Announcement

Collapse
No announcement yet.

523i moottorinvaihto...next episode ;)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ioni
    Bimmer Rookie
    • Aug 2007
    • 125
    • Viiala

    523i moottorinvaihto...next episode ;)

    jatkaen aiheesta 523i kansivika http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=308140

    ...jepjep...eli parista vaihtokoneesta lisätietokyselyt vetämässä ja todennäköisesti jopa ensi viikolla voisi sellainen lipsahtaa tonteille.

    nyt kyselenkin helpointa tapaa suorittaa moinen operaatio. TISsejä kun tykkään katsella niin lueskelin ohjeita eikä tuo ihmeelliseltä näytä, mutta muistelisin Hemin tai jonkun vihjanneen että kannattaisi purkaa auton keula tieltä pois. Onko noin?

    Talli, missä projekti tehdään aiheuttaa pieniä komplikaatioita koska ainakaan toistaiseksi käytössä ei ole moottorinosturia - maalattiainen hevostalli
    hyvä asia on että taljan saa suoraan yläpuolelle kurkihirteen kiinni, mutta onnistuuko koneen nosto suoraan ylös - auton siirtäminen alta pois ja taas uuden koneen lasku konetilaan suoraan? mikäli ei, niin olisiko Tampereen seudulla jokin kimppatalli tai innokas harrastaja, jonka tallissa voisi moisen operaation suorittaa? olettaisin että pari päivää tuohon olisi varattava.

    Mitäs muuta olisi moisessa otettava huomioon? kone tietenkin tulee kuivana eli nesteet sisään menoksi?
    Oletettavasti tuossa yhteydessä voisi tarkistaa kytkimen aika helposti - miten sen kunnon voi mitata irrallaan?

    Näyttääpi muuten mukavasti siltä että myyjäfirma antaa kolmen kk:n palautusoikeuden eli ehtii mukavasti kokeilemaan että kaikki pelaa. Toki työtä teettää jos porsii mutta sehän ei nyt juuri kamalasti vaivaa. Vanhoja raatojahan nämä ovat ja aina jotain pikku puuhaa teettävät.

    j
    --
    ioni

    "What's red and bad for your teeth?

    A brick.
    "
  • HTK12
    BTCF Member
    • Jul 2011
    • 10941
    • Joensuu

    #2
    Ei siinä keulan purkamisessa nyt kovin mahdoton homma ole ja sitten kone olisi helppo vetästä pois laatikon kanssa. Ilman nosturi paljon mukavampi vetästä kone ulos laatikon kanssa kuin irroittaa laatikko.
    e39 540iA E85

    Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
    Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
    Retrofit ym. koodaukset (BMW)
    Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
    INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
    Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

    Comment

    • ioni
      Bimmer Rookie
      • Aug 2007
      • 125
      • Viiala

      #3
      Originally posted by HTK12 View Post
      Ei siinä keulan purkamisessa nyt kovin mahdoton homma ole ja sitten kone olisi helppo vetästä pois laatikon kanssa. Ilman nosturi paljon mukavampi vetästä kone ulos laatikon kanssa kuin irroittaa laatikko.
      tarkoitatko vetäisemisellä jotain pumppukärryn tapaista vai mitä?
      se saattaisi vielä maalattiasta huolimatta onnistua.
      Niin ilmeisesti on sitten helpompi ottaa ulos yhdessä laatikon kanssa ja erotella ne vasta ulkopuolella?
      Last edited by ioni; 31-08-2014, 22:56. Reason: lisäys
      --
      ioni

      "What's red and bad for your teeth?

      A brick.
      "

      Comment

      • bemu2000
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2003
        • 17799
        • Jämsä

        #4
        Originally posted by ioni View Post
        tarkoitatko vetäisemisellä jotain pumppukärryn tapaista vai mitä?
        se saattaisi vielä maalattiasta huolimatta onnistua.
        Niin ilmeisesti on sitten helpompi ottaa ulos yhdessä laatikon kanssa ja erotella ne vasta ulkopuolella?

        Olisko kuitenkin niin, että vetäisee auton pois ja kone + laatikko jää roikkumaan
        TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
        Vanteet edullisesti
        Nostureita ja rengaskoneita

        Comment

        • HTK12
          BTCF Member
          • Jul 2011
          • 10941
          • Joensuu

          #5
          Originally posted by ioni View Post
          tarkoitatko vetäisemisellä jotain pumppukärryn tapaista vai mitä?
          se saattaisi vielä maalattiasta huolimatta onnistua.
          Niin ilmeisesti on sitten helpompi ottaa ulos yhdessä laatikon kanssa ja erotella ne vasta ulkopuolella?
          Voihan sen toki pumppukärrylläkin vetästä, jos rakentaa vaikka puusta kehikon, jonka varassa koneen nostaa. Riittävän paksu vaneri alle niin saa vedettyä pois. Meinasin ihan moottorinnostimella ottamista. Eihän nuo nyt paljoa maksa tai sitten lainaan joltakin. Toki mahdollista nostaa taljallakin, mutta miten tasainen alusta on, saako autoa siirreltyä riittävän tarkasti?

          Ilman nosturia melko työläs siellä auton alla irroittaa laatikko ja asentaa paikalleen. Paljon helpompi irroittaa ja asentaa moottori+laatikko pakettina.
          e39 540iA E85

          Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
          Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
          Retrofit ym. koodaukset (BMW)
          Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
          INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
          Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

          Comment

          • Pazi88
            Moderator
            • Jan 2007
            • 11129
            • Oulu

            #6
            Löytyykö tallilta traktoria etukuormaimella? Semmosella nousee kone ja laatikko yhtenä pakettina suhteellisen helposti e39:n konetilasta. Sama onnistuu kyllä taljallakin, mutta on haasteellisempi, koska sitä autoa pitää liikuttaa.
            Last edited by Pazi88; 31-08-2014, 23:28.

            Instagram, YouTube kanava
            ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

            Comment

            • ioni
              Bimmer Rookie
              • Aug 2007
              • 125
              • Viiala

              #7
              traktori löytyisi takakauhalla vaan ei piikeillä :(

              HTK, Pazi88: edellyttääkö nuokin kuitenkin aina keulan purkamista vai nouseeko riittävän helpoti kokonaisesta autosta pelkällä konepellin irrotuksella?
              Olisikohan siis kuitenkin tuo taljalla kurkihirteen ja auto alta pois paras vaihtoehto?

              Varmaan vesipumput, termarit, hihnapyörät ja hihnat kannattaa katsella aika kriittisellä silmällä läpi vaikkei uutta ollakaan tekemässä. Mites tuommoiset pikkuasiat kuin konen kiinnityskumit tms?

              Takaisinlaittaessa kuinka paljon voi kasailla ennen paikallaan sovittamista? siis apulaitteista? Ja tietenkin mitä voi jättää paikalleen autoon? Haen tässä luonnollisesti sitä ettei tekisi tolkuttomasti turhaa työtä jos tarkoituksena o vain mahdollisimman helpolla saada yksi kone pois ja toinen samanlainen tilalle.h
              Last edited by ioni; 01-09-2014, 00:18.
              --
              ioni

              "What's red and bad for your teeth?

              A brick.
              "

              Comment

              • HTK12
                BTCF Member
                • Jul 2011
                • 10941
                • Joensuu

                #8
                Itse kyllä näkisin niin, että jos ottaa koneen+laatikon pakettina pois on viisainta purkaa keula. Ellei halua purkaa keulaa kannattaisi laatikko irroittaa ennen koneen nostamista. Keulan kun purkaa niin koneen+laatikon ottaminen keulalta on todella helppoa. Itse purkaisin kyllä keulan. Laatikon irroittaminen & asentaminen maaten auton alla ei ole se kaikista mukavin homma.

                Kun kone on pois katso tarkkaan kaikki konehuoneen letkut. Kun kone on poissa ne on kaikki helppo tarkistaa ja epäilyttävät letkut vaihtaa. Moottorin takastefa ehdottomasti vaihtoon. Kannattaa myös katsoa vaihtokoneesta ettei tiivisteet vuoda, jos vuotaa vaihda ennen asennusta. Esim. öljypohjan tiiviste on työläs vaihtaa kun kone on paikallaan. Kannattaa harkita vesipumpun ja termarin vaihtamista sekä katsoa että kaikki rullat ja kiristimet on kunnossa.
                e39 540iA E85

                Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                Comment

                • Zetz
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2005
                  • 3233
                  • Joensuu

                  #9
                  ei ole kyllä tarvetta keulaa purkaa, kuutenkin m52 koneellisessa on niin paljon tilaa että saa ilman ongelmia koneen pois, automaattilaatikollinen paketti vaihtuu päivässä helposti, niin uskoisin että pienempi yhdistelmä (manuaali) vaihtuu vieläkin näppärämmin.
                  puh/txt/whatsapp: 0452673541
                  näillä mennään talvella:
                  e39 523ia arctic silver
                  e87 116i Japanrot
                  ja näillä kesällä:
                  e30 328i *Rot m50b28

                  Joensuu Connection - Normaalisti rajoitinta vasten
                  ex: e39 540ia, 2x e39 523i, e34 535i m-tech, e34 518i, e36x2 e34 525i m50. e28 "523i" e21x4 e12x2

                  Comment

                  • Pazi88
                    Moderator
                    • Jan 2007
                    • 11129
                    • Oulu

                    #10
                    Tulee kyllä pois keulaa purkamatta ja myös menee paikalleenkin. Ainoastaan syyläri pois keulilta. Jos autossa on ilmastointi, niin ota kompura irti koneesta ja jätä konetilaan, niin ei tarvi aineita löysätä pihalle. Muuten kone saa olla kokonaan kasassa.

                    Instagram, YouTube kanava
                    ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                    Comment

                    • ioni
                      Bimmer Rookie
                      • Aug 2007
                      • 125
                      • Viiala

                      #11
                      Originally posted by Pazi88 View Post
                      Tulee kyllä pois keulaa purkamatta ja myös menee paikalleenkin. Ainoastaan syyläri pois keulilta. Jos autossa on ilmastointi, niin ota kompura irti koneesta ja jätä konetilaan, niin ei tarvi aineita löysätä pihalle. Muuten kone saa olla kokonaan kasassa.
                      kuulostaa hyvältä...en sit käy keulaa purkamaan ainakaan vielä.
                      mites se kytkinhomma - miten helppo on mitata/katsoa onko kaikki kunnossa. Ei nyt tuossa kahden kilometrin koeajolla ollut ongelmia (ei luista, poljintuntuma ja -korkeus ok) mutta jos asian pystyy mittaamaan niin kannattaisihan se tehdä - ilmeisen paljon helpompi olisi korjailla jos on ihan finaalissa.

                      kiitos
                      --
                      ioni

                      "What's red and bad for your teeth?

                      A brick.
                      "

                      Comment

                      • Pazi88
                        Moderator
                        • Jan 2007
                        • 11129
                        • Oulu

                        #12
                        Kattoo sitä kytkinlevyä, että paljon on pintaa jäljellä niihin niitteihin. Uudessa levyssä on n. 2mm pintaa, mitä kulua, ennenkuin niitti osuu vauhtipyörään. Joku milli on vielä ok, mut jos vähemmän, niin kannattaa vaihtaa. Joku 150€ maksaa setti, niin ei se nyt älyttömän kallis oo vaihtaa.

                        Instagram, YouTube kanava
                        ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                        Comment

                        • Hemi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 18880
                          • Pirkanmaa

                          #13
                          Originally posted by ioni View Post
                          kuulostaa hyvältä...en sit käy keulaa purkamaan ainakaan vielä.
                          Älä nyt taaskaan yritä mennä siitä mistä aita on matalin, koska tässä kohtaa se purkamatta jättäminen EI ole matalin (se syyläripaketin irroitus lukkopellin ja koneen välistä on isompi homma kuin ottaa koko paketti lukkopellin kanssa pakettina).
                          Se keula purkaantuu niin helposti muutamalla pultilla ja nopeasti että varsinkin nyt kun käytössä ei ole moottorinostinta, niin on ihan turha lähteä taitelemaaan ihan turhan takia.
                          Eli kysehän ei ole pelkästä ylösnostamisesta, vaan näin tehden myös kaikki moottorin ympäriltä on paljon helpompi purkaa+koota.
                          Nyt kun ollaan nostamassa taljalla ja ...työnnetään se auto alta pois, niin tulee paketti samalla pois keulilta 10cm:n nostolla ja työnnät auton alta pois.

                          ps.jos manualimoottori, niin MUISTA tsekata kampuranpään silmälaakeri että on ja on oikea jos tilalle tulevassa on ollut automaatti. Myös levyn keskitys.

                          Eli muutama ruuvi auki, putket+letkut irti ja koko "keulabaletti" on irti yhtenä siistinä pakettina pariin mieheen alle 30min ja tämän jälkeen on todella helppo irroitella kaikki koneen ympäriltä, sekä kone tulee ulos ilman taiteilua:

                          Last edited by Hemi; 01-09-2014, 14:37.

                          Comment

                          • ioni
                            Bimmer Rookie
                            • Aug 2007
                            • 125
                            • Viiala

                            #14
                            [QUOTE=Hemi;3398016]Älä nyt taaskaan yritä mennä siitä mistä aita on matalin, koska tässä kohtaa se purkamatta jättäminen EI ole matalin (se syyläripaketin irroitus lukkopellin ja koneen välistä on isompi homma kuin ottaa koko paketti lukkopellin kanssa pakettina).
                            Se keula purkaantuu niin helposti muutamalla pultilla ja nopeasti että varsinkin nyt kun käytössä ei ole moottorinostinta, niin on ihan turha lähteä taitelemaaan ihan turhan takia.
                            Eli kysehän ei ole pelkästä ylösnostamisesta, vaan näin tehden myös kaikki moottorin ympäriltä on paljon helpompi purkaa+koota.
                            Nyt kun ollaan nostamassa taljalla ja ...työnnetään se auto alta pois, niin tulee paketti samalla pois keulilta 10cm:n nostolla ja työnnät auton alta pois.

                            ps.jos manualimoottori, niin MUISTA tsekata kampuranpään silmälaakeri että on ja on oikea jos tilalle tulevassa on ollut automaatti. Myös levyn keskitys.

                            Eli muutama ruuvi auki, putket+letkut irti ja koko "keulabaletti" on irti yhtenä siistinä pakettina pariin mieheen alle 30min ja tämän jälkeen on todella helppo irroitella kaikki koneen ympäriltä, sekä kone tulee ulos ilman taiteilua:


                            ok...kiitokset.tämän takia just kyselen kun en tiedä.
                            tarkoittaako tuo muutama ruuvi sitä, ettei tarvitse erikseen purkaa puskureita, maskeja yms vaan lähtee noista runkotolpan päistä kerralla?
                            Mitenkäs kun en tiedä, onko kyseessä manuaalista vai automaatista tulleesta koneesta. kaipa se näkyy kun vertailee vanhaan?
                            Kyselen tuosta levyn keskityksestä tarkemmin sitten kun on ajankohtaista.
                            Valitettavasti se eka varattu kone muuttuikin uudelleen varmistellessa M52TU-koneeksi :( No seuraavaa metsästellään ja pitäisi tällä viikolla löytyä. sen verran vielä että ovatko kaikki m52b25:t samanlaisia riippumatta siitä, minkä korimallin keulalta nousevat? Täsmääkö sii kaikk johdot, liittimet yms. Olen ensisijaisesti pyytänyt suoraa matchia 1995-9/1998 523i:hin mutta helpottaisi tieten jos muutkin passaisi.


                            j
                            Last edited by ioni; 01-09-2014, 21:44. Reason: lisäys
                            --
                            ioni

                            "What's red and bad for your teeth?

                            A brick.
                            "

                            Comment

                            • Hemi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 18880
                              • Pirkanmaa

                              #15
                              Originally posted by ioni View Post

                              ok...kiitokset.tämän takia just kyselen kun en tiedä.
                              tarkoittaako tuo muutama ruuvi sitä, ettei tarvitse erikseen purkaa puskureita, maskeja yms vaan lähtee noista runkotolpan päistä kerralla?
                              Mitenkäs kun en tiedä, onko kyseessä manuaalista vai automaatista tulleesta koneesta. kaipa se näkyy kun vertailee vanhaan?
                              Kyselen tuosta levyn keskityksestä tarkemmin sitten kun on ajankohtaista.
                              Valitettavasti se eka varattu kone muuttuikin uudelleen varmistellessa M52TU-koneeksi :( No seuraavaa metsästellään ja pitäisi tällä viikolla löytyä. sen verran vielä että ovatko kaikki m52b25:t samanlaisia riippumatta siitä, minkä korimallin keulalta nousevat? Täsmääkö sii kaikk johdot, liittimet yms. Olen ensisijaisesti pyytänyt suoraa matchia 1995-9/1998 523i:hin mutta helpottaisi tieten jos muutkin passaisi.
                              Siis koko puskuri alurunkoineen irtoaa kahdella torxilla(+sisälokarien ruuvit irti). Alta paljastuu nuo aisojen päissä olevat mutterit ja kun avaa ne sekä lukkopellin yläkulmissa olevat ruuvit, putoaa koko keula kokonaisuutena lattialle(siis tki kaikki putket ja letkut irti jotka pitää irroittaa muutenkin).

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎