memebuy23buy

523i kansivika?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • HTK12
    BTCF Member
    • Jul 2011
    • 10946
    • Joensuu

    #31
    Originally posted by ioni View Post
    Mihinkäs sit pitäisi varautua noin osina? Kansipahvi jostain (marmori,motonet,kl?) Kannenpultit käskettiin jossain vaihtaa.
    Minulla on se haynesin kirja mutta vaikuttaa vähän yliolkaiselta.eniten ahdistaa tuo jakopää ettei mokaa sen kanssa.
    Kirjassa tuumattiin että tuon koneen voisi purkaa venttiilikoneistoa purkamatta. Auttaako tuo asiaa vai onko jakopään purku aina tuskaa?
    Ensimmäisenä viskaa vesilintua sillä Haynesin kirjalla. Ei tee yhtään mitään. Bentley:llä on hyvä korjausmanuaali E39:iin, mutta se ei tainnut koskea 523:sta. Lataa siis TIS (BMW:n oma korjaamo manuaali). Kuten Heguli jo sanoi niin kannen pultit pitää avata "oikein". Eli ei saa kerralla kiertää pultteja auki, vaan pitää avata vaiheittain aivan samoin kun kiristettäessä.
    Last edited by HTK12; 21-08-2014, 11:43.
    e39 540iA E85

    Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
    Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
    Retrofit ym. koodaukset (BMW)
    Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
    INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
    Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

    Comment

    • ioni
      Bimmer Rookie
      • Aug 2007
      • 125
      • Viiala

      #32
      jep...tuo avaaminen ja sulkeminen kerrotaan jopa siinä haynesissä.
      eniten ahdistaa tuo jakopää kun sillä on aikanaan peloteltu.
      --
      ioni

      "What's red and bad for your teeth?

      A brick.
      "

      Comment

      • ritariässä
        BTCF Member
        • Jan 2006
        • 3729
        • Raisio

        #33
        Jakopäähän on näissä kutosissa lähes ikuinen.

        Comment

        • ioni
          Bimmer Rookie
          • Aug 2007
          • 125
          • Viiala

          #34
          juu en tarkoita sitä että se olisi rikki vaan sitä etten osaa kasata/ajoittaa konetta oikein ja sit menee kaikki solmuun.
          Onkos kellään tampereella noita ajoitukseen tarvittavia erikoisvermeitä lainata.
          Noiden aiempien projektikertomusten ja TISin mukaan tartteis pari erikoisenoloista vimpainta.

          Olisko kukaan lähiseudun guruista niin kaljantarpeessa että olisi lahjottavissa kaveriksi tällaiseen rupeamaan
          --
          ioni

          "What's red and bad for your teeth?

          A brick.
          "

          Comment

          • Hemi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 18880
            • Pirkanmaa

            #35
            Originally posted by ioni View Post
            jep...tuo avaaminen ja sulkeminen kerrotaan jopa siinä haynesissä.
            eniten ahdistaa tuo jakopää kun sillä on aikanaan peloteltu.
            Ok sekin, mutta kyllä tärkein juttu on ne kansipulttien oikea avaaminen.
            Eli todella pienin portain ristiin, tai muuten nousee kierteet lohkotasosta ja siitä ei oikein pelittävää kyllä saa ilman lohkotason plaanausta.
            Eikö tähän kannattaisi laittaa muutaman satasen vaihtokone?

            Comment

            • ioni
              Bimmer Rookie
              • Aug 2007
              • 125
              • Viiala

              #36
              Originally posted by Hemi View Post
              Ok sekin, mutta kyllä tärkein juttu on ne kansipulttien oikea avaaminen.
              Eli todella pienin portain ristiin, tai muuten nousee kierteet lohkotasosta ja siitä ei oikein pelittävää kyllä saa ilman lohkotason plaanausta.
              Eikö tähän kannattaisi laittaa muutaman satasen vaihtokone?
              hmm...kiinnostava ajatus...katselin itsekin että 528 konetta joku kauppasi 400€ ja 523:a oliko 350€

              mitenkäs hankala tuollainen operaatio olisi verrattuna kannen ulkoiluttamiseen?

              meneekö muu kuin tuo samanlainen 523 tiputtamalla paikalleen?
              --
              ioni

              "What's red and bad for your teeth?

              A brick.
              "

              Comment

              • dokki
                BTCF Member
                • Feb 2013
                • 236
                • valtimo-sotkamo

                #37
                Se 2.8 käy ihan suoraan sinne.jos vaihdat tuon koneen niin voin halvalla ostaa tuon sinun nykysen poikkeen
                BMW e39 530dA-98
                BMW e38 735iAL-97

                EX:BMW e39 523iA-97
                BMW e36 320ci-92
                BMW e36 316i -92
                BMW e36 325 -91 252hv 315nm
                Honda civic TIC -89 220hv 230nm

                Comment

                • Hemi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 18880
                  • Pirkanmaa

                  #38
                  Originally posted by ioni View Post
                  hmm...kiinnostava ajatus...katselin itsekin että 528 konetta joku kauppasi 400€ ja 523:a oliko 350€

                  mitenkäs hankala tuollainen operaatio olisi verrattuna kannen ulkoiluttamiseen?

                  meneekö muu kuin tuo samanlainen 523 tiputtamalla paikalleen?
                  Se 528 vaatii laatikon ja moottorisoftan suhteen jo muutoksia.
                  Ilman muuta kokonainen vaihtokone ja varsinkin jos pääset koekäyttämään ennen nokalta nostoa(tai sitten myyjän "pyhä vakuutus" että kone oli ok ylös nostettaessa.
                  Eli tuossa kansihommassa voi oikeasti mennä moni asia pieleen ja toisekseen, nämähän eivät oikeasti ala keittämisen vuoksi näin vuotamaan/polttamaan pahvia, vaan tässäkin on melko varmasti jo yksi epäonnistunut remontti taustalla.
                  Lisäksi, jos mm.tuo jakopään avaus arvelluttaa, eli oma ammattitaito ei siihen välttämättä riitä, on koko koneen vaihto kuitenkin vain "bolt on" juttu(kohtuu helppo jopa e39:ssä jossa keulan saa kokonaan pois tieltä)
                  Eli suurella todennäköisyydellä kun saat pahvin vaihdettua, sama vika uusii 500-2000km:n ajon jälkeen, koska edellinen "remonttimies" ei ole avannut kantta niin kuin se näistä kuuluu irroittaa.
                  Etsi siis 300-500€:n 523i vaihtokone josta selvästikkään ei ole koskaan vielä kantta avattu ja saat siitä varmasti luotettavamman padan kuin tästä.
                  Tämänkin saat vielä menemään satkulla/parilla varaosiksi.

                  Comment

                  • ioni
                    Bimmer Rookie
                    • Aug 2007
                    • 125
                    • Viiala

                    #39
                    Originally posted by Hemi View Post
                    Etsi siis 300-500€:n 523i vaihtokone josta selvästikkään ei ole koskaan vielä kantta avattu ja saat siitä varmasti luotettavamman padan kuin tästä.
                    Tämänkin saat vielä menemään satkulla/parilla varaosiksi.

                    olis tuossa foorumilla tarjolla "e39 523i vm.99 ajettu 230tkm moottori"

                    tekeekö ongelmaa tuo 99 vs oma 97? Ilmeisesti hiukan eri kone

                    joni
                    --
                    ioni

                    "What's red and bad for your teeth?

                    A brick.
                    "

                    Comment

                    • Pazi88
                      Moderator
                      • Jan 2007
                      • 11219
                      • Oulu

                      #40
                      Juu eri kone on. On toki tehtävissä, mutta jos jakopää on haastava, niin ei kannata edes yrittää.

                      Konehan passaa sitten myös esim. 323 e36:stakin, kun vaihdat siihen nykysestä johtosarjan.
                      Last edited by Pazi88; 21-08-2014, 23:45.

                      Instagram, YouTube kanava
                      ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                      Comment

                      • ioni
                        Bimmer Rookie
                        • Aug 2007
                        • 125
                        • Viiala

                        #41
                        Originally posted by Pazi88 View Post
                        Juu eri kone on. On toki tehtävissä, mutta jos jakopää on haastava, niin ei kannata edes yrittää.

                        Konehan passaa sitten myös esim. 323 e36:stakin, kun vaihdat siihen nykysestä johtosarjan.
                        ööö...siis ajatuksena olisi että tuo on kokonainen uusi kone ja vaihtaisi koko roskan. Onko siinä tapauksessa väliä vaikka on eri kone?

                        EDIT: ääh löytyi vanhempi thread, jossa samaa vaihdosta puitiin...ei vissiin onnistu mitenkään :(

                        joni
                        Last edited by ioni; 21-08-2014, 23:58.
                        --
                        ioni

                        "What's red and bad for your teeth?

                        A brick.
                        "

                        Comment

                        • Pazi88
                          Moderator
                          • Jan 2007
                          • 11219
                          • Oulu

                          #42
                          Kyllä se kannattaa ottaa samanlainen, niin ei tarvi muuta ruveta säätämään. Pelkkä 528:n mylly vaatii eri moottorinohjauksen, mikä taas on vähän haastavaa, kun joutuu kikkaileen ajoneston kanssa. Tuo -99 kone on taas tuplavanoksella, mikä on taas täysin eri laitos. Tarvii jo paljonkin muutoksia johtosarjaan, koodailuja yms. kikkailuja. Ei kannata.

                          Mut tosiaan sinkkuvanos m52b25 e39:stä tai e36:sta (e38 taitaa myös löytyä), niin menee ihan bolt-on raakakoneen vaihdolla
                          Last edited by Pazi88; 21-08-2014, 23:59.

                          Instagram, YouTube kanava
                          ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                          Comment

                          • HTK12
                            BTCF Member
                            • Jul 2011
                            • 10946
                            • Joensuu

                            #43
                            Originally posted by ioni View Post
                            ööö...siis ajatuksena olisi että tuo on kokonainen uusi kone ja vaihtaisi koko roskan. Onko siinä tapauksessa väliä vaikka on eri kone?

                            joni
                            No voihan sinne toki erikoneen laittaa, kunhan purat ja vaihdat suurimman osan KOKO auton sähköistä.. Enemmän noissa on eroja kun yhtälaisyyksiä. Tuon rinnalla yksi jakopää on aivan simppeli homma. Kun jakopää pelottaa niin eri koneen asennus aivan eri planeetalta vaikeusasteeltaan.
                            e39 540iA E85

                            Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                            Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                            Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                            Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                            INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                            Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                            Comment

                            • Hemi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 18880
                              • Pirkanmaa

                              #44
                              Originally posted by ioni View Post
                              olis tuossa foorumilla tarjolla "e39 523i vm.99 ajettu 230tkm moottori"

                              tekeekö ongelmaa tuo 99 vs oma 97? Ilmeisesti hiukan eri kone

                              joni
                              Täysin eri moottori mikäli kyseessä on rehellinen vm.-99.
                              Eli se ei käytännössä onnistu lainkaan, mutta koska moottori muuttui 9/98, niin "ylivuotisia" singlevanoskoneellisia -99:jä kyllä löytyy.
                              Kannattaa tarkastaa myyjältä kumpi kone on kyseessä, eli M52-singlevanos vai M52TU-tuplavanos.

                              Comment

                              • ioni
                                Bimmer Rookie
                                • Aug 2007
                                • 125
                                • Viiala

                                #45
                                työkaluja

                                olisiko jollakin tampereen seudulla lainata noita kansiremppaan tarvittavia työkaluja? nokkien lukitus jne.
                                Alan huomenna purkaa kaikkea ympäriltä pois ajatuksena tehdä lopullinen päätös kansipahvin ja koko koneen välillä siinä vaiheessa kun kansi on irrotettu. Kiinnostaa niin kovasti opiskella noita hommia ja kun varsinaista kiirettä ei ole niin kokeillaan
                                --
                                ioni

                                "What's red and bad for your teeth?

                                A brick.
                                "

                                Comment

                                Working...
                                X