Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39:Mystinen ylösvaihtovika, kuka keksii ensin? (INPA on)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • M_P
    Bimmer Rookie
    • Nov 2012
    • 97
    • ----------------

    E39:Mystinen ylösvaihtovika, kuka keksii ensin? (INPA on)

    Mystinen vaihteistoprobleema, ylösvaihtovika, on käsillä. (528i touring)

    VIKA:

    Kiihdyttäessä reippahasti moottoritielle eli yli 100 km/h nopeuteen loota ei oikein suostu vaihtamaan kolmoselta/neloselta isommalle.

    PAITSI JOS

    -kierrätän punarajan tuntumaan, tai (mahdollisesti) lisään muuten vauhtia reilusti yli sallitun

    -hiivutan vauhtia alle 100 km/h rajan (noin arvio)

    -vaihdan steptronicilta käsin

    LISÄTIETOA:

    Myöskään vitosella ajettaessa pienempi vaihde tai muuntimen lukon avaus tuntuu kanssa todella vastahakoiselta, kaasua pitää työntää aika pohjaan ennenkun jotain tapahtuu, eli mielestäni nelonen löytyy, tai täyskaasulla kolmonen.

    Esim taajama-ajossa tai jossain alle 100 kmh/ajossa ongelmaa ei ole vaan kaikki pelaa normaalisti ja saa kiihdytellä reippaastikin. Samoin käsivalinta pelaa aina, jokaisessa ajotilanteessa.

    Jos kiihdytän pintakaasulla moottoritienopeuksiin, kaikki pelaa. Varmaan siksi kun selaittaa vitosta ja nelosta pesään jo siellä alle 100 kmh/h nopeuksissa.

    INPALLA TUTKITTUA:

    -Vaihteistossa ei vikakoodeja

    -Moottorissa ei vikakoodeja

    -Nollasin vaihteiston adaptaation

    -nopeusarvo, kierroslukuarvo, ja kaasun asento-arvo näyttää loogisia arvoja paikallaan ja autolla ajaessa.

    -"Full throttle" täppä syttyy kun painan kaasun täysin pohjaan, ei muuten.

    -Polkimen asento-arvot: 0.74 poljin ei painettuna, 3.74 kickdown pykälässä, 4.13 täysin pohjassa

    Sellainen perstuntuma on että on kyse jostain pienestä asiasta, kuka keksisi mistä, itse en ole saanut pähkäiltyä tätä.. Spreijasin kontaktispreitä TP:n liittimiin, tämä tuskin auttaa..
    Last edited by M_P; 07-11-2015, 16:49. Reason: tarkennuksia
  • peto2
    BTCF Member
    • Jan 2007
    • 8260
    • Järvikylä (Nakkila)

    #2
    Originally posted by M_P View Post
    Mystinen vaihteistoprobleema, ylösvaihtovika, on käsillä. (528i touring)

    VIKA:

    Kiihdyttäessä reippahasti moottoritielle eli yli 100 km/h nopeuteen loota ei oikein suostu vaihtamaan kolmoselta/neloselta isommalle.

    PAITSI JOS

    -kierrätän punarajan tuntumaan, tai (mahdollisesti) lisään muuten vauhtia reilusti yli sallitun

    -hiivutan vauhtia alle 100 km/h rajan (noin arvio)

    -vaihdan steptronicilta käsin

    LISÄTIETOA:

    Myöskään vitosella ajettaessa pienempi vaihde tai muuntimen lukon avaus tuntuu kanssa todella vastahakoiselta, kaasua pitää työntää aika pohjaan ennenkun jotain tapahtuu, eli mielestäni nelonen löytyy, tai täyskaasulla kolmonen.

    Esim taajama-ajossa tai jossain alle 100 kmh/ajossa ongelmaa ei ole vaan kaikki pelaa normaalisti ja saa kiihdytellä reippaastikin. Samoin käsivalinta pelaa aina, jokaisessa ajotilanteessa.

    Jos kiihdytän pintakaasulla moottoritienopeuksiin, kaikki pelaa. Varmaan siksi kun selaittaa vitosta ja nelosta pesään jo siellä alle 100 kmh/h nopeuksissa.

    INPALLA TUTKITTUA:

    -Vaihteistossa ei vikakoodeja

    -Moottorissa ei vikakoodeja

    -Nollasin vaihteiston adaptaation

    -nopeusarvo, kierroslukuarvo, ja kaasun asento-arvo näyttää loogisia arvoja paikallaan ja autolla ajaessa.

    -"Full throttle" täppä syttyy kun painan kaasun täysin pohjaan, ei muuten.

    -Polkimen asento-arvot: 0.74 poljin ei painettuna, 3.74 kickdown pykälässä, 4.13 täysin pohjassa

    Sellainen perstuntuma on että on kyse jostain pienestä asiasta, kuka keksisi mistä, itse en ole saanut pähkäiltyä tätä.. Spreijasin kontaktispreitä TP:n liittimiin, tämä tuskin auttaa..
    Väärän kokoiset renkaat tai abs vikaa..
    F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
    ex:
    E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
    Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
    Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
    Nakkaa privaa jos tarvetta.

    Comment

    • M_P
      Bimmer Rookie
      • Nov 2012
      • 97
      • ----------------

      #3
      Renkaat on oikeat. ABS valo ei herjaa. Mutta, tosta tulikin mieleen että pitääpä vielä lukea tuleeko abs/nopeussensoreista herjaa, luin äkkipikaan vaan noi koneen ja vaihteiston koodit. :think

      Comment

      • Heguli 31
        BTCF Member
        • Oct 2004
        • 10011
        • KVLA

        #4
        Ihan uteliaisuutani kysäisen,että minkä kokoiset ne oikean kokoiset renkaat on?Onhan laatikossa riittävästi öljyä (eikä vuotoja missään)?

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          #5
          Joo, kyllä selkeästi tuntuu alikokoiselta rengastukselta, joko nyt tallvipyörällä? tai edellisellä kesäpyörällä? Eli mikä koko niissä tarkkaan ottaen on?

          Comment

          • Tomba87
            BTCF Member
            • Oct 2004
            • 4029
            • Imatra

            #6
            E38 steptronic lootalla teki samaa kun samalla akselilla oli hieman eri halkaisijalla olevat renkaat.
            Luukku auki ja risut kyytiin

            Comment

            • M_P
              Bimmer Rookie
              • Nov 2012
              • 97
              • ----------------

              #7
              Tarkennetaan eli renkaat on oikeat = renkaat on oikeankokoiset = alkuperäiskokoiset = 225/55/16". Painetta on tarpeeksi ja pinnat "läpäisi katsastuksen" muutama päivä sitten.

              Ja itse mokasin koodinluvun, en muistanut että "chassiksen" alta löytyy lisää koodeja. Siellä ABS/DSC jne.. alla piilikin vikakoodi. frequency oli 255 kertaa eli varmaankin syypää. Idiootti en ottanut kuvaa enkä muista enää tarkkaan mikä se oli ennenkun nollasin sen. Monta riviä siinä oli kyllä. Enpä katsonut tuon haittaavan koska koodihan ilmestyy sinne varmaan heti uudestaan kun käyn ajelulla.

              Kävin ajelulla moottoritiellä ja käytös oli mielestäni ennallaan. (tarkempi ajelu huomenna) Koodinluku kotipihassa ja suureksi hämmennyksksi - ei vikakoodia. ABS toimii myös, koitin.

              Huomenna sitten lisää ajelua vissiin..


              Pitää vissiin jättää sillekin varaus että noissa renkaissa olisi kuitenkin jotain mätää :think En vaan keksi mitä. Kummallas akselilla/missä pyörässä on anturi joka vaikuttaa tähän toimintaan? Renkaat on keväällä ostetut käytetyt Michelinit..

              Voisin myös koittaa "ratkaista" ongelman vaihtamalla "toimivaksi havaitut" talvirenkaat alle.


              Autossa oli aikanaan ostettaessa liian pienet talvirenkaat (205/55/16) jotka vaihdoin heti 205/60/16 ettei näyttäisi niin hassulta. En kuitenkaan huomannut että tuo liian pieni kehä olisi aiheuttanut mitään vakavaa, tosin olihan niissä reilusti pintaakin.

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                #8
                Originally posted by M_P View Post
                Tarkennetaan eli renkaat on oikeat = renkaat on oikeankokoiset = alkuperäiskokoiset = 225/55/16". Painetta on tarpeeksi ja pinnat "läpäisi katsastuksen" muutama päivä sitten.


                Autossa oli aikanaan ostettaessa liian pienet talvirenkaat (205/55/16) jotka vaihdoin heti 205/60/16 ettei näyttäisi niin hassulta. En kuitenkaan huomannut että tuo liian pieni kehä olisi aiheuttanut mitään vakavaa, tosin olihan niissä reilusti pintaakin.
                Tuo 205/60-16” on sekin alikokoinen ja riittävän alikokoinen muuttaakseen varsinkin kuluneena laatikon toimintaa?
                Eli onko siellä alla nyt nämä talvirenkaat ja koska ko.ongelmat siis alkoivat?
                Entä onko laatikko nollattu tuon todella alikokoisen 205/55-16” jälkeen?

                Comment

                • M_P
                  Bimmer Rookie
                  • Nov 2012
                  • 97
                  • ----------------

                  #9
                  Autossa on nyt alla 225/55/16" kesärenkaat kuten tuosta tekstistä ilmenee. Harkitsen talvirenkaiden allevaihtoa.

                  Tuo talvirengaskoko 205/60/16" halkaisija on kaksi milliä pienempi kuin alkuperäiskokoisten 16" kesärenkaiden. Voidaan varmaan sanoa että samankokoinen. Toisen _alkuperäis_kokovaihtoehdon eli 235/45/17" renkaan ero tuohon 16" alkuperäis-kesärenkaaseen on 11 milliä, joten en usko että 2 millin ero tarkoittaa mitään. 225/60/15" alkuperäiskokokin on 3mm pienempi kuin tuo 16" alkuperäis-kesärengas.

                  En osaa sanoa koska ongelma on alkanut, nyt sen vasta paremmin huomasin kun kiihdyttelin motukalle. Onhan se voinut alkaa huhtikuun lopullakin kun laitoin uudet käytetyt kesärenkaat alle? Voisko niissä olla jotain vikaa sitten.. Tämä selviäisi varmaan jos vaihtaa talvirenkaat alle.

                  Tuosta reilusti alikokoisesta talvirenkaasta on 3 vuotta, eli on nollattu ja hyvin on pelannut tämän 3 vuotta. Se rengashan oli 22 milliä pienempi, en huomannut mitään muuta kun että näytti että se kuuluisi pienempiin kaariin..

                  Voisihan sitä laittaa vähän jämäkämmät paineet huomenna vielä, jos tuo Michelin vaatii vähän enemmän ilmaa. Muuta en nyt keksi tähän hätään. Tuo laatikon öljyjen tarkastuskaan ei näemmä onnistu kotipihassa..
                  Last edited by M_P; 08-11-2015, 00:54.

                  Comment

                  • Jax_KiBez
                    BTCF Member
                    • Jan 2010
                    • 2061
                    • Pirkanmaa

                    #10
                    Mulla (523iA) rupes laatikko temppuilee ihmeellisesti kun yksi ABS-anturi toimi osittain, taisi olla oikea-etu, mikään valo ei syttynyt ja absit toimi mutta laatikko ei osannut itse vaihtaa kovin hyvin vaihteita. Meni pari viikkoa ihmetellessä ja sitten vasta anturi päätti sytyttää valon, ja vaihdolla lähti ongelmat.
                    Instagram-galleriani (Jax_KiBez)
                    Youtube-kanavani (Jax_KiBez)

                    _____________________________________
                    Nykykalusto: F11 535XD / E61 530XD / E39 528i Ratalelu
                    Tästä mun kaluston showroomiin
                    Entisiä Bemareita 30kpl mm. F20 M135iX, E60 M5, E92 335i, E65 740d, E39 540i yms.

                    Comment

                    • M_P
                      Bimmer Rookie
                      • Nov 2012
                      • 97
                      • ----------------

                      #11
                      Kävin pyhäpäivän ratoksi ajelulla, sitä ennen lisäsin renkaisiin eteen 2.6bar taakse 2.8bar.. Kaikki toimii hienosti paitsi kun kiihdytän rivakasti moottoritielle, 3 tai 4 jää pesään edelleen.. Ei vaihtanut isommalle vaikka laskin alle sadan. Jos kierrätän sillä kolmosella yli 5000 ja höllään kaasua niin sitten löytyypi 4 ja heti perään vitonen.

                      Luin kotona vikakoodit, ei mitään.. seuraava toimenpide on sitten varmaan talvirenkaiden vaihto. Noita öljyjä en pysty näissä olosuhteissa tarkistamaan.

                      Comment

                      • TJJ
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2003
                        • 7591
                        • Jyväskylä

                        #12
                        Originally posted by M_P View Post
                        Luin kotona vikakoodit, ei mitään.. seuraava toimenpide on sitten varmaan talvirenkaiden vaihto. Noita öljyjä en pysty näissä olosuhteissa tarkistamaan.
                        Sinun pitäisi katsoa ABS-anturien live-dataa Inpalla ajon aikana. Siis ajaa autolla hiljaista nopeutta (live-data menee pois päältä jos nopeutta on liikaa) ja katsoa onko pulssit (varsinkin takapyörien) kokoajan kunnossa eikä hetkellisesti pätki.

                        Epätasaiset pulssit voi aiheuttaa ongelmia eikä niistä välttämättä tule ABS:n vikakoodia ennen kuin pulssit puuttuu lähes kokonaan.
                        E39 528iA

                        Comment

                        • Havis
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2004
                          • 1835
                          • Kotona/Poissa

                          #13
                          Originally posted by TJJ View Post
                          ...Epätasaiset pulssit voi aiheuttaa ongelmia eikä niistä välttämättä tule ABS:n vikakoodia ennen kuin pulssit puuttuu lähes kokonaan.
                          Jotenkin maallikon korvaan tuo selitys kuulostaa paljon loogisemmalta syyltä laatikon toimintaoireisiin kuin se täällä paljon huudeltu renkaiden vierintäkehien muutamien millien erot ja niiden kyky särkeä laatikot

                          P.S.
                          Pitääpä laittaa sekuntaattori päälle ja katsoa kauanko kestää kun metsä vastaa...
                          "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                          E60 523iA -08

                          Comment

                          • Hemi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 18880
                            • Pirkanmaa

                            #14
                            Originally posted by Havis View Post
                            Jotenkin maallikon korvaan tuo selitys kuulostaa paljon loogisemmalta syyltä laatikon toimintaoireisiin kuin se täällä paljon huudeltu renkaiden vierintäkehien muutamien millien erot ja niiden kyky särkeä laatikot

                            P.S.
                            Pitääpä laittaa sekuntaattori päälle ja katsoa kauanko kestää kun metsä vastaa...
                            Katsotaan nyt tämäkin keissi ensin loppuun asti ja laitetaan vasta sitten ne sekundaattorit päälle....

                            Comment

                            • M_P
                              Bimmer Rookie
                              • Nov 2012
                              • 97
                              • ----------------

                              #15
                              Moro taas.

                              Tutkin noita pyörien nopeuksia livedatasta, samanlaista vauhtia antavat, ja tietty parinkympin nopeudessa yhteys aina katkeaa, joten paha sanoa mitä ne sanovat siellä satasen nopeudessa. Olen ymmärtänyt että eri pyörien sensorit antaa eri paikkoihin nopeuksia, tällaisen listan löysin:

                              -Vasen taka: nopeusmittari ym johdannaiset
                              -Oikea taka: vakionop. säädin.
                              -Vasen etu: ohjauksen kulma ajovakautukseen/jotain siihen liittyvää? (kuulostaa oudolta, tähän ei nyt tarvi puuttua kuitenkaan)
                              -Oikea etu: Vaihdelaatikko <-- eli tämä kiinnostavin

                              Jos hakuammunta-varaosalinjalle lähdetään, niin näkisin vaihtoehtona tuon oikean etupuolen anturin uusinnan? Tätä teoriaa torppaa kyllä se että vikakoodia ei tule ja ainakin 20 nopeuteen asti se toimii kuin muutkin.. voisiko se antaa väärää dataa isommissa nopeuksissa..? Uusi ei kyllä maksaisi kun neljäkymppiä, tai säästäjä vaihtaisi etuakselilta ristiin ne

                              Vaihdan kuitenkin varuiksi huomenna autoon talvirenkaat ennenkun rupean ostelemaan mitään. Pakkohan tuokin on sulkea pois, en kyllä käsitä mitä vikaa noissa kesärenkaissa olisi mukamas :think


                              Enitenhän tässä sapettaa että auto on myynnissä, huomennakin tulee katsoja mutta tämä vika varmaan kuitenkin pitäisi rapsia pois ennenkun kukaan ostaa autoa
                              Last edited by M_P; 09-11-2015, 00:59.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎