Kannattaisi varmaan selailla foorumia enemmin. Löytyy kyllä juttua missä automaatin toiminta on ollut epäloogista vääristä renkaista johtuen. Ja sitten laatikko "korjaantunut",kun alle on vaihdettu orkkis kokoiset pyörät.
Juu kyllähän täällä foorumilla kaikenlaista lukee, mutta.. Käsittääkseni nämä tarinat yleensä koskee tilannetta jossa on eroa halkaisijassa etu- ja taka-akselin välillä.
Käsittääkseni nämä tarinat yleensä koskee tilannetta jossa on eroa halkaisijassa etu- ja taka-akselin välillä.
Käsityksesi on käsittääkseni väärä.
Omaan manuaalivaihteiseen tuli talveksi alle Michelin XIN3 koossa 205/55R17, joka kulmassa 8” leveä vanne. Vähän pelkäsin venyykö liikaa mutta ihan asiallisen näköiset ovat.
Entinen 528iA toimi hienosti vaikka millä rengastuksella ja pyöriä siinä oli 17, 18 ja 19 tuumaisia. 19" oli takana 275 läskit ja hienosti laatikko toimi.
ex: BMW E38 735iA -97 ex: MB W211 E200CDI -03 ex: BMW E39 530d ///M-Sport -99 ex: BMW E39 528iA -96 ex: MB W126 300SE -89 ex: BMW E34 525iAT -95 ex: BMW E36 316iA -91
Entinen 528iA toimi hienosti vaikka millä rengastuksella ja pyöriä siinä oli 17, 18 ja 19 tuumaisia. 19" oli takana 275 läskit ja hienosti laatikko toimi.
Postaus sinällään arvoton koska ei renkaan profiileja ole ilmoitettu. :think
LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99 E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10 Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.
Pitäisi varmaan hommata automaattivaihteinen e39, jotta pääsisi tämän mysteerin omakohtaisesti kokemaan.
Kato nettiautosta vaikka käytetyt 528iA mallit ja mee koejaan ne joissa alikokoiset fillarit. Ite kun olin ostamassa niin pari hylkäsin heti kun 5 vaihteella ei tapahtunut turbiinin lukittumista niin kuin pitäisi. Tietysit jos on aina ajanut vääränkokoisilla eikä hiffaa mikä on pielessä, niin antaa palaa vaan. Bensaahan siinä vaan turhaa kuluu.
Voisiko joku selittää miksi näissä vaihteisto ei toimisi eri kokoisilla renkailla, kuin ensiasennusrenkaat? Onko e39 aivan poikkeava muista automaattivaihteisista bmw malleista jne :think
Mä oon omalla kokemuksella kertonut useita kertoja foorumilla että rengaskoolla ei ole suuremmin väliä mikäli vaan on edessä ja takana saman korkuinen. Laatikko ei tiedä sun rengaskokoa, tai väärästä rengaskoosta riippuvaa kuormitusta koska muuten laatikko ei toimisi kärryn kanssa tai täydellä kuormalla ajaessa.
En jaksa kenenkään kanssa ruveta asiasta vänkäämään taas kerran kun kaikilla on ne omat "faktat" ja kaikki pysyy aina omiensa takana.
En tiedä kuinka viallisia kolmeysejä täällä on liikenteessä ollut kun renkaiden takia laatikko kiukuttelee, mutta omissa on toiminut oli sitten alla 255/35R18 tai 225/55R16. Turbiini lukittuu aina samoilla kierroksilla ja mittarinopeudella, edes perän vaihto tiheämpään 2.93->3.38 ei sekoita ZF 5HP18 laatikkoa, toinen millä oon koittanut niin GM A5S390R, silläkään ei meno muuttunut miksikään esim. 205/50R17 renkailla.
Parhaat rengaskoot on kuitenkin aina ne mitä BMW suosii, uskaliaat koittaa muilla.
Laatikko ei tiedä sun rengaskokoa, tai väärästä rengaskoosta riippuvaa kuormitusta koska muuten laatikko ei toimisi kärryn kanssa tai täydellä kuormalla ajaessa.
Toimiiko sulla laatikko samalla tavalla kun vedät peräkärryä tai ilman? Ei taida toimia... Moottorin kuormituksen muutos vaikuttaa heti laatikon toimintaan kun peräkärry on perässä.
Ainakin facelift 530ia laatikko muuttuu kärryn kanssa heti luistattavaksi ja tuntuu muutenkin kuin vetäs purkkaa irti tukasta. Aivan kuten ylämäet ja alamäet vaikuttaa laatikon toimintaan. Eihän se laatikko tiedä onko ylämäki, mutta silti vaihtaa erilailla kuin alamäessä.. Mistäs tämä johtuu?
Etkös sä ollut niitä rengasliike kundeja jotka vaihtaa 8x vuodesta rengas kokoa ja merkkiä? Vähän eri asia jos joku sahaa koko kesä/ talven samalla koolla. Vaikuttaa vähän enemmän adaptaatio arvoihin.
Toimiiko sulla laatikko samalla tavalla kun vedät peräkärryä tai ilman? Ei taida toimia... Moottorin kuormituksen muutos vaikuttaa heti laatikon toimintaan kun peräkärry on perässä.
Ainakin facelift 530ia laatikko muuttuu kärryn kanssa heti luistattavaksi ja tuntuu muutenkin kuin vetäs purkkaa irti tukasta. Aivan kuten ylämäet ja alamäet vaikuttaa laatikon toimintaan. Eihän se laatikko tiedä onko ylämäki, mutta silti vaihtaa erilailla kuin alamäessä.. Mistäs tämä johtuu?
Etkös sä ollut niitä rengasliike kundeja jotka vaihtaa 8x vuodesta rengas kokoa ja merkkiä? Vähän eri asia jos joku sahaa koko kesä/ talven samalla koolla. Vaikuttaa vähän enemmän adaptaatio arvoihin.
Niin kyllähän se laatikko venyttää pidemmälle vaihtoa eikä varsinkaan tuoreemmissa lukitse täysillä laatikkoa 90km/h kun painat enemmän kaasua joka paikassa kuin ajaisit ylämäkeen ja kyllä se on sitä kuuluisaa kuormitusta.
Rengaskoon muuttuminen ei niin paljon kuormitusta mihinkään suuntaan ellet sitten aja kuorma-auton renkailla.
Sama rengaskoko voi olla olla todelliselta mitaltaan aikalailla erikokoinen, se OIKEA 225/55R16 voi olla kuluneena kesärenkaana nominaalimitoiltaan pienessä rungossa ihan tolkuttomasti pienempi kuin toisen valmistajan täysipintainen talvirengas, puhutaan jo melkein 2cm korkeuseroista halkaisijaltaan samassa koossa. Puhuttamattakaan renkaan painojen erosta jotka lisäävät parhaimmillaan vierintämassaa 10kg per nurkka jostain kevyestä renkaasta, siihen päälle joku painava kinukki vanne niin ollaan jo 20kg/nurkka kevyimmästä setistä, tuon pitäis jo sekoittaa enemmän laatikkoa kuin yksiselitteinen rengaskoko vaikka olisikin oikealla rengaskoolla ja vannespecseillä.
Mutta sitten vaikkapa oteetaan vakiovanteelle 7x16 rengaskoko 205/55R16 joka on helvetin alimittainen kolmeysiin, on vain karvan yli 3% kehältään pienempi kuin 225/55R16.
Mä vahvasti sanon että tolla 3% ei ole mitään suurempaa merkistystä auton käytökseen kuten aikasemmin sanoin, voi olla jo yhdessä rengaskoossa ihan turkasen isot heitot ääritilanteissa mitoissa, jos joku vaikuttaa niin järkyttävän painava rengasvannepaketti ihan missä tahansa koossa, se lisää kuormitusta ihan helvetisti.
The end... Ei enää kiitos tätä, kaikkien näkökulma on taas selvillä kuten joka kerta kun tähän keskusteluun ruvetaan eikä tämä johda mihinkään.
Comment