Announcement

Collapse
No announcement yet.

automaattilaatikko ei vaihda

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • hander
    Bimmer Rookie
    • Sep 2013
    • 152
    • Mylly

    #31
    Originally posted by Hemi View Post
    Tästä asiasta löytyy varmasti tuhat sivua kirjoitettua/keskusteltua juttua...sekä aivan kiistattomia lukemattomia kokemuksia miten varsinkin alikokorengastus vaikuttaa näin ZF bensakoneen 9/98-uudempien steptronic laatikoihin(siis TU-moottoristen jossa moottori ja laatikko on elektronisesti yhtä puuta+mitattu todellinen vääntömomentti vaikuttaa kaikkeen).
    Eli rautalanka tässä kohtaa tästä aiheesta on jo ajat sitten loppunut.
    Vastaukset löytyy Searchilla.
    Kätevä ois jos olisit samaan vaivaan heittänyt linkin, tai oikeat hakusanat. Nyt päädyin aiempaan vastaavaan ketjuun jossa myös olit neuvonut vain käyttämään searchia.
    - vw

    Menneet:
    e34 520, vw, vw, e36 318, vw, vw, e38 740,
    vw, vw, e39 540, vw, vw, 1966 Ford Fairlane, vw.

    Comment

    • hander
      Bimmer Rookie
      • Sep 2013
      • 152
      • Mylly

      #32
      Originally posted by realbmwx View Post
      Sulla taitaa olla kuitekin aika kestävät ja leveet renkaat, mun omassa siis 205/60/15 on vaan liiankin pienet jopa ku ajataessa tuntuu miten raskaasti auto liikkuu :/ ehkä sen takii sulla toimii ooko, ku ei nyt sentää niin pienet renkaat ko mul.
      Lähinnä 18x8" vanteelle mulla on alikokoiset (215/32) kumit. Jotenkin vaikea nyt uskoa, että tuo sinun rengaskoko vaikuttaisi noin rajusti auton käytökseen, varsinkin kun kaikilla vanteilla oli nyt saman kokoiset nakit. Yksi erikokoinen jossain nurkassa varmasti vaikuttaa, sitä en epäile.
      - vw

      Menneet:
      e34 520, vw, vw, e36 318, vw, vw, e38 740,
      vw, vw, e39 540, vw, vw, 1966 Ford Fairlane, vw.

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        #33
        Originally posted by hander View Post
        Lähinnä 18x8" vanteelle mulla on alikokoiset (215/32) kumit. Jotenkin vaikea nyt uskoa, että tuo sinun rengaskoko vaikuttaisi noin rajusti auton käytökseen, varsinkin kun kaikilla vanteilla oli nyt saman kokoiset nakit. Yksi erikokoinen jossain nurkassa varmasti vaikuttaa, sitä en epäile.
        Tämä ei ole ”uskon asia” ja katsotaan nyt kuinka äijän käy kun vaihtaa oikean kokoiset renkaat alle?

        Comment

        • realbmwx
          Newbiemmer
          • May 2016
          • 10
          • vaasa

          #34
          Originally posted by hander View Post
          Lähinnä 18x8" vanteelle mulla on alikokoiset (215/32) kumit. Jotenkin vaikea nyt uskoa, että tuo sinun rengaskoko vaikuttaisi noin rajusti auton käytökseen, varsinkin kun kaikilla vanteilla oli nyt saman kokoiset nakit. Yksi erikokoinen jossain nurkassa varmasti vaikuttaa, sitä en epäile.
          Auto kuluttaa enemmän, ja automaatti D:lla ei vaiha 5:lle, joutuu käyttää manual jos halu vaihtaa isompaa ku 4. vaihan tiistai mennes uuet renkaat alle ja katotaa jospa sit vaihdelaatikko alkais rullaa, ilmotan sit kuinka käy!

          Comment

          • jannmann
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2003
            • 5856
            • Joccis City

            #35
            Originally posted by realbmwx View Post
            Auto kuluttaa enemmän, ja automaatti D:lla ei vaiha 5:lle, joutuu käyttää manual jos halu vaihtaa isompaa ku 4. vaihan tiistai mennes uuet renkaat alle ja katotaa jospa sit vaihdelaatikko alkais rullaa, ilmotan sit kuinka käy!
            Irroita sit vielä akku yön yli kun olet vaihtanut renkaat.
            Aprilia RSV4

            Comment

            • realbmwx
              Newbiemmer
              • May 2016
              • 10
              • vaasa

              #36
              Noniin, eli varmuuden vuoksi vein myös bmw merkkiliikkeelle sieläki ne sanoi renkaat, ne ei edes yrittäny tehä kooditestiä. Noh tänän vaihoin renkaat 235/45/17 koot alle, ja arvatkaa mitä?? Auto toimi parempi ku koskaan, vaihteisto vaihtaa normisti, kulutus normi, kaikki normaal.

              Se on jännä miten renkaiden koko voi vaikuttaa näin paljon, mutta tästäki tuli opittu paljon.

              Kiitos vielä kerran kaikille joka yritti auttaa. Ootte best!

              Comment

              • hander
                Bimmer Rookie
                • Sep 2013
                • 152
                • Mylly

                #37
                Originally posted by realbmwx View Post
                Noniin, eli varmuuden vuoksi vein myös bmw merkkiliikkeelle sieläki ne sanoi renkaat, ne ei edes yrittäny tehä kooditestiä. Noh tänän vaihoin renkaat 235/45/17 koot alle, ja arvatkaa mitä?? Auto toimi parempi ku koskaan, vaihteisto vaihtaa normisti, kulutus normi, kaikki normaal.

                Se on jännä miten renkaiden koko voi vaikuttaa näin paljon, mutta tästäki tuli opittu paljon.

                Kiitos vielä kerran kaikille joka yritti auttaa. Ootte best!
                Jännä homma kyllä perhana. Mulla varmaan on nyt sit vahingossa vaan sen kokoiset nakit, ettei tuu sanomista laatikolta.
                - vw

                Menneet:
                e34 520, vw, vw, e36 318, vw, vw, e38 740,
                vw, vw, e39 540, vw, vw, 1966 Ford Fairlane, vw.

                Comment

                • Hemi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 18880
                  • Pirkanmaa

                  #38
                  Originally posted by öpel View Post
                  Mistä ihmeestä se laatikko keksii ne väärät vierintäkehät?

                  Sen ymmärrän jos etu- ja taka-akselilla on aivan eriävä rengastus, niin tietokone saa ristiriitaista informaatiota, mutta jos kaikki nurkat on tasaisesti yli- tai alikokoisia, niin mitä se muuttaa? Koneen kuormitus muuttuu lievästi, koska rengaskoko toimii kuin perävälitys, mutta sama ero on jos auto on tyhjä tai lastattu täyteen.
                  Originally posted by hander View Post
                  Lähinnä 18x8" vanteelle mulla on alikokoiset (215/32) kumit. Jotenkin vaikea nyt uskoa, että tuo sinun rengaskoko vaikuttaisi noin rajusti auton käytökseen, varsinkin kun kaikilla vanteilla oli nyt saman kokoiset nakit. Yksi erikokoinen jossain nurkassa varmasti vaikuttaa, sitä en epäile.
                  Originally posted by Hemi View Post
                  Tämä ei ole ”uskon asia” ja katsotaan nyt kuinka äijän käy kun vaihtaa oikean kokoiset renkaat alle?
                  Tästä nyt vielä muistuttaen, 9/98-uudempi kutoskoneen bensasteppi on jumalattoman tarkka oikeasta rengaskoosta=vierintäkehästä ja vaikka tämän ilmiön olemassaoloa kuinka paljon joku epäileekin, tämä FAKTA ei muuksi muutu.

                  Se että jonkun mielestä juuri hänen autonsa/laatikkonsa toimii ”normaalisti” alikokorengastuksella, tietää vasta oikealla rengastuksella miten bensakutosen perässä oleva steppi oikeasti kuuluu toimia, kun alla on oikean halkaisijan renkaat:
                  Originally posted by realbmwx View Post
                  Noniin, eli varmuuden vuoksi vein myös bmw merkkiliikkeelle sieläki ne sanoi renkaat, ne ei edes yrittäny tehä kooditestiä. Noh tänän vaihoin renkaat 235/45/17 koot alle, ja arvatkaa mitä?? Auto toimi parempi ku koskaan, vaihteisto vaihtaa normisti, kulutus normi, kaikki normaal.

                  Se on jännä miten renkaiden koko voi vaikuttaa näin paljon, mutta tästäki tuli opittu paljon.

                  Kiitos vielä kerran kaikille joka yritti auttaa. Ootte best!

                  Comment

                  • Hemi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 18880
                    • Pirkanmaa

                    #39
                    Originally posted by hander View Post
                    Jännä homma kyllä perhana. Mulla varmaan on nyt sit vahingossa vaan sen kokoiset nakit, ettei tuu sanomista laatikolta.
                    Sinulla onkin kasikone, jossa laatikon/koneen yhteispeli ei ole niin tarkka kuin 9/98-uudemmissa m52TU/M54 kutoskoneissa.
                    Toisekseen, siinäkin tuo alikokorengastus vaikuttaa mm.kulutukseen ja laatikon oikeaan vaihtologiikkaan, mutta jos suoraa vertailukohtaa ei ole, asia jää helposti ”rekisteröitymättä”.
                    KAIKKI 2000-luvun tekniikkaa omaavat automaattolaatikkoiset BMW:t toimivat huonommin väärällä rengaskoolla, toiset enemmän toiset vähemmän.
                    Tästä on turha edes väitellä, vaikka esim.tuossa tuon ikäisessä 540i:ssä ei olekkaan moottorissa niin herkkää vääntöriippuvaista säätöelektroniikkaa kun vastaavissa kutoskoneissa ja näin ollen vaikutukset alikokorengastuksesta ei olekkaan niin dramaattisia kuin pahimmillaan näissä bensa tuplavanos kutoskoneisissa.
                    Tiedän kokemuksesta että mm.uudempi 540i pahimmillaan selvällä alikokorengastuksella vie helposti lähes litran enemmän 50/50 keskikulutuksessa kuin oikean vierintäkehän renkaalla, vaikka laatikko itsessään tuntuukin ilman suoraa vertailukohtaa toimivan ihan ok.
                    Last edited by Hemi; 24-05-2016, 01:04.

                    Comment

                    • hander
                      Bimmer Rookie
                      • Sep 2013
                      • 152
                      • Mylly

                      #40
                      Originally posted by Hemi View Post
                      Sinulla onkin kasikone, jossa laatikon/koneen yhteispeli ei ole niin tarkka kuin 9/98-uudemmissa m52TU/M54 kutoskoneissa.
                      Toisekseen, siinäkin tuo alikokorengastus vaikuttaa mm.kulutukseen ja laatikon oikeaan vaihtologiikkaan, mutta jos suoraa vertailukohtaa ei ole, asia jää helposti ”rekisteröitymättä”.
                      KAIKKI 2000-luvun tekniikkaa omaavat automaattolaatikkoiset BMW:t toimivat huonommin väärällä rengaskoolla, toiset enemmän toiset vähemmän.
                      Tästä on turha edes väitellä, vaikka esim.tuossa tuon ikäisessä 540i:ssä ei olekkaan moottorissa niin herkkää vääntöriippuvaista säätöelektroniikkaa kun vastaavissa kutoskoneissa ja näin ollen vaikutukset alikokorengastuksesta ei olekkaan niin dramaattisia kuin pahimmillaan näissä bensa tuplavanos kutoskoneisissa.
                      Tiedän kokemuksesta että mm.uudempi 540i pahimmillaan selvällä alikokorengastuksella vie helposti lähes litran enemmän 50/50 keskikulutuksessa kuin oikean vierintäkehän renkaalla, vaikka laatikko itsessään tuntuukin ilman suoraa vertailukohtaa toimivan ihan ok.
                      Ei tässä enää väittelemään alettukaan Nyt vaan ketju lukkoon ja otsikko sen mukaiseksi, että ihmiset osaa tulevaisuudessa saman ongelman kanssa päätyä heti tähän keskusteluun.
                      - vw

                      Menneet:
                      e34 520, vw, vw, e36 318, vw, vw, e38 740,
                      vw, vw, e39 540, vw, vw, 1966 Ford Fairlane, vw.

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎