 hv / litra ?

          Tohonhan pystyy lähes kaikki vakiot kärryt, 2L / 150hv vakio, vähäpäästöisinä jne. Pikku viripalikoilla helpostikkin 100hv litratehoja ja kasvanutta vääntöä ilman säätyviä nokkia ja muita hienouksia. Mites se sit on mahdollista että muut merkit osaa ottaa löylyä muka paremmin padastaan vähemmillä hienouksilla ?

          Verrataan vaikka ooppelin 1,6/16V mopoa, 100hv vakio. Siihen viri-imusatsi, ja +35hv tulee tehoa, kokoalueen 85% vääntötakuulla. Sekin on jo yli 84hv / litra. Vain imusarja ja modifioitu lastu tarvitaan.

          Entäs vakiot:
          Honda accord 2.4i, 80,71 hv/ litra.
          Audi 2.7L V6, 93,6 hv / litra.
          Alfa Romeo 2.0JTS, 83,75 hv / litra.
          Renault clio sport 2.0-16V, 98,6 hv / litra.
          Toyota 1.8, / 79,3 hv / litra.

          jne....

          Että vaikka kone onkin hieno tekele, vaikka olohuoneen nurkassa, ei se silti ihan maksimaalisesti oo todellakaan viritetty. Toinen juttu on että kannattaakokaan lähtee kiusaamaan, korkeempi litrateho kun yleensä tarkottaa lyhyempää kestoikää. Monet noista tosin kiertääkin enemmän kun bemun vakiopata, ja on bensan suoraruiskutusta sylinteriin ym ym.

          Laatumerkillä ei oo varaa antaa asiakkailleen autoja joissa konerikko on herkässä. Säästö ontoinen syy, jossain kohdin on tottakai kompromissit tehtävä niin tehon, keston, ja hinnankin suhteen. Esim. kierroksia lisäämällä saataisiin ytyä, mutta sisuskalujen kesto ois kovemmilla ja siten kalliimpaa palikkaa tarttis asentaa lohkoon ettei korkkaa. Taas kiertävän koneen meteli alkaisi kuulua matkustamoon ja mukavuus kärsisi. Ajamisen helppous kärsisi.

          Siks vanha sananlasku, kuutiotuumia ei voita mikään, pitää paikkansa.
          Oli se sit iso vapari tai pieni ahdettu, on helpoin tie tehoihin. Ei toki halvin
          kuten voi uusien autojen kohdalla todeta. Eli varmasti mahdollista, vaan kallista. Vanhoissa helpompaa ja halvempaa.

          Eiköhän tuo 523 oo siis jo melkoisen hyvä kompromissi tuollaisenaan kaikin puolin. Mutta jos joku siitä alkaa kutittelemaan lisää orhia niin kokemuksia ois kyllä kiva kuulla et millä toimenpiteillä !

          Comment

          • Axu83
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2004
            • 601
            • Vantaa

            Originally posted by tero_v View Post
            ei vit**! tehkää lisää näitä tänlaisia threadeja, niin on mukava lukea näitä...
            jos joku haluaa tietää jotain, niin ne vastaa jotka siitä tietää jotain. aivan turhia postauksia tollaiset (ei siitä saa lisää tehoa, osta uusi auto).

            on vapareita ennenkin viritetty ilman turbottamista, ja varmaan joka autoon saa tehtyä parannuksia pienillä budjeteilla, jos vaan osaa ja on aikaa pistää motti palasiksi. ja virittämiseen liittyvää kirjallisuutta varmasti löytyy joka kirjastosta, niin niitä lukemalla oppii.

            ei ole ihmisten kiva kysellä asioita, jos ne heti tyrmätään, tai vittuillaa heti suoraan. eikö tämän threadin vois poistaa
            Mun mielestä tän sun viestin vois poistaa. Älä toista vanhaa, mikä on sanottu jo sivuja sitten. Treadi on hyvä esimerkki niille jotka kyselee tehojen perään. Hemi, SlowM3 ja muut on antaneet erittäin hyviä vinkkejä, eikä niitä roskakoriin saa laittaa..

            P.S. Honda Civic 1.6 160hv 100hv/litra Mutta kuka niillä (isoilla) tehoilla tekee E39:ssä kun väännöillä ne laivatkin liikkuu? Ei tohon sovi mikään kierrosmotti, jos ei ole sitten se 4.9 koneena.
            Last edited by Axu83; 09-05-2007, 13:06.
            E91 330dA LCI MSport 82tkm *for sale*
            E92 325i Black Coupe 51tkm *sold*
            Listen, and understand. That terminator is out there. It can't be bargained with.
            It can't be reasoned with. It doesn't feel pity, or remorse, or fear.
            And it absolutely will not stop, ever, until you are dead.

            Comment

            • bemu2000
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2003
              • 17799
              • Jämsä

              Originally posted by Harzzza View Post
              Täytyypä soppaan vielä heittää semmonen ajatus kun tota konetta on nyt kehuttu niin viimeistellyksi että siitä ei kertakaikkiaan saa enempää irti ilman reipasta nippua tuhatlappusia. On Kerrostettua ruiskutusta, optimaalista loiskelevyä ja lähes täydellinen kansi, imu- ja pakopuoli, säätyvät venttiilit ym ym hifiä... Mites sitten 2,5L / 193hv tekee vain 77,2 hv / litra ?

              Tohonhan pystyy lähes kaikki vakiot kärryt, 2L / 150hv vakio, vähäpäästöisinä jne. Pikku viripalikoilla helpostikkin 100hv litratehoja ja kasvanutta vääntöä ilman säätyviä nokkia ja muita hienouksia. Mites se sit on mahdollista että muut merkit osaa ottaa löylyä muka paremmin padastaan vähemmillä hienouksilla ?

              Verrataan vaikka ooppelin 1,6/16V mopoa, 100hv vakio. Siihen viri-imusatsi, ja +35hv tulee tehoa, kokoalueen 85% vääntötakuulla. Sekin on jo yli 84hv / litra. Vain imusarja ja modifioitu lastu tarvitaan.

              Entäs vakiot:
              Honda accord 2.4i, 80,71 hv/ litra.
              Audi 2.7L V6, 93,6 hv / litra.
              Alfa Romeo 2.0JTS, 83,75 hv / litra.
              Renault clio sport 2.0-16V, 98,6 hv / litra.
              Toyota 1.8, / 79,3 hv / litra.

              jne....

              Että vaikka kone onkin hieno tekele, vaikka olohuoneen nurkassa, ei se silti ihan maksimaalisesti oo todellakaan viritetty. Toinen juttu on että kannattaakokaan lähtee kiusaamaan, korkeempi litrateho kun yleensä tarkottaa lyhyempää kestoikää. Monet noista tosin kiertääkin enemmän kun bemun vakiopata, ja on bensan suoraruiskutusta sylinteriin ym ym.

              Laatumerkillä ei oo varaa antaa asiakkailleen autoja joissa konerikko on herkässä. Säästö ontoinen syy, jossain kohdin on tottakai kompromissit tehtävä niin tehon, keston, ja hinnankin suhteen. Esim. kierroksia lisäämällä saataisiin ytyä, mutta sisuskalujen kesto ois kovemmilla ja siten kalliimpaa palikkaa tarttis asentaa lohkoon ettei korkkaa. Taas kiertävän koneen meteli alkaisi kuulua matkustamoon ja mukavuus kärsisi. Ajamisen helppous kärsisi.

              Siks vanha sananlasku, kuutiotuumia ei voita mikään, pitää paikkansa.
              Oli se sit iso vapari tai pieni ahdettu, on helpoin tie tehoihin. Ei toki halvin
              kuten voi uusien autojen kohdalla todeta. Eli varmasti mahdollista, vaan kallista. Vanhoissa helpompaa ja halvempaa.

              Eiköhän tuo 523 oo siis jo melkoisen hyvä kompromissi tuollaisenaan kaikin puolin. Mutta jos joku siitä alkaa kutittelemaan lisää orhia niin kokemuksia ois kyllä kiva kuulla et millä toimenpiteillä !
              mites sitten M3 ja M5


              toi e charger voi toimia ja ehkä jopa ahtaa tyhjäkäynnillä, mutta takuulla ahdistaa isommilla kierroksilla.
              TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
              Vanteet edullisesti
              Nostureita ja rengaskoneita

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                Ongelmahan ei ole mm.523i:n suhteen itse "virittämisessä", vaan siinä että ko.tekniikka on ympäröity "integroidulla" tekniikalla+elektroniikalla. Eli muuttamalla yhtä pientä osa-aluetta, vaikutetaan koko toimintaympäristöön käytännössä niin että päälle saadaan ainoastaan järjestelmän nilkutusmoodi ja "tehojen" 20-40%:n lasku. Tätä "integroitua" elektroniikkaa taas ympäröi ajonestojärjestelmä, joka puolestaan estää järjestelmän sielun vaihtamisen.
                Tai, ei tietenkään täydellisesti estä, mutta tekee "hengen vaihdosta" tuhottoman kalliin. Tämä jos saadaan vaihdettua, niin samalla voisi jo käyttää ahdintekniikkaa koska ollaan joka tapauksessa tiellä jonka päässä on pussitestit.
                Lisäksi vaaditaan erittäin monimutkainen jälkiasennusjärjestelmä joka osaa säätää portaattomasti säätyviä tuplavanoksia, imusarjan kanaviston pituuksia, täyskaasurikastusjärjestelmää, kylmäkäynnistysjärjestelmää, erilaisten anturien antamaa mitta/säätötietoa,jne,jne, niin että edes vuosikatsastuksen päästötesti läpäistäisiin. Toki jos tehon=SUORITUSKYVYN halutaan oikeasti paranevan, pitäisi löytää sellainen järjestelmän rakentaja+koodaaja+säätäjä joka tämän säätökokonaisuuden hallitsisi tehokkaammin kuin Bemun inssit ovat sen suunnitelleet toimivan.
                Pointti on kuitenkin siinä että itse litrateho ei todellakaan kerro reaali SUORITUSKYVYSTÄ yhtään mitään. Maksimitehoa on tässäkin tapauksessa varsin helppo nostaa, mutta jos kokonais-SUORITUSKYKYÄ halutaan parantaa, pitää jotain tehdä paremmin kuin bemun laiskottelevat insinöörit.
                Tuo maksimi litrateho ei kerro siitä mitään että esim.tuo 2.5L TU moottori tuottaa mm.e39:n kiloilla yhtä luokkansa parasta ohituskiihtyvyyttä.
                Parempaa kuin pääosin moni luokkaa suurempi ja tehokkaampi tekniikka.
                Tässä on kyse kokonais-SUORITUSKYVYSTÄ, ei paperille laitetusta=arvotusta speksi maksimitehosta. Lisäksi luonnollisesti on kyse myös siitä kuinka taloudellisesti mm.tuota e39:n massaa päivittäin liikutellaan ja minkälaisella päästötasolla. Taas kerran tuo 2.5L TU moottori tekee sen luokassaan käytännössä tehokkaimmin. Eli luokkansa parasta reaalisuorituskykyä maksimaalisen taloudellisesti+vähäpäästöisesti kertoo jostaon ihan muusta kuin siitä että bemulla ne moottori-inssit olisivat vetäneet työvuorossaan lonkkaa. Tähän kokonaisuuteen on sitten aikuisten oikeassa maailmassa kovin rajalliset mahdollisuudet puuttua niin että voitaisiin jotain parantaa, menettämättä jossain toisaalla.
                En väitä ettäkö ei täysin voitaisi, mutta kovin mielelläni haluaisin ne mahdollisuudet ja oikeat mahdollisuudet kuulla/nähdä?
                Se että joskus 70-80-luvulla joku on virittänyt Kadettiansa menestyksellä, ei oikein ole mikään peruste m52/m54 moottorin "viritysmahdollisuuksille"?

                Comment

                • Petri.Kekkonen
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2006
                  • 7395
                  • Oulu

                  Originally posted by Harzzza View Post
                  Mites sitten 2,5L / 193hv tekee vain 77,2 hv / litra ?

                  ...


                  Entäs vakiot:
                  Honda accord 2.4i, 80,71 hv/ litra.
                  Audi 2.7L V6, 93,6 hv / litra.
                  Alfa Romeo 2.0JTS, 83,75 hv / litra.
                  Renault clio sport 2.0-16V, 98,6 hv / litra.
                  Toyota 1.8, / 79,3 hv / litra.
                  Tuo Audi tuskin kuitenkaan on vapari? Eihän ees uus 3.2 V6 pukkaa kuin 250 hv jos oikein muistan.

                  Renun viritysaste vastannee sporttina enemmänkin M-autoja, vaikka tietysti halpa niihin verrattuna onkin. Toyota ei ole mainittavasti tehokkaampi kuin M52 vaikka onkin paljon uudempaa suunnittelua. Jäljelle jää siis Honda ja Alfa, jotka on molemmat varmaan keskimääräistä parempaa moottorisuunnittelua edustavia vehkeitä, ja ovat siten hyviä verrokkeja Bemarille, mutta edustavat kuitenkin jo eri vuosikymmenen suunnittelua kuin M52/M54.

                  Eli ei tässä mun mielestä mitään ihmeellistä ole. M52/M52TU/M54 on huippukone 90-luvun vehkeeksi, vaikkei litratehoissa olekaan M-bemarien tasoa.
                  Last edited by Petri.Kekkonen; 09-05-2007, 15:59.
                  E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                  E39 523i M Sport '00, Titansilber

                  Comment

                  • Bmw Master
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2004
                    • 13155
                    • Kokomo

                    Originally posted by Harzzza View Post
                    Entäs vakiot:
                    Honda accord 2.4i, 80,71 hv/ litra.
                    Audi 2.7L V6, 93,6 hv / litra.
                    Alfa Romeo 2.0JTS, 83,75 hv / litra.
                    Renault clio sport 2.0-16V, 98,6 hv / litra.
                    Toyota 1.8, / 79,3 hv / litra.
                    Uudessa 2,5:ssa Bmw:n koneessa 218hv, joten aika mopoja nuo muut sitten onkin

                    Comment

                    • Ekape
                      Bimmer Fanatic
                      • Jun 2005
                      • 205
                      • Luvia

                      Heh luin koko ketjun läpi, olipa hauskaa perus vänkäystä. Toiset tietää nyt, toiset 10v päästä....
                      mutta kyllä Hondan S2000 on hatun noston arvoinen, 2.0 vapari ja 241 heppaa... jostakin ihmeen syystä valitsen edelleen käyttöautoksi 523ia:n ennen kuin tämän härpäkkeen.
                      öh sori pari A.Le Coqia hörpätty

                      Comment

                      • Axu83
                        Bimmer Fanatic
                        • Oct 2004
                        • 601
                        • Vantaa

                        Originally posted by Ekape View Post
                        Heh luin koko ketjun läpi, olipa hauskaa perus vänkäystä. Toiset tietää nyt, toiset 10v päästä....
                        mutta kyllä Hondan S2000 on hatun noston arvoinen, 2.0 vapari ja 241 heppaa... jostakin ihmeen syystä valitsen edelleen käyttöautoksi 523ia:n ennen kuin tämän härpäkkeen.
                        öh sori pari A.Le Coqia hörpätty
                        Ale cokki rulettaa Honda ja Bemari on edelläkävijöitä moottorien suhteen, ei siitä pääse mihinkään.. (vagillakin kai pari hyvää konetta)
                        E91 330dA LCI MSport 82tkm *for sale*
                        E92 325i Black Coupe 51tkm *sold*
                        Listen, and understand. That terminator is out there. It can't be bargained with.
                        It can't be reasoned with. It doesn't feel pity, or remorse, or fear.
                        And it absolutely will not stop, ever, until you are dead.

                        Comment

                        • Petri.Kekkonen
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2006
                          • 7395
                          • Oulu

                          M54B30-vaparin virittelyä

                          Täällä kun on ollut mm. tässä threadissa juttua kuinka näitä M52/M52TU/M54-koneita ei kannata virittää koska halvalla ei saa lisää tehoa, niin pakko pistää tähän linkki projektiin jossa M54B30-konetta on lähdetty rakentamaan perusteellisesti alakerrasta alkaen rahaa säästämättä tarkoituksena saada reilusti lisää tehoa ja vieläpä ihan vaparina:
                          Last edited by Petri.Kekkonen; 21-08-2007, 15:30.
                          E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                          E39 523i M Sport '00, Titansilber

                          Comment

                          • janke
                            Bimmer Enthusiast
                            • Nov 2010
                            • 3667
                            • seinäjoki

                            Herätys.

                            Olipas mielenkiintoinen aihe tässä
                            Käyttääkö joku noita VV-suodattimia autoissaan... :think Uskaltaako joku tunnustaa?
                            Bmw 316 E30 -88

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎